سازمانی با نام «اتحاد در برابر توافق هسته‌ای با ایران» با حمایت مالی شلدون آدلسون یک جمهوری‌خواه تندرو نقش خود را به عنوان یک برهم زننده توافق شدت بخشیده است و جنجال رسانه‌ای با هدف نابودسازی توافق هسته‌ای با ایران را به راه انداخته است.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های جایگزین که مخالف رسانه‌های جریان اصلی (Main Stream) غرب هستند منعکس می‌شود. این رسانه‌ها به اطلاعات و تفاسیر متفاوتی می‌پردازند که در رسانه‌های جریان اصلی پیدا نمی‌شود.

***

جنجال عظیم رسانه‌های آمریکایی به دنبال منحرف کردن مذاکرات هسته‌ای با ایران است

پایگاه آنتی‌وار می‌نویسد: در حالی‌ که چند روز بیشتر به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 باقی نمانده است، سازمانی با نام «اتحاد در برابر توافق هسته‌ای با ایران» با حمایت مالی شلدون آدلسون یک جمهوری‌خواه خیلی تندرو نقش خود را به عنوان یک برهم زننده توافق شدت بخشیده است و جنجال رسانه‌ای با هدف نابودسازی توافق هسته‌ای با ایران را به راه انداخته است. این سازمان و دنباله‌روهای آن تبلیغات خود را حول محور اتهاماتی درباره برنامه‌های مخفی هسته‌ای ایران و این ادعای واهی که ایران عامل کشتار هزاران سرباز آمریکایی در عراق است متمرکز کرده‌اند. خواسته‌های این افراد در روزهای اخیر کم و بیش در راستای زیاده‌خواهی‌های جمهوری‌خواهانی است که کاملاً با صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در تضاد قرار دارند.

جنجال عظیم رسانه‌های آمریکایی به دنبال منحرف کردن مذاکرات هسته‌ای با ایران است

حرف کلی این گروه این است که نباید توافقی با ایران امضا شود. آدلسون که مدیر یک کازینو است دائماً از مقامات آمریکایی خواسته‌ است که به صورت یک‌جانبه به ایران حمله کنند و هر از چندگاهی نیز خواهان حمله پیش‌دستانه به مراکز هسته‌ای این کشور شده است.

در حقیقت، این سازمان مدت‌ها قبل از شروع مذاکرات هسته‌ای با ایران کار خود را شروع کرد. این سازمان از صاحبان مشاغل در آمریکا می‌خواست تا از انجام هرگونه تجارت با ایران در هر شرایطی خودداری نمایند.

این سازمان با حمایت‌های مالی آدلسون هیچ‌گاه با کمبود بودجه مواجه نبوده و از حمایت اکثر جمهوری‌خواهان نیز برخوردار بوده است. برای آنکه این تبلیغات موفق باشند، این گروه باید حمایت نمایندگان دموکرات را نیز جلب نماید.


مهلت مذاکرات هسته‌ای با ایران: مرحله نهایی مسابقه در وین

پایگاه اوپدنیوز می‌نویسد: برخی منابع خبری ادعا می‌کنند که توافق حاصل شده است. روزها می‌گذرد و هیچ‌گونه اطلاعاتی به بیرون درز پیدا نکرده است. علت اصلی این مسأله هم این است که بهانه به دست تندورها داده نشود.

جنجال عظیم رسانه‌های آمریکایی به دنبال منحرف کردن مذاکرات هسته‌ای با ایران است

اگر واقع‌گرا باشیم هنوز تمامی عوامل برای دست‌یابی به یک توافق جامع بین ایران و غرب وجود ندارد. روسای جمهور ایران و آمریکا بسیار به این توافق امیدارند. اما از سویی دیگر هم لابی‌های تندورها نیز تلاش می‌کنند تا مذاکرات را از مسیر خود خارج نمایند.

شاهد این مسأله هم نامه سرگشاده گروهی از همکاران قبلی اوباما در دولت است که مدعی شدند که توافق فعلی نمی‌تواند مانع دست‌یابی ایران به تسلیحات اتمی شود. این حرف دروغ بزرگی است. همچنین آنها گفتند که توافق فعلی با توافق خوب مورد نظر دولت فاصله زیادی دارد. این نامه توسط گروهی از مخالفان سرسخت ایران منتشر شد. در بین نام‌ها می‌توانیم به دیوید پترائوس و دنیس راس برنامه‌ریزان اصلی جنگ عراق و افغانستان اشاره کرد.

در این شرایط چیز عجیبی نیست که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران نیز خطوط قرمز ایران را مشخص نمایند. بیانیه لوزان که گفته می‌شود پایه و اساس توافق نهایی محسوب می‌شود عمداً مبهم نوشته شده است. این مسأله باعث بوجود آمدن برداشت‌های بسیاری شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای بر این مسأله تاکید دارند که تحریم‌ها باید به محض امضای توافق نهایی برداشته شوند. اما واشنگتن با این مسأله مخالف است و برداشته شدن تحریم‌ها را منوط به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده است. همین مسأله در خصوص مسائل مربوط به تحقیق و توسعه نیز صدق می‌کند.

اما چیزی که بازارهای دنیا بسیار برای آن لحظه‌شماری می‌کنند حقایق است. هر شرکت انرژی نگاه خود را به تهران دوخته است و به شرایط پس از تحریم فکر می‌کند. ایران حداقل 30 میلیون بشکه نفت در انبار ذخیره کرده است. بنابراین، در هفته‌های پس از امضای توافق نهایی این حجم از نفت به سمت بازار سرازیر می‌شود؟ این مساله به نحوه برداشته شدن تحریم‌ها بستگی دارد. این به معنای سقوط بیشتر قیمت نفت است. این چیزی نیست که چندان برای روسیه و عربستان خوب باشد.

افزایش تولید نفت و گاز ایران به زمان نیاز دارد. همچنین باید سرمایه‌گذاری‌هایی هم در این زمینه انجام شود. اما فعلاً همه چیز به نتیجه مذاکرات در وین بستگی دارد.


نبرد روایت‌ها در حاشیه مذاکرات هسته‌ای شدت گرفته است


راشا تودی نوشت: روز 30 ژوئن نیز به پایان رسید و طرف‌های مذاکره نتوانستند شروط حل و فصل مناقشه 12 ساله بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تعیین کنند. در چنین شرایطی، باید انتظار داشت که روایت‌های مختلفی از بازیگران گوناگون فضا را پر کند؛ بازیگرانی که برخی به دنبال خراب کردن کار مذاکرات، برخی درصدد افزایش فشار و به دست آوردن اهرم در مذاکرات، و برخی نیز درصدد گنجاندن توافق آتی در چارچوب زبانی به نفع یک طرف هستند.


جنجال رسانه‌های آمریکایی برای منحرف کردن مذاکرات هسته‌ای // آماده


این شبکه خبری تصریح کرد: در این میان، رسانه‌‌های غربی آتش بیار معرکه شده‌اند و به عنوان مثال، روزنامه‌نگاران آنها حرف‌ های زیادی برای مورد پرسش قرار دادن سفر روز دوشنبه ظریف به تهران در جریان مذاکرات مطرح کردند. راشاتودی افزود: مقاله نویسان غربی همچنین در پی سخنان اخیر آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران در تاریخ 23 ژوئن، بطور گسترده ای وارد صحنه شده و این سخنان را به عنوان رد شروط کلیدی چارچوب تفاهم شده در بیانیه لوزان ارزیابی کردند. 

این شبکه روسی به نقل از یک مقام وزارت خارجه که نامش را فاش نکرد، نوشت: «این به هیچ وجه درست نیست؛ ایران زیر فشار شدیدی از سوی رسانه‌های غربی قرار دارد و این روند عادلانه نیست. به نظر می‌رسد برای کسی مهم نیست که ایران چه می‌کند و چه چیزی در مذاکرات مطرح است، اما ما خواستار بازتاب عادلانه آنچه در مذاکرات می‌گذرد، هستیم». 

راشاتودی افزود: ایرانی‌ها بر این عقیده‌اند که طرف آمریکایی در مورد برخی از مسائل حل و فصل شده تغییر موضع داده است. این شبکه روسی به استناد منابع مختلف نوشت: آمریکا در این دور از مذاکرات مباحثی را مطرح کرده است که ایران گمان می کند پیش از این به آنها پرداخته شده بود. این مسائل شامل دسترسی به سایت های نظامی ایران (که این کشور آن را رد کرده است) ، برخی مسائل فنی در خصوص تاسیسات فردو ، معیارهای تحقیق و توسعه ، و موضوع مهم برنامه زمانی کاهش مرحله ای تحریم ها است.

راشاتودی با بیان اینکه «روشن است یکی از هدف های اصلی ایران از این مذاکرات، لغو تمام تحریم های بین المللی مرتبط با پرونده هسته ای جمهوری اسلامی است»، به نقل از یک مقام که نام او را فاش نکرد و نگفت متعلق به چه کشوری است، نوشت:«... آمریکاییها لازم است کارهایی مقدماتی برای تغییر فرهنگ تحریم انجام دهند. آنها باید به شرکت ها و نهادهای مالی اطلاع دهند و هراس فرهنگی و سیاسی کار با ایران را از میان بردارند و این دستکم به شش ماه کار سخت نیاز دارد.»

این شبکه روسی افزود: این در حالی است که ایرانی ها خواستار آن هستند به موازات اجرای تعهدات این کشور ، آمریکا نیز کار برداشتن تحریم ها را آغاز کند. به نوشته راشاتودی، مهم ترین شکست در این مرحله از مذاکرات، وارد شدن سنای آمریکا به فرایند تصویب آن است. سنا پس از تفاهم لوزان طرحی را تصویب کرد که به موجب آن کنگره آمریکا حدود 52 روز زمان دارد تا توافق هسته ای را ارزیابی کند. 

این شبکه به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: «این یک شکست بزرگ است. حتی اگر در وین به توافق برسیم تا زمانی که کنگره آن را تائید نکند دستاوردی نداشته ایم؛ فکر می کنید اگر مجلس ایران چنین طرحی تصویب می کرد، رسانه ها چنین ساکت بودند؟!». وی افزود: «اگر عادلانه قضاوت کنیم، فرایند لغو تحریم‌ها باید به موازات اقدامات ایران آغاز شود تا اعتمادسازی صورت گیرد. این کار در مدت سه ماه قابل انجام است. در غیر این صورت ، چه؟! ما قلب رآکتور اراک را نابود کنیم و نظر آمریکا عوض شود؟!» 

راشاتودی تصریح کرد: این احساسی است که بسیاری از ایرانی ها در مصاحبه ها بیان می کنند. در مقابل، امریکا در این زمینه می گوید:«ما هنوز درباره آن فکر می کنیم». به گفته این شبکه روسی، به همین شکل فقدان تعریف در خصوص موضوع دسترسی به تاسیسات نظامی ایران نیز وجود دارد. در چند ماه گذشته رسانه های غربی مطالب زیادی درباره آن نوشته اند که موجب ناخشنودی مذاکره کنندگان ایرانی شده است. 

این شبکه به نقل از یک مقام ایرانی که نام او را فاش نکرد، نوشت: «ما هرگز دسترسی به سایت های نظامی را نپذیرفته ایم و سخنان اخیر حضرت آیت الله خامنه ای در این زمینه خط قرمز جدیدی نبود. این یکی از بزرگترین مشکلات ما با گزاره برگ آمریکا پس از لوزان بود. آمریکاییها با تکرار این حرف برای خودشان مشکل درست کردند.» راشاتودی در این زمینه به نقل از یک منبع آگاه آشنا به رویه های آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: حتی آمریکا هم زمان بازرسی آژانس از تاسیسات این کشور خواستار دسترسی مدیریت شده می شود. 

این شبکه خاطرنشان کرد: اطلاعات، سکه رایج رسانه ها است و وقتی اهمیت موضوع اینقدر بالا است ، هر ذره اطلاعات ارزشمند است و این در حالی است که بخش زیادی از این اطلاعات از سوی طرف های مختلفی برای استفاده از آن در اتاق مذاکرات منتشر می شود. این شبکه روسی با بیان اینکه رسانه های غربی با اطلاع رسانی نادرست و یکطرفه در باره مذاکرات هسته ای در صدد اعمال فشار بر ایران هستند، به نقل از یک کارشناس ایرانی نوشت:« در این مرحله ما هنوز منافع مشترکی داریم. در غیر این صورت، پشت میز مذاکره نبودیم اما احساس در خارج از اتاق مذاکره این است که یک بحران وجود دارد » و به نوشته راشاتودی، رسانه ها آتش بیار این معرکه هستند. 

این شبکه خبری در تایید این موضوع نوشت: برای مثال، همین دو شب پیش، یک مقام ایرانی یک گزارش خبرگزاری فرانسه را رد کرد که در آن از آمادگی ایران برای بازرسی از سایت های نظامی خبر داده بود. این مقام ایرانی گفت که این قبیل اخبار و اطلاعات، عمدا برای تاثیرگذاری بر مذاکرات و انحراف مسیر آن مطرح می شود. 

این شبکه خبری روسی افزود: با این حال، زمانی که به جزئیات موارد مورد بحث نگاه می کنید و اینکه طرف ها در مورد مسائل ساده ای مانند «فرایند» و «قرار گرفتن» چقدر از هم فاصله دارند؛ به این فکر می کنید که آیا اصلا توافق هسته ای جزء گزینه های مطرح است یا نه!. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عرفان ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    برخی اوقات واقعیاتی که ما کتمان میکنیم همین رسانه های دنیای کفر برعکس ما مسلمانان شفاف تر بیان میکنند. عجیب!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس