آنها اصرار دارند بر محدودیت بلندمدت؛ ما گفتیم ما محدودیت ده سال و دوازده سال و مانند اینها را قبول نداریم؛ ده سال یک عمر است؛ همه آنچه ما در این مدت به دست آوردیم، در حدود ده سال طول کشیده است.

پنج مورد نقض خطوط قرمز نظام در بیانیه لوزان/وزیرخارجه ناکام آمریکا دربه‌در یک پیروزی در مذاکرات/تعطیلی مساجد و دفاتر تکفیری‌ها در کویت و تونس/مهرآباد ۲۰ سال دیگر فرودگاه می‌ماند
گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

وعده همکاری هسته‌ای پس از آن همه بدعهدی غرب

خبرگزاری آسوشیتدپرس از ارائه  سند همکاری هسته‌ای مشروط غرب به ایران خبر داد.
براساس این سند به ایران قول داده شده که در ازای توقف فعالیت نیروگاه آب‌سنگین اراک، نیروگاه آب ‌سبک در اختیار این کشور قرار بگیرد. نیروگاه آب سنگین اراک قادر به تولید پلوتونیوم است که می‌تواند برای ساخت چندین بمب‌اتمی در یک سال کافی باشد.

در این سند همچنین به ایران قول داده شده که سوخت مورد نیاز و نیز کلیه احتیاجاتش برای هر رآکتوری که بخواهد تامین شود. همچنین به ایران وعده کمک در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای، تحقیقات و نیز جابه‌جایی زباله‌های اتمی داده شده است.
در مورد سایت فردو تصریح شده که اگر این سایت به جای غنی‌سازی اورانیوم برای تولید ایزوتوپ مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان بر سر ادامه فعالیت آن به توافق رسید.

اما از آنجا که فرایند تولید ایزوتوپ به تکنولوژی مشابه غنی‌سازی اورانیوم نیاز دارد و یکی از این دو می‌تواند فوری جایگزین دیگری شود، این پیشنهاد احتمالا با مخالفت کنگره آمریکا روبرو خواهد شد.
از آنجا که سایت فردو در عمق زمین قرار دارد و بین کوه‌ها محصور است، در برابر حملات هوایی مصونیت دارد. به همین دلیل آمریکا و متحدانش از مدتها پیش مصر هستند که فعالیت غنی‌سازی اورانیوم این سایت متوقف شود. در صورت شکست مذاکرات، گزینه حمله به مراکز اتمی ایران، از سوی آمریکا و اسرائیل همچنان گزینه‌ای مطرح است.

یک دیپلمات در وین به آسوشیتدپرس گفته که چین اعلام آمادگی کرده تا در فرآیند جابه‌جایی تاسیسات آب سنگین اراک با آب سبک کمک کند. همچنین فرانسه مسئولیت دفن زباله‌های اتمی ایران را پذیرفته است. بریتانیا نیز آماده است تا در بخش امنیت و ایمنی هسته‌ای به ایران کمک کند.
پیشنهادهای همکاری و کمک هسته‌ای از این دست در حالی است که فرانسوی‌ها حاضر نشدند سهم 10 درصدی مالکیت ایران از موسسه یورودیف را پرداخت کنند. شرکت آلمانی زیمنس نیز با نقض تعهد، اجرای نیروگاه اتمی بوشهر را نیمه کاره گذاشت.

همچنین آمریکا و متحدان غربی آن در ماجرای نیاز ایران به سوخت 20 درصد رآکتور تهران (و تهیه رادیو داروهای 800 هزار بیمار)، نیاز ایران را به گروگان گرفته و نه تنها حاضر به فروش سوخت 20 درصد نشدند، بلکه برای این کار در بازارهای جهانی مانع‌تراشی کردند اما ایران به همت متخصصان خود توانست این سوخت را تولید کند.
همچنین شایان ذکر است که چینی‌ها به عنوان طرف قرارداد احداث تأسیسات یوسی‌اف اصفهان در سال چهارم قرارداد خود- مقارن با دولت اصلاحات- نقض تعهد کردند و این تأسیسات توسط متخصصان ایرانی ساخته شد.

پنج مورد نقض خطوط قرمز نظام در بیانیه لوزان
در بیانیه لوزان پنج خط قرمز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب رعایت نشده است.
سایت رجانیوز با تاکید بر اینکه در توافق نهایی باید خطوط قرمز مورد تصریح رهبر انقلاب (بازخوانی شده در دیدار مسئولان نظامی رعایت شود)،‌ نوشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «آنها اصرار دارند بر محدودیت بلندمدت؛ ما گفتیم ما محدودیت ده سال و دوازده سال و مانند اینها را قبول نداریم؛ ده سال یک عمر است؛ همه آنچه ما در این مدت به دست آوردیم، در حدود ده سال طول کشیده است!». اما براساس گزاره‌برگ اولیه وزارت خارجه کشورمان که در 13 فروردین 94 منتشر و ساعاتی بعد از سایت وزارتخارجه حذف شد و هم‌چنین اظهارات آقای عراقچی در 31 فروردین 94 در دانشگاه علامه طباطبایی، محدودیت 10 ساله برای برنامه هسته‌ای ایران قطعی شده است. در این باره عراقچی اظهار داشت؛ «با چشم‌اندازی که در مذاکرات وجود دارد بعد از ده سال محدودیت تولید ما می‌توانیم مراحل تکمیل غنی‌سازی را آغاز کنیم... ما پذیرفتیم تا 10 سال ظرفیت سانتریفیوژهایمان پنج شش هزار باشد و 15 سال مرکز غنی‌سازی جدیدی تاسیس نکنیم و آب سنگین نسازیم.»

رهبر انقلاب همچنین درباره ادامه تحقیق و توسعه و نپذیرفتن محدودیت در این زمینه تصریح کردند: «در همین مدت محدودیت هم که ما قبول می‌‌کنیم، کار تحقیق و توسعه و ساخت‌و‌ساز باید ادامه پیدا کند، که این هم از جمله خطوط قرمزی است که مسئولین محترم روی آن تکیه کردند؛ گفتند ما حاضر نیستیم از تحقیق و توسعه دست برداریم؛ حق با اینها است. در طول این سال‌های محدودیت هم، بایست تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد.» اما با وارد شدن عبارت current (جاری) در متن توافق ژنو، موضوع تحقیق و توسعه ایران در حالت جاری و فعلی باقی می‌ماند و تاسف‌بارتر اینکه در بیانیه لوزان همین میزان نیز از حد «جاری» به یک جدول زمانی و سطح توافق شده کمتر و محدودشده‌تری تبدیل شد.

رجانیوز خاطرنشان کرد: اساسا فرآیند تحقیق و توسعه یک ماشین سانتریفیوژ از هر نسلی، فقط تولید یک نمونه از آن ماشین نیست. وقتی یک ماشین جدید سانتریفیوژ تولید و یک نمونه آن گازدهی می‌شود، هنوز فرآیند تحقیقاتی آن کامل نشده است، مثل صنعت خودروسازی که وقتی یک نمونه آزمایشگاهی خودرو از یک مدل جدید تولید و تست می‌شود به معنی این نیست که کار تحقیقات آن خودرو کامل شده است بلکه باید ده‌ها نمونه از این خودرو تولید و در شرایط مختلف تست شده و بکارگیری شود تا فرآیند تحقیقات کامل شده و تولید صنعتی خودرو ممکن شود.

رجانیوز درباره خط قرمز «لغو یک‌جانبه تحریم‌ها در روز امضای توافق» نوشت؛ رهبر انقلاب در این باره تصریح کردند: «تحریم‌های اقتصادی و مالی و بانکی، چه آنچه به شورای امنیت ارتباط پیدا می‌کند، چه آنچه به کنگره آمریکا ارتباط پیدا می‌کند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا می‌کند، همه باید فورا در هنگام امضای موافقت‌نامه لغو بشود، بقیه تحریم‌ها هم در فاصله‌های معقول ]لغو بشود[. البته ‌آمریکایی‌ها در زمینه تحریم‌ها یک فرمول پیچیده چند لایه عجیب و غریبی را مطرح می‌‌کنند که اصلا اعماق آن معلوم نیست؛ از انتهای آن چه درمی‌آید.» در این باره نیز اگرچه تاکنون رئیس‌جمهور بارها تاکید کرده است که تحریم‌ها در روز «اجرای توافق» لغو خواهند شد نه «امضای  توافق»، اما فارغ از اظهارات متعدد مقامات آمریکایی مبنی بر «تخفیف بعضی تحریم‌ها نه لغو همه آنها» و توجه در بیانیه لوزان نشان می‌دهد قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد، چنانچه در متن بیانیه لوزان خبری از لغو تحریم‌های آمریکا نیست بلکه تنها به تعلیق (cease) اجرای تحریم‌های ثانویه آمریکا، آن هم پس از تایید راستی‌آزمایی آژانس درباره تعهدات ایران اشاره شده است.»
رهبر انقلاب همچنین با رد مرجعیت آژانس به عنوان یک نهاد بی‌طرف تاکید کردند: «ما با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم؛ آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست. این در حالی است که در متن توافق ژنو خبری از تایید اقدامات ایران توسط آژانس نبود اما متاسفانه در بیانیه لوزان مرجعیت آژانس به عنوان تایید‌کننده اقدامات و تعهدات ایران پذیرفته شده و همانطور که در بند قبلی نیز ذکر شد شرط تعلیق تحریمهای ثانویه آمریکا علیه ایران نیز مشروط به تایید و راستی‌آزمایی آژانس شده است.

رهبر انقلاب در زمینه مخالفت با بازجویی از شخصیت‌‌ها و بازرسی‌های نامتعارف از کشور نیز فرمودند: «با بازرسی‌های غیرمتعارف هم بنده موافق نیستم؛ پرس‌وجوی از شخصیت‌ها را هم به هیچ وجه قبول ندارم و موافق نیستم؛ بازرسی از مراکز نظامی را هم نمی‌پذیرم همچنان که قبلا هم گفتیم.»؛  اما تاکنون با توجه به متن توافق ژنو و بیانیه لوزان که در هر دوی آنها از پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی از سوی دولت ایران سخن به میان آمده است،‌ عملا زمینه برای هرگونه نظارت نامتعارف و هم‌چنین بازجویی از شخصیت‌های علمی یا امنیتی کشور فراهم شده چرا که اساسا فلسفه پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی رفع نگرانی‌های نامحدود و ناتمام طرف مقابل است و بدیهی است زمانی که این موضوع از سوی ایران پذیرفته شود، بسیاری از اماکن نظامی و افراد مختلف برای بازجویی آژانس مطرح خواهند شد که آن وقت در ازای نپذیرفتن درخواست آژانس برای دسترسی به این اماکن و افراد، طرف مقابل ادعا خواهد کرد همچنان نگرانی‌هایش بابت پرونده هسته‌ای ایران  پا برجاست و از آنجا نیز که شرط تعلیق  تحریم‌های آمریکا به تایید آژانس گره خورده است، عملا هیچ تحریمی حتی تعلیق نیز نخواهد شد. نکته تاسف‌بار آنکه در متن بیانیه لوزان ضمن تاکید بر پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران، تعبیر «access enhanced» نیز به کار رفته است که عملا زمینه برای دسترسی‌های بیشتر و فرا پروتکلی آژانس به اماکن و افراد در ایران را مهیا کرده است.»

عبدالله نوری: روحانی کاتالیزور است
عبدالله نوری می‌گوید اصلاح‌طلبان نباید سرمایه‌ سیاسی خود را پشت سر روحانی جمع کنند و روحانی یک کاتالیزور برای گذار است. او همچنین می‌گوید اصلاح‌طلبان باید با حاکمیت اعتمادسازی کنند و برخلاف سیاست‌ گذشته تحریم انتخابات، در انتخابات حضور داشته باشند.

وزیر کشور دولت اصلاحات در مصاحبه با اندیشه پویا گفته است: امروز مجموعاً اصلاح‌طلبان کم‌ صحبت می‌کنند. شاید احساس می‌کنند زمینه‌ای در حاکمیت برای شنیدن صحبت‌هایشان نیست یا محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود خیلی وارد مسائل نشوند.

وی درباره روحانی گفته است: اینکه برخی نیروهای اصلاح‌طلب نخواهند سرمایه سیاسی‌شان را پشت‌ سر آقای روحانی جمع بکنند، حرف غلطی نیست. اگر یکی بگوید که نباید به‌گونه‌ای وانمود شود که همه خواسته‌های اصلاح‌طلبان در دولت آقای روحانی خلاصه شده، حرف درستی است. اما یک زمان یکی می‌گوید از دولت آقای روحانی حمایت نشود، من مخالف این نگاه هستم. از دولتی که در جهت بهبود اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مناسبات بین‌المللی گام‌هایی برداشته، وظیفه همه ما است که حمایت کنیم و اصلاح‌طلبان هم این کار را می‌کنند. اما اینکه برنامه‌ها و عملکرد آقای روحانی مساوی با همه خواسته‌های اصلاح‌طلبان است، قطعاً چنین نیست. آیا اصلاح‌طلبان باید خواسته‌هایشان را محدود کنند به آن چیزی که دولت روحانی انجام می‌دهد؟ نه! خواسته‌ها باید سر جای خودش باشد.

مدیرمسئول روزنامه توقیف شده خرداد همچنین اظهار داشت: جریان اصلاحات چون اصلاح‌طلب است و دنبال فروپاشی نیست، باید برای حرکت گام‌به‌گام برنامه‌ریزی کند و به این منظور باید با طرف مقابل در چارچوب اصول اصلاح‌طلبی تعامل کند و از ستیز فاصله بگیرد. کشاندن اصلاح‌طلبان به بگو‌مگوهای سیاسی و عکس‌العمل‌های تند، هدف برخی جریانات افراطی مقابل است برای غبارآلود کردن فضای سیاسی کشور و خارج از نظام‌ نشان دادن جریانات اصلاح‌طلب. اصلاح‌طلبان باید بین خودشان همکاری را تقویت کنند و با طرف مقابل هم رقابت سالم داشته باشند و اعتمادسازی کنند.

وی خواستار تشکیل مجلسی شبیه ترکیب دولت شد و درباره روحانی اظهار داشت: سعی می‌کنم خوش‌بین باشم که آقای روحانی کاتالیزوری باشند برای گذار به شرایط مناسب‌تر. امیدواری و خوش‌بینی من امید یک آدم مستأصل نیست. مستأصل را قبول ندارم، امید یک فردی که نسبت به آینده کشورش واقعاً نگران است. فقط امیدوارم و واقعاً نمی‌دانم چه می‌شود.

گفتنی است دوره وزارت نوری، دوره تشدید افراطی‌گری و تشنج در کشور بود که سرانجام همین روند منجر به آشوب تیرماه 1378 شد. روزنامه متبوع نوری در آن آشوب وابسته به آمریکا و انگلیس و اسرائیل، مانند برخی دیگر از نشریات زنجیره‌ای درصدد کشته‌سازی دروغین بود ضمن اینکه این روزنامه به حمایت از اسرائیل در مقابل فلسطین، گروهک نهضت آزادی و تحریف مکتب امام پرداخت. روند فعالیت‌های نوری منجر به محاکمه وی شد. او در دادگاه مواضعی به غایت رادیکال گرفت.

درحالی که نوری اکنون تظاهر به اصلاح‌طلبی و اعتمادسازی و عقلانیت می‌کند، احمد پورنجاتی- از اعضای فراکسیون مشارکت در مجلس ششم- 19 اسفند 91 در مصاحبه با روزنامه بهار تأکید کرد: «آقای عبدالله نوری زمانی که دفاعیاتش را برای روزنامه خرداد می‌نوشت به من گفت این دفاعیات را بخوان. به آقای نوری گفتم شما باید الان تصمیم بگیرید، این چیزی که نوشته‌اید به عنوان دفاعیات برای روزنامه خرداد مفهومش این است که خداحافظ حاکمیت و اگر یک مقدار بخواهیم بدبینانه‌تر برخورد کنیم خداحافظ انقلاب! تصمیمات را باید درست بگیریم نمی‌شود آن‌طوری تصمیم بگیریم و قبلش در بازنگری قانون اساسی از ولایت مطلقه دفاع کنیم یا در دوره چهارم مجلس را برگزار کنیم بعدها گارد اصلاح‌طلبی ویژه بگیریم. من در دفتر رهبری بودم از آقای نوری تجلیل می‌شد که چه مرد مدبری است بعد یک دفعه آقای نوری رسیده به این‌جا. این است که ته ماجرا مردم می‌گویند این رفتارها اصالت ندارد و فقط برای رسیدن به قدرت است. مردم باید دلشان پاک شود که هدف کنش اصلاح‌طلبان کسب قدرت نیست».

وزیرخارجه ناکام آمریکا دربه‌در یک پیروزی در مذاکرات
خبرگزاری رویتر در تحلیلی نوشت وزیرخارجه آمریکا فاقد پیروزی در طول مدیریت خود بوده و از طریق مذاکره و توافق با ایران می‌کوشد، ناکامی‌های گذشته خود را بپوشاند.

رویتر نوشت: موفقیت جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند دستاورد منحصر به فردی در سابقه طولانی سیاسی او محسوب شود. شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004، نداشتن رزومه‌ای شامل قوانین عمده با وجود 28 سال فعالیت در مجلس سنا، و ناتوانی در برقراری صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، همه بیانگر این واقعیت‌اند که جان کری نتوانسته است موفقیت‌های بزرگی بدست بیاورد.
کری 71 ساله انرژی بسیاری را صرف دستیابی به یک توافق تاریخی با ایران کرده است؛ منتقدان می‌گویند کری بعضی قواعد مذاکره را زیر پا گذاشته است؛ مذاکره‌کننده اصلی آمریکا وندی شرمن را زیرسایه خود قرار داده است؛ به جای اینکه در مواقع لازم به صحنه بیاید به طور مرتب با ایرانی‌ها ملاقات می‌کند؛ و تمایلش به توافق را پنهان نمی‌کند.

رویتر می‌افزاید: وزیر امور خارجه آمریکا طی شش‌ماه گذشته با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، تقریبا در همه جا از ژنو، پاریس، لوزان، مونترو و مونیخ تا نیویورک ملاقات کرده است. مذاکره‌کنندگان با سابقه می‌گویند تمایل کری به ملاقات با ایرانی‌ها اغلب این حس را منتقل می‌کند که او سخت به دنبال یک توافق است؛ در صورتی که او باید برای حل مشکلات بسیار دشوار پا به میدان بگذارد.

جان کری پس از سابقه‌ای طولانی در سنای آمریکا، سال 2013 رهبری وزارت امور خارجه آمریکا را در دست گرفت. از جمله دستاوردهای کری در سنا کمک به عادی‌سازی روابط آمریکا با ویتنام و تحقیقات در بانک اعتبار و تجارت بین‌الملل بود. او جان و دلش را برای طرح دو حزبی تغییرات اقلیمی کره‌زمین گذاشت اما آن تلاش‌ها سال 2010 به شکست انجامید.

رویتر خاطر نشان کرد: منتقدان و حامیان کری موافق‌اند که توافق با ایران با وجود ناکامی‌های قبلی کری میراث او را رقم خواهد زد. کریم سجادپور، تحلیلگر بنیاد کارنگی برای صلح بین‌الملل، می‌گوید «اگر کری یک موفقیت بزرگ بدست آورد هیچ‌کس اقدامات قبلی‌اش را به یاد نخواهد آورد.»

** خراسان

هشدار دولت درباره استفاده و خريد محصولات توليد باران

بر اساس بخشنامه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، تاکيد شده است که حسب پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست و موافقت به استناد اصل 138 قانون اساسي، توليد، واردات، خريد و به کارگيري دستگاه‌هاي يونيزاسيون براي باران زايي و کاهش گرد و غبار به جز در امور تحقيقاتي و بدون مجوز کميسيون علمي، تحقيقاتي و فناوري هيئت دولت ممنوع شده است.

ابلاغيه جديد به دستگاه ها براي اصلاح فوري ساختار انساني

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول مهم اجرايي به تعدادي از دستگاه ها و ادارات، تاکيد شده است که با توجه به ابلاغيه هاي گذشته دولت مبني بر ضرورت اصلاح ساختار نيروي انساني دستگاه هاي اجرايي، اين ادارات بايد برنامه 3 ساله خود را در موضوعاتي چون هدف گذاري تعداد پرسنل مورد نياز، ايجاد تعادل در تناسب کارکنان و پيش بيني منابع مورد نياز مالي و صرفه جويي ناشي از اصلاح ساختار، تهيه و فورا به دولت ارسال کنند.

** آرمان

 سمفونی دیپلماسی
 
بالاخره موعد نهایی مذاکرات هسته‌ای فرا رسید، بازهم وین و هتل کوبورگ میزبان عالی‌ترین دیپلمات‌ها هستند و خبرنگاران از اقصی‌نقاط جهان گردهم آمده‌اند تا مهم‌ترین ضیافت دیپلماسی را پوشش خبری دهند، لنز دوربین‌های عکاسان این‌بار در گرمای تابستان قرار است روایتی داغ و مصور از یک رویداد بزرگ برای جهانیان و برای ماندگاری در تاریخ ثبت و ضبط کنند. همه آمده‌اند تا ثمره هزاران ساعت بحث و رایزنی را چیده و نام خود را در تاریخ دیپلماسی به‌عنوان مردانی که توانسته‌اند بر یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های مورد منازعه در سطح جهانی فائق آیند، ثبت و ضبط کنند. بازهم میز مذاکره میزبان مردان و زنانی است که طی یک‌سال و نیم گذشته بارها رودرروی یکدیگر نشسته و به بحث و تبادل‌نظر با یکدیگر پرداخته‌اند تا درنهایت راه‌حل نهایی را از ورای همه این قبض و بسط‌ها حاصل کنند؛ اکنون موسم و موعد نهایی است.
 
  همه به دنبال توافق خوب
وزیر خارجه آمریکا پیش از محمدجواد ظریف به وین رفت و در هتل اسپریال مستقر شد تا با لختی استراحت خود را مهیای دیدار با وزیر خارجه ایران در هتل کوبورگ کند. جان کری که از مواجهه با خبرنگاران پرهیز داشته و حتی دور از چشم خبرنگاران و از در پشتی هتل وارد ساختمان شد تنها در جملاتی کوتاه پیش از جلسه با همتای ایرانی، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به توافق امید هست، اما هنوز برخی موضوعات سخت وجود دارد. وی درنهایت با این جمله کلیدی سخنان خود را پایان داد که همه خواهان رسیدن به توافق هستند. وزیر خارجه کشورمان البته وقت بیشتری برای پاسخ به خبرنگاران مصروف داشته و در بدو ورود خود به وین، در جمع اصحاب رسانه گفت: با هدف رسیدن به یک توافق که منافع و حقوق مردم ایران در آن رعایت شده و برای همه دنیا توافق خوبی باشد، به وین آمده‌ایم. ظریف همانند همیشه خواستار نگاه منطقی و منصفانه همه طرفین در مذاکرات شده و بر این نکته پای فشرد که اگر طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد و همزمان با اقدامات ایران، اقدامات خودش را انجام دهد و زیاده‌خواهی نکند، حتما به توافقی می‌رسیم که به نفع همه خواهد بود. وی تاکید کرد که زمان در مذاکرات مهم نیست و آنچه حائز اهمیت است، توافق خوب و نتیجه مناسب است. رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان، ایران را پایبند به تعهدات خود اعلام کرده و تصریح کرد که ما به تفاهمات لوزان عمل می‌کنیم و طرف مقابل هم باید به تعهدات خود پایبند باشد؛ این تعهدات شامل برداشتن تمامی تحریم‌ها و متوقف کردن همه قطعنامه‌های شورای امنیت است و ما نیاز داریم به‌صورت جدی این تعهد را در طرف مقابل ببینیم.

 حضور موگرینی در مذاکرات
دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا آغازگر مرحله نهایی مذاکرات بود. دیداری که در آن از سوی طرف ایرانی سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی و حمید بعیدی‌نژاد وزیر امورخارجه ایران را همراهی می‌کردند و در طرف دیگر به همراه جان کری، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه نیز در جلسه حضور داشتند و همانند همیشه هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جلسه حضور داشت. دیداری که با نیم ساعت تاخیر و ساعت14 به وقت ایران به انجام رسید. پس از جایگزینی فدریکا موگرینی به جای کاترین اشتون در سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اشتون به‌واسطه آشنایی چندین‌ساله با روند مذاکرات در اقدامی بی‌سابقه تا پایان مذاکرات پاییزی وین به همراهی با مذاکرات پرداخت، پس از آن موگرینی به تدریج خود را به مذاکرات اضافه کرد و دیدارهایی با ظریف و دیگر وزرای خارجه داشت و حتی بیانیه پایانی مذاکرات لوزان را به طرفیت از 1+5 قرائت کرد اما هنوز معاون اشتون یعنی هلگا اشمید نقش پررنگ‌تری داشته و در جلسات حضور دارد اما این بار و همزمان با دور پایانی مذاکرات دفتر فدریکا موگرینی اعلام کرد که از امروز یکشنبه خود به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسات حضور خواهد داشت و به دیدار با وزرای خارجه ایران و اعضای 1+5 و معاونان آنان خواهد پرداخت که این مساله نشان‌دهنده عزم جدی طرف اروپایی در مرحله نهایی مذاکرات است.

 پیشرفت‌های مهم و اختلافات!
چینی‌ها را شاید بتوان کم‌سر و صداترین عضو حاضر در مذاکرات دانست، چشم‌بادامی‌ها حتی در مهم‌ترین برهه‌های مذاکرات به سختی از وزیر امورخارجه خود رونمایی کرده و بدین‌سان حضور وزیر امورخارجه چین در مذاکرات مترادف و نشانه وقوع یک تحول بزرگ در مذاکرات قلمداد می‌شود. چینی‌ها بیشتر سعی می‌کنند در قالب بیانیه یا اظهارات سخنگوی وزارت خارجه مواضع خود را در مورد مذاکرات اعلام کنند. در آخرین نمونه نیز سخنگوی وزارت خارجه چین در جلسه هفتگی با خبرنگاران گفته است: پیشرفت‌های مهمی حاصل شده اما هنوز اختلافاتی وجود دارد. وی در ادامه رویکرد مذاکره‌کنندگان را مثبت دانسته و تاکید کرده که در دور آخر مذاکرات، روند تفاهمات سرعت بیشتری به خود گرفته و طرفین رویکرد خلاقانه و تمایل واقعی خود را نشان داده‌اند. وی انجام توافق را ممکن دانسته و تاکید نموده که چین به برخورد سازنده خود تا حصول توافق ادامه خواهد داد. سیدعباس عراقچی نیز که در تمامی ادوار مذاکرات اخیر بیش از دیگران با رسانه‌ها سخن گفته و اطلاعاتی ولو در سطح کلی از مذاکرات محرمانه ارائه داده است در آخرین اظهارنظر خود خاطرنشان کرد: فعلا تمدید در دستور کار ما نیست بنای ما این است که در تاریخ تعیین‌شده به یک جمع‌بندی برسیم و اگر مقدور نشود، ممکن است کار ما چند روزی ادامه پیدا کند تا بشود جمع‌بندی کرد. وی در گفت‌وگو با العالم خاطرنشان کرد: بخش نسبتا خوبی از کارها انجام شده است. قسمت زیادی از متنها نهایی شده و قسمت‌هایی که باقی مانده ارزش کیفی و محتوایی خودش را دارد که باید درخصوص آنها توافق شود.

** ایران

تعطیلی مساجد و دفاتر تکفیری‌ها در کویت و تونس

بازی مرگباری که تروریست‌ها در روز جمعه در سه قاره آغاز کردند، نه فقط محکومیت‌ها در سراسر دنیا را به همراه داشت که باعث شد این سه کشور و بسیاری دیگر از اعضای جامعه بین‌الملل بسرعت تدابیر شدید امنیتی اتخاذ و سپری در برابر افراط و ترور ایجاد کنند.

بنا بر گزارش‌ها در پی حوادث تروریستی روز جمعه، تونس و کویت تدابیر امنیتی گسترده‌ای اعمال کردند. اما حادثه تروریستی فرانسه نه تنها تدابیر امنیتی در این کشور را به دنبال داشت که موجب شد کل قاره اروپا در وضعیت اضطرار قرار بگیرد. مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه که کشورش هنوز از خاطره حمله شارلی ابدو آزرده است، اعلام کرد: حمله تروریستی اخیر نشان داد تهدید افراط گرایان علیه فرانسه همچنان زیاد است. وی تأکید کرد: نباید نیروهای امنیتی مستقر در مناطق حساس را در برابر این چالش عظیم کاهش دهیم. این در حالی است که در پی عملیات تروریستی در فرانسه، زئیو الکین، وزیر امور مهاجران رژیم صهیونیستی با بهره‌برداری از این فرصت تروریستی از یهودیان فرانسه خواست این کشور را ترک و به اراضی اشغالی مهاجرت کنند.

در لندن هم دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نشست اضطراری کابینه این کشور موسوم به «کبری» تشکیل داد. نخست‌وزیر انگلیس پیشنهاد کرده بود جلسه‌ای فوق‌العاده در سطح وزیران اروپایی در بعد از ظهر شنبه (دیروز) تشکیل شود. همزمان روزنامه‌های دیلی اکسپرس و «سان»، مدعی شدند گروه تروریستی داعش درصدد حملات تروریستی علیه مراسم سالانه «روز غرور» و نیز مراسم «روز ارتش» است که دیروز در لندن برگزار شد.
در آلمان در پی تشدید تبلیغات گروه‌های سلفی‌ در اینترنت برای جلب جوانان، وزارت کشور اعلام کرد طرحی گسترده برای مبارزه با این تبلیغات تدارک دیده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: این حملات نشان می‌دهد همگی شامل عرب‌ها و اروپایی‌‌ها، مسلمانان و غیرمسلمانان، هدف قرار گرفته ایم. وزیر کشور اسپانیا نیز از افزایش
آماده باش و سطح هشدار درباره حملات تروریستی در کشورش خبر داد.

 تعطیلی 80 مسجد در تونس
در پی حملات تروریستی روز جمعه در شمال آفریقا، تونس، کشوری که در پی بهار عربی سال‌های دشواری را سپری کرده و شاهد عملیات‌ تروریستی متعددی بوده، زیر چتر امنیتی بزرگی قرار گرفت. حبیب الصید نخست‌وزیرتونس در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: فعالیت 80 مسجد که در خارج از چارچوب قانونی بوده و محل ترویج افراط است طی یک هفته آتی بسته خواهند شد.
الصید همچنین از بازنگری در آیین نامه تشکل‌های اقتصادی و مالی خبر داد و گفت: منابع مالی تروریست‌ها از جانب برخی از این تشکل‌ها تأمین می‌شود. نخست‌وزیر تونس خاطرنشان کرد: بیشتر کشته شدگان حادثه تروریستی روز جمعه تونسی، بریتانیایی، آلمانی، بلژیکی، اوکراینی و فرانسوی هستند. وی افزود: مسئولان کشور تصمیم به فراخواندن نیروهای امنیتی ذخیره برای تأمین امنیت اماکن حساس گرفته‌اند و واحدهای مسلح نیز در اطراف مناطق گردشگری مستقر خواهند شد. 

 عزای عمومی در کویت
پس از انفجار تروریستی در کویت، مقامات کویتی تدابیر امنیتی را در اطراف تأسیسات نفتی این کشور افزایش دادند. کویت پس از تشییع شهدا، دیروز را عزای عمومی اعلام کرد. عادل الحشاش، مدیر مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت کشور کویت نیز با اعلام اینکه چند فرد مظنون در ارتباط با حادثه روز جمعه بازداشت شدند، خبر داد: دستگاه امنیتی در حال بازجویی از آنان است. هیأت دولت کویت نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمام اقدام‌های لازم در راستای ریشه‌کن‌سازی خطر تروریسم انجام خواهد شد.

کویت همچنین در واکنش به اقدامات
تحریک آمیز شبکه سعودی وصال در این کشور اقدام به بستن دفتر این شبکه و تعلیق فعالیت‌های آن در کشور کویت کرد. این شبکه چند روز پیش از حادثه انفجار انتحاری در این کشور اقدام به انتشار اظهارات تحریک آمیز علیه شیعیان کرده بود. پیشتر در صفحه رسمی این شبکه در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی از اهل تسنن خواسته شده بود که علیه شیعیان اقدام کنند.در همین حال خبرها حاکی است، نیروهای امنیتی لبنان در پی وقوع عملیات تروریستی در کویت و تونس، سطح تدابیر امنیتی خود را در همه مناطق کشور بالا بردند.
 یک منبع امنیتی لبنان تأکید کرد که در این کشور هسته‌های تروریستی خاموش وجود دارند که بیم آن می‌رود اقدامی انجام دهند.به دنبال حمله داعش به مسجد امام صادق(ع) در کویت، آیت‌الله سیستانی در پیامی به خانواده‌های قربانیان این حمله تروریستی تسلیت گفت. ایران، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه، عراق، سوریه و بسیاری از کشورهای جهان و رهبران گروه‌های مختلف مذهبی و سیاسی از جمله احمد الطیب و شیخ الازهر حمله تروریستی کویت را محکوم کردند. مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجار انتحاری در مسجد امام صادق(ع) در کویت، ابوبکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش را تهدید به مرگ و وی را نادان خطاب کرد.


مهرآباد ۲۰ سال دیگر فرودگاه می‌ماند

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه مهرآباد حداقل تا ۲۰ سال دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهد، گفت: باید بهره‌برداری تجاری فرودگاه افزایش یافته و بهره‌برداری نظامی آن کاهش یابد و ترافیک‌های غیرتجاری و غیرمسافری فرودگاه مهر‌آباد حذف شود. رحمت‌الله مه‌آبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه بازسازی تجهیزات پروازی فرودگاه مهرآباد و بهسازی و روسازی باند‌‌ها  برای نخستین بار بعد از انقلاب اجرا می‌شود. وی با بیان اینکه مهرآباد از گذشته مورد غفلت تاریخی واقع شده است، به آغاز عملیات بهسازی و روسازی باند 29 راست این فرودگاه اشاره کرد و گفت: ‌بهسازی باند 29 راست فرودگاه مهر‌آباد حدود
یکصد میلیارد تومان‌ هزینه دارد، در 10 ماه اجرایی خواهد شد و تلاش می‌کنیم تا نوروز امسال زیر بار ترافیک برود. مه‌آبادی با بیان اینکه عملیات بازسازی به صورت بتونی خواهد بود، بیان کرد: البته آسفالت بتونی پیش از این در باند فرودگاه تبریز و اپرون فرودگاه مهر‌آباد اجرایی شده است.

پرونده یک کلاهبرداری ماهواره ای

روز 14 بهمن ماه گذشته زنی جوان در دادسرا پرده از یک کلاهبرداری ماهرانه برداشت که در آن وی فریب فروشندگان آپارتمان‌های مدرن آلانیای ترکیه را خورده است

گروه شوک: ردپای خواننده لس‌آنجلسی در کلاهبرداری به بهانه فروش آپارتمان‌های رؤیایی در آلانیای ترکیه به دست آمد.روز 14 بهمن ماه گذشته زنی جوان در دادسرای امور بین‌الملل پرده از یک کلاهبرداری ماهرانه برداشت که در آن وی با دیدن تبلیغاتی در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فریب فروشندگان آپارتمان‌های مدرن آلانیای ترکیه را خورده است.


به گزارش پلیس آگاهی وقتی داستان عجیب این زن با دستور بازپرس شعبه اول روی میز مأموران اداره 14 پلیس آگاهی تهران قرار گرفت، وی گفت: مردی به نام «یاشار»  با اعلام مالکیت شرکت «فرست هوم آلانیا» با شماره ثبت جعلی متعلق به یک شرکت تبعه ترکیه اقدام به فروش یک آپارتمان در کشور ترکیه در منطقه آلانیا به من کرد و به خاطر پیش پرداخت فروش آپارتمان نیز 20 هزار یورو به حساب وی واریز کردم.»زن فریب‌خورده ادامه داد: برای تحویل گرفتن آپارتمان به کشور ترکیه رفته بودم که در آنجا متوجه شدم آپارتمانی که یاشار به من فروخته است در واقع متعلق به یک خانواده ترکیه‌ای است که از سوی مرد ایرانی اجاره شده بود. با مراجعه به ایران و برای بازگرداندن پیش پرداخت به سراغ یاشار رفتم اما وی اعلام کرد که قادر به بازگرداندن پول نبوده و به این بهانه خواست تا آن را در دو مرحله پرداخت کند اما هیچ‌گاه پول را به من بازنگرداند.
زن جوان گفت: از طریق یکی از مجریان که از طریق شبکه ماهواره‌ای ITN پخش می‌شود، در جریان فروش آپارتمان در منطقه آلانیا قرار گرفتم، پس از تماس با شماره اعلام شده از سوی برنامه با یاشار آشنا شدم.مأموران وقتی دست به تجسس زدند پی بردند که زنان و مردان دیگری نیز در دام این کمین ماهواره‌ای افتاده‌اند و در تحقیق از آنان مشخص شد آنها نه تنها با آگهی‌های تبلیغاتی شبکه‌های ماهواره‌ای بلکه با آگهی‌های تبلیغاتی درج شده در روزنامه‌های ورزشی با یاشار آشنا شده‌اند و در هتل‌های ستاره‌دار با این مرد قرار گذاشته و یاشار ادعا کرده است در ترکیه و جزیره کیش آپارتمان‌هایی برای فروش دارد.کارآگاهان خیلی زود پاتوق یاشار 35 ساله را در جزیره کیش ردیابی کردند و روز دوم تیرماه وی بازداشت شد.

ردپای خواننده لس‌آنجلسی
یاشار چاره‌ای جز اعتراف نداشت. وی گفت: در طول مدت فعالیت خود با یکی از خوانندگان لس‌‌آنجلسی اقدام به فروش آپارتمان می کردم اما پس از گذشت مدتی کوتاه با  وی دچار اختلاف شده و از ترس وی مجبور به ترک کشور ترکیه و بازگشت به ایران شدم و در حال حاضر نیز شرکت فرست هوم آلانیا متعلق به این خواننده  است و ربطی به من ندارد.بنابر این گزارش، با توجه به گستردگی کلاهبرداری‌های این مرد شیاد به بهانه فروش آپارتمان در ترکیه، بازپرس خواستار انتشار تصویر یاشار شد تا کسانی که فریب خورده‌اند به اداره 14 پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    پنج مورد؟
  • قبلا اصلاحاتی بودم ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    ممنون اما خیلی کوتاه بود و کلی کویی
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    خخخخخخخخخخخ ارمانو...... بالاخره موعد نهایی مذاکرات هسته‌ای فرا رسید، بازهم وین و هتل کوبورگ میزبان عالی‌ترین دیپلمات‌ها هستند و خبرنگاران از اقصی‌نقاط جهان گردهم آمده‌اند تا مهم‌ترین ضیافت دیپلماسی...... خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    بحث انتشار اسناد محرمانه مبنی بر نیت کمک غربی ها به ایران بیشتر به یک نوع فریبکاری شباهت دارد وبرای ترغیب ایران بر اساس امیدهای واهی برای پذیرش خواسته های غیر منطقی و شیطانی شان است .
  • سیدرسول حسینی ازنوجانی ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    ن همش
  • سیدرسول حسینی ازنوجانی ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    چرا مردم ایران نباید از جزئیات مذاکرات باخبر باشند اونوقت این صهیونیستای کثیف همه چیزرو بدونن وبه امریکایی ها مشورت بدن؟؟؟؟ یک طرف مذاکرات صهیونیستا هستن(2+5). وقتی مسولین فهمیدن که امریکایی ها دارن میگن ما با اسرائیلی ها مشورت میکنیم باید دبه میکردن و مذاکراتو ترک میکردن نه این که ما ناز اونارو بکشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس