کد خبر 440097
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

«رادنی مارتین» با یادآوری رفتار تاریخی آمریکایی‌ها در مذاکرات مهم در سطوح بالای بین‌المللی گفت مذاکره با آمریکا بسیار خطرناک است و مذاکره کنندگان آمریکایی هیچ‌گاه با نیت خوب در مذاکرات حاضر نمی‌شوند.

به گزارش مشرق، هشتمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 از 27 خرداد تا کنون در سطح معاونان و وزرای خارجه در شهر وین، پایتخت اتریش، در جریان است.

طبق توافق پیشین قرار بود 30 ژوئن یا دهم تیر پایان مهلت 7 ماهه ایران و 6 کشور برای رسیدن به توافق جامع باشد. روز 30 ژوئن خبرهایی از وین مخابره شد که این تاریخ یک هفته تمدید شده است اما این 7 روز هم کافی نبود و طرفین بدون تعیین محدوده زمانی مشخص به گفتگوهای فنی و سیاسی ادامه دادند.

با این وجود، اخبار غیر رسمی از احتمال اعلام نتیجه مذاکرات تا بامداد روز 19 تیر خبر می‌دادند اما طرف امریکایی حاضر در مذاکرات به طور ناگهانی گفت امریکا تا ابد پای میز مذاکره نمی‌نشیند و به دنبال توافقی است که برایی دهه‌ها خوب باشد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت «قرار نیست که ما تا ابد در میز مذاکره بنشینیم. ‌حقیقت ساده این است که علیرغم پیشرفت‌های واقعی که در مذاکرات به دست آوردیم، هنوز برخی از موضوعات دشوار به صورت حل نشده باقی مانده است.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز از تغییر موضع طرف غربی خبر داد و خطاب به آمریکایی‌ها گفت که نمی‌توانند در میانه مسیر اسب‌ها را عوض کنند. 

علی‌رغم توافق در برخی مسایل، دو طرف هنوز نتوانسته‌اند به توافقی جامع دست یابند و بدین ترتیب مذاکراتی که انتظار می‌رفت تا کنون به نتیجه برسد، با تمدید تا 13 جولای (22 تیر) هم‌چنان ادامه دارد.

یک مقام ایرانی در گفتگو با المیادین ضمن اشاره به این رفتار طرف غربی گفته بود آنها ناگهان تغییر موضع داده و موضوعاتی را که پیشتر حل شده بود، بار دیگر به میان آورده‌اند. این مقام ایرانی گفته بود طرف غربی از همان زمان حصول تفاهم لوزان تغییر در مواضعش را آغاز کرده و در موضوعات متعددی تغییر رویکرد داشته است. وی در گفت‌وگو با المیادین تصریح کرد «این موضوعات، گستره‌ای از تحریم‌ها گرفته تا طول دوره توافق تا موضوعات هسته‌ای را شامل می‌شود.»

چنین تزلزلی در اعلام مواضع طرف غربی بویژه آمریکایی‌ها هم‌چنان مانع حصول توافق در تاریخ 19 تیر شد و بار دیگر، مذاکرات هسته‌ای با ضرب‌الاجل دیگری تا فردا (دوشنبه) 22 تیر تمدید شده است.

بعد از چنین اقدامی از سوی طرف غربی برای تحلیل این سبک از رفتار سیاسی آمریکایی‌ها، گفت‌وگویی داشتیم با یک مفسر آمریکایی و از کارمندان سابق کنگره تا از دیدگاه وی به این موضوع بپردازیم.

«رادنی مارتین» با اشاره به این تغییر موضع آمریکایی‌ها گفت آمریکا با این اقدام قصد برهم زدن مذاکرات را دارد و این رفتار آمریکایی مسبوق به سابقه است.

اگر آمریکا مذاکرات را بر هم نمی‌زد، توافق هسته‌ای با ایران باید مدت‌ها پیش از این حاصل می‌شد

مارتین گفت «این اقدام از جانب غرب بویژه آمریکایی‌ها در طول مذاکرات صورت گرفت تا مذاکرات را برهم بزنند. همواره از جانب صهیونیست‌ها حملاتی علیه ایرانی‌ها بوده تا هیچ توافقی با ایران حاصل نشود. همان طور که می‌ببینیم دستگاه سیاسی یهود در سراسر جهان این شکاف‌ها را بوجود می‌آورد و تنها آمریکا نیست که مانع توافق می‌شود بلکه بقیه کشورهای 1+5 هم با شرایطی که تعیین می‌کنند مانع توافق هستند.» به نظر وی توافق هسته‌ای با ایران یک توافق مشکل و دور از دسترس نیست و می‌بایست مدت‌ها پیش از این طرفین بدان دست می‌یافتند.

گروه‌های فشار صهیونیستی هر توافق و برنامه‌ای را نابود می‌کنند

وی ادامه داد «اما آنچه ما می‌بینیم این است که گروه‌های خاصی بویژه گروه‌های فشار صهیونیستی در سراسر جهان خصوصا در غرب هر توافق و برنامه‌ای را نابود می‌کنند و بعد می‌بینیم که آمریکا ناگهان چنین تغییر موضع می‌دهد و قید و شروطی تعیین می‌کنند که کاملا غیر قابل قبول هستند و هیچ کشوری آن را قبول نخواهد کرد.

شروط آمریکایی عزت و استقلال و تمامیت ارضی هر ملتی را زیر سوال می‌برد

مارتین تصریح کرد «هیچ کشوری این شروط را قبول نمی‌کند چرا که چنین شروطی عزت یک ملت را زیر سوال می‌برد و استقلال و تمامیت ارضی یک کشور را خدشه‌دار خواهد کرد. این تلاش‌ها مخفیانه‌ انجام می‌گیرد و همین یکی دیگر از دلایلی است که مذاکرات چندین بار تمدید شد و تمدید این مذاکرات ضرورتی نداشت. به آمریکا نگاه کنید در قضیه کوبا چقدر سریع عمل کرد اما در مورد ایران و در رایزنی‌های هسته‌ای ایران چقدر آن را طولانی می‌کند. این در حالیست که قضیه ایران خیلی مهم‌تر است ولی در مورد کوبا رایزنی‌های بازرگانی بود و اهمیت موضوع ایران به مراتب بیشتر است.»

تاریخ نشان می‌دهد آمریکا هیچگاه با نیت خوب توافق نمی‌کند و سعی در متهم کردن طرف مقابل دارد

رادنی مارتین در ادامه متذکر شد که خود آمریکا و غرب با نیت خوب با ایران مذاکره نمی‌کنند و همین یکی از دلایل تمدید مذاکرات است.

وی افزود «قطعا این افراد به دنبال تحمیل فشار بر ایران و سپس سرزنش ایران هستند. قطعا آمریکا سعی خواهد کرد ایران را سرزنش کند؛ امریکا استاد چنین رفتارهایی است و در مذاکرات با دیگر کشورها در صورتی که طرف مقابل بر تمامیت ارضی و استقلال ملی خود تاکید کند، طرف آمریکایی حتما انگشت‌های اتهام را متوجه آن کشور می‌کند.»

در مورد مذاکرات ایران این مفسر آمریکایی تاکید کرد رسانه‌های بین‌المللی اعم از رسانه‌های تحت سلطه صهیونیست و آمریکا، مذاکرات هسته‌ای ایران را پوشش می‌دهند که همین مساله دست آمریکا را برای چنین اقداماتی بسته‌تر می‌کند.

آمریکا قابل اعتماد نیست و مذاکره با آمریکا خطرناک است

هم‌چنین نظر این مفسر سیاسی را درباره امکان اعتماد به رفتار آینده آمریکایی‌‌ها با در نظر گرفتن این تغییر مواضع پرسیدم.

وی در پاسخ تصریح کرد «واضح است که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد؛ مذاکره با آمریکا بسیار بسیار خطرناک است تاریخ نشان می‌دهد که آمریکا هیچ وقت با نیت خوب مذاکره نکرده است و هیچ گاه بر تعهداتش در توافق‌هایی که داشته، پایبند نبوده است.»

رادنی مارتین تصریح کرد «آمریکا به تعهدات خود در قبال دوستانش هم عمل نمی‌کند چه برسد به ملت‌هایی که با آنها خصومت دارد و در مورد ایران مدت سی و اندی سال است که دشمنی دارد.»

آمریکا از زمان وقوع انقلاب اسلامی با ایران خصومت دارد

وی ادامه داد «درواقع از سال 1357 که انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست تا کنون آمریکا نسبت به ایران اظهار خصومت می‌کند. در حقیقت بعد از آنکه دست نشانده خود آمریکا یعنی شاه برکنار شد تاکنون آمریکا نسبت به ایران دشمنی داشته است. به نظر من همه کشورهای جهان در مذاکره با آمریکا باید بسیار محتاط باشند آمریکا حتی در مورد دوستانش مانند همین کشورهای دیگر عضو گروه 1+5 هم مورد اطمینان نیست.»

کشورهای جهان خواستار توافق با ایران، رفع تحریم‌ها و رهایی از تروریسم اقتصادی آمریکا هستند

این مفسر سیاسی ضمن اشاره به لزوم توافق هسته‌ای با ایران گفت «به نظر من این توافق برای آمریکا و برای دوستی و پایان دادن به سی و چند سال خصومت نسبت به ایران لازم است. همچنین این توافق برای پایان دادن به بیش از سه دهه تحریم علیه ایران که مانعی برای دیگر کشورها از تعامل با ایران، لازم است. دیگر کشورها هم از این شرایط خسته شدند و دوست دارند با ایران روابط اقتصادی و تجاری داشته باشند و از این تروریسم اقتصادی آمریکا رها شوند.»

تسلط صهیونیست‌ها بر جمهوری‌خواهان کنگره مانع همکاری برای رای به توافق احتمالی است

هم‌چنین پیش‌بینی وی را درباره عملکرد کنگره بعد از توافق احتمالی برای رای به برداشتن تحریم‌ها علیه ایران سوال کردم.

مارتین در پاسخ گفت اصلا فکر نمی‌کند کنگره رای به برداشتن تحریم‌ها علیه ایران بدهد. وی ادامه داد جموری‌خواهان کنگره آمریکا تا حد بسیار زیادی تحت سلطه خواسته‌های لابی صهیونیستی هستند به همین دلیل احتمال همکاری کنگره برای رای به توافق اندک است.

ذهنیت غالب کنگره آمریکا مزخرف و هم‌چنان به دنبال تغییر نظام در ایران است

این کارمند سابق کنگره آمریکا ادامه داد «من خیلی شک دارم که کنگره اقدامات لازم برای رای به توافق را بدهد خصوصا در مورد تحریم‌ها، صادقانه بگویم، به نظر من کنگره آمریکا مایل است هیچ نوع توافقی با ایران حاصل نشود چون عملکرد آنها هم‌چنان با این ذهنیت مزخرف تغییر نظام در ایران است و هم‌چنان بر همان ذهنیت 1357 هستند.»

اظهارات ضدونقیض «کری» بی‌معناست و زمان را برای تاثیرگذاری دولت آمریکا بر کنگره می‌کـُشد

هم‌چنین دیدگاه این مفسر آمریکایی را درباره اظهارات ضد و نقیض مقامات آمریکایی برای نمونه سخنان اخیر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مورد مذاکرات و تهدید تلویحی وی به ترک میز مذاکره پرسیدم.

وی خاطر نشان کرد این گونه سخنان از سوی دولت آمریکا و وزیر خارجه آن بی معناست چرا که دولت اوباما حدود 6 ماه قدرت و تاثیر سیاسی خواهد داشت و بعداز آن به دلیل زمان یک ساله تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، جو سیاسی به گونه‌ای خواهد بود که دیگر دولت بر کنگره تاثیرگذار نخواهد بود.

تغییر موضع ناگهانی آمریکایی‌ها گویای این مساله است که تمایلی برای توافق ندارند

 در پایان گفت‌وگو نظر وی را در مورد ضرب الاجل 13 جولای پرسیدم و در پاسخ این مفسر سیاسی گفت «این که واقعا در جریان مذاکرات چه می گذرد از آن آگاه نیستم ولی به نظر من آمریکا و غرب پیش از این مذاکرات را نابود کردند و این تمدید مذاکرات به معنی حصول توافق نیست. نظر شخصی من این است که به دلیل فشارهای بسیار خارجی بر این مذاکرات از سوی گروه‌هایی که اصلا نمی‌خواهند توافقی با ایران صورت بگیرد، در نهایت هم هیچ توافق جامعی حاصل نخواهد شد. همین تغییر موضع آمریکایی‌ها هم در عرض تنها 11 ساعت گویای همین مساله است که تمایلی برای حصول توافق ندارند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس