یونانیان برای حضور در رفراندم روز یکشنبه آماده شده‌اند. تصمیم حساسی که سیاست آینده کشورشان را تعیین می‌کند و چشم نه تنها مردم یونان بلکه مردم سایر کشورهای اروپا و حتی جهان به نتایج آن دوخته شده است.

گروه بین الملل مشرق- یونانی ها برای حضور در رفراندم روز یکشنبه آماده شده اند. تصمیم حساسی که سیاست آینده کشورشان را تعیین می کند و چشم نه تنها مردم یونان بلکه مردم سایر کشورهای اروپا و حتی جهان به نتایج آن دوخته شده است. بحران مالی یونان حدود پنج سال پیش و پس از سرایت بحران مالی آمریکا به اروپا آغاز شد و همچنان لاینحل باقی مانده است و این کشور را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. پس از انتخابات پنج ماه گذشته یونان و روی کارآمدن دولت چپ‌گرا در این کشور، دولت جدید مذاکراتی را با وام دهندگان خارجی برای تغییر سیاست اقتصادی و خاتمه سیاست ریاضت اقتصادی شروع کرد، اما تا کنون این مذاکرات نه تنها نتیجه ای در بر نداشته، بلکه به بن‌بست رسیده و نگرانی اروپا، آمریکا و دست اندرکاران امور اقتصادی و تجاری داخلی و جهانی را به‌دنبال داشته است.

بلاتکلیفی اقتصاد یونان در حالی ادامه دارد که صندوق بین‌المللی پول در گزارشی جدید اعلام کرد که یونان علاوه بر وام دریافت کرده به 50 میلیارد یوروی دیگر هم نیاز دارد تا اقتصادش را ترمیم کند. قرار است از مردم یونان یک پرسش پرسیده شود: آیا موافق شرایط وام‌دهندگان بین‌المللی هستند یا خیر.

گروه بین‌الملل مشرق با هدف دسترسی آسان‌تر مخاطبان فرهیخته خود، اقدام به جمع‌آوری خلاصه اخبار تحولات یک سال گذشته پرونده بحران مالی یونان کرده است که در ادامه از نظر می‌گذرد:


94/04/13روزنامه آلمانیتسایت - همه‌پرسی شبیه آنچه در یونان برگزار خواهد شد از قدرت بالایی برخوردار است. وقتی که مردم چیزی را می‌خواهند، همه‌چیز در یک لحظه تغییر می‌کند.

94/04/11 اسپوتنیک- در حالی که چندی پیش خبر جاسوسی آمریکا از روسای جمهور فرانسه منتشر شد، اکنون خبر رسیده که جاسوسی واشنگتن و لندن از آلمان برای فهمیدن این‌که برلین برای حل بحران مالی یونان به چه اقداماتی دست می‌زند ادامه دارد.

  94/04/11روزنامه وال‌استریت ‌ژورنال- با توجه به اهمیت ژئوپولتیک یونان، بحرانی که هم‌اکنون این کشور با آن مواجه است به نظر می‌رسد چیزی فراتر از مسائل مالی باشد.

  94/04/10بی‌بی‌سی- خروج یونان از اتحادیه اروپا می‌تواند برای کشورهای ناحیه یورو فاجعه‌بار باشد.

94/04/10 خبرگزاری فرانسه- هانس یورگ شلینگ وزیر دارایی اتریش گفت: در صورتی که مردم یونان در همه‌پرسی آینده به شروط تروئیکا  رای منفی بدهند، امکان مذاکرات بیشتر با یونان نخواهد بود.

94/04/10 کورئو دل اورینوکو- نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا شب گذشته در برنامه ارتباط با مادورو همبستگی خود را با الکسیس تسیپراس نخست وزیر یونان و ملت این کشور اعلام کرد.

یونان گزراش

  94/04/10دویچه‌وله- واشنگتن از این می‌ترسد که خروج یونان از منطقه یورو پیامدهای ژئوپلیتیکی برای آمریکا داشته باشد. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تاکید کرده است که تا چه حد برای این کشور اهمیت دارد که یونان همچنان در منطقه یورو بماند.

94/04/09 اسکای نیوز-  به دنبال اوضاع وخیم اقتصادی یونان و تعطیلی بانک‌ها، حال و روز بخش پزشکی و دارویی این کشور نیز با بحران بزرگی مواجه شده است.

94/04/09 رویترز- آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت که درها همچنان برای مذاکرات با یونان باز است. سخنگوی کمیسیون اروپا هم اعلام کرد که ارتباط‌ها همچنان با مقامات یونان ادامه دارد و کمیسیون تلاش می‌کند تا راهکاری برای این مشکل بیابد،حتی در آخرین لحظات.

94/04/09 راشا اینسایدر- غرب در تلاش است با بهره‌گیری از بحران داخلی یونان، نوعی مجازات برای همکاری دولت جدید یونان با روسیه در حوزه‌ انرژی، این دولت را مجبور به کناره‌گیری کند. احداث خط لوله گازی جدید روسیه به اروپا باعث شده تا تقابل روسیه و غرب بار دیگر پررنگ شده و روسیه یک مرتبه دیگر به طور جدی مقابل اتحادیه اروپا قرار گیرد.

94/04/08 رویترز- رئیس‌جمهور پیشین فرانسه نخست‌وزیر یونان را به بی‌مسئولیتی متهم کرده و اعلام کرد که نباید در برابر دولت آتن تسلیم شد. بانک های این کشور که با کمبود شدید نقدینگی روبرو هستند روی وام ضروری بانک مرکزی اروپا حساب کرده‌اند.

94/04/08 روزنامه فیگارو- نیکلا دوپون اینون رئیس حزب ایستادگی فرانسه با صدو بیانیه‌ای اعلام کرد: اولاند با همدستی با آلمان که بیش از پیش خود را مالک اروپا می‌داند، موجب ننگ و شرمساری فرانسه شده است.

یونان گزراش

94/04/08 خبرگزاری فرانسه- در آستانه نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن، نخست‌وزیر یونان از درخواست مجدد خود از اتحادیه اروپا برای تمدید طرح کمک مالی به این کشور خبر داد. یونان ناچار است موقتا بانک‌های خود را تعطیل و برداشت‌های نقدی از بانک‌ها را محدود کند.

94/04/08 روزنامه هاندلزبلات- باراک اوباما و آنگلا مرکل تلفنی در مورد اوضاع یونان گفت‌وگو کرده و آنطور که کاخ سفید می‌گوید، بر لزوم ابقای یونان در حوزه یورو و در عین حال اعمال اصلاحات اقتصادی در این کشور تأکید کرده‌اند.

94/04/07 خبرگزاری آلمان- اکثریت نمایندگان پارلمان یونان با طرح موردنظر نخست‌وزیر مبنی بر برگزاری همه‌پرسی درباره دریافت کمک مالی خارجی موافقت کردند.

94/04/07 خبر گذاری فرانسه-  نخست‌وزیر فرانسه در اظهاراتی با اشاره به خطر واقعی خروج یونان از منطقه یورو از محتمل بودن حصول توافق میان یونان و طلبکارانش خبر داد. من از یونان دعوت می‌‌کنم که به میز مذاکرات بازگردد.

94/04/07 روزنامه پرسه- وزیر دارایی اتریش در واکنش به مواضع اخیر یونان درباره دریافت کمک مالی خارجی گفت خروج یونان از اتحادیه اروپا تقریبا اجتناب‌ناپذیر شده است.

94/04/06 یواس‌ای‌تودی- اروپا مهلت بازپرداخت اقساط یونان را تمدید نکرد. وزرای اقتصادی اتحادیه اروپا رأی به عدم تمدید برنامه نجات مالی آتن دادند.

یونان گزراش

94/04/06 رادیو آلمان- باید درباره همه‌پرسی کمک‌های مالی به یونان روشنگری شود. معاول صدراعظم آلمان خواستار روشنگری درباره همه‌پرسی مورد نظر نخست‌وزیر یونان درباره کمک‌های مالی به این کشور شد.

94/04/02 رادیو فرانس اینتر- پییر مسکوویسی کمیسر امور اقتصادی اروپا: من معتقدم یونان طی هفته جاری در خصوص موضوع بدهی‌های آتن با طلبکاران خود به توافق خواهد رسید.

94/04/02 خبرگزاری فرانسه- الکسی سپیراس نخست‌‌وزیر یونان: از این پس توپ در زمین مقامات اروپائی است. آتن خواستار توافق محدود به زمان نیست و به دنبال راه‌حلی جامع و پایدار همراه با رشد اقتصادی قوی است.

94/04/02 خبرگزاری تاس- ژاویر بتل نخست وزیر لوکزامبرگ خروج یونان از این حوزه را شکستی برای تمام اعضا دانست و گفت در طرفین باید از مواضع خود کوتاه بیایند تا از خروج آتن از حوزه یورو جلوگیری شود.

94/04/01 خبرگذاری آلمان- فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان: روزهای سرنوشت‌سازی در انتظار اروپا و یونان است و امیدوارم که یونان بتواند ایده‌های خود را تا نشست امشب شورای اروپا ثابت کند.

94/04/01 دویچه‌وله- یورو به عاملی برای تنش و اختلاف در اروپا تبدیل شده است. یونان به دنبال چندین سال بحران سیاسی مداوم با مشکلات مهمی روبروست.

یونان گزراش

94/03/31 روزنامه آلمانی فرانکفورترآلگماینه- وزیر دارایی یونان نوشت که صدراعظم آلمان مسئول نتیجه مذاکرات و درباره بدهی‌های یونان است نابر آن کمیسیون اروپایی برنامه دیگری برای اصلاحات در اختیار خواهد گذاشت.

94/03/30 خبرگزارس فرانسه- اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: یونان و شرکای بین‌المللی‌اش باید بمنظور اجتناب از مواجهه مجدد آتن با ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌هایش، فورا به توافق دست یابند.

94/03/30   روزنامه فیگارو- رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان طی مکالمه‌ای تلفنی درباره وضعیت بحران مالی حاکم بر یونان به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند. رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که تمامی تلاش خود را برای دستیابی به توافق میان یونان و طلبکارانش انجام خواهد داد.

94/03/30 شبکه خبری دویچه‌وله- آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پی شکست مذاکرات با یونان با هشدار به آتن، خواستار ارائه پیشنهادی راضی‌کننده از جانب یونان شد. یونان باید اتحادیه اروپا و صندوق‌بین‌المللی پول را با بسته‌ای از اصلاحات اقتصادی تشویق کنند.

94/03/26 روزنامه آلمانی زوددویچه-  شرکای اروپایی یونان در مذاکرات درباره یونان به توافق رسیدند تا برنامه‌ای اضطراری برای این کشور ارائه دهند.

94/03/26 روزنامه فرانسوی فیگارو- فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد ما در مذاکرات جاری میان یونان و طلبکارانش از راه‌حل دور نیستیم اما زمانی که راه‌حلی وجود نداشته باشد، بحران بروز می‌کند. برای باقی ماندن در منطقه یورو، باید تلاش کند و تلاش‌هایی برای توافق صورت گیرد.

یونان گزراش

94/03/25 خبرگزاری فرانسه- الکسی سپیراس نخست‌وزیر یونان: یونان آماده است تا زمانیکه طلبکاران این کشور خواسته‌های خود از یونان را واقع‌گرایانه کنند، صبورانه منتظر بماند. ما صبورانه منتظریم که نهادهای طلبکار به واقع‌گرایی بپیوندند.

94/03/25 شبکه خبری ای آر دی- زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد که کشورش اجازه نمی‌دهد در زمینه تعامل با یونان تهدید شود. وی گفت که صبر اروپا در برابر یونان رو به پایان است.

94/03/24بی‌ بی‌ سی- یانیس واروفاکیس وزیر دارایی یونان: هیچیک از شرکای اروپایی این کشور تمایلی به خروج یونان از منطقه یورو ندارند.هیچ دولتی نمی‌خواهد چنین ریسکی را بپزیرد.

94/03/23 روزنامه تاگس‌اشپیگل- آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هیچ تمایلی ندارد که در بحبوحه حل بحران اقتصادی یونان، دید جهانی به آینده سیاسی خود را در معرض خطر قرار دهد.

94/03/23خبرگزاری فرانسه- «الکسی سپیراس» نخست‌وزیر یونان امروز در اظهاراتی از آمادگی دولت آتن برای توافق پایدار با طلبکاران خود خبر داد. چنانچه به توافقی پایدار دست یابیم حتی اگر این توافق دشوار باشد، چالشی را پشت سر خواهیم گذاشت چرا که تنها معیار ما خروج از بحران است.

94/03/20خبرگزاری فرانسه- قائم مقام کمیسیون اروپا آتن و طلبکارانش ممکن است طی روزهای آینده در خصوص اصلاحاتی که امکان ارائه کمک‌های ضروری برای این کشور را فراهم کند، به توافق برسند.

یونان گزراش

94/03/19خبرگزاری فرانسه- الکسی سپیراس نخست‌وزیر یونان عدم حصول توافق درباره یونان به معنای آغاز پایان منطقه یوروست.

94/03/18خبرگزاری فرانسه- یانیس واروفاکیس وزیر دارایی یونان اعلام کرد یونان تصمیم دارد پیشنهادات اخیر اتحادیه اروپا را رد کند. پیشنهادهای اتحادیه اروپا اقدامی در راستای مرعوب کردن دولت آتن است اما یونان نمی‌گذارد هدف این مرعوب شدن قرار گیرد.

94/03/17روزنامه آلمانی- مارتین‌ شولتز رئیس پارلمان اروپا می‌گوید که اتحادیه اروپا تمایل دارد با مقامات یونان دیدار و درباره اصلاحات اقتصادی و برنامه نجات مالی با آنها مصالحه کند.

94/03/17خبرگزاری فرانسه- رئیس کمیسیون اروپا درخواست الکسی سپیراس نخست‌وزیر یونان برای گفت‌وگوی تلفنی با خود را به دلیل عدم حصول پیشرفت‌های جدید در مذاکرات مربوط به بدهی‌های آتن رد کرد.

94/03/17-روزنامه فیگارو- فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و الکسی سپیراس نخست‌وزیر یونان، در راستای تلاش برای پیشبرد مذاکرات با یونان درباره حل موضوع بدهی‌های این کشور با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

94/03/16روزنامه فیگارو- الکسی سپیراس نخست‌وزیر یونان اعلام کرد: پیشنهادات ارائه شده از سوی طلبکاران ما غیرواقعی است و یونان نمی‌تواند پیشنهادات پوچ و نامعقول طلبکارانش را بپذیرد

یونان گزراش

94/03/13خبرگزاری رویترز- یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا اعلام کرد: کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول طرح توافقی را تدوین کرده‌اند که آن را در اختیار دولت یونان قرار خواهند داد.

94/03/12روزنامه فرانسوی فیگارو- نخست‌وزیر یونان آلکسی سپیراس، اعلام کرد: ما یک طرح واقع‌گرایانه برای خروج یونان از بحران ارائه کرده‌ایم. طرحی واقع‌گرایانه که پذیرش آن از سوی نهادها، طلبکارانمان و هم‌پیمانانمان در اروپا به سناریوی تفرقه در اروپا پایان می‌دهد.

94/03/12شبکه خبری دویچه‌وله- سران آلمان، فرانسه و نمایندگانی از صندوق‌بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپایی که به یونان وام داده‌اند. درباره بدهی‌های ای کشور و چگونگی بازپرداخت آنها در برلین رایزنی کردند.

94/02/27خبرگزاری فرانسه- الدیس دومبرووسکیس» نایب رئیس کمیسیون اروپا گفت: «آتن باید لیستی کامل و معتبر از اصلاحات خود را ارائه دهد. ما زمان‌ها و فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم. از این پس مذاکرات در جریان هستند اما ما باید همچنان سرعت حرکت خود را بیشتر کنیم.

94/02/19روزنامه فرانسوی فیگارو- لکسیس سپیراس نخست‌وزیر یونان، اعلام کرد: انعقاد توافق در زمینه اصلاحات در یونان در راستای ادامه پرداخت وام به این کشور، به اراده سیاسی اروپا بستگی دارد.

94/02/16وزنامه فرانسوی فیگارو- صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که در حال حاضر خواستار کاهش بدهی‌های یونان نیست. با توجه به کاهش رشد اقتصادی، افزایش کسری بودجه، بدهی‌ها و تورم در این کشور، به شدت وخیم شده است.

یونان گزراش

94/01/30روزنامه -ایتالیایی توویما نیس دراکاساکیس معاون نخست‌وزیر یونان گفت:  یونان قصد دارد تا با وام‌دهندگان جهانی درباره اصلاحات تعامل داشته باشد اما از خط قرمزهای خود عبور نخواهد کرد.

94/01/30خبرگزاری فرانسه- ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که بحران اقتصادی در یونان می‌تواند اقتصاد جهانی را به وضعیت مبهمی دچار کند. هم‌اکنون کار بیشتر و تلاش خیلی بیشتری موردنیاز است و این موضوع باید به صورت فوری پیگیری شود.

94/01/29ایریش اگزمینر- لوئیس دی گویندوس، وزیر اقتصاد اسپانیا، نسبت به سیاست های اقتصادی اخیر یونان و دولت جدید و حزب چپ این کشور به شدت انتقاد کرد.

94/01/28خبرگزاری آلمان- پس از اینکه صندوق‌بین‌المللی پول گمانه زنی‌ها مبنی بر امکان به تعویق افتادن بازپرداخت بدهی‌های آتن را رد کرد. مقامات ارشد اروپایی و وزیر دارایی تلاش کردند تا نگرانی‌ها مبنی بر امکان خروج این کشور از منطقه یورو را کاهش دهند.

94/01/25روزنامه فایننشال تایمز- یونان در حال آماده کردن خود برای عدم حصول توافق احتمالی با طلبکارانش است. دفتر نخست‌وزیری یونان در پاسخ به این گزارش گفت: یونان خود را برای هیچ چیز آماده نمی‌کند چرا که مذاکرات به سرعت در حال پیشروی به سوی راه‌حلی رضایت‌بخش برای همه است.

94/01/25روزنامه فیگارو- والدیس دومبروسکیس نایب رئیس کمیسیوندر گفت: ادامه تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و یونان کمیسیون اروپا اعلام کرد که به رغم تسریع مذاکرات کارهای زیادی مانده که باید تا 20 آوریل انجام شود.

یونان گزراش

94/01/22خبرگزاری فرانسه- لتونی رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا گفت: سخنان الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان مبنی در انتقاد از اتحادیه اروپا به دلیل تحریم‌های این اتحادیه علیه روسیه شگفت‌زده شده است.

94/01/20خبرگزاری فرانسه- با سفر نخست‌وزیر یونان به روسیه و ملاقات با پوتین مقامات اتحادیه اروپا به ویژه در برلین از استراتژی یونان در قبال روسیه نگران هستند و تاکید دارند که باید آتن از سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال مسکو پیروی کند.

94/01/18خبرگزاری یونان- زیگمار گابرئیل وزیر اقتصاد آلمان درخواست یونان برای پرداخت 278 میلیون دلار بابت غرامت جنگ جهانی دوم را رد کرد.

94/01/16خبرگذاری فرانسه- الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان قصد دارد به روسیه برود. مارتین شولتس رئیس پارلمان اروپای به وی درباره تنش آفرینی در اروپا هشدار داد.

93/12/28اسپوتنیک- مرکل و اوباما درباره آخرین وضعیت اقتصادی در اروپا و بازگرداندن رشد اقتصادی این منطقه با یکدیگر رایزنی کردند.

93/12/23روزنامه فرانسوی فیگارو- پییر مسکوویسی کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما همگی در اروپا بر این عقیده‌ایم که خروج یونان از منطقه یورو برای اقتصاد این کشور و کل منطقه یورو فاجعه‌بار خواهد بود.

یونان گزراش

93/12/23راشاتودی- ژان کلود جانکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نسبت به روند مذاکرات جاری در مورد کمک مالی به یونان ابراز نارضایتی کرد.

93/12/18روزنامه کوریه‌ره دلاسرا- یانیس وورافاکیس وزیر دارایی یونان گفت: ما می‌توانیم از همه‌پرسی استفاده کنیم اما همانطور که نخست‌وزیر به من گفت: ما به صندلی‌های خود نچسبیده‌ایم.

93/12/17هفته‌نامه آلمانی  اشپیگل- الکسی سیپراس نخست‌وزیر یونان با اشاره به وعده‌های دوران انتخابات گفت که وی همان چیزی را در کشورش اجرا می‌کند که قبلا گفته است اما برخی از مشکلات را می‌توان با دید متفاوتی دید.

93/12/11روزنامه فرانسوی فیگارو- در پی اتهامات وارده از سوی نخست‌‌وزیر چپ‌گرای یونان علیه دسیسیه چینی دولت‌های اسپانیا و پرتغال، ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا از الکسیس سپیراس همتای یونانی خود به دلیل طرح این اتهامات انتقاد کرد.

93/12/08خبرگزاری رویترز -پارلمان آلمان، موافقت کرد تا مهلت بازپرداخت وام دولت یونان، برای چهار ماه به تعویق بیافتد. در حالی که وزیر دارایی آلمان امروز دولت یونان را غیرقابل اعتماد خوانده و گفته بود برلین اجازه نمی‌دهد آتن از حوزه یورو باج‌گیری کند.

93/12/05روزنامه فرانسوی فیگارو- ژروئن دژسلبلوم رئیس منطقه یورو اعلام کرد: دولت جدید یونان مصمم به اجرای اصلاحات است اما دستیابی به توافق درباره جزئیات برنامه آن مستلزم زمان است.

یونان گزراش

93/12/03روزنامه فرانسوی فیگارو- متیو پیگاس مدیرعامل بانک آمریکایی لازارد باید به یونان زمان و اکسیژن داد. دولت یونان برای اجرای اصلاحات اراده سیاسی دارد و عزم آن بسیار قوی است اما برای اجرای این اصلاحات باید به آنها زمان و اکسیژن لازم برای نفس کشیدن داد.

93/12/03روزنامه فرانسوی فیگارو- فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه اظهاراتی ضمن استقبال از توافق اخیر یونان با اتحادیه اروپا در بروکسل در خصوص تمدید برنامه کمک مالی به یونان، آن را توافقی خوب ارزیابی کرد.

93/12/02روزنامه فرانسوی فیگارو- آلکسی سپیراس نخست‌وزیر یونان در اظهاراتی اعلام کرد: توافق منعقده روز گذشته در بروکسل درباره تمدید کمک مالی به آتن، ریاضت اقتصادی، طرح‌های احیای مالی و ترویکا را پشت سر گذاشتیم.

93/12/02روزنامه فرانسوی فیگارو- ژروئن دژسلبلوم رئیس منطقه یورو در اظهاراتی مذاکرات در خصوص تمدید برنامه کمک مالی به یونان را پیچیده و بسیار دشوار ارزیابی کرد. گام نخست برای اعتمادآفرینی مجدد برداشته شده و هم‌اکنون باید مبنای مشترکی در راستای توافق ایجاد شود.

بیزینس اینسایدر93/12/01- مذاکرات نمایندگان اتحادیه اروپا یوروگروپ و یونان، با مخالفت آلمان درباره درخواست یونان برای تمدید وام های این کشور، به شکست انجامید. وزیر اقتصاد یونان، طی اظهارنظر اعلام کرد که این کشور نباید در برابر فشارهای و قلدری آلمان تسلیم شود.

93/11/30خبرگزاری فرانسه- دولت یونان طی درخواستی رسمی، از اتحادیه اروپا تقاضا کرد مهلت پرداخت بدهی‌های این کشور را 6 ماه افزایش دهد.

یونان گزراش

93/11/30الجزیره، پارلمان یونان پروکوپیس پاولوپولوس از جناح محافظه کار در این کشور را به عنوان جانشین کارلوس پاپولیاس رئیس جمهورپیشینیونان انتخاب کرد.

93/11/29 فیگارو- یک منبع آگاه در بروکسل اعلام که یونان قصد دارد در جریان نشست روز چهارشنبه خود با سران اروپا، درخواست تمدید توافقنامه برای بازپرداخت بدهی‌هایش را ارائه دهد.

93/11/29 فیگارو- روزنامه فرانسوی آلکسی سپیراس نخست‌وزیر یونان اعلام کرد: دولت آتن نمی‌خواهد وعده های انتخاباتی حزب سیریزا درباره توافق با منطقه یورو را قربانی کند و نمی‌خواهد تسلیم شانتاژهای هم‌پیمانان خود در منطقه یورو شود. نیز افزود یونان توافق با منطقه یورو را نخواهد پذیرفت.

93/11/28هفته‌نامه آلمانیاشپیگل - جیانیس ورافاکیس وزیر دارایی یونان ا انتقاد از سیاست‌های ریاضت اقتصادی در کشورش گفت که این سیاست‌ها هیچ سودی برای کشورش نداشته است و آنچه که برنامه‌های ریاضتی با اقتصاد یونان انجام داد شبیه به غرق مصنوعی بود.

93/11/27آسوشیتدپرس- نشست وزرای اتحادیه اروپا با مقامات یونان که برای بررسی نحوه بازپرداخت بدهی‌های آتن به این بلوک تشکیل شده بود، بی‌نتیجه پایان یافت.

93/11/27روزنامه فرانسوی فیگارو- گابریل ساکللاریدیس سخنگوی دولت یونان اعلام کرد: یونان به همراه شرکای اروپایی خود به این نتیجه رسیده که برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی‌اش که از دهه‌ها پیش در این کشور وجود دارد، نیاز به طرح ملی اصلاحات دارد.

یونان گزراش

93/11/25هفته‌نامه آلمانی اشپیگل- در صورت خروج یونان از منطقه یورو، قبرس هم از منطقه یورو خارج می‌شود. قبرس برنامه‌هایی دارد تا در صورتی که یونان منطقه یورو را ترک کند. بار دیگر از پول خود استفاده کند.

93/11/23روزنامه گاردین- اولین دور از گفت‌وگوهای وزرای اقتصاد اتحادیه اروپا و یونان حتی برای تبیین چهارچوب اصلی گفت‌وگوهای آینده به توافق نرسیدند. بحران دولت یونان با رهبران ناحیه یورو در موضوع بدهی‌های یونان با بن‌بست مواجه شد.

93/11/21روزنامه فرانسوی فیگارو- کمیسیون اروپا از احتمال اندک حصول توافق درباره بدهی‌های یونان طی هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: ما انتظار داریم که توافق نهایی طی نشست بروکسل یا نشست شورای اروپا در چند روز آینده حاصل شود.

93/11/21خبرگزاری یونان- الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان اعلام کرده است کشورش حق دارد که از آلمان بخواهد به دلیل خساراتی که در دوران جنگ جهانی دوم و حکومت نازی‌ها به یونان وارد شده به آتن خسارت بدهد.

93/11/20روزنامه فرانسوی فیگارو- آلکسی سپیراس نخست‌وزیر یونان اعلام کرد: دولت جدید آتن تصمیم دارد به تمامی وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند. یونان از شرکای خود می‌خواهد سر میز مذاکره بنشینند و خواستار گسترش و ادامه برنامه کمک مالی نیست.

93/11/17شبکه خبرییورونیوز - نخست وزیر یونان گفت: ما به قوانین اروپایی مبنی بر تعادل بودجه‌ای پایبندیم اما می‌خواهم برای همه شفاف باشد، دیگر قانون کشور بر اساس سختگیری‌های اقتصادی نخواهد بود. این قوانین دیگر جایی در اصول و ارزش‌های اروپای واحد نیز ندارند.

یونان گزراش

93/11/16رویترز- ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با الکسی سیپراس نخست‌وزیر جدید یونان با او درباره روابط دو جانبه گفت‌وگو کرد. این تماس تلفنی در شرایطی انجام شده،‌ تنش‌ها در اروپا بالا گرفت چرا که یکی از وعده‌های انتخاباتی نخست‌وزیر تازه یونان، پایان دادن به شرایط مدنظر اتحادیه اروپا برای بازپرداخت وام‌ها اعلام شده بود.

93/11/15گریک ریپورتر- رئیس‌جمهوری فرانس گفت: یونان تمایل دارد در اتحادیه اروپا باقی بماند. رأی مردم یونان نشان داد سیاست‌های ریاضتی غیرقابل تحمل هستند. سیاست ریاضتی به خودی خود راه حل نیست.

93/11/15خبرگزاری آناتولی- نخست‌وزیر ایتالیا نوشت: ایتالیا و یونان در بخش مهمی از گذشته فرهنگی اروپا سهیم هستند و ما می‌خواهیم به اروپایی فکر کنیم که اروپای واقعی باشد.


خبرگزاری یونان93/11/14
- یانیس واروفاکیس وزیر اقتصاد یونان در لندن با وزیر خزانه داری انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خزانه‌داری انگلیس گفت: بن‌بستی که بین یونان و ناحیه یورو حاکم شده به زودی تبدیل به بزرگترین خطر برای اقتصاد جهانی شده و تهدید برای اقتصاد انگلیس است.

93/11/14روزنامه فرانسویفیگارو- هارلم وزیر مشاور در امور اروپایی در استکهلم اعلام کرد: یونان و شرکای اروپایی آن باید تمایل خود برای ایجاد تغییرات را با قوانین منطقه یورو تطبیق دهند.

یونان گزراش


93/11/13روزنامه فرانسوی فیگارو -مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه، اعلام کرد: فرانسه باید به یونان در پایبندی به تعهداتش کمک کرده خواست و اراده این کشور برای بقا در منطقه یورو را تشویق و ترغیب کند.

93/11/13روزنامه فرانسوی فیگارو- میشل ساپن وزیر دارایی فرانسه، طی اظهاراتی تکرار موضع کشورش در خصوص بدهی‌های یونان اعلام کرد: ما با یونان مذاکره می‌کنیم اما بدهی‌های آن را لغو نکرده و از آن صرفنظر نمی‌کنیم. یونان ‌برای حل مشکلات مالی‌ خود از نهادهای جهانی وام گرفته است.

93/11/11روزنامه آلمانی هامبورگرآبندبلات- آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در واکنش به روی کار آمدن دولت جدید در یونان که تمایلی برای پیگیری برنامه‌های ریاضت اقتصادی ندارد گفت که بدهی‌های یونان کاهش نخواهد یافت.

93/11/11هفته‌نامه آلمانی‌ اشپیگل- آلمان آمادگی دارد با وجود روی کار آمدن دولت جدید در یونان به نخست‌وزیری الکسیس سیپراس رهبر حزب سیزیرا که مخالف برنامه‌های ریاضتی است، همچنان به این کشور کمک کند. این کشور یکی از کشورهای اروپایی است که برای ادامه کمک به آتن آمادگی دارد.

93/11/10بیزنس‌اینسایدر- الکسی سیپراس نخست وزیر جدید یونان، امروز با جرون دیجسلبلوم رییس وزرای دارایی اتحادیه اروپا، در خصوص بازنگری در مورد بدهی‌های یونان گفتگو می‌کند.

93/11/08 خبرگزاری فرانسه- الکسی سیپراس نخست‌وزیر جدید یونان دولت خود را معرفی کرد، اعلام کرد که کشورش در جستجوی راهکاری برای تعامل مطلوب با اروپا، بر مبنای منافع مشترک است.

یونان گزراش

93/11/08 یورونیوز- دولت جدید یونان سوگند یاد کرد. این شبکه اعلام کرد که تعداد اعضای کابینه نسبت به دولت های پیشین کاهش چشمگیری داشته است؛ در مجموع ده وزیر و 30 معاون و مشاور، کابینه جدید یونان را تشکیل می دهند.

93/11/07دویچه‌وله- در پی اعلام نتیجه انتخابات یونان، ارزش یورو در برابر دلار به پایین‌ترین میزان در 11 سال گذشته کاهش یافت اما امروز و در آغاز ساعت کاری بازارهای مالی، ارزش پول واحد اروپایی اندکی بهبود یافت.

93/11/07روزنامه فرانسویفیگارو- دولت آتن سیریزا در انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان، صندوق بین‌المللی پول از آمادگی خود برای حمایت از این کشور و آغاز مذاکرات با دولت جدید آتن خبر داد.

93/11/07روزنامه فرانسوی فیگارو- در پی پیروزی حزب مخالف سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت آتن در انتخابات پارلمانی یونان، رئیس‌جمهور فرانسه طی گفت‌وگویی تلفنی، نخست‌وزیر جدید این کشور را دعوت به سفر فوری به پاریس کرد.

93/11/06جروزالم‌پست- پیروزی چپ گرایان در انتخابات، برای اسرائیل مفهوم دیگری هم دارد و آن روی کار آمدن دولتی است که سیاست‌های ضد اسرائیلی دارد.

کورئو دل اورینوک93/11/06- الیاس خائوآ وزیر امور خارجه سابق و وزیر فعلی کمون‌ها و جنبش‌های اجتماعی ونزوئلا اعلام کرد: پیروزی حزب چپ‌گرای ائتلافی یونان سیریزا می‌تواند سرآغازی باشد برای پایان دوران نئولیبرالیسم در اروپا

یونان گزراش

93/11/06خبرگزاری المان- حزب راست گرای یونان آزاد اعلام کرد که با چپ گرایان پیروز انتخابات ائتلاف و همکاری می‌کنند.جناح راست‌ پوپولیست اعلام کرد که در زمینه تشکیل دولت ائتلافی با سیپراس به توافق رسیده‌است.

93/11/06رویترز- جورج اوزبورن وزیر خزانه داری انگلیس گفت این انتخابات پاسخی به ریاضت اقتصادی دولت یونان نبوده و در واقع پاسخی به برنامه‌های شکست خورده در یونان است.

93/11/06رویترز- مارک استرو سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به پیروزی حزب چپگرا و مخالف سیاستهای اتحادیه اروپا در انتخابات یونان،‌ از آمادگی واشنگتن برای کار با دولت جدید آتن تاکید کرد.

93/11/06روزنامه آلمانی فرانکفورترآلگماینه- پیروزی حزب سیپراس در انتخابات یونان، احزاب آلمان از جمله سوسیال‌دموکرات‌ها از یونان خواستند تا به تعهدات خود با سازمان‌های جهانی وام‌دهنده پایبند باشد در غیر این صورت مقامات این کشور مسئول پیامدها خواهند بود.

93/11/06روزنامه فرانسه- نخست‌وزیر انگلیس گفت انتخابات یونان بی ثباتی اقتصادی سراسر اروپا را افزایش خواهد داد؛ به همین دلیل بریتانیا باید به برنامه ما محافظه کاران ملحق شود تا در وطن خود امنیت فراهم کنیم.

93/11/06روزنامه فرانسوی فیگارو- بنوآ کوره از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی اروپا در کاهش بدهی یونان هیچگونه مشارکتی نخواهد داشت.

یونان گزراش

93/11/06روزنامه فرانسوی فیگارو- رئیس‌جمهور فرانسه پیش از اعلام نتایج قطعی انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان، در پیامی پیروزی حزب مخالف سیاست‌های ریاضتی دولت آتن در انتخابات را تبریک گفت.

93/11/06یورونیوز- اگرچه نتایج نهایی انتخابات به طور رسمی اعلام خواهد شد، اما شمارش بیش از 85 درصد آرا نشان می دهد که حزب سیریزا با اختلاف حدود 10 درصد از حزب رقیب یعنی حزب دمکراسی نوین جلوتر است.

93/11/05شبکه خبری یورونیوز-رای‌دهندگان یونانی امروز به پای صندوق‌های رفته‌اند، در حالیکه پیش‌بینی‌ها از پیروزی حزب چپ‌گرای «سیریزا» با هدایت رهبر کاریزماتیک جوانش الکسیس سیپراس، بر حزب حاکم به ریاست آنتونیوس ساماراس حکایت دارد.

93/11/05شبکه خبری یورونیوز- نظرسنجی صورت گرفته نشان می دهد که حزب سیریزا به عنوان ائتلاف چپ های رادیکال از محافظه کاران حامی آنتونیوس ساماراس نخست وزیر کنونی از دیگر رقبا پیشی گرفته است

93/10/29روزنامه فرانسوی فیگارو- ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: دولت یونان باید در پایان انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور که در آینده برگزار خواهد شد، به تعهدات آتن پایبند باشد و اصلاحات را ادامه دهد.

93/10/15خبرگزاری فرانسه- آنیکا بریدتارد سخنگوی کمیسیون اروپا در واکنش به خروج احتمالی یونان از منطقه پولییورواعلام کرد: تعلق یک کشور به منطقه یورو قطعی، غیرقابل فسخ و برگشت‌ناپذیراست.

یونان گزراش
93/10/15خبرگزاری ایتارتاس- دیمیتریسکورکولاس معاون وزیر امور خارجه یونان بحران اوکراینمشکلاتی را برای روابط آتن و مسکو بوجود آورده است.

93/10/14اشپیگل- آنگلا مرکل و ولفگانگ شویبله صدراعظم و وزیر دارایی آلمان معتقدند که منطقه یورو به اندازه کافی از سال 2012 که بحران اقتصادی در منطقه اوج گرفت، اصلاحاتی را اعمال کرده است تا بتواند از خروج یونان از این منطقه جلوگیری کند.

93/10/09روزنامه فرانسوی فیگارو- آنتونیس ساماراس نخست‌وزیر یونان با اشاره به احتمال پیروزی حزب چپ«سیریزا» اعلام کرد: «موضوع و محور انتخابات زودهنگام، ادامه حضور یونان در اروپاست. باید با مسئولیت وارد نبرد انتخابات شد چرا که حضور یونان در اروپا به این مبارزه بستگی دارد.

93/10/09روزنامه فرانسوی فیگارو- در پی ناکامی سه باره پارلمان یونان در انتخاب رئیس‌جمهور جدید پییر مسکوویسی کمیسر امور اقتصادی اروپا اعلام کرد: یونان باید در منطقه یورو باقی بماند.

93/10/08روزنامه فرانسوی فیگارو- به دنبال ناکامی استاوروس دیماس نامزد پیشنهادیدولت یوناندر کسب آراء لازمبرایاحراز پست ریاست‌جمهوری، انتخابات پارلمانی این کشور پیش از موعد برگزار خواهد شد.

93/10/02روزنامه فرانسوی فیگارو- پارلمان یونان برای دومین بار متوالی در تعیین رئیس‌جمهور جدید این کشور ناکام ماند.

93/09/18شبکه خبری یورونیوز-پی یر مسکوویسی کمیسر اتحادیه اروپا در امور مالی گفت: هدف ما دستیابی به توافقی است که به یونان امکان دهد کسری بودجه خود را ترمیم کرده اصلاحات لازم رااجرایی کند. می خواهیم به راهی برویم که یونان از ورطه مشکلاتش بیرون بیاید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    یونان سال 2004 به زور شد قهرمان اروپا! فقط به زور بازو و خشونت!! و تاکتیک جنگی!!
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    یونان و چنتا از این کشورا رو اگه بیاریم سمت خودمون خیلی خوبه هم منفعت اقتصادی هم متحد منطقه مثلا
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    مربی بدنسازش ایرانی بود واسه این بدن بازیکنا اینقد سرحال و جنگنده بود
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    باشه داش!
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    فتنه گرها سطل آشغال آتیش میزنن !
  • ناشناس ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    توجه!توجه!یونان اصلا تحریم نیست!با آمریکا رابطه کامل و جامع دارد!کسی میدونه چرا داره ورشکسته میشه!؟
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    یوناینیا چرا هیچکدوم کراوات نمیزنن؟جریانش چیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس