در تلفن همراه امن نیروهای مسلح کشورمان، اطلاعات صوتی کاربر قبل از ارسال، توسط سیستم به بسته اطلاعات رمزگذاری شده تبدیل و سپس منتقل می شود.

گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد.

ورود به هزاره جدید و نیاز به ایجاد ارتباط امن

یکی از نشانه های هزاره جدید، گسترش بسیار سریع استفاده از فناوری های گوناگون توسط اقشار مختلف است. تلفن های همراه و رایانه های قابل حمل از جمله مشهورترین مصداق از این فناوری ها بشمار می آیند که هر روز بیش از گذشته، در بخش های مختلف زندگی روزمره انسان وارد شده اند. نیروهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی به همراه دولتمردان رده بالا نیز از جمله افرادی هستند که از این گونه فناوری ها بهره می برند.

 اما نکته کلیدی و به نوعی حیاتی درباره استفاده از این فناوری های جدید، بحث احتمال جاسوسی و به سرقت رفتن اطلاعات طبقه بندی شده ای است که توسط این وسایل منتقل می شود. مکالمه های صوتی و تصویری، پیامک ها، نامه های الکترونیکی و.... در کل هر نوع تبادل اطلاعات با این وسایل می تواند رهگیری، مکان یابی و در صورت لزوم ذخیره شود.

اطلاعات محرمانه ایرانی با این دو سامانه با امنیت منتقل می شوند+عکس

اما در عین حال نمی توان جلوی استفاده از فناوری های پیشترفته را گرفت لذا امروز در فضای تکنولوژیک جدید، وسایل مهمی مثل تلفن های همراه و یا کامپیوترهای "امن" وجود دارند. در این سیستم های جدید اولویت بر حفظ امنیت در بحث نگهداری و انتقال داده و مقابله با سرقت محتوای آنها مطرح شده است.

برای نمونه از سال 2012 میلادی به این طرف، ارتش ایالات متحده آمریکا تعدادی تلفن همراه، تبلت و نوت بوک امن شده در مدل های مختلف را در اختیار سربازان خود در مناطق عملیاتی داده و همچنان در حال اجرای آزمایش های گوناگون برای اطمینان از کیفیت عملکرد و امنیت انتقال داده توسط این سامانه ها می باشد.

در نهایت قرار است این سامانه ها توسط تمامی نیروهای نظامی و مامورین فدرال این کشور مورد استفاده قرار بگیرد. در این تلفن ها و کامپیوترها، تدابیر امنیتی مثل نصب انواع سیستم های ضد هک و همچنین تبدیل اطلاعات انتقالی به داده رمز شده اطلاعاتی، وجود دارد.

DES-1331 و PES 7631 کلید ورود ایران به حوزه ارتباطات امن دیجیتال

در کشور ما نیز در یک دهه اخیر شاهد رشد ناگهانی استفاده از تلفن های همراه هوشمند و رایانه های شخصی بوده ایم که همین مسئله لزوم حفظ امنیت در این وسائل را بسیار بیشتر از هر زمان دیگر برجسته می کند، با توجه به مباحث فوق و ضرورت توجه جدی به صیانت از اطلاعات محرمانه کشورمان، تلفن همراه هوشمند ساخت صنایع دفاعی ایران که با کد اختصاری DES-1331 شناخته می شود، مورد استفاده قرار گرفته است.

اطلاعات محرمانه ایرانی با این دو سامانه با امنیت منتقل می شوند+عکس

در این گوشی همراه، اطلاعات صوتی کاربر قبل از ارسال توسط سیستم به بسته اطلاعات رمز گذاری شده تبدیل و سپس ارسال می گردد. این سیستم همچنین توان دریافت اطلاعات رمز شده و تبدیل آن به داده های مورد نظر را نیز دارد. در صورت لزوم در هنگام استفاده از این تلفن می توان حالت تماس عادی یا امن را برای شماره های مختلف تعریف کرد.

سیستم بعدی جهت اجرای تدابیر حفاظتی، نوت بوک امن ایرانی است که با کد PES 7631 شناخته می شود. در این نوت بوک برای حفظ اطلاعات و کاهش احتمال هک شدن سیستم قابلیت هایی مثل بلوتوث، 3G ،WLan و جی پی اس حذف شده است. در این نوت بوک برای استفاده از هرکاربر می توان دسترسی خاصی را تعریف کرد. پورتهای استاندارد سری RS-232 بر روی این نوت بوک نصب شده است و قابلیت پشتیبانی از نرم افزارهای با استاندارد نظامی مثل MILSTD ،810F ،MIL_STD 466 و MIL_STD 266 را دارد.

اطلاعات محرمانه ایرانی با این دو سامانه با امنیت منتقل می شوند+عکس

در این نوت بوک می توان از نرم افزار ضد ویروس مک استفاده کرده و همچنین ویندوزهای مختلف توسط این نوت بوک به عنوان سیستم عامل پشتیبانی می شود. این نوت بوک همچنین در برابر ریزش احتمالی مایعات و افتادن از ارتفاع نیز مقاوم است.

اگرچه موارد فوق، بخش مهمی از ابتکار متخصصان دفاعی کشورمان جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات را نشان می دهد، اما قطعا سامانه های جدیدتری نیز هم اکنون در اختیار نیروهای مسلح کشورمان وجود دارند که هنوز زمان انتشار ویژگی ها و مختصات آن به صورت عادی فرا نرسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    وقتی میگین ویندوز داره یعنی جاسوس افزار بصورت پیش فرض روش نصبه .
  • سراج ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    سلام امیدوارم چاپ بشه . باید این واقعیت رو قبول کرد که این طرحها هنوز تحقیقاتیه و در نیروهای عملیاتی پخش نشده
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    عزیزم، اون لپتاپ که ویندوز توشه، مطمىنی امنه؟ حداقل میگفتی لینکوسه. توی میدون جنگ، سازنده اش راحت میتونه اونا از کار بندازه
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    منم می خوام!
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    داداش شما برید روش کار اکوویشن رو مطالعه کنید بعد بیاد چنین ادعایی کنید. این حرکت قابل تقدیره اما باید با واقعیت ها هم روبرو شد.
  • ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    ویندوز و مک نصب کردین فکر کردین امنه؟
  • سید سعید ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    خدا قوت...
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    امنه بعد از ویندوزهای مختلف پشتیبانی میکنه؟ داری جک میگی مشرق؟ لااقل بگو یه نسخه لینوکس متناسب با نیازشون توسعه دادن...
  • الفا ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    ه در دنیای دیجیتال هیچ کدی امن نیست....
  • علیا ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    گوشیه دوربینش چند مگاپیکسله؟ دوربین سلفی داره؟ شوخی کردم. دست مریزاد. به امید روزهای بهتر و تجهیزات بسیار قوی تر. این ها تازه شروع کاره و ما به شماها اعتماد و اطمینان داریم و به همین دلیل انتظار پیشرفت های بیشتری هم داریم.
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    از کجا بخریمش؟
  • علیا ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اتفاقن لینوکس بخار ساختار متن بازی که داره از نظر امنیت بسیار ضعیف تر از ویندوز هست و باگ های امنیتی بیشتری داره. درضمن برای جلوگیری از جاسوسی باید دو کار کرد. اول از ورود نرم افزارهای جاسوسی جلوگیری کرد و دوم راه های نشت اطلاعات رو بست. این کامپیوتر قابل حمل تنها راه ارتباطیش یو اس بی هست و وایرلس و بلوتوث و ان اف سی و ... نداره. پس تنها راه ورود بدافزار و خروج اطلاعات یو اس بی هست. با یه نرم افزار امنیتی قوی و استاده از یو اس بی های امن میشه این خطر رو رفع کرد
  • محمد ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    سازندش چطور میتونه اون را ازکار بندازه وقتی بلوتوث، 3G ،WLan و جی پی اس حذف شده.برای از کار انداختنش باید بتونن باهاش ازتباط برقرار کنن یا نه.
  • یه بنده خدا ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    شاید ویندوز ملی باشه ویندوز ملی به اسم قاصدک همون ویندوزی است که ایرانی ها درست کردند
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    عزیز با اطلاعات ویندوز ملی یعنی چه؟؟؟؟ویندوز سیستم عامل مایکروسافت.....یعنی فوران اطلاعات را شاهد هستیم
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    فقط تلپاتی خوبه
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    علیا همه میدونن لینوکس بخاطر همون قابلیتی که داره امن ترینه شما یه لینوکس ویروسی به من نشون بده؟ لینوکس حتی به انتی ویروس هم نیاز نداره بزارید یه مثال بزنم ویندوز مثل یه قفل خیلی خوبه که همه ازش استفاده میکنن یعنی اگه یکی این قفل ها رو بشه بازکرد همه رو میشه همونجور بازکرد اما لینوکس شما میتونید حتی هسته سیستم رو هم دستکاری کنید اینجور هییچ دو تا سیستمی نیستن که بشه یجور بهش نفوذ کرد حالا خودتون قضاوت کنید
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    منظور اون بنده خدا شاید سیستم عامل ملی بود که دانشگاه شریف داشت روش کار میکرد که البته قرار بود برمبنای لینوس باشه و در تمام سخت افزارهای دولتی به کار بره که معلوم نیست نتیجه اش بعد چندین سال چی شد... اما در کل اینکه گفته امکان نصب سیستم عامل ویندوز داره به این معناست که پردازنده ای که درش به کار رفته این قابلیت رو داره (چون مثلن روی سیستم های مک بخاطر نوع پردازنده و ساختار پردازنده نمیشه ویندوز ریخت) وگرنه حتمن سیستم عامل های بهینه مربوط به مسایل نظامی و ... به غیر از ویندوز وجود دارند که روی این سخت افزار ها نصب میشند. توجه کنید که مثلا یک سیستم پدافندی برای سخت افزارش نیاز به نرم افزار داره که حتمن چیزی به نام ویندوز نیست. یا هواپیما هم همینطور. ویندوز رو هم با کنترل پورت های ورودی و خروجی میشه به یک سیستم عامل امن از هر لحاظ تبدیل رد.
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    آفرین! خدا قوت و خوش بحالشون کاش میشد این امکانات رو ملی و بومی و قابل استفاده برا دیگران هم بکنن البته فکر کنم اون کسانیکه از طرف آمریکا در منطقه عملیاتی گوشی های امن داره این گوشیها رو تشخیص میدن که دست و پاشون رو جمع میکنن و اون جاها خلافی ازشون سر نمیزنه
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    دشمنان چون سازنده این وسایل اند از اینرو راحت میتوانند ما را اذیت و ازار کنند از جمله با بمب الکترومغناطیسی. باید دشمن را فقط درون خاک خودش نابود کرد یا با جنگ نامنظم مثل داعشی ها وگرنه با کلاش و اسبابازی نمیشه جنگید و فقط افراد شهید و به بهشت میروند.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    یک چیز بسازید که پرواز کنه و بره بالا و با تعداد زیاد شلیک کردن دشمن را نابود کند و بعد سقوط کنه و منفجر بشه.
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    می خرم واست عزیزم
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    امنیت در حوزه ارطباتات معنی نداره واسه همینه بنلادن اون همه سال گیر نیوفتاد چون از وسایل ارطباتی استفاده نکرد
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    اولا اگه یه کول دیسک آلوده بهش زدن چی ؟ ثانیا تا زمانی که سیستم عامل و آنتی ویروس بومی نباشه امن نیست ثالثا از کجا معلوم که این کد گذاری ها توسط ابر رایانه های پیشرفته ی آمریکایی و ریاضیدان های نابغه شون شکسته نمی شه...
  • قریشی ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    یعنی اوناییکه این تجهیزات رو طراحی کردن بلانسبت عقلشون نرسیده به این نکته که شما بعنوان یک کاربر مبتدی بهش رسیدی! اصلا به تو چه که از امریکا کامنت میذاری؟! مرگ بر امریکا و بر مالیات دهندگان امریکایی
  • نیروی عملیاتی ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    من نیروی عملیاتی هستم و برای من پخش شده
  • قریشی ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    راستشو بگو شیطون این اصطلاح کد رو از کجا یاد گرفتی؟!
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    کارشناسایه وزارت دفاع به عقلشون نرسید سیستم عامل چی بزارن..... این اقایون باید بیان نظر بدن عجبا
  • مارز ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    تو مرزبانی یکساله مسوولین عزیز استفاده از هر نوع تلفن همراه را ممنوع کرده اند تا زمآنی که از این گوشی ها بهشون بدن.شاید باورتون نشه که ما هیچ وسیله ارتباطی با خانواده نداریم...
  • علی حیدری ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    سلام خواهشا نویسندگان وکلیه عوامل خبرهایی که در مورد فن آوری اطلاعات در حوزه نظامی وغیر نظامی می خوان در صفحه قرار بدهند خودشان اهل فن ومتخصص آن باشند. باتشکر از خبرهای خوبتان
  • black box ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    0 0
    هيچ سيتم عاملي در دنيا امن نيست زيرا براي ساخت انها از زبانهاي برنامه نويسي ساخت امريكا استفاده ميشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس