رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه شرط اول توسعه در کشور داشتن دستگاه قضایی کارآمد در کشور است، گفت: اولین قدم در مبارزه با فساد، یشگیری، از بین بردن امضاهای طلایی و استثنائات در قانون است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش هفته قوه قضائیه که با حضور سران سه قوه در سالن اجلاس سران برگزار شد، به گرامیداشت ماه مبارک رمضان و همزمانی آن با هفته قوه قضاییه اشاره کرد و اظهار داشت: ماه رمضان فرصت مبارکی برای آن است که هم از این ماه بهره جوییم و استفاده کنیم و هم در مسیر اجرای عدالت دقیق‌تر، سریعتر در حرکت باشیم.

وی افزود: ماه رمضان ماهی است که خداوند به ما اجازه دعا، ثنا، ذکر و قرب بیشتر با خود را داد، این ماه ماه اتصال به حق و صفای دل و پاکی بیشتر روح برادری، محبت و نزدیکی به یکدیگر است.

روحانی با اشاره به سالگرد هفتم تیر خاطرنشان کرد: همواره آغاز هفته قوه قضاییه یادآور فاجعه بزرگ تاریخی است که آن شهادت یاران عزیز انقلاب شهید آیت‌الله بهشتی و هفتاد و تن از نزدیک‌ترین افراد سخت کوش نظام جمهوری اسلامی ایران است، شهید بهشتی حق بزرگی نه تنها بر گردن قضا بلکه بر گردن کشور و ملت ایران دارد چرا که او خود یک ملت و یک امت به تعبیر امام(ره) بود و خاری در چشم دشمنان انقلاب و اسلام به شمار می‌رفت.

روحانی به نقش شهید بهشتی در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: شهید بهشتی پایه‌گذار توسعه انسانی -اسلامی در این کشور بود که هم در بخش علوم جدید با تاسیس مدارس و آموزشگاه‌ها به ویژه دبیرستان دین و دانش در قم و تربیت اساتید و فرهنگیان و هم تحول در حوزه علمیه قم و آشنایی طلاب با روش‌ و علوم جدید بود کما اینکه او در نهضت اسلامی و حرکت سیاسی امت اسلام و مردم ایران به راهبری امام راحل نقش بسیار تاثیرگذاری داشت.

رئیس جمهور  با اشاره به نقش شهید بهشتی در تشکیل جامعیت روحانیت مبارزه افزود: همه آنهایی که در جلسات قبل یا بعد از انقلاب با حضور شهید بهشتی بودند، ویژگی‌ آن بزرگوار را به خوبی حس می‌کردند، در جلسات قبل از انقلاب وقتی شهید بهشتی تصمیم گیری می‌کرد برای همه دلنشین و اطمینان آور بود و بعد از انقلاب نیز در همه جلسات عمومی و خصوصی وقتی شهید بهشتی اداره می‌کرد و سخن می‌گفت به خوبی احساس می‌شد که به همه جوانب مسئله توجه شده است و بهترین جمع‌بندی را ارائه نموده است.

روحانی با اشاره به نقش شهید بهشتی در اداره مجلس خبرگان قانون اساسی و تدوین قانون اساسی مدرن و با افتخار برای نظام جمهوری اسلامی تصریح کرد: شهید بهشتی نقش ویژه‌ای در این امر داشت و این مرد عالم و محقق جامع مجاهد فعال و تلاشگر چقدر و چقدر مظلوم بود شاید کمتر چهره‌ای را به مظلومت شهید بهشتی در تاریخ اسلامی پیدا کنید و هنوز هم اگر همه مظلوم‌ها را در کنار هم بچینید سرآمد مظلومین در تاریخ انقلاب شهید بهشتی است.

وی ادامه داد: چه نسبت‌هایی به وی ندادند و چقدر صبر، حوصله و سکوت کرد بنابراین شهید بهشتی از لحاظ تلاش، مدیریت ،برنامه‌ریزی و مظلومیت یک شخصیت کم نظیر و بی نظیر بود.

روحانی ادامه داد: شهید بهشتی به ما می‌آموزد در مسیر انقلاب اسلامی، استقرار نظام اسلامی و احقاق حقوق مردم و منافع ملی باید از همه چیز حتی آبرو ، شخصیت ، حیثیت گذشت که خداوند او را رحمت کند و بر مقامش بیافزاید که او معمار نظام قضای نوین اسلامی در جمهوری اسلامی نیز بود و امروز از برنامه، فکر او بهره می‌جوییم و استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دستگاه قضا برای همه کشورها و همه نظام‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: دستگاه قضا برای نظام جمهوری اسلامی ایران ویژگی خاصی دارد.

روحانی افزود: شاید در دنیا وقتی به نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنند توقع نداشته باشند نظام صنعتی ما با نظام صنعتی دنیا خیلی متفاوت باشد یا اینکه مدرنیزه کردن کشاورزی ما با تحولات کشاورزی دنیا خیلی متفاوت باشد اما آنچه که مورد توقع و انتظار ویژه از جمهوری اسلامی ایران است یک دستگاه قضای قوی، کارآمد و در دسترس همگان است.

وی ادامه داد: ما همواره گفتیم و افتخار کردیم به قضای مولایمان امیرالمومنین و قضای اسلام و همواره بر اصل عدالت و به ویژه  بر عدالت علوی قبل و بعد از انقلاب همیشه تاکید کردیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: امروز نسبت به قضای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قضای نمونه اسلامی و علوی تمام دنیا و نسل جوان چشم دوخته‌اند و انتظارات بسیار بالایی دارند.

روحانی تاکید کرد: دستگاه قضایی باید همه ملت‌ها و همه مردم، تمام مظلومان، شاکیان و ... را برابر ببیند و قضایی که بین شیعه و سنی، مسلمان و مسیحی، این قوم  و آن قوم، این حزب و آن حزب، کوچترین تفاوتی قائل نشود. هر کس می‌خواهد باشد و دارای هر مرامی می‌خواهد باشد و به هر سمت سیاسی که گرایش داشته باشد مهم نیست زیرا زمانی که به خانه قضا مراجعه می‌کند آنجا خانه عدل و برابری و اجرای حق است.

رئیس جمهور گفت: این مسئله را هم باید مردم در مقام عمل ببینند و هم افکار عمومی جامعه ما و جهان پذیرا باشند.

روحانی با بیان اینکه بار سنگینی امروز بر دوش دستگاه قضایی قرار دارد، اظهار داشت: ما امروز در کشور نیاز به حرکت و توسعه و پیشرفت داریم ما امروز در شرایطی هستیم که باید زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کنیم.

وی افزود: ما امروز در شرایطی هستیم که باید سرمایه و تکنولوژی را برای سرعت بیشتر پیشرفت کشور جلب و جذب کنیم و مگر تحقق این مسائل بدون حمایت دستگاه قضا امکان دارد؟ شرط اول توسعه در هر کشوری داشتن دستگاه قضایی کارآمد است.

رئیس قوه مجریه با اشاره به معاملاتی که درگذشته و در جوامع کوچک صورت می‌گرفت و بین افراد شناخت وجود داشت اما در جوامع فعلی که جامعه گسترش پیدا کرده و افراد در معاملات به یکدیگر بر حسب یک کاغذ اعتماد می‌کنند، گفت: در این معاملات مردم اعتمادشان به آن کاغذ و یا دفترچه است اما در عین حال پشتوانه تمام این قراردادها در نهایت کیست؟ اگر دعوایی و ادعایی مطرح شد پشتوانه نهایی دستگاه قضاست.

روحانی تاکید کرد: به خاطر دستگاه قضا و عدالت قاضی است که طرف پول می‌دهد و به آینده زندگی و دریافت کالا امید می‌بندد.

وی با بیان اینکه شرایط امروز ما با گذشته و دیروز متفاوت است اظهار داشت: مردم با دستگاه قضا است که باید به حیات و زندگی خود و مالکیت و آبرو و حیثیت و حتی حق آزادی بیان و اندیشه برای خود ببینند و به پشتوانه دستگاه قضاست که این اطمینان به وجود بیاید.

رئیس قوه مجریه افزود: دیروز هر کسی قدرت داشت حاکم بود، آن کسی که می‌توانست با قدرت دهان طرف را ببندد و حق مالکیت طرف را زیر سوال ببرد و یا با پول، امکانات و نفوذ، آبرو مردم را زیر پا بگذارد و یا به واسطه قلدران اطرافش جان طرف را بستاند حاکمیت زور و قدرت بود. در حالی که در حکومت اسلامی به جای قدرت،‌ عدل و برابری می‌نشیند.

روحانی تاکید کرد: در حکومت اسلامی حاکم قدرت سیاسی، نظامی و مالی و هیچکدام از این یک نیست، حاکم در مسیر خدا، عدل و داد و قانون است و این قاضی است که در اتاق قضاوت خدای را می‌بیند و بر مبنای آن حکم صادر می‌کند.

وی افزود: امروز دستگاه قضا مبنای اصلی حرکت جامعه به سمت پیشرفت است و حتی سرمایه اجتماعی در سایه دستگاه قضا محقق خواهد شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حتی وحدت و انسجام اقوام در مبنای عدل دستگاه قضا خواهد بود و حتی اگر بخواهیم شرایط محیطی بهتری در بخش اقتصاد و ... را به وجود بیاوریم بدون حضور دستگاه قضا امکان‌پذیر نیست.

روحانی با اشاره به لزوم مبارزه با فساد گفت: آیا مبارزه با فساد به غیر از هماهنگی دستگاه‌های مختلف بدون دستگاه قضایی امکان پذیر است؟ آیا می‌توان بدون دستگاه قضا با فساد مبارزه کرد البته اولین قدم در مبارزه با فساد پیشگیری است و باید تلاش کنیم با قانون گرایی و از بین بردن امضاهای طلایی با ایجاد شفافیت در اطلاعات و در از بین بردن استثناها در قانون و مدرن کردن سیستم اداری از انجام فساد پیشگیری کنیم و این کار امکان پذیر است که لازمه یاری و کمک سه قوه به یکدیگر است.

وی تاکید کرد: قانون بهتر، شفافیت بیشتر، دستگاه اداری چابک‌تر مانع از فساد می‌شود اما در عین حال اگر فسادی رخ داد همکاری سه قوه برای برخورد با آن لازم است البته در تمام این زمینه‌ها باید مسیر معتدلی را انتخاب کنیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: سازمان بازرسی می‌تواند یاری‌گر خوبی برای سلامت جامعه و دستگاه اجرایی ما باشد اما اگر در این میان یک ذره سخت‌گیری‌ها بیش از حد شد، باید به گونه‌ای عمل کنیم که جرات را از مدیران جامعه نگیریم.

روحانی گفت: هم اکنون دارد از قدرت تصمیم‌گیری دستگاه‌های اجرایی از جمله در بانک‌ها و جاهای دیگر از مدیران سلب می‌شود و باید حواسمان جمع باشد که نسبت به این مسائل باید علمی برخورد کنیم.

وی افزود: دستگاه قضایی ما پیشرفته است اما باید از تجربیات سایر کشورها نیز بهره مند شویم البته خوشبختانه ریاست دستگاه قضایی ما برعهده عالمی فرزانه‌ که با جهان دنیا و شرایط نوین کاملا آشنایی دارد، است.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه باید قوانین و لوایح را به روز کنیم اظهار داشت: دستگاه قضایی ما باید برای همه شفاف باشد و تنها با قانون نیست بلکه باید رویه‌های قضایی ما شفاف و در اختیار مردم قرار بگیرد.

روحانی با بیان اینکه دستگاه قضایی باید برای همه شفاف باشد، خاطرنشان کرد: این شفافیت تنها با قانون نیست حتی اگر قانون شفاف باشد باید، رویه‌های قضایی هم شفاف و در اختیار مردم قرار بگیرد، ما کاملاً می‌بینیم که یک قانون واحد از آن تفسیرهای متفاوتی ممکن است برداشت شود و قاضی ممکن است در مقام صدور رای از قانون استنباط خاصی کند، اولا مقدمه حکم گاهی از خود حکم مهم‌تر است و استدلالی که برای حکم می‌شود می‌تواند حاوی درس‌های آموزنده باشد.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورها دستگاه قضایی بر مبنای رویه‌های قضایی است، افزود: در برخی از کشورها قانون مدون و دقیق وجود ندارد و رویه‌های قضایی باید تدوین و منتشر شود تا همه مردم حتی بخش‌های اقتصادی و بخش‌های اجتماعی و سیاسی ما به خوبی حس کنند که قانون از دید قاضی چیست، گاهی قانون در مجلس تدوین می‌شود اما فهم قاضی از قانون با فهم قانونگذار یکی نیست. بنابراین این امر مهم است که ما رویه‌های قضایی را در اختیار مردم بگذاریم تا اعتماد مردم به دستگاه قضا و آینده و زندگی‌شان بیشتر و بیشتر شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دستگاه قضایی می‌تواند به جامعه امید و نشاط دهد خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی می‌تواند آینده را برای مردم روشن کند و به آنان اعتماد دهد تا در زمینه فعالیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سرزنده و فعال باشند و ای کاش امکانپذیر باشد. در همین دولت یازدهم با همکاری دستگاه قضایی بتوانیم جرایم سیاسی را معنا و تدوین کنیم، لایحه آن تقدیم و تصویب شود که روشن شود که جرم سیاسی و جرم امنیتی چیست که این امر هم به نشاط سیاسی داخل جامعه ما می‌افزاید و هم وجهه ما را در دنیا بالاتر می‌برد.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب یکی از فخرهای ما شیوه مولا امیرالمومنین بود که چگونه با مخالفین رفتار کرد و چگونه آنها که تا دست به شمشیر نبردند از آزادی متنوعی در جامعه مولا امیرالمومنین برخوردار بودند.

رئیس‌جمهور به رفتار امیرالمومنین با خوارج و مخالفین که بدترین و تندترین زبان‌ها را داشتند و عمل می‌کردند اشاره و خاطرنشان کرد: آیا می‌توانیم با درس گرفتن از سیره عظیم‌الشان پیامبر و امیرالمومنین به خوبی این تفکیک را انجام دهیم تا در فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مردم آینده‌ای روشن را پیش چشم خود ببینند.

روحانی به همکاری دستگاه‌های اجرایی بین سه قوه اشاره و تصریح کرد: در زمینه بنگاه‌ها و مراکز اعتباری غیرمجاز و ساماندهی آنان،‌ مطالبات معوق، ‌مبارزه با فساد همکاری بسیار خوبی بین سه قوه وجود داشته است و ما در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانیم فضایی را ایجاد کنیم که ملت که در این فضا ملت به آینده کشور و نظام بیش از گذشته امیدوار باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    همیشه به یادت هستیم
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    ممنون از رییس جمهور و دادگاههای خوب ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس