کد خبر 434356
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۴

«این خیال پردازی است که گمان کنیم با افزایش فشار و تحریم، ایران به سادگی تسلیم خواسته های ما خواهد شد. ایران در طول جنگ هشت ساله با عراق محرومیت های بسیار گسترده تری را تحمل کرده است ...»

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا (State.gov) با انتشار گزارشی به انعکاس اظهارات "آنتونی بلینکن" معاون وزیر خارجه آمریکا در رابطه با توافق هسته ای پرداخت.

بر اساس این گزارش "بلینکن" روز گذشته با حضور در کنفرانس سالانه "اندیشکده امنیت آمریکای جدید" در واشنگتن به سخنرانی پرداخته و مذاکرات هسته ای را مورد توجه قرار داده است.

در این گزارش آمده است: «"بلینکن" بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را یک توافق قابل راستی آزمایی معرفی کرده و گفت: "اکنون احتمالی بی سابقه برای دستیابی به توافق جامع با ایران وجود دارد."»

این پایگاه آمریکایی به نقل از معاون وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: «اجازه دهید به سرعت به برخی نگرانی ها در رابطه با توافقی که ما به دنبال آن هستیم بپردازم؛ بسیاری از این نگرانی ها بیشتر بر پایه افسانه بنا شده اند تا بر اساس حقیقت:

- نکته قابل توجه اول این است که توافقی که ما برای دستیابی به آن کار می کنیم، منقضی نخواهد شد. چیزی به نام "غروب توافق" در کار نخواهد بود. الزامات مختلف توافق، زمان بندی متفاوتی دارند اما برخی از آن ها مانند پایبندی ایران به تمامی تعهداتش بر اساس ان پی تی (پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای)، تعهد به نساختن تسلیحات هسته ای و همچنین دسترسی و نظارت کامل بر اساس پروتکل الحاقی، تا ابد ادامه خواهد داشت.

در مقابل در صورت نبود توافق، تعهدات ایران بر اساس توافق موقت نیز که در حال حاضر برنامه هسته ای این کشور را متوقف کرده است، بلافاصله از بین خواهد رفت و پس از آن ایران می تواند با سرعت زیاد برنامه هسته ای خود با ده ها هزار سانتریفیوژ و بدون هیچ گونه بازرسی ادامه دهد.

- نکته دوم این است که توافق پیش رو آنچنان سطح بالایی از شفافیت را ارائه می کند که در صورت نقض تعهدات توسط ایران ما به راحتی در جریان آن قرار خواهیم گرفت و زمان لازم برای پاسخ دیپلماتیک و یا در صورت لزوم استفاده از دیگر ابزار را خواهیم داشت. بسیار از تحریم ها معلق می شوند و لغو نخواهد شد و تدابیری برای بازگشت خودکار سریع تحریم ها در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش وجود خواهد داشت.

- سومین مسئله نیز این است که ما تنها توافقی را خواهیم پذیرفت که دسترسی به موقع آژانس بین المللی انرژی هسته ای به هر یک از پایگاه های ایران که برای تایید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور مورد نیاز باشد را تضمین کند.

- مطلب چهارمی که باید مورد توجه قرار گیرد نیز این است که هیچ گزینه بهتری از توافقی جامع برای جلوگیری از تحصیل مواد مورد نیاز یک بمب هسته ای توسط ایران، وجود ندارد.»

در ادامه این گزارش به نقل از "بلینکن" آمده است: «این خیال پردازی است که گمان کنیم با افزایش فشار و تحریم، ایران به سادگی تسلیم خواسته های ما خواهد شد. ایران در طول جنگ هشت ساله با عراق محرومیت های بسیار گسترده تری را تحمل کرده است. و با وجود تشدید فشارهای بین المللی بر ایران در سال های گذشته، تعداد سانتریفیوژهای این کشور از 150 سانتریفیوژ در سال 2002 به 19.000 سانتریفیوژ تا قبل از توافق موقت رسید.

ضمن اینکه به نظر نمی رسد شرکای بین المللی ما که تحریم های ما بدون آن ها موثر نیست، برای ادامه تحریم ها در کنار ما باشند. آن ها با هدف آوردن ایران بر سر میز مذاکره در تحریم این کشور شرکت کردند تا توافقی حاصل شود که منافع امنیتی مشترک ما را تامین نماید نه اینکه ایران را مجبور نمایند برنامه هسته ای صلح آمیز خود را کنار بگذارد. این کشورها تا کنون با وجود خسارت های اقتصادی که تحریم ایران برایشان داشته است با ما همراه بوده اند چرا که متقاعد شده اند آمریکا برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک جدی است. اگر آن ها این اعتقاد را از دست بدهند، ایالات متحده و نه ایران، می تواند منزوی باشد و رژیم تحریم ها فرو خواهد ریخت.»

این مقام آمریکایی، با تاکید بر اینکه توافق هسته ای مانع ادامه خصومت آمریکا علیه ایران نیست، با متهم کردن ایران به حمایت از تروریست به دلیل حمایت از گروه های مقاومت همچون حزب الله و حماس مدعی شد: «رسیدن به یک توافق جامع تغییری در تعهد ما در مبارزه با تلاش های ایران برای گسترش بی ثباتی و حمایت از تروریسم نخواهد داشت.»

 

معاون وزیر خارجه آمریکا: ایران تسلیم شدنی نیست
منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    خودت بلد بودی یا از روی دست کسی تقلب کردی ؟؟؟
  • ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    آفرین بچه چیز فهم!!!
  • رضا ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    Down with the United States of America Long live Hizbollah

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس