به یقین اعضاء محترم تیم هسته‌ای کشورمان در جریان تنظیم متن یاد شده نبوده‌اند و گلایه آن است که چرا تهیه و تدوین آن را به کسانی سپرده‌اند که در این زمینه از تخصص لازم برخوردار نیستند.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان به تحلیل توافق وین پرداخت و نوشت: اگر برای تصویب نهایی سندی که دیروز، ایران و کشورهای 5+1 روی آن به توافق رسیده‌اند، فرصت و مهلتی در نظر گرفته نشده بود، نوشتن این وجیزه ضرورتی نداشت و در هنگامه این‌روزها، شرط عافیت‌طلبی آن بود که زبان به کام و قلم به نیام کشیده شود ولی از یکسو، اعلام فرصت دو هفته‌ای برای ایران و مهلت دوماهه! برای آمریکا به منظور بررسی و تصویب نهایی سند وین و از دیگر سو، تاکید رئیس‌جمهور محترم کشورمان در نطق تلویزیونی دیروز ایشان بر استقبال از نقد منصفانه و دلسوزانه، نگارنده را بر آن داشته است تا دراین‌باره به نکاتی چند اشاره کند.

 1- بعدازظهر دیروز، ساعتی پس از آن که متن بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 از سوی آقای دکتر‌ظریف و خانم موگرینی قرائت شد، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با حضور از قبل اعلام شده در یک برنامه تلویزیونی، تفسیر و برداشت خود از سند مورد توافق وین را با ذکر برخی از بااهمیت‌ترین سرفصل‌های آن اعلام کرد.
 تفسیر اوباما از سند وین که باید آن را برداشت و تفسیر دولت آمریکا- چیزی شبیه فکت شیت- تلقی کرد در بسیاری از موارد با آنچه رئیس‌جمهور محترم کشورمان در گزارش تلویزیونی خود از محتوای توافق وین ارائه کرد، تفاوت‌های جدی دارد. این تفاوت که در مواردی نزدیک به تناقض است.
 در متن گزارشی که ساعتی قبل از قرائت بیانیه مشترک از سوی وزارت امور خارجه کشورمان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و منتشر شد نیز به وضوح دیده می‌شود و از این روی، بیم آن می‌رود که ماجرای برداشت‌های متفاوت و متناقض طرفین از توافق لوزان در حال تکرار باشد و با ترفند تازه‌ای که آمریکا در آستین دارد، روبرو باشیم! و اما، از آنجا که برای ارزیابی سند یاد شده و تصویب نهایی آن مهلت چند روزه‌ای در نظر گرفته شده است، می‌توان و باید امیدوار بود که قبل از تصویب‌نهایی توافق یاد شده در مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی کشورمان، این برداشت‌ها و تفسیرهای متفاوت از میان برداشته شود و مفاد توافق وین حالتی «شفاف» و «تفسیرناپذیر» پیدا کند.
 2- اوباما در نطق تلویزیونی خود به محورهایی از توافق وین اشاره کرده و بر آن تاکید ورزید که پرداختن به تمامی موارد یادشده به درازا می‌کشد و در محدوده این نوشته محدود نمی‌گنجد، بنابراین از آن میان، تنها به بازخوانی چند نمونه بسنده می‌کنیم. الف: این توافق همه خطوط کلی ما- بخوانید خط قرمزهای آمریکا- که در فصل بهار به چارچوب آن رسیدیم- یعنی همان توافق لوزان- را رعایت می‌کند. ب: براساس این توافق، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی به هر جا که ضروری تشخیص بدهند، دسترسی خواهند داشت. (یعنی بازرسی‌های فراتر از پروتکل و از هر جا در هر زمان!) ج: آژانس همچنین به توافقی رسید که مطابق آن می‌تواند برای کامل کردن تحقیق درباره ابعاد نظامی احتمالی-PMD - دسترسی‌های مورد نیاز خود را داشته باشد. د: تحریم‌های ضد ایران کم‌کم لغو خواهد شد و تدریجی خواهد بود.(این بخش از اظهارات وی با خط قرمز اعلام شده کشورمان مبنی بر لغو یکباره تحریم‌ها در تناقض آشکار است). ه‍ : این توافق هماهنگ با سنت رهبری آمریکا در دنیاست! و : دو سوم سانتریفیوژهای نصب شده ایران حذف خواهد شد. و نمونه‌های دیگری درباره راکتور آب سنگین اراک، زمان 10ساله محدودیت‌های تحقیق و توسعه R&D و از سرگیری چرخه غنی‌سازی ایران و...
 3- تفسیر اوباما از سند وین- «جمع‌بندی» و یا «توافق» - در برخی از محورهای اساسی و بنیادین با تفسیری که رئیس‌جمهور محترم کشورمان از همین سند در نطق تلویزیونی دیروز خود ارائه کرد، نه فقط متفاوت بلکه متناقض است. به عنوان نمونه- و فقط نمونه - آقای روحانی تاکید می‌کند که تمام تحریم‌ها، حتی تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی، بانکی، بیمه‌ای، پتروشیمی، حمل و نقل، مالی و... یکجا در روز اجرای توافق لغو می‌شود، و یا می‌فرمایند؛ راکتور آب سنگین اراک با همان ماهیت آب سنگین و با ویژگی‌هایی که در توافق آمده تکمیل خواهد شد و... آقای دکتر روحانی در گزارش خود به مواردی نظیر آینده فردو، تعداد سانتریفیوژها و ... نیز اشاره داشت که با تفسیر ارائه شده از سوی باراک اوباما متفاوت است.
4- بدیهی است و بعید نیست که تفسیر اوباما از سند وین غیرواقعی بوده و با متن سند یاد شده انطباق نداشته باشد ولی از آنجا که تفسیر وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و طرف اصلی مذاکره و توافق، ارائه شده است، می‌توان و باید نگران بود که مبادا با ماجرای دیگری شبیه تفسیرهای متفاوت از توافق لوزان روبرو باشیم و از این روی انتظار می‌رود- و ضرورت حیاتی‌دارد - که دست‌اندرکاران محترم برنامه هسته‌ای کشورمان و از جمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که مطابق اصول 77 و 125 قانون اساسی ملزم به بررسی و اظهارنظر نهایی درباره این سند هستند و نیز اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی، موارد یاد شده را به دقت ارزیابی کنند و چنانچه تفاوت‌ نظرهای ارائه شده از دو سوی ماجرا یعنی رئیس‌جمهور محترم کشورمان و رئیس‌جمهور آمریکا را ناشی از وجود بندهای «تفسیرپذیر» و «دو پهلو» در سند وین یافتند، قبل از تصویب نهایی برای اصلاح آن اقدام عاجل و جدی کنند. ۵
- و بالاخره اگرچه دراین‌باره گفتنی‌های دیگری نیز هست که نیاز به شفاف شدن دارد ولی از آن میان به گلایه‌ای دوستانه و محترمانه از تهیه‌کنندگان متن توضیحی وزارت خارجه محترم کشورمان درباره سند وین که قبل از قرائت این سند تهیه شده و برای انتشار در اختیار رسانه‌های داخلی قرارگرفته است بسنده می‌کنیم. در این متن توضیحی برخی از بندهای توافق وین به گونه‌ای وارونه تفسیر شده است که می‌تواند حاوی آدرس غلط باشد. از جمله در این متن آمده است: «ایران به عنوان یک تولیدکننده محصولات هسته‌ای بخصوص 2 محصول راهبردی اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین، وارد بازارهای جهانی خواهد شد و تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه صادرات و واردات مواد هسته‌ای بی‌تاثیر می‌شود». در این تفسیر با عرض پوزش، درک مخاطب نادیده گرفته شده و از محدودیت‌ تحمیلی! حریف با عنوان «امتیاز» یاد شده است! توضیح آن که در توافق وین به صراحت آمده است که ایران نمی‌تواند بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم 3/5 درصد غنی شده داشته باشد و تاکید شده است باید از 10 تن اورانیوم 3/5درصدی که در اختیار دارد، 9700 کیلوگرم آن را به کشور ثالثی که مورد تائید حریف باشد، تحویل بدهد. بنابراین الزام ایران به تحویل 9700 کیلو از محصول یاد شده، یک امتیاز برای حریف است و نه برای ایران که دوستان تهیه‌کننده متن توضیحی - گزاره‌برگ- وزارت خارجه از آن با عنوان یک دستاورد ارزشمند! و امتیاز صادرات مواد هسته‌ای یاد می‌کنند!
به یقین اعضاء محترم تیم هسته‌ای کشورمان در جریان تنظیم متن یاد شده نبوده‌اند و گلایه آن است که چرا تهیه و تدوین آن را به کسانی سپرده‌اند که در این زمینه از تخصص لازم برخوردار نیستند. و اما، در خاتمه گفتنی است که وجیزه پیش‌روی در همراهی با تیم هسته‌ای محترم کشورمان نوشته شده است و بی‌انصافی است اگر از تلاش صادقانه و دلسوزانه آنان قدردانی نشود و حضور عزتمندانه این عزیزان در آوردگاه جدی با 6 کشور یاد‌شده نادیده گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 132
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 119
  • امیرسعید ابوزهرا ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    حاج حسین عزیز اون دفعه هم جنابعالی تذکرات بجایی دادید واین دفعه نیز نکات قابل توجهی ارائه فرمودید...اما نمی دانم چه اراده ای سعی می کند مردم رابه جشن وسرور بکشاندتا اصل موضوع به فراموشی سپرده شود.
  • احمد ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    وقتی جزئیات توافق حدود یک صد صفحه است، چرا باید به بیانات دو رئیس جمهور استناد کرد؟ متن توافق که حی و حاضر است!
  • حسن ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    احمد آقا، مسئله برداشت طرفین از متنه، یکی میگه منظور این کلمه اینه و دیگری خلافش رو میگه ... با این حال باید صبر کرد تا ببینیم اهل فن، نظرشون چیه ... به آمریکا که اعتمادی نیست راست میگ یا دروغ،
  • امیرسعید ابوزهرا ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    احمد آقا روسای جمهورایران وامریکالابدهر100صفحه را خوانده اند که180درجه سو برداشت دارند وحاج حسین به این تفاوت اشاره داشته است.
  • ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اوباما دقیقا همه حرفهایی که برای بیانیه لوزان بلغور کرد اینجا هم همون ها رو بلغور کرد راستشو بخواهید نمیدونم چرا حرفهای اوباما رو بیشتر باور میکنم
  • تاجیک ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    با سلام در عین اینکه از زحمات دوستان تشکر میشود ولی نباید در سایه این گفتمان به خواب رفت. هرچند بنده بعید میدانم آمریکا و دستاموزانش حتی به توافق واقعی هم پایبند باشند. به هرحال ملت هوشیار ایران آماده از دفاع حقوق خود باشد. و من الله التوفیق
  • ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    بابا مصاف حق وباطله این دو اب و روغن هستند باهم قاطی نمیشن چون در این قرار داد با امریکا طرفیم هیچ وقت سر نمیگیره !!!
  • محمد ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اشتباه مثبت دادم. با نظر جناب حسن موافقم.
  • سید ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    ببینید من از منتقدای جدی رییس جمهور هستم ولی چشمم و گوشم مستقیم به رهبره نمیدونم چرا داریم از رهبر جلو میزنیم؟ مگ شما امریکای خبیث رو نمیشناسین؟ داره جو میده اوبامای گور به گور شده.ما نباید ت این شرایط اتحادمون رواز دست بدیم اقای شریعتمداری عزیز تذکرات حضرتعالی هم دفعات قبل و هم حالا کاملا جدی و قابل تامل هستند ولی دیگ خیلی دارین تند میرین بنده خدا مملکت رهبر داره مملکت رییس جمهور داره مجلس شورای اسلامی داره همه منتقدین من جمله شما ک دست ب قلم هستید باید گوش زد کنید بعضی مباحث رو ولی دیگ..... ظریف واقعا این چنوقته ت فشار بوده و خیلی ب زحمت افتاده حضرت اقا تا تونستن ازشون حمایت کردن چون میدونستن خیلیا هستن که چوب میکنن لای چرخ مذاکرات ب ولله من خودم راضی ب توافق نبودم ما و امریکا چ توافقی اخه.... ولی صلاح مملکت و مردم اینطوری ایجاب میکنه و ماهم میتونیم ان شاالله با توافقی ک شده خوب بریم جلو ان شاالله التماس دعا یاعلی
  • حکمت ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    به قول جناب خان یه اینطور چیزایی حاج حسین تو خودش داره، نمردیم و یک بار هم که شده آخر مقاله اش یه تشکری کرد.
  • ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اگه بعضیا سال 88 فتنه راه نمینداختن، مذاکرات همون سال تموم شده بود و به امسال نمیکشید!
  • ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    میدونید از همه چی بیشتر از چی تعجب میکنم این که بعد حدود 22 ماه زمان و کلی مسافرت و جلسه فشرده هنوز نتوستن به یک متنی برسند که همه یک چیز تفسیر کنن آمریکا یه چیز میگه ایران یه چیز!!
  • حاج احمد ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    باراک اوباما با تمام بی شعوری و نفهمیش این مطلب رو خوب فهمید و تو نطقش صراحتا گفت جمهوری اسلامی سی و پنج ساله دشمن ما است. به خاطر همین هم دوباره گفت آمریکا خودش رو به تأمین امنیت اسرائیل متعهد می دونه.این کودن با تمام حماقتش فهمیده چیزی عوض نشده و دشمن همیشه دشمنه و یقین داره رهبر انقلاب اسلامی شوخی و تعارف نداره امیدواریم بعضی از هموطنان گرامی هم متوجه باشن که چیزی عوض نشده دشمن دشمنه در هر حالی و لااقل مثل عمو باراک به حرف رهبری ایمان بیارند که توافق بشود یا نشود امنیت اسرائیل تأمین نخواهد شد.
  • ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    حالازوده برای قضاوت کردن صبورباشیددوستان تاچندروزدیگر
  • حسن فاضل نجف آبادی ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    جا تشکر از ظریف ببین چه بازی در آورد
  • علی ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام این حاج حسین شما جوری که من متنشونو خوندم و کلی ابهاماتشون رو خودشون بوجود آورده بودن البته من نمیگم حرفای اوباما و دکتر روحانی دقیقا باهم موازی بود ولی من به یکجا اشاره میکنم که ایشون گفتن که آزانس میتونه به هر عامل شک برانگیز که نشانه نظامی داشته باشه چرا ذکر نکرده که اون عامل درمورد تسلیحات هسته ای هست؟
  • مهدی 210 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    یه سئوال؟ این چند روزی که مذاکرات بخاطر زیاده خواهی امریکا به تعویق افتاد اونا دقیقا چی میخواستن؟ بعدش چی شد؟ به اون زیاده خواهی رسیدن؟اگه نرسیدن چرا این جمع بندی !! رو امضا کردن ؟ اگه جریان 10تن و سیصد کیلو واقعا درست باشه که به احتمال قوی هست واقعا" باید این جمع بندی رو تبریک بگیم! تبریک به خودم تبریک به شما تبریک به همه از جمله اوباما کری موگرینی و....
  • محمد ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    چرا به استفاده نشدن از 98درصد اورانیوم غنی شده در اخبار اشاره ای نشده؟
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    حاج حسین تو رو خدا انقدر تعارف نکن خدا رو شکر که "متن انگلیسی توافق" منتشر شده که در استناد به آن نمی توان بهانه ای اورد! متاسفانه "حرفهای اوباما کاملا منطبق با متن انگلیسی توافق است!!"
  • ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    از تاثیرات توافق نفت ارزان شد طلا وسکه گران
  • ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    متن صد صفحه ای مهم تره
  • آقای م ر ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    این خط--------------- این نشون************ آمریکا به وعدش عمل نمیکنه؛ شک نکنید
  • آقای م ر ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    این خط--------------- این نشون************ آمریکا به وعدش عمل نمیکنه؛ شک نکنید
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اوباما دقیقا متن توافق رو خوند حاج حسین! شما هم میدونی ما هم می دونیم، متأسفانه توافق پیش رو همان توافق لوزان است که تکمیل شده است. منتظر هیچ رفع تحریمی نباشید یا علی
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    بزودی خواهیم فهمید عدم اعتماد رهبری به آمریکا و تاکید به تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی برای چی بوده هست/
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    من اگر جای شریعتمداری بودم یه مدت سکوت می کردم تا بیشتر از این برام بد نشه!
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    بزودی خواهیم فهمید عدم اعتماد رهبری به آمریکا و تاکید به تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی برای چی بوده هست/
  • جوادي ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    خوبست و يكبار هم كه شده متن اصلي و ضمائم را در معرض نظر مردم بگذارند تا به اين برداشت ها خاتمه داده شود . تا ضمائم توافقنامه آشكار نشود و كارشناسان در مورد آن اظهار نظر نكنند . برداشت هاي شخصي زياد خواهد بود . اين قضيه شبيه كارنامه پايان سال محصلان است . گرچه معدل ممكن است بالاتر از رنج قبولي باشد اما نگاه به تك تك نمرات دروس است كه مي گويد اين معدل نقاط ضعف و قوتش كجاست . خدا كند نمرم رياضي و ادبيات ما بيست باشد ولو در ورزش و انشا نمره كمي گرفته باشيم. و خدا نكند كه عكس اين قضيه اتفاق افتاده باشد . كه در اين صورت ........خسر الدنيا و الاخره .
  • مهرشاد ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    میفرمودید شما رو میفرستادن پشت میز مذاکره این چه برداشتی هستش جناب دکتر ظریف با تیم هسته ای تلاش کردن و نتیجه خوب مردم تشخیص میدن به فرموده امام علی (ع) حقو بگید هر چند که به ضررتان باشد .
  • تالشی ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    میشه شما خفه شید لطفا...
  • محمد ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    خب معلومه هر طرف توافق رو نوعی عنوان میکنه که برتری خودشو نشون بده، شما انتظار داری اوباما بیاد گریه کنه بگه ایران ما رو با این توافق نابود کرد؟!! خب اونا هم از موضع قدرت بحث میکنند، ضمن اینکه اونچیزی گه مکتوب شده مهمه نه اظهار نظرها
  • محمد ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    برای اینکه فکرت مریضه لابد تحریما واسه تو هم نون داشته
  • پاشایی ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    بهتره نه جشن بگیریم نه عزا . باید اندکی صبر کرد و دید که عملاً چی میشه . شاید کلاً در مراحل اجرا شرایط تغییر کرد.
  • محمد ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    خداوکیلی توی این جوی که درست کردن که حالا همه چی حل شده خیلی سخته که حقایق را بگی و یه عده که روی این جو اسکی میکنن تو را متهم نکنن کار امثال یکی مثل حاج حسین سخته وتنها راه انتظار هست که ببینیم بالاخره چه از این توافق درمیاد .من که اصلا خوش بین نیستم .سینمای هالیوود که مال آمریکائی ها هست اون پدرسوخته هاهم خیلی خوب بلدن به وسیله هر دوحزب مردم کشورها را فریب بدن .
  • erfan ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    جناب شریعتمداری تا الان خیلی نکات قابل فهمی ارایه کرده بودین و جا داره از زحمات شبانه روزی شما جهت کمک به رفع تحریم ها و حمایت از تیم مذاکره کننده قدردانی کنیم . ولی خواهشا الان دیگه تفسیر نکنید الان وقت عمل کردن به تعهداته نه تفسیر
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    یادمان نرود در معامله هسته ای آقای روحانی وظریف باسرمایه ای که احمدی نژاد جمع کرده بود معامله کردند...
  • محمد ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    نمی دونم چرا خیلی ها از واقعیت فرار میکنند و تا وقتی اسم دکتر شریعتمداری را میشنوند مطلب نخونده منفی میدن من کاری به شریعتمداری ندارم فقط جوان با شعور ایرانی اگر سواد داری خودت متن رو بخون کامل و وجدان خودت را روشن کن وگرنه با طرفداری کورکورانه و تعصب بیجا به آیندگانمون خیانت کردی
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    این تبلیغات و سر و صداها کف روی آبه. وقتی کف ها تموم شه اونوقت معلوم میشه زیرش چیه. شما تردید نکنین که امریکا به این راحتی ها زیر بار نمیره
  • شفق ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    از اونجایی که این توافق باید اجرا بشه و در مرحله اجرا سنجیده بشه، تفسیرهای متفاوت از اون مثل زهر میمونه. مطمئنا آمریکا اگر هم بخواد اجرا کنه، تفسیر خودشو اجرا میکنه.
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    بخاطر ذهن مریضته!!
  • ناشناس ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    امریکا می خواهد صنعت هسته ای رااز بین ببرد اما آهسته آهسته اول توافق می کنند بعد از توافق دوباره موضوع بازرسیها وتحریمهارا پیش می کشند تا از این طریق دوباره از ایران امتیاز بگیرند هوشیار باشید آقای ظریف
  • علیا ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    موضوع اینه که حاج حسن همیشه برای گفته ی مقامات ایرانی ارزش قائل نبوده و همیشه فقط حرف رف آمریکایی رو قبول داره. خب این موضوع واضح هست که اونها قسمتی از توافق رو که دوست دارند بزرگنمایی میکنند و دربارش حرف میزنند و ما هم قسمتی که دوست داریم رو. مثلن اوباما گفت بازرسی های همیشگی. خب این بازرسی ها همون بازرسی های عادی آژانس هست ه در هیچ جای دنیا هیچ پایانی براش در نظر گرفته نمیشه.
  • ناشناس ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اگر صحبت های اوباما صحت داشته باشد که گویا اینطور است یعنی هیچکدام از خطوط قرمز ما رعایت نشده است !
  • ح ح ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام علیکم !!!
  • سید ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    مگه میشه دشمنایی که تا الان از پیشرفت ایران ترسیدن و اومدن پای مزاکره ، حالا یه دفعه کلی هم امتیاز بدن و تحریم ها رو لغو کنن که ایران پیشرفت کنه . متاسفانه اینا حتی متن بیانیه آقای ظریف هم دیکته کردن مثلا اونجا که گفت "یک تعهد مشترک به صلح، تلاش مشترک برای امن تر کردن دنیایما " آخه مگه ما عامل نا امنی جهانیم . مطمئنن تفسیر های زیادی از این توافق میشه انجام داد . ولی دروغ که دیگه نباید به مردممون بگیم . برا چی وقتی تو بیانیه نوشته شده باید مازاد 300 کیلو رو تحویل بدیم اونوقت میاین برا مردم ترجمه میکنید که ایران مازاد 300 کیلو رو صادر میکند . اون 2 تا با هم خیلی فرق داره . اینجوری ما به ترجمه خودمونم نمیتونیم اعتماد کنیم .
  • disgruntled ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    متن رو ولش ، همین که نگذاشتن وضعیت از این بدر بشه کلیه
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    خیلی جالب بود
  • علی ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    هر ریس جمهوری واسه مردم خودش حرف میزنه.هر دوشون از امتیازاتی که گرفتن میگن نه از امتیازاتی که دادن. باید منتظر بود و دید چه جوری اجرا میشه
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    مهمترین مساله اینه که کی باید رفع تحریم ها و ... رو اجرا کنه؟ خوب معلومه آمریکا. اون هم بر اساس تفسیر خودش عمل میکنه
  • ناشناس ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    منظور آقای صالحی از اینکه نطنزوفردو واراک بهتر از گذشته کار می کنند چیه ؟فردو ونطنز می خواهد بیش از 20%غنی سازی کنه !!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    سند 159 صفحه ای برجام دارای نکات عجیب وغریبیست
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اول تبريک بگو. متن سنداست ونه سخن اوباما.
  • خداپرست ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    در کنار مسائلی که آقای شریعتمداری مطرح کردند، این نکته هم جالب است که برخی مردم در حالی که هنوز توافقی به‌صورت رسمی صورت نگرفته، و مهم‌‌تر از آن، هنوز نمی‌دانند داده‌ها و ستانده‌های ما در مذاکرات وین چیست؛ جشن می‌گیرند!!
  • خداپرست ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    عجب زمونه‌ایه!!! این روزها هر کسی که با منطق و استدلال حرف میزنه و حرفش هم حقّه، براش بد میشه!!!
  • جاوید ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    مردم بنده خدا فکر میکنن از فردا ارزانی میشه و همه چیز عالی میشه!!!!!!!شک نکنید بیشتر به نفع سرمایه دارهاست و مردم عادی زیاد براشون تغییری ایجاد نمیشه .مصرفگرایی میاد دوباره لانه میکنه .تولید کننده های داخلی منتظر واردات بی رویه باشن .خزانه هم که پر خواهد شد و اختلاس ها بیشتر میشه .خزانه قبلا خالی بود اینهمه اختلاس شد حالا فکرشو بکنید اگه با فروش نفت خزانه پر بشه چی میشه؟البته مردم عزیزمون حق دارن شادی کنن چون وقتی آب مصرفی رو هم به تحریم وصل کردن مردم فکر کردن فردا مثلا حاملهای انرژی قیمتش کم میشه یا نان ارزان میشه و ...ولی بعدها که دیدن بابا خبری نیست و گرانی ها باقیست اون شادی ها رو فراموش میکنن.ما سیستم داخلی مون مشکل داره و تا درست نشه مردم به شادی نمیرسن .تفکر مسئولین ما مشکل داره و تا زمانی که اسلام و مسلمانی بین مسئولین برنگرده مشکلی حل نمیشه .
  • ارش ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    دستت درد نکنه فقط تو چند تا حرف حساب میزنی که اونم با های وقشقرق میخوان مردم حقایق را نشنوند بقیه فقط به ثناگویی مشغولند
  • خداپرست ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اشتباه منفی دادم
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    ببخشید از کی ایشون دکتر شدند
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    آقای شریعتمداری اونی که باید نظر بده و تفسیر کنه رهبری هستند نه شما. پس اگر خودت رو وفادار به رهبری فرض میکنی بشین سرجات و اینقد آیه یأس نخون.شدی مثه اون شخصیت تو فیلم گالیور که همش میگه " من میدونستم موفق نمیشیم، من میدونستم"
  • بابک ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اولا جشن گرفتن و شادی کردن مردم و تاثیر مثبت این شادی توی روحیه مردم خیلی خوبه چه با دلیل و چه بی دلیل. دوما اگر می خواهید بدانید چه چیزی بدست آوردیم حرفای مخالفای اوباما رو گوش بدیم و اگر بخواهیم بدانیم چه از دست داده ایم حرفای مخالفای روحانی رو باید گوش داد، البته تا حدودی زیاده روی توی هر دو طرف ماجرا هست.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    بزار چند روز بگذره خیلی از اینا که ریختن تو خیابون از رقصیدن شون پشیمون میشن.
  • حسام بهجت نیا ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    به نظر من به جا بود ایشان زبان به تشکر نیز می گشودند.
  • zahra ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    دقیقا..نمیدونم مردم چرا اینقد گندش میکنن!!!!!! جوجه رو آخر پاییز میشمارن.صبرکنید
  • zahra ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    به نظر ما که کاملا حق گفته شاید شما در تشخیص حق اشتباه کردی برادر
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    دوست داره متفاوت باشه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • zahra ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    ینی منم موندم...خود روحانی هم گفته توافقی صورت نگرفته تو تلوزیون با گوش های خودم شنیدم ینی من کشته مرده درک بالای اون تعدادی ام که اینقد خوب زبون روحانی رو تفسیر میکنن
  • خداپرست ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    آقای بهجت‌نیا! تا انتهای مطلب را نخوندی. ...و بی‌انصافی است اگر از تلاش صادقانه و دلسوزانه آنان قدردانی نشود و حضور عزتمندانه این عزیزان در آوردگاه جدی با 6 کشور یاد‌شده نادیده گرفته شود.
  • meh ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    واقعیاتی از متن توافق: لغو تحریم‌ها 8 سال بعد و مشروط به تایید آژانس/ راه بازرسی از مراکز نظامی باز است/ ممنوعیت غنی‌سازی بیش از 3.5 درصد تا 15 سال
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    تا تهش بخون برادر
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    جلو ضرر را از هر کجا بگیری منفعته
  • حسین قنبری ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام آخه آمریکا میاد اینجوری با شما توافق کنه؟ خرس مهربون باور میکنه که ما باور کنیم؟ بزار متن توافق بیاد معلوم میشه چه خبره
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    این توافق دردسرها و مشکلات ما را با غرب بیشتر خواهد کرد زیرا در این مسیر چندین ساله به بهانه های مختلف هزاران چوب لای چرخ پیشرفت و استقلال ما خواهند گذاشت. اگر سیستمداران ما عرضه داشتند بدون نیاز به توافق اقتصاد کشور را اداره کنند مصونیت کشور در برابر دشمنان به خطر نمی افتاد.
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اول بخوان، بعد نظر بده. ايشان در انتهاي متن تشكر كرده.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اگر همین توافق را جلیلی کرده بود حاج حسین الان بشکن میزد نگو و نپرس به به چهچهش هوا بود
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    خداراشکر یکجا پذیرفت که بی انصاف است!!
  • ضد طاغوت ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    دوست عزیز یکی از طرف هایی که باید به وعده هاش عمل کنه، دولت امریکاست. حتی اگه بگیم اوباما دروغ گفته (که با نگاهی به سند انگلیسی حرفاش به واقعیت نزدیکه) دولت او و روسای جمهوری بعدی امریکا هستن که باید به تعهداتشون پایبند باشن. وقتی حرف اونا از همین ابتدای کار با حرف رئیس جمهور روحانی در برخی موارد اختلاف فاحش داره چطور می تونیم امیدوار باشیم به حقوقمون می رسیم؟! بعدش بابت چی باید تبریک بگیم؟! هنوز که اتفاقی نیفتاده...
  • مرتضیsk ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    بیا تحویل بگیر! از همین روز اول تناقض گویی شروع شد خدا آخرش به خیر کنه و دبّه نشـه نکته مهمتر استفاده نزدیکان دولت ازین توافق جهت بالابردن محبوبیت از دست رفته دولتِ تدبیران است !!
  • zahra ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اشتباه مثبت دادم.... از کی تا حالا شما تشخیص میدین کی دکتره کی نیس؟
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    چقدر بدبختیم .همه مون سر کاریم...
  • رضا ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    رهبر خودشون اجازه نقد دادن و گفتن که لزومی نداره نقدها با گفته های ایشون یکی باشه. شما اول مواضع رهبر رو بدون بعد دیگران رو متهم به بی وفایی به رهبر کن
  • وطن پرست ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    سپاسگذارم آقای شریعتمداری بخاطر حس وطن پرستی و انتقادای بجاتون ، دوستان پایه های دولت رو انتقادای سازندس ک میسازه. انتقادی که مارو از تمامی ابعاد ی توافق داره آگاه میکنه
  • وطن پرست ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    سپاسگذارم آقای شریعتمداری بخاطر حس وطن پرستی و انتقادای بجاتون ، دوستان پایه های دولت رو انتقادای سازندس ک میسازه. انتقادی که مارو از تمامی ابعاد ی توافق داره آگاه میکنه
  • حمید ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    مشرق جان چند وقتیه میترسی نظر ما رو پخش کنی
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    بله اما اوباما در یک نطق کوتاه فقط از دلایل خوب بودن توافق برای کشورش گفت ولی آقای روحانی چهل وپنج دقیقه حرف زد بدون اینکه بگه بالاخره دستاورد ایران از این بازی به قول ایشون برد-برد! چی بوده!
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    این گفته شما با معنای کلمه توافق در تعارضه.
  • ناشناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    روحانی زیادی دل خوش کرده به توافق باامریکا!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    همه نظرشون با به به هستش یا اه اه و اخی .......یکی نفهمیده و نمیدونه سرچی توافق کردن؟؟؟ کدوم یکی از شما متن توافق رو میدونید؟؟؟؟؟زهی خیال باطل
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    شما بلدی میرفتی میرسیدی
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اگه قرار سمپاشی کنی، اون یاعلی رو آخر حرفت نیار لطفاً
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    من به صحت سخنان دشمن اعتماد بیشتری دارم چون تو بیانیه لوزان اقای روحانی فکت شیت رو منتشر نکرد اگه ریگی به کفش ندارن چرا مردم نباید مطلع باشن
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    نخیر عزیزان بی ادب! بلکه به خاطر سابقه کثیف ایالات متحده در مورد ایران و به طور کلی اسلام است ، اندکی تاریخ معاصر را حداقل مطالعه کنید!
  • رضا ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اشتباه مثبت دادم
  • رضا ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    ایشون بلد نیستن.اونی که ادعاش میشه باید بلد باشه مثلن.
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    وقتی امریکا زد زیر همه چی معلوم میشه کیا باید خفه شن
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    حرف دولت تدبیرم همینه اقای شریعتمداری بی سوادها حرف نمیزنند
  • رضا ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    فعلا که خیلیاشون میگفتن توافق نشه مشکلات مردم به ما ربطی نداره
  • رضا ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    تو که راست میگی
  • سعید ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    دریک کلام ما با برگهای سوخته خود باغرب بازی کردیم و معامله انهایی که انها به ماهیتشان پی برده بودند . ما برگهای برنده رو نکرده بسیاری مانند نطنز و فردو داریم که برای غرب ناشناخته است ومطمعنا روند برنامه هسته ای کشور رو به جلو است . پس زیا ناراحت متن توافق نباشید . از فردا انها به بهانه حقوق بشر ما را تحریم میکنند . چون اساسا مشکل انها نه برنامه هسته ای است و نه حقوق بشر بلکه حدف انها عقب نگه داشتن ملت ایران و در نگاه کلی خاورمیانه است .  
  • رحیم ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    حاح حسین من میدانم که به علت دلسوزی تو به مصالح کشور چقدر خون دل میخوری اکنون هم حیلی حرفها در سینه ات تلمبار شده نمیتوانی آنهارا در این موقعیت که تعدادی از عواقب این توافق خوشحال مسرورند بزنید واز کینه وفریب دشمن تو آگاهی ولی بعضی ها آگاه ناگاه بیخودی شادند خداوند آخر وغاقبت این توافق را بخیر کند
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    دیگه اشتباهی.....
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    منطق واستدلال جوک و شعر نگو که اصلا خنده نداره احمق جون
  • خداپرست ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    خدا را شکر که توی آمریکایی هم چیزی از انصاف سر در میاری
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    دوست عزیز سمپاشی نکرده واقعیت اینه که آمریکا به هیچکدام از تعهداتش عمل نمیکنه
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    ناشناس 16:49 اگر منطق نداری لااقل ادب داشته باش !!!
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    فعلا ما داریم چشم بسته امتیاز میدیم نه اونها !
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    دفعه قبل که نه سند دیدیم از تیم خودمون و نه سند فقط حرفهای متناقض و بعد مشخص شد حرف اونها درست بوده خدا کنه این دفعه مردم در جریان باشند
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    احسنت ... عالی بود
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    نقد که نباشه میشه دیکتاتوری!!! بعد دوران سازندگی تکرار میشه!!!
  • شهاب ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اوباما که مخالف نداره این جنگ زرگری بین جمهوریخواهان و دموکراتهاست و مطمئن هم باش امنیت اسرائیل و خواستش تامین شده و روحانی هم که دشمنانش همانهایی هستند که آدرس غلط بهش میدن .... این که نشد معیار درک درست !!!!!!!
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    باز هم چشم بسته نظر دادند !!!!!!!!!!!
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    این توافق و این امتیازها را هر کسی بلده بده و توافق کنه حتی بقال سرکوچه .... مهم ایستادگی است تا دشمن به زانو دربیاد نه اینکه ما زانو بزنیم
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    وقتی دیوار برلین خراب شد، مردم خوشحال بودند، پیرزنی ساکت بود و میگفت ما از برگشتن به چندین سال قبل خوشحالیم!" کنایه از اینکه ملت ایران خوشحالند که به حالت ده سال قبل برگشتند...
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    الان چه کسی باید به تعهداتش عمل کنه؟ آقای شریعتمداری؟ تعهد امثال ایشون که اطلاع رسانی و روشنگریه و دارن انجام می دن.
  • مرگ بر آمریکا ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    بله آمریکا می خواد علم و صنعت هسته ای ایران رو تعطیل کنه. اما این سقف خواستۀ شیطان بزرگ نیست. نقشه های بزرگ تر و خبیثانه تری دارند.
  • مرگ بر آمریکا ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اون بنده خداهایی که در فشار اقتصادی دارن خرد می شن، ریختن توی خیابون و مثلا جشن گرفتن؟
  • مرگ بر آمریکا ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    من اگه یک روز آقای روحانی رو زیارت کنم، دوست دارم از ایشون سؤال کنم توی این دو سال در مورد اقتصاد مقاومتی چقدر فکر و کار و برنامه ریزی شده؟ خیلی برام سؤاله
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    مشکل انها نه برنامه هسته ای است و نه حقوق بشر بلکه هدف انها عقب نگه داشتن ملت ایران و در نگاه کلی خاورمیانه است .
  • ناشناس ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    همین اوباما در دولت دکتر احمدی نژاد از پیشرفت هسته ای ما مستاصل شده بود و به گریه افتاده بود .
  • س م ح ن ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    به نظر مياد اينها سرمايه ‌هاي ملي را داده اند و به جايش كاغذ آن هم با متن متضاد دريافت كرده اند.
  • علی رضا ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    اینقدر نگوید امریکا چه کار می کنه اگر به تعهدش عمل نکرد بنفع ما است و دنیا میفهمه که بازی بمب اتمی ساختگی بود و چند سال امریکا دنیای رابه بازی گرفته ودیگر تحریم ها مانند سابق نمی شود مهم اینه که ما چه راهی را پیش می گیریم امریکا هیچ قلطی نمی تواند بکتد
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    حرفهای اوباما رو بیشتر باور میکنیم چون خدا به انسان عقل داده سواد هم داریم و می بینیم حرفهایش مطابق متن اصلی توافق است!
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    دقیقا البته خیلی خیلی بهتر توافق میشد چون (به اعتراف اوباما) کاملا در موضع قدرت بودیم!
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    خیلی هم لازم نیست صبور باشی خب متن توافق را بخوان بدانی چه کرده اند!!!!!!!!
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    ناشناس دوم خدا شفایت بدهد اگر سواد داری متن انگلیسی بخوان و شعار نده!
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    حتی خودت هم به حرفت پابند نیستی اگر ان چیزی که مکتوب شده مهمه خب برو بخوان تا ببینی در واقع چه کسی باید بیاد گریه کنه!!!!!!
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    خب چون متن سند است واقعا جای تبریک نداره!
  • امین ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    نفس مذاکره به جای مقاومت نادرست بود از فردا مثلا فلسطینی ها هم سلاح ها شونو زمین میزارن و می گن همونطور که شما با مذاکره حق خودتونو!!! گرفتید ما هم همینکا رو می کنیم. اونها پول ما رو گرو گرفته بودن حالا همونو به ما بر می گردونن با کلی شرط و شروط واقعا ما چیکار کردیم که بهش افتخار کنیم؟؟؟ آیا از شعارهای انقلاب نه شرقی نه غربی نبود؟ حالا به غرب و شرق باج دادیم و دلمون خوشه. این نسل نقلابی که این کار رو بکنه وای به حال نسل سوم و چهارم.
  • ناشناس ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    عجب که گفتی موافق مذاکره نبودی ؟؟؟ حتما دور بعدی می خواهی رئیس جمهور بشی ؟؟؟!! الن چکاره ای ؟؟؟
  • ناشناس ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    تمام دنیا از شعور وسواد وسیاست اوبا ما انگشت به دهان ماندند
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    لعنت به این آمریکا
  • ناشناس ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    ما داخل یک سوزن هم نمی توانیم تولید کنیم اگه یک روز کره وشیر خشک به کشور وارد نشه ببین چه اتفاقی بیفته ما چی داریم که تولید کنیم هرچه کارخانجاته قطعاتش از خارج وارد شده اصلا خارجیه وهمه تولیدات داخلی هم به خاطر واردات از چین ورشکست شده
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    0 0
    سایت دولت بهار سایت دکتر محمود احمدی نژاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس