رسانه‌های زنجیره‌ای هنوز هم اعتقادی به مجرم بودن مهدی هاشمی ندارند و با هر وسیله و توجیهی به دنبال مقصر جلوه دادن قوه قضاییه هستند. ترجیع‌بند خانواده و یاران هاشمی «بی‌گناهی» مهدی هاشمی است اما دادگاه او را «مجرم» می‌داند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات دوشنبه را با آخرین‌مهلت مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 و آمادگی نیروی انتظامی برای جشن هسته‌ای آغاز کردند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد درحالی‌که همه نگاه‌ها به سمت سیاست خارجی معطوف شده است؛ وزارت کشور در نظر دارد تغییراتی را در بدنه خود انجام بدهد که روزنامه‌های اصلاح‌طلب آن را همسو کردن فرمانداران و استانداران با دولت تعبیر کردند.

روزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری دوشنبه را با تیترهای «پنج دستاورد مهم مذاکرات هسته‌ای» و «اعلام توافق نهایی هسته‌ای تا پایان امروز» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

دلواپسی حامیان آمریکا از تیتر کیهان/ 90 ساعت بازجویی از مهدی هاشمی· 90 ساعت بازجویی از مهدی هاشمی

«اعتقاددارم مهدی هاشمی هیچ جرمی را مرتکب نشده است.»، «حکم مهدی هاشمی تقلب و پدرسوخته‌بازی است» سخنان وکیل و مادر مهدی هاشمی است؛ ترجیع‌بند خانواده و یاران هاشمی «بی‌گناهی» مهدی هاشمی است اما دادگاه او را «مجرم» می‌داند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری به انعکاس وضعیت پرونده فرزند علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخت و نوشت: عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: هنوز به تغییر حکم پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی امیدوار هستم.

به گزارش ایلنا از مشهد، سید محمود علیزاده طباطبایی در نشست خبری بابیان اینکه مهدی‌ هاشمی بیش از 86 روز بالغ‌بر 90 ساعت بازجویی شد، خاطرنشان کرد: در جلسات دادگاه بارها نسبت به انتخاب قضات اعتراض کردیم، زیرا برای مثال شایسته نیست معاون دادستان مسئولیت پرونده را برعهده بگیرد و حال که برعهده‌گرفته میان راه تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه در این پرونده بیش از پنج هزار لایحه تدوین شد، تصریح کرد: جرائمی از قبیل اتهام جاسوسی، جمع‌آوری اطلاعات محرمانه و افشای این اطلاعات به مهدی‌هاشمی نسبت داده شد که درنهایت بر همین اساس حکم صادر شد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط شکل‌گرفته هنوز نسبت به تغییر حکم مهدی امیدوارم، زیرا اعتقاددارم اتهامات درست نیست. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران خاطرنشان کرد: امیدواریم بر اساس راه‌حل‌هایی که در قانون بعد از صدور حکم و قطعیت آن نیز پیش‌بینی‌شده، بتوانم از حقوق موکلم دفاع کنم، زیرا اعتقاددارم مهدی‌هاشمی هیچ جرمی را مرتکب نشده است.

علیزاده به رابطه عمیق بین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: این رابطه آن‌قدر عمیق است که من نمی‌توانم تمام زوایای آن را برای شما بازگو کنم. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: آیت‌الله هاشمی از سال‌های پیش به این موضوع اشاره می‌کردند که اگر تمام فرزندان من را نیز بازداشت کنند، مسیر خودم را از انقلاب عوض نمی‌کنم و تنها در همین مسیر گام برمی‌دارم.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «آمادگی برای جشن هسته‌ای» و «دولت کوتاه نیاید» اختصاص داد.

دلواپسی حامیان آمریکا از تیتر کیهان/ 90 ساعت بازجویی از مهدی هاشمی· استانداری جنجالی فارس

همچنان استان فارس جنجالی‌ترین استان برای وزارت کشور محسوب می‌شود. پس از استعفا سید محمد احمدی که برخی آن را در اثر فشار اصلاح‌طلبان بر وزارت کشور توصیف کردند، معرفی استاندار جدید با مخالفت شدید نمایندگان استان فارس همراه شده است. از سوی دیگر علی مطهری خواهان عدم عقب‌نشینی دولت در مورد انتخاب استاندار است، اظهارنظری که به نظر می‌رسد به دلیل جبران درگیری چند ماه اخیر وی با برخی از افراد در شیراز باشد.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در انعکاس رخدادهای بهارستان پیرامون اعتراض نمایندگان استان فارس نوشت برخی اخبار از این حکایت دارند که سید محمدعلی افشانی معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش در دوران اصلاحات به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور برای استانداری فارس مطرح‌شده است؛ اما دیروز نمایندگان این استان مسیر خاصی را برای اعمال فشار بر وزارت کشور در تعیین استاندار انتخاب کردند. روز گذشته جمعی از نماینده استان فارس در مجلس، در اعتراض به آنچه معرفی استاندار جدید فارس خوانده‌اند، با اعلام استعفای خود، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را ترک کردند. اعضای مجمع نمایندگان استان فارس همچنین به نشانه اعتراض، استیضاح وزیر کشور را امضا کردند. بر اساس ماده 94 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی «هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است می‌تواند از مقام نمایندگی استعفا دهد. پذیرش استعفا موکول به تصویب مجلس است.» در همین رابطه جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره استعفای جمعی از نمایندگان استان فارس به دلیل آنچه انتصاب استاندار جدید فارس خوانده‌شده است، اظهار کرد: وزیر کشور دو گزینه را برای استانداری فارس به دولت معرفی کرده است درحالی‌که پیش‌ازاین رحمانی فضلی از نمایندگان خواسته بود تا گزینه‌های موردنظر خودشان را به وزارت کشور معرفی کنند تا در خصوص آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی بابیان اینکه «وزارت کشور در انتخاب استاندار به گزینه‌های نمایندگان توجهی نکرد»، افزود: مجمع نمایندگان استان فارس، گزینه‌هایی را برای استانداری به وزیر کشور معرفی کردند که غالب این افراد اصولگرا نبودند و کسانی بودند که در این دولت مسئولیت دارند. قادری ادامه داد: باوجوداین، جای بهانه‌ای وجود نداشت که وزیر کشور از بین این گزینه‌ها استاندار فارس را انتخاب نکند اما ما دیدیم که طی یک فرآیند محرمانه و بدون اطلاع نماینده ولی‌فقیه استان و نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دو گزینه برای استانداری فارس معرفی شدند.

عضو گروه برنامه‌وبودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که «انتخاب استانداران از وظایف وزیر کشور است؛ به نظر شما واکنش نمایندگان به این اقدام قانونی دولت تند و غیرقانونی نبوده است؟»، اظهار کرد: ما چه می‌توانستیم انجام دهیم؟ مگر در انتخاب استاندار اول به نظر نمایندگان توجهی شد؟ ما شاخص‌ها را تبیین کردیم و افرادی را نیز به وزارت کشور معرفی کردیم اگر این افراد ایرادی داشتند باید وزیر کشور به ما می‌گفت و حداقل از گزینه‌هایی انتخاب می‌کردند که در بین همراهان دولت اجماع وجود داشت. قادری در پاسخ به این سؤال که «استعفای شما تا چه حد جدی است؟»، گفت: امروز 16 نفر از نمایندگان استان فارس استعفای خود را تنظیم و همراه با امضای استیضاح وزیر کشور تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس کردند که تصمیم‌گیری نهایی با آن‌هاست.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «سرانجام توافق؟» و «مطهری: دولت کوتاه نیاید» اختصاص داده است.

دلواپسی حامیان آمریکا از تیتر کیهان/ 90 ساعت بازجویی از مهدی هاشمی· فرماندار حاضر در سخنرانی احمدی‌نژاد برکنار شد

«همه می‌دانند من به چه دلیل برکنار شده‌ام» فرماندار سابق بابل این‌گونه به روایت چرایی برکناری‌اش پاسخ می‌دهد؛ گرچه روزنامه اعتماد مدعی است که «ظاهراً فرماندار بابل موفق نشده نمره قبولی در عملکرد خود از سوی وزارت کشور کسب کند و همین امر باعث مردودی و برکناری‌اش شده است.» رجب ملایی فرماندار سابق بابل با حضور در جلسه سخنرانی احمدی‌نژاد در این شهر به‌شدت زیر تیغ اصلاح‌طلبان قرار گرفت و آنان مدعی‌اند که اقدام فرماندار بابل مصداق کامل و صریح عدم همسوی فرمانداران باسیاست‌های دولت است.

فرماندار سابق بابل در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت «من تنها در سخنرانی رییس‌جمهور سابق شرکت کردم و اصلاً این حرف را قبول ندارم که با دولت همسو نبودم من سعی کردم در همسویی و هماهنگی با برنامه‌های دولت حرکت کنم.» وی در پاسخ به این سؤال که بعد از شرکت در آن سخنرانی آیا از سوی وزارت کشور با شما تماسی گرفتند و در این مورد صحبتی با شما داشتند؛ اظهار داشت «بله. آن زمان به دلیل حاشیه‌هایی که به وجود آمد از وزارت کشور با من تماس گرفتند و در جلسه‌ای صحبت‌هایی هم مطرح شد اما هرگز صحبتی از برکناری به میان نیامد.»

روزنامه اعتماد معتقد است که این تغییرات اولین برای همسوی فرمانداران با دولت است و در همین راستا نوشت «به نظر می‌رسد هر چه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نزدیک می‌شویم عزم حسن روحانی برای همراه کردن استان‌ها با دولتش بیشتر می‌شود و در این راهی که برای روحانی دشواری‌هایی را به همراه دارد این سیاسی‌ترین وزارتخانه او یعنی وزارت کشور است که دستخوش خانه‌تکانی بزرگی خواهد شد؛ خانه‌تکانی‌ای که بی‌تردید به مذاق بسیاری خوش نخواهد آمد.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیتر «روز واقعه» اختصاص داد.

دلواپسی حامیان آمریکا از تیتر کیهان/ 90 ساعت بازجویی از مهدی هاشمی· فرجام هسته‌ای!

همه نگاه‌ها به‌سوی هتل کوبورگ است؛ تا ساعتی دیگر فرجام مهم‌ترین پرونده سیاست خارجی ایران بسته می‌شود؛ در همین راستا روزنامه شرق «یک منبع خبری نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران عصر یکشنبه گفت: توافق به لحاظ لجستیکی و فراهم کردن مقدمات کار برای امشب امکان‌پذیر نیست و کار همچنان سخت ادامه دارد. متن توافق جامع هسته‌ای به ۱۰۰ صفحه رسیده است.»

خبرنگار اعزامی این روزنامه پیرامون گمانه‌زنی‌ها فرجام مذاکرات نوشتروز یکشنبه، پر بود از گمانه‌زنی خبری‌ای که هرکدام برای اعلام توافق برنامه‌ای می‌چیدند. یک رسانه از اعلام آن در نیمه‌شب یکشنبه می‌گفت و دیگری از پایان یافتن توافق و باقی‌ماندن پیرایش متن و اعلام به ساعت دوشنبه. تقریباً باد در همه رسانه‌ها از سمت خوش‌بینی می‌وزید و اغلب آن‌ها گزارش‌ها را به سمت دست‌یافتن به توافق هدایت می‌کردند، اما تیم‌های مذاکره‌کننده همه در حال کار روی متن هستند. کار روی متنی که از فردا هزاران منتقد خواهد داشت تا تلاش آن‌ها را زیر سؤال ببرند. حیطه این انتقادها از ایران تا آمریکا هم گسترده است. منابع خبری می‌گویند با به‌دست‌آمدن توافق جامع تنها پاره‌ای محدودیت در بخش‌هایی باقی خواهد ماند.

احتمالاً تحریم‌های تسلیحاتی به محدودیت تبدیل خواهد شد. منع فروش تسلیحات (که شامل تکنولوژی موشک‌های بالستیک هم می‌شود) بخشی از تحریم‌های هسته‌ای است که تحمیل آن‌ها به ایران از سال ۲۰۰۶ شروع شده است و به تبع آن، ایران اجازه صادرات سلاح ندارد، اما با توافق جامع، تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی ایران از روز اجرای توافق جامع، لغو می‌شود و این نکته‌ای بوده که در مواضع مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید بود. بنا به قطع‌نامه‌ای که در شورای امنیت صادر خواهد شد، پرونده هسته‌ای ایران از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد شد، اما مدت‌زمان اجرای قطع‌نامه محدود خواهد بود و در پایان این مدت، همان قطع‌نامه هم ملغی خواهد شد.

این توافق خواهد توانست ۶ قطع‌نامه تحریمی علیه ایران را لغو کند. به نظر می‌رسد هر دو طرف مذاکره بعد از اعلام توافق، فکت‌شیتی منتشر کنند تا رسانه‌ها از آنچه در مذاکره گذشته مطلع شوند. ساعات پرشتاب و درعین‌حال کندِ تاریخ‌سازِ دستیابی به توافق در حال گذر است. طلوع خورشید، امروز در وین دیدنی است.

روزنامه آرمان امروز

روزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «طنین توافق» و «آمادگی پلیس برای برگزاری جشن هسته‌ای» اختصاص داد.

دلواپسی حامیان آمریکا از تیتر کیهان/ 90 ساعت بازجویی از مهدی هاشمی· احتمال ائتلاف حامیان لاریجانی با اصلاح‌طلبان

رسول منتجب‌نیا معتقد است که اصولگرایان هرگز به لیست مشترک نخواهند رسید و در پیش‌بینی ترکیب مجلس مدعی است پس از سه دوره اصلاح‌طلبان با رویکرد اعتدال مجلس را به دست خواهند گرفت.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سؤال که بعضاً شنیده می‌شود که طیف نزدیک به دولت احتمالاً هم‌نشینی انتخاباتی با لاریجانی را تجربه می‌کند؛ اظهار داشت «اگر قرار باشد هواداران دولت از بودن با لاریجانی یا اصلاح‌طلبان یکی را انتخاب کنند، انتخاب عقلانی این است که همکاری با جریان اصلاح‌طلبی را برگزینند. چون آقای علی لاریجانی فضایی شکننده در سیاست دارد و تندروها به‌شدت در مقابل او ایستادگی کرده‌اند و دنبال این هستند تا مانع از حضور جدی‌اش در فضای انتخاباتی باشند.» و سپس در ادامه افزود «دو مسئله در این بحث موجود است؛ اینکه هواداران آقای روحانی به‌طرف آقای لاریجانی بروند یا اینکه طرفداران رئیس مجلس دنبال این باشند به اصلاحات نزدیک شوند. البته این امکان وجود دارد که بین طیف لاریجانی و اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌ها ائتلافی شکل بگیرد.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «رکورد مصرف برق در تاریخ ایران» و «لبخند دیپلمات‌ها در ایستگاه پایانی مذاکره» اختصاص داد.

دلواپسی حامیان آمریکا از تیتر کیهان/ 90 ساعت بازجویی از مهدی هاشمی· انتقاد از تیتر کیهان

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به نقل از خبر آنلاین به انتقاد شدید از تیتر روزنامه کیهان پرداخت و در همین راستا نوشت «خبر آنلاین» ضمن انتقاد از تیتر یک دیروز «کیهان» که به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان اختصاص داشت، نوشت: این روزنامه در حالی به نقل از معظم له تیتر زده است «مبارزه با امریکا تعطیلی ندارد آماده‌باشید» که ایشان در سخنانشان فرموده بودند: «مبارزه با استکبار، تعطیلی بردار نیست.» این سایت خبری افزوده است: «کیهان این مطلب را به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر کرده اما این خبرگزاری هم در متن گزارش خود به مبارزه با «استکبار» اشاره‌کرده است که کیهان آن را به «مبارزه با امریکا» تغییر داده است.» به نوشته خبر آنلاین، «این نخستین باری نیست که این اتفاق در روزنامه کیهان رخ می‌دهد، چه آنکه مهرماه سال 92 نیز چنین شد. درحالی‌که رهبر معظم انقلاب در دانشگاه افسری شهید ستاری فرموده بودند «برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود» که روزنامه کیهان در تیتر نخست خود به نقل از رهبری معظم انقلاب، نوشته بود «برخی کارها در نیویورک نابجا بود.» بهمن‌ماه سال 93 نیز روزنامه «کیهان» بخش‌هایی از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی که به متوقف شدن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، به دلیل «اقتضای مذاکرات» اشاره داشت و از نگاه تحلیلگران از مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی ایشان بود، به‌طور تمام و کمال از گزارش یک خود حذف کرد. برخی رسانه‌ها در تحلیل خود از این رفتار کیهان نوشتند: کیهان با تغییر جمله «بجا نبود» به «نا بجا بود»، قصد دارد تفسیر غلط خود را از سخنان رهبری به مخاطب القا کند

روزنامه کیهان در پاسخ به این انتقاد در بخش گفت‌وشنود نوشت «گفت: سایت خبری آنلاین، متعلق به دو مدیر دولتی، با مشاهده تیتر دیروز کیهان، «ارشمیدس‌وار» بیرون پریده و فریاد «یافتم! یافتم» سر داده‌اند! گفتم: حالا چه کشفی کرده‌اند؟ گفت: با ذوق‌زدگی نوشته بودند که بعله! بیا و ببین که کیهان در تیتر اول خود بیانات رهبر انقلاب را تحریف کرده است! چون آقا فرموده بودند مبارزه با استکبار تعطیلی ندارد ولی کیهان به جای «استکبار» نوشته است «آمریکاگفتم: در همان بیانات ایشان تاکید شده بود که آمریکا مصداق اتمّ (کامل) استکبار است. حالا چرا این دو مدیر دولتی از هر حرف و سخنی که علیه آمریکا باشد این‌طور عصبانی می‌شوند و جیلیز و ویلیز می‌کنند؟! گفت: چه عرض کنم؟! گفتم: یارو الاغش مرده بود، یک عده رفتند به او تسلیت گفتند! و اینکه، هر چی خاک آن مرحوم است، عمر شما باشد و... دیدند یارو خیلی توی فکر فرو رفته! پرسیدند چی شده؟ گفت؛ از شما چه پنهان که من تا حالا نمی‌دانستم الاغ بنده، این همه هوادار داشته است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    چند ماهی از انتخابات ۸۴ نگذشته، سعید لیلاز ظهور طبقه ای جدید از سرمایه‌داران را پیش بینی کرد. ده سال پس از آن مقاله، امروز پورشه‌های این طبقه را در خیابان‌ها می‌توان دید. این تحلیلگر اقتصادی پیوند خوردن ناف این طبقه با شیرهای نفت گران را دیده بود که لاجرم به زایش و پرورش کودکی می انجامید که در شکاف طبقاتی بزرگ شده و به چنان رشدی می رسد که به خالقان خود هم وفادار نمی ماند.
  • ناشناس ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    حداقل مجازات برای مهدی هاشمی با اینهمه جرائم امنیتی و اختلاس و ارتشاء اعدام باید باشد .
  • امیر ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    خانواده هاشمی با رفتارهای هنجار شکن خود جایی در بین مستضعفان جامعه ندارند هر چند بعضاً دوستانشان القا میکنند اگر هاشمی بیاید گل و بلبل میشود تازگی حاج آقا از مهدی دفاع واو را به حضرت. یوسف (ع) تشبیه نموده واقعا که؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس