به گزارش مشرق، حجت الاسلام دکتر احمد احمدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفتگو با مهر با اشاره بر نقش شهيد مطهري در زدودن خرافات از باورهاي ديني جامعه تأکيد کرد و گفت: آدمي درعين داشتن قوه تعقل و ژرف انديشي که او را به سمت پرسشهاي عميق مي برد، داراي ذهن تنبلي هم مي تواند باشد يعني مي خواهد مسائل را خيلي آسان توجيه کند چون رفتن به عمق امور کار سختي است و در اين مسير گاهي افراد به خرافه مي افتند.
وي افزود: ابتدا سؤال براي آدمي که ايجاد شد به دنبال پاسخ است تا به آن دست يابد، اما گاهي انسان از لحاظ فکري توقف مي کند و يا توان بيشتر رفتن ندارد و مي خواهد به آساني خود را قانع کند لذا دست به توجيه مي زند. البته صاحبان فکر به ناتواني خود در برخي مسائلي که دست نمي يابند معترفند اما بسياري هستند که نه تنها به ناتواني خود در درک مسائل جهان اعتراف نمي کنند بلکه به سمت خرافات مي روند که درمان اين مسئله کار دشواري است.
ساده انديشي عامل گرايش به خرافه
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأکيد کرد: ساده انديشي مردم خود به خود آنها را به سمت خرافه گرايي سوق مي دهد و يک سلسله حقايق را هم با مسائل خرافه در مي آميزند؛ مثلا دعا يک حقيقت است اما يک موقع فردي مي خواهد تمام کارهاي خود را با دعا حل کند و به هر چيزي تمسک مي جويد و گاهي به خرافه نيز متوسل مي شود. دعا در شريعت وارد شده و راه معقولي در کنار راههاي معقول است اما برخي از اين راه معقول کنار افتاده و به سمت خرافه گرايي مي روند و به خصوص اگر مسائل سياسي ضميمه آن شود آنگاه بسيار مشکل است و اين مسئله در طول تاريخ فراوان بوده است.
حجت الاسلام احمدي با تأکيد بر ريشه يابي مسائل خرافي و برخورد عاقلانه با آن تصريح کرد: ما در دوران صفويه شاه عباس را داشتيم که 40 سال بر اين کشور پهناور حکومت کرد و بعد قدرت دست شاه سلطان حسين افتاد و تنبلي و وارفتگي و حتي ترياکي شدن ارتش را به دنبال داشت بعد که ضعيف شد رمل و جفر و جادو به اندرون راه پيدا کرد و آن حاکميت قدرتمند را به نابودي کشاند.
رئيس سازمان مطالعات و تدوين کتب علوم انساني دانشگاهها(سمت) يادآور شد: جفر يک علم است اما هرگز قرار نيست با جفر کار کنيم؛ مرز را که نمي توان با جفر و رمل حفظ کرد؟ اين مسائل به آن تنبلي فکر برمي گردد و وقتي خرافه وارد حوزه سياست شد و از آن استفاده کردند مايه بدبختي مردم مي شود.
وي با انتقاد از انتشار سي دي مستند ظهور تصريح کرد: اين مستند که در آن پيش گويي و تطبيق افراد با علائم ظهور بود يک رسوايي است و اگر اغراض سياسي به دنبال آن نبود به اين صورت منتشر نمي شد. در واقع خرافه پرستي استفاده نادرست از يک واقعيت درست است.
توجه شهيد مطهري به خرافه زدايي
اين استاد فلسفه تصريح کرد: همه ما به خير، پيامبران و اعجاز و به وجود مقدس حضرت حجت(عج) معتقديم اما هيچگاه نمي آييم از اين کارهاي احمقانه انجام دهيم چون انسان بايد بداند جاي غيب کجاست، معجزه کجاست، ارتباط با حضرت حجت سلام الله عليه کجاست. اين شيوه ها نشان بي تقوايي و حماقت است و شايد اغراض سياسي سبب مي شود از يک حقيقتي استفاده خرافه گونه شود. پس هر قدر علم و تعمق آدمي بيشتر باشد در عين باور داشتن به يک سلسله حقايق ماورايي گرايشش به خرافه کمتر مي شود که لب مطلب شهيد مطهري همين است که حواستان باشد به دام خرافه پرستي نيفتيد.
وي با تأکيد بر عملي شدن انديشه هاي ديني شهيد مطهري گفت: با ايجاد فضاهاي گفتگو در مجامع علمي و نيز شبکه هاي اجتماعي و مدارس و دانشگاهها مي توان به اين مهم دست يافت.
نقش رسانه ملي در اشاعه انديشه هاي ديني شهيد مطهري
حجت الاسلام دکتر احمدي بر نقش رسانه ها به ويژه رسانه ملي در اشاعه انديشه هاي ديني شهيد مطهري تأکيد کرد و افزود: بسياري از کتابهاي شهيد مطهري قابليت اجرايي شدن در جامعه را دارد از جمله کتاب "مسئله حجاب"، "نظام حقوق زن در اسلام" که بايد در تلويزيون در قالب برنامه هاي جذاب لحاظ شود و به جاي اين همه تبليغات بانک و پفک و... بايد چند تن از صاحبنظران، در مورد انديشه هاي شهيد مطهري در برنامه هاي تلويزيوني بحث کرده و افراد جامعه نيز در اين گفتگوها شرکت کنند تا اين انديشه هاي بلند در جامعه گسترش پيدا کرده و اجرايي شود.
وي با تأکيد بر وجوه مختلف شخصيت شهيد مطهري گفت: در اين سالها آنچه بايد، در باب شخصيت علمي، اخلاقي و سياسي ايشان بيان شده است اما واقع اين است که مرحوم مطهري ايمان بسيار مستحکمي داشت در عين حال که اهل تعقل و فلسفه بود، چون معمولا فيلسوفان خيلي آسان به آن اعتقاد جاذم نمي رسند و همواره يک دغدغه و خار دروني دارند.
دکتر احمدي با اشاره به اعتقاد جاذم شهيد مطهري نسبت به اسلام و اهل بيت(ع)، تأکيد کرد: ايشان معتقد بود اگر اسلام درست تبيين شود مي تواند نياز جامعه انساني را بر آورد و شجاعانه در مقابل مراجع بر لزوم تحول در حوزه ها تأکيد کرد و فرمود که بايد جهاني انديشيد.
اين استاد فلسفه تصريح کرد: شهيد مطهري اسلام را پاسخگوي مسائل جهاني مي دانست اما اين کار، آدمي مي طلبد که بتواند در متن مسائل ديني برود و از دل آن رواياتي که بيش از 1400 سال از آن مي گذرد گاه قاعده جهان شمول در بياورد و شهيد مطهري به اسلام اينگونه نگاه مي کرد.
وي در پايان با اشاره به روحيه تعبد و عرفان شهيد مطهري، گفت: ايشان تحت تأثير اساتيد خويش بود که در همين مناجاتهاي شبانه سخت تحت تأثير حاج ميرزاعلي آقا شيرازي بود و به خاطر همه جانبه ديدن نظام اسلامي به سياست اسلامي هم معتقد بود و از آغاز تا پايان در خدمت امام(ره) بود.