بی‌اطلاعی یک درجه‌دار ارتش آمریکا از جنایات واشنگتن در قبال ایران در سخنرانی موسویان در دانشگاه «جنگ» این کشور نشان می‌دهد که دولت‌های ایران از ابتدای انقلاب تا کنون در دیپلماسی عمومی نتوانستند واقعیت‌های رابطه ایران و آمریکا را آشکار و تبیین کنند.

گروه جنگ نرم مشرق- چندی پیش سید‌حسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی شورای‌عالی امنیت ملی، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای و سفیر اسبق کشورمان در آلمان در دانشگاه «جنگ» ارتش آمریکا حضور یافت و درباره رابطه ایران و آمریکا به مدت 90 دقیقه سخنرانی کرد و به پرسش‌ها پاسخ داد. در این مراسم 380 تن از افسران عالی‌رتبه نیروی زمینی، دریایی و هوایی ارتش آمریکا حضور داشتند.

موسویان در این نشست ضمن معرفی آمریکا به عنوان تهدید اول امنیت ملی ایران، 20 دلیل در مورد بی‌اعتمادی ایران به آمریکا شرح داد که در آن به اقدامات خصمانه ایالات متحده علیه ایران از گذشته تاکنون و همچنین اقدامات ایران به عنوان حسن نیت جهت حل مشکلات با آمریکا اشاره کرد.

درجه‌دار آمریکایی در سخنرانی موسویان از ضعف دیپلماسی عمومی ایران تعجب کرد/// در حال ویرایش

سید‌حسین موسویان عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای به مدت 90 دقیقه در دانشگاه «جنگ» ارتش آمریکا برای افسران عالی‌رتبه سخنرانی کرد

یکی از درجه‌داران ارتش آمریکا در هنگام پرسش و پاسخ جلسه مذکور خطاب به موسویان گفت: آقای موسویان! این 20 موردی که بدان اشاره کردید برای ما تازگی داشت و بسیار مفید بود. اما سوال من این است که آیا دولت ایران برای روشن نمودن این نوع حقایق برای افکار عمومی آمریکا چه اقدامی کرده است. ما و مردم آمریکا از این حقایق بی‌اطلاع هستیم.

موسویان در پاسخ گفت: متاسفم که بگویم همه دولت‌های ایران بعد از انقلاب هیچ اقدام قابل توجهی انجام نداده‌اند و جملگی از این مهم غافل بوده‌اند.


دیپلماسی عمومی، نقطه قوت ایالات متحده

یکی از انواع دیپلماسی‌های معمول که طی سال‌های اخیر توسط برخی کشورها به خصوص آمریکا به‌خوبی به کار می‌رود، دیپلماسی عمومی است. اهمیت دیپلماسی عمومی به‌ویژه به لحاظ ارتقای وجهه یک کشور مد نظر است و در واقع سازوکاری برای افزایش قدرت نرم به شمار می‌رود که این امر به اندازه‌ای مهم است که وزارت امور خارجه ایالات متحده معاونتی به نام «ديپلماسي عمومي و روابط عمومي» در ساختار خود دارد که رهبری نفوذ قدرت نرم آمریکا در سرتاسر جهان را به عهده گرفته است؛ ایالات متحده با اینکه از محورهای قدرت، بیشتر به قدرت سخت یا نظامی متکی است اما هیچگاه از اهمیت قدرت نرم غافل نبوده تا حدی که یکی از محورهای استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال 2015 به موضوع ارزش‌های آمریکایی اختصاص پیدا کرده که قسمت زیادی از گسترش آن بر عهده دیپلماسی عمومی است.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌داند برای اینکه یک کشور قدرتمند باشد باید بر افکار، اراده و احساسات مردم دیگر کشورها مانند ایران مسلط شود و از این جهت با به کارگیری رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی مدرن به عنوان یکی از موثرترین ابزارها برای دیپلماسی عمومی، سعی در نزدیک شدن به مردم ایران دارد.

درجه‌دار آمریکایی در سخنرانی موسویان از ضعف دیپلماسی عمومی ایران تعجب کرد/// در حال ویرایش

وزارت امور خارجه آمریکا برای تسلط بر افکار و احساسات مردم ایران با ابزاری مانند سفارت‌خانه مجازی سعی در نزدیک شدن به آنها دارد

از زمان حمله به سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) در تهران، ایالات متحده به دنبال رسیدن راهی برای هم‌گرایی با مردم ایران بوده است. از آنجایی که ایالات متحده آمریکا و ایران روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، نبود ماموریت رسمی آمریکا در ایران نشان ‌دهنده مشکلات دیپلماسی عمومی در قبال ایران بوده اما آنها همیشه در تلاش بودند تا برای کسب نفوذ بیشتر در ایران با شهروندان ایرانی رابطه برقرار کنند. از نمونه‌های این تلاش برای تعامل با شهروندان ایرانی می‌توان در دیپلماسی رسانه‌ای به راه‌اندازی سفارتخانه مجازی در تهران توسط وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2011 اشاره کرد؛ یا رفت و آمد هنرمندان و افراد دانشمند و علمی به کشورهای یکدیگر نیز در چارچوب دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی علمی توسط آمریکایی‌ها قابل تعریف است تا هم ارزش‌های آمریکایی نشر داده شود و همچنین چهره آمریکا در داخل ایران بهبود پیدا کند.

اما آمریکایی‌ها در موازات دیپلماسی عمومی برای دیگر مردم جهان، با همین ابزار رسانه برای مردم خود چهره دیگری از «حکومت ایران» نمایش می‌دهند و ایران را در فیلم، سریال و اخبار  کشور حامی تروریسم معرفی می‌کنند تا مشروعیت اقدامات علیه ایران را کسب کرده باشند.

درجه‌دار آمریکایی در سخنرانی موسویان از ضعف دیپلماسی عمومی ایران تعجب کرد/// در حال ویرایش

آمریکا به صورت موازی با دیپلماسی عمومی، برای تخریب «حکومت ایران» و مشروعیت اقدام علیه آن، با ابزار فیلم، سریال ، ایران را کشور حامی تروریسم معرفی می‌کند

بررسی و تحلیل اکثر موارد تلاش‌های دولت آمریکا در حوزه دیپلماسی عمومی در قبال ایران فرصت دیگری می‌طلبد اما همین مطالب نشان می‌دهد که آنها تا چه اندازه در کار خود جدی و پیگیر هستند.

دولت‌های ایران، بیگانه با دیپلماسی عمومی

سوال یکی از درجه‌داران ارتش آمریکا در سخنرانی موسویان در دانشگاه «جنگ» آمریکا نشان می‌دهد که دولت‌های ایران در دیپلماسی عمومی نتوانستند واقعیت‌های رابطه ایران با دشمن خود یعنی آمریکا را آشکار و تبیین کنند.

حداقل کاری که ایران برای مقابله با امپراطوری رسانه‌ای که به ارایه چهره‌ای جنگ طلب از ایران اسلامی و به دنبال تخریب وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی در اذهان عمومی آمریکا مشغول هست، راه اندازی سفارت‌خانه مجازی جمهوری اسلامی در واشنگتن توسط وزارت امور خارجه است که باعث تقویت وجهه بین‌المللی ایران در فضای عمومی کشور هدف یعنی آمریکا می‌گردد.

وزارت امور خارجه ایران با توجه به رسالت جهانی خود و از سوی دیگر ایران‌هراسی شدید توسط آمریکا با نهادی مانند هالیوود، به‌شدت نیازمند توسعه و بسط دیپلماسی عمومی در نزد افکار مردم آمریکا با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها است که در این میان سفارت‌خانه‌ مجازی بنا به علل مختلف از جمله ضریب نفوذ بالا و همچنین عملی بودن با کمترین موانع و هزینه‌های اندک یک گزینه بسیار مناسب در این زمینه‌ است.

درجه‌دار آمریکایی در سخنرانی موسویان از ضعف دیپلماسی عمومی ایران تعجب کرد/// در حال ویرایش

سفارت‌خانه‌ مجازی در واشنگتن به دلیل ضریب نفوذ بالا و همچنین عملی بودن با کمترین موانع و هزینه‌های اندک، گزینه مناسب برای وزارت امور‌خارجه ایران جهت تقویت وجهه ایران در آمریکا است

این سفارتخانه مجازی می‌توانست بهتسهیل رابطه با افکار عمومی آمریکا، ارتباط با ایرانیان آمریکا،پرکردن جای خالی لابی ایران، کمک کرده تا به هدف اصلی یعنی تصویر حقیقی و مثبت ایران نزد افکار عمومی آمریکا نزدیک شود.

واقعیت‌های تاریخی رابطه دو کشور آمریکا با ایران مانند کودتای آمریکایی - انگلیسی 28 مرداد، حمایت از شاه مخلوع، تبدیل سفارت امریکا در تهران به مرکز جاسوسی، حمایت از صدام در جنگ هشت ساله علیه ایران، هدف قرار دادن ایرباس ایران و شهادت 290 ایرانی بی‌گناه توسط ناو وینسنس، تحریم‌های ظالمانه و مواردی از این دست به همراه اسناد آن، رخ‌دادهایی هستند که دولت‌های ایران بعد از انقلاب اسلامی بیشتر برای افکار عمومی داخلی ایران به آن پرداخته‌اند و متاسفانه به طور تقریبی به هیچ عنوان فیلم، سریال، بازی، مستند در سطح بین‌المللی در این رابطه نساخته‌اند تا افکار عمومی در آمریکا با این واقعیت‌ها آشنا شوند.

درجه‌دار آمریکایی در سخنرانی موسویان از ضعف دیپلماسی عمومی ایران تعجب کرد/// در حال ویرایش

هدف قرار دادن ایرباس ایران و شهادت 290 ایرانی بی‌گناه توسط ناو وینسنس، سوژه مناسبی برای تولید فیلم در سطح بی‌المللی است که به آن توجهی نگردیده است

دامنه استفاده از رسانه‌های جدید در فضای سایبر مانند شبکه‌های موبایلی، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر، گوگل‌پلاس و... نباید فقط در حد شخصی مانند فعالیت آقای دکتر ظریف وزیر محترم امورخارجه باشد و باید وزارت امور خارجه در انواع این شبکه‌ها حساب رسمی داشته باشد؛ حتی راه‌اندازی سفارت‌خانه مجازی در واشنگتن نیز در عرصه دیپلماسی عمومی می‌تواند مشت ایران‌هراسی در رسانه‌های جریان اصلی را برای مردم آمریکا باز کند و ارتباط مستقیم و بدون واسطه با شهروندان آمریکا واقعیت‌های ایران را به آنها نشان دهد.

توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دیپلماسی عمومی

هفته پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند. در بخش‌هایی از این برنامه استراتژیک به بهره‌گیری حداکثری از روش‌ها و ابزارهای دیپلماسی نوین و عمومی و همچنین افزایش ظرفیت‌های قدرت نرم اشاره شده بود که نشان از اهمیت دیپلماسی عمومی و قدرت نرم در این سطح دارد. اهمیت دیپلماسی عمومی در نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اندازه است که ایشان به طور مستقیم پا در این عرصه گذاشتند و نامه‌ای خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی نوشتند و آن را نه از طریق وزارت امور خارجه بلکه از طریق شبکه‌های اجتماعی ارسال کردند. حمایت و پشتیبانی جدی از تولید فیلم «محمّد» به کارگردانی مجید مجیدی که در راستای بهبود چهره پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اسلام در جهان ساخته شد، نمونه دیگری از اهمیت و توجه زیاد رهبر معظم انقلاب اسلامی به دیپلماسی عمومی است.

درجه‌دار آمریکایی در سخنرانی موسویان از ضعف دیپلماسی عمومی ایران تعجب کرد/// در حال ویرایش

درجه‌دار آمریکایی در سخنرانی موسویان از ضعف دیپلماسی عمومی ایران تعجب کرد/// در حال ویرایش

ارسال نامه‌ به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی در شبکه‌های اجتماعی و حمایت جدی از تولید فیلم «محمّد» نشان از توجه بسیار بالای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دیپلماسی عمومی دارد

به طور قطع این عدم بهره‌گیری از حوزه دیپلماسی عمومی و دوری از ابتدایی‌ترین ابزار اطلاع رسانی از سوی وزارت خارجه را نمی‌توان با هیچ یک از پروتکل‌های دیپلماتیک توجیه نمود، زیرا امروز بیشتر کشورهای جهان به اهمیت این حوزه پی برده و با استفاده از امکانات مختلف از قبیل شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، مخاطبان خود در دیگر کشورها را هدف قرار می‌دهد. حال باید دید وزارت خارجه تا چه زمانی قرار است میدان دیپلماسی عمومی را به دیگر کشورها و برخی موارد به دشمنان واگذار کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • محمد از کرمانشاه ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    تو دیپلماسی عمومی ضعیف هستیم چون آسمان رو از داخل چاه می بینیم.
  • سوسان ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 1
    ما که گوگل نداریم یا واشنگتن پست یا بی بی سی یا سی ان ان آمریکائیها فقط به مزخرفات این شبکه ها وامثالهم گوش میدند یک امریکائی پیدا کنید که پرس تی وی ببینه یا سحر اونها خودشون میخواند این جور خبرها رو نشنوند وقتی یک جامعه صد در صد فاشیست داری نباید به حرف دیگران اهمیتی بدی چون فاشیست نوین فقط به قدرت اسلحه گوش میده نه به حرف مقابل این تقصیر مانیست که کفار به قران گفتند شعر و به پیامبر لقب ساحر ومجنون دادند ما صدامون از این بالاتر نمیره
  • ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    واقعا دولت ها به دو نکته هیچ وقت دقت نکردند 1- دیپلماسی عمومی در جهت روشنگری د نشان دادن واقعیت های ایران 2- دیپلماسی اقتصادی چراکه اگر هم سطح سرمایگذاری خارجی و هم اثر گذاری اقتصادی لیران افزایش می یافت قطعا هیچ کشوری جرات تحریم لیران به مغزش هم وارد نمی شد .این یعنی اقتصاد مقاومتی
  • استاد دانشگاه ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    من خودم در سفرهای که برای کنفرانس و..به خارج از کشور دارم به وضوح می بینم اکثریت مردم عوام منهای روشنفکران و نخبه ها چه دید منفی نسبت به ایران دارن حتی در بین کشورهای جهان اسلام و همسایه! اصولا در خارج از کشور نگاهی که به ایران مردم عوام دارن بخصوص در غرب مانند نگاهی هست که ما در ایران به عربستان یا داعش داریم!...این موضوعات در سال های اخیر که موضوع محو اسراییل و سقوط تمدن غرب در داخل بیشتر دنبال شد هم بسیار پرنگتر شده جالبه این موضوع حتی در همین افغانستان هم در یک دهه اخیر با دادن مجوز به 100 رسانه غربی دیده میشه و نسل جدید و جوان افغانستان نگاهی کاملا منفی به ایرانب خصوص حکومت ایران پیدا کردن و اولین چیزی که درباره ایران می گن طعنه اندازخت به اقتصاد و ارزش پول ایران و رشد منفی اون بعد از تحریم ها هست و در همین قضیه سبد کالا صف یک کیلومتری ایرانی ها برای یک پرس غذا بعد از تحریم ها جوک ماه پاکستان و افغانستان و جهان عرب و کشورهای ترکی شده بود! البته به لطف دولتی بودن رسانه ملی و ممنوع بودن رسانه های تصویری خصوصی در کشور ضعف بزرگ دیپلماسی ورسانه ای در داخل کشور اصلآ بازگو و منعکس نمیشه!
  • ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    مطلب خیلی خوبی بود. همیشه برام سؤال بود که وقتی دشمن خبیث ما، دنیا رو پر از تب اسلام هراسی و ایران هراسی کرده، ما چرا به مردم دنیا اطلاعات صحیح رو ارسال نمی کنیم؟ چرا صاف می ایستیم تا آمریکا و دوستانش هر قدر که می خوان به ما سیلی بزنن و ما در عوض همون ضربه رو نثارشون نمی کنیم؟ اگه آمریکا ما رو به دروغ حامی تروریست می خونه و این دروغ رو با رسانه ها به گوش مردم دنیا می رسونه، چرا ما نباید ماهیت واقعی آمریکا رو برای مردم دنیا شفاف کنیم؟ چرا کم کاری هست؟ و به قول نویسنده چرا ما سفارت مجازی نداریم؟ و چرا از رسانه استفادۀ کامل نمی کنیم؟
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    جالبه یک سیاست مئدار ایرانی میره تو دانشگاه جنگ امریکا علیه شون حرف میزنه!!
  • وحید ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    مردم کلا همیشه طرف پیروز رو می گیرند و کمتر به این نکته توجه دارند که خودشون کدوم طرفند و از ویژگی های منطقه خاور میانه هم غیره پرستی مردم اون هست و دوست دارند قدرت های خارجی حاکمشون باشه و به قولی چشم دیدن پیشرفت همسایه رو ندارند که این ناشی از عقده حقارتی است که استعمارگران از خودشون به یادگار گذاشتند.
  • MohammaD ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    درسات مرور کن... داری مزخرف میگی
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    اسلام هراسی خود ما کردیم
  • حقگو ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    چند سال پیش برای تهیه پایان نامه کارشناسی ارشد خود به اداراه مطبوعات خارجی ارشاد رفتم . در آنجا هفته نامه ای از ترجمه مقالات نشریات خارجی چاپ می شود که در اختیار مسئولین قرار می گیرد. سوالم از مسئول این مجموعه این بود: خوب رسانه های خارجی این دروغ ها یا نظرات اشتباه خود را به خورد مردم خود می دهند . ما برای روشنگری و پاسخ یا ابهام زدایی در ذهن مردم غرب چه کرده ایم؟ تا مردم غرب ما را وحشی ، خونخوار ، نادان ، بی فرهنگ ، جنگ طلب ، کافر ، بی منطق ، گرسنه ، عرب و.... نپندارند؟ او در جواب گفت : وظیفه ما این است که این مقالات را ترجمه کنیم و به ما مربوط نیست. در ذهن مسئولین دولتی وظیفه دفاع با نیروهای مسلح است و خود را مبرا از مسئولیت خود می دانند. اتفاقا پایان نامه من دفاع فرهنگی مردمی (بسیجی ) در زمین غرب بود که متاسفانه گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ما است .آنچه به جایی نرسید فریاد بود
  • MohammaD ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    بالاخره ی کامنت درست حسابی خوندم
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 1
    تو دیپلماسی عمومی ضعیف هستیم چون کسانی را برای تصدی سفارتخانه ها فرستاده ایم که برای هدف خودشان به خاجر رفته اند نه برای تبلیغ نظام
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    اگر حق و باطل و ظالم و مظلوم و ستمگر و ستم دیده و تهاجم زورمدارانه و دفاع مشروع را بالسویه فرض کنیم . نظر شما و تعجب شما صحیح است والا از خودباختگی و خود کوچک بینی شما ناشی می شود .
  • میلاد ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    در کنار میز طراحی عملیات همیشه یک گروه با دکترین و استراتژی و تاکتیک های دشمن حضور دارد و برای خنثی کردن طرح با توجه به ظرفیت های ممکن و مشی نظامی دشمن کار می کند . نظامی ها از دست آموزان غربی ها خیلی واقع گرا تر هستند .
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    تو اول یه کنسرت راحت و بی دردسر برگزار بکن، دیپلماسی رو با کدوم س می نویسن ؟!!!!!
  • محمد ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    چرا چرند میگی برادر؟!!!
  • اهوازی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    آمریکا و اسراییل و عربستان سعودی بسیاری از کسانیکه میتوانند در الین زمینه کاری انجام دهتد را میخرند
  • ناشناس ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    به قول اون مبلغ آرژانتینی شیعه یه نفرو میفرستند برای تصدی سفارتخونه که بلد نیست حتی درست به زبان اونا حرف بزنه وقتی 2-3 سال میمونه زبونشونو یاد میگیره عوضش میکنن بعد میگفت رایزنهای فرهنگی اینقدر که به تبلیغ چلو کباب کوبیده وآداب ورسوم زندگی ما توخارج میپردازند به تبیین تفکرودین ما نمی پردازنداینه حقیقت فعالیتها وسفارتخونه های ما
  • متن ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    و یه ایرانی میاد توی سایت ایرانی علیه ایران حرف میزنه. اونا کارشونو خوب انجام دادن. البته این ایرانی هم همچین ایرانی ایرانی نیست. یه قدری double agent است.
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    دوتا شبکه ی تلوزیونی اسمش دیپلماسی عمومی نیست!! میدونید آمریکا و متحدانش چندتاشبکه ی فارسی زبان احداث کردن؟؟
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    ناشناس به خاطر تهمت خودباختگی و خود کوچک بینی که به من زدی نمی بخشمت. نظر من فقط یک سوال بود همین نه معیاری برای قضاوت افرادی مثل تو و میلاد و متن در مورد شخصیت من.
  • علی ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    ای کاش این بیست مورد رو به این غرب گرایان بعضی اصلاح طلبان و مخصوصا آقای زیباکلام نشان دهید آقای موسویان!
  • پسر ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    کلا سینمای ایران بجز درست کردمن فیلمهای مزخرف و کلا عشق عاشقی هیچ کاری دیگه ای نکرده
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    تو دیپلماسی عمومی ضعیف هستیم چون عناصر واداده در پستهای حساس و کلیدی نفوذ دارند!
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    1 0
    کاشکی مشروع سنخرانی رو قرار میدادید و این بیست دلیل رو میگفتید، ولی دمش گرم، رفته تو دانشکده جنگشون و برگشته گفته آمریکا،تهدید اول امنیت ایرانه!
  • بت شکن ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    آمریکائیها نمیدانند پیش کش. خود ایرانی ها هم جنایات آمریکا را نمیدانند. خیلی از انقلابی ها هم آمریکا را با گوشی اپل میشناسند.
  • بت شکن ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    از آمریکا هم میان ایران . اما حرفی ندارن بر علیه ایران بزنند. مجبورند به گزارش های منافقین و اصلاح طلبان استناد کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس