روزنامه‌های اصلاح‌طلب معتقدند که عدم رأی نمایندگان به استیضاح با «هدف» بلندمدت استیضاح آخوندی صورت گرفته است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز پنج‌شنبه را با تمرکز بر روزهای پایان موعد مذاکرات هسته‌ای و استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش آغاز کردند. روزنامه‌های اصلاح‌طلب معتقدند که عدم رأی نمایندگان به استیضاح با «هدف» بلندمدت صورت گرفته است تا با بقای فانی در صندلی ریاست، شرایط افکار عمومی را برای استیضاح آخوندی از وزارت مسکن و شهرسازی فراهم شود.

روزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری پنج‌شنبه را با تیترهای «رویکرد جدید برای حل مشکلات مراجع» و «فالگوش کاخ سفید پشت کاخ الیزه» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· پیروی از ولایت یا پیوستن به خوارج؟!

صف‌آرایی منتقدان و موافقان مذاکرات هسته‌ای پس از سخنان مقام معظم رهبری همچنان ادامه دارد و طرفین یکدیگر را متهم به عدم پیروی از ولایت فقیه می‌کنند.

صفحه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در همین راستا نوشت«آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند هرکسی از جزئیات مذاکرات با خبر شود حتماً به این مطالبی که درباره تیم هسته‌ای گفته شد، اذعان خواهد کرد البته آن‌ها ممکن است در تشخیص و عمل خطا کنند اما متدین و غیور هستند. این تأکیدات مکرر در شرایطی صورت گرفت که تیم مذاکرات هسته‌ای، تحت شدیدترین فشارهای یک جریان خاص قرار دارد به گونه‌ای که اخیراً وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با یک هفته‌نامه گفته است که حتی تصورش را هم نمی‌کرد این همه بی‌اخلاقی و اهانت علیه او و تیمش صورت بگیرد. اما نکته اینجاست که مهاجمان، در لوای ادعاهای ارزشی و ولایتمدارانه علیه تیم هسته‌ای اقدام می‌کردند.

لذا سخنان رهبر معظم انقلاب، هشداری آشکار به جریان و افراد بهانه‌جویی است که پشت سر ارزش‌ها پنهان شده و این تیم «امین، غیور، شجاع و متدین» را به خیانت و اهمالکاری و ارزش شکنی و اتهامات ناروای دیگر متهم می‌کنند. ایشان حتی برای این که جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند، به صراحت از منتقدان هسته‌ای یاد کردند و ضمن تأیید اصل نقادی، چنین بیان داشتند: «با انتقاد مخالف نیستم و آن را لازم و کمک کننده می‌دانم اما این یک واقعیت است که انتقاد کردن از عمل کردن آسان تر است چرا که دیدن عیب‌های طرف مقابل راحت است اما درک دشواری‌ها و نگرانی‌های او، مشکل می‌باشد.

این حرف من، نباید مانع ادامه انتقادها شود اما متوجه باشیم که تیم هسته‌ای برخی از مسائلی را که مورد انتقاد است می‌داند اما بعضی ضرورت‌ها او را به برخی اقدامات می‌کشاند.» منتقدان نپندارند که آنچه می‌گویند، مسائل خاصی هستند که به فکر آن‌ها رسیده ولی به مخیله تیم مذاکره کننده خطور نکرده است! اتفاقاً همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز تصریح کرده‌اند، اعضای تیم هسته‌ای این‌ها را می‌دانند ولی با «ضرورت‌ها» یی مواجه هستند که در عمل ناگزیر از برخی اقدامات هستند. کمااینکه رهبر معظم انقلاب به این موضوع هم اشاره داشتند: «ما از ابتدا گفته‌ایم می‌خواهیم تحریم‌های ظالمانه برداشته شود که البته در مقابل آن، «حاضریم یک چیزهایی بدهیم» به شرط اینکه صنعت هسته‌ای متوقف نشود و لطمه نخورد.» قطعاً و بلاشک، مخاطب اصلی این سخنان رهبری، مدعیانی هستند که در ماه‌های اخیر، پشت سنگر ارزش‌ها پنهان شده و هر چه بی‌اخلاقی بود را در منکوب‌سازی تیم هسته‌ای مرتکب شدند و حتی به مراسم تشییع شهدا نیز رحم نکردند.

اینک که رهبر معظم انقلاب، صراحتاً و مؤکدا بر تیم هسته‌ای و عملکرد آن مهر تأیید زده‌اند و نیز بر لزوم حل مسأله هسته‌ای از طریق گفت‌وگو تأکید کرده‌اند و همچنین بر عزم همه مسوولان کشور برای نیل به توافق منصفانه تصریح نموده‌اند، باید دید جریان دلواپس، آیا به شعارها و ادعاهای خود در باب تبعیت از ولی فقیه عمل خواهد کرد؟»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار پنج‌شنبه را به تیترهای «حاشیه‌های مهم‌تر از متن» و «ورود مذاکرات به منطقه استحفاظی توافق» اختصاص داد.

· یکتا؛ مأموریت ناتمام پایداری

فؤاد شمس در سرمقاله روزنامه ابتکار به تحلیل حضور جبهه نوپا «یکتا» در سپهر سیاسی کشور پرداخته است؛ وی نیز مانند دیگر اصلاح‌طلبان معتقد است که این جبهه یاور محمود احمدی نژاد و برای اتمام مأموریت جبهه پایداری ظهور پیدا کرده است؛ این در حالی است که از سوی اعضای جبهه یکتا بارها این ادعا تکذیب شده است.

فؤاد شمس در این سرمقاله به برتری جنبه عملگرایی جبهه یکتا نسبت به جبهه پایداری پرداخت و نوشت«در تحلیل جریان یکتا باید گفت این جریان چندان تفاوت ماهوی با جریان پایداری ندارد. هر دو جریان در عین حالی که ادعای مستقل بودن از احمدی نژاد دارند اما تمام تلاش خود را می‌کنند تا از موج‌سازی‌هایی که احمدی‌نژاد به صورت سطحی و گذرا در بخشی از مردم ایجاد می‌کند، استفاده کنند. در واقع یکتا یک وجه تکنوکرات از جبهه پایداری را می‌خواهد نشان بدهد. اگر جریان پایداری را بال تندرو و شعاری جریان احمدی نژاد بدانیم یکتا بال تکنوکرات وعمل‌گرای این جریان است. از این رو شاید در انتخابات آینده این دو جریان یکدیگر را تکمیل کنند. البته باید صبر کرد و موضع‌گیری‌های این دو جریان را در ماه‌های آینده نسبت به یکدیگر و نسبت به دیگر جریانات محافظه‌کار و راست را دید. البته همین امر شاید منجر به انشقاق و شکاف‌های بیشتر در جبهه محافظه‌کاران و اصول‌گرایان ایران شود.

در واقع می‌توان گفت که این حزب ادامه جریان احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌ها است تنها با یک وجهه تکنوکرات‌تر. این حزب در یک معنا یکتا نیست بلکه تکرار دیگری از تجربه‌های قبلی جریانات راست و محافظه‌کار است. در انتها اما نکته بسیار مهم در مورد جریان یکتا شفافیت این جریان خصوصاً در مورد منابع مالی این حزب است. یکی از شاخصه‌های یک جامعه توسعه یافته که در آن احزاب نهادینه شده‌اند این است که منابع مالی احزاب به صورت شفاف و دقیق در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد. لااقل در مورد وزیران سابق دولت احمدی‌نژاد و مسئولان دولت سابق حرف و حدیث مالی بسیار زیاد است.

این حزب، در صورت تشکیل قانونی و رسمی، مانند سایر گروه‌ها و احزاب شناسنامه دار، باید منابع مالی خود را به صورت شفاف و دقیق در اختیار مراجع قانونی قرار دهد. از طرف دیگر برای افکار عمومی از منابع مالی خود سخن بگوید و برای حامیان خود و کل افکار عمومی مردم ایران در مورد پول‌هایی که احتمالاً می‌خواهد خرج انتخابات کند شفاف‌سازی کند. در واقع نمی‌توان ژست یک جریان عدالت‌خواه و حامی محرومان و مستضعفان را گرفت اما منابع مالی غیر شفاف داشت و خرج‌های میلیاردی برای بازگشت به قدرت کرد.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «روحانی صدای جناح‌ها را شنید» و «پیشنهادهای اصلاحی برای اصلاحیه کیفری» اختصاص داده است.

· از روز اول معتقدم مهدی هاشمی مرتکب جرمی نشده است/ وی در ماه رمضان بازداشت نمی‌شود

«حکمش (حکم مهدی هاشمی) تقلب، پدرسوخته‌بازی بود و حکم نیست» راوی مادر مهدی هاشمی است, خانواده هاشمی پیش از این هم به حکم مهدی هاشمی اعتراض نشان داده بودند؛ محسن هاشمی در گفت‌وگو با اعتماد اظهار داشت «به نظرم حکم اولیه عادلانه نیست» و همچنین حجت‌الاسلام هاشمی نیز اظهار داشتند «اعتراض می‌کنم، دعوا نمی‌کنم. اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگر قاضی نرسد و دستور بدهند، طبعاً هرکس هم باشد، اعتراض می‌کند.»

علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی نیز همانند خانواده وی معتقد است موکلش مرتکب جرمی نشده است؛ علیزاده طباطبایی پیش از این هم گفته بود «حکم از نظر ما نادرست است و به همین دلیل ما درخواست اعاده دادرسی را تقدیم دادگاه خواهیم کرد. از نظر ما این حکم ایرادات عمده‌ای دارد.»

محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو امروز خود با روزنامه اعتماد از عدم دستگیری مهدی هاشمی در ماه رمضان خبر داد؛ وی همچنین پیرامون وضعیت پرونده موکلش گفت «من از روز اول این اعتقاد را داشتم که موکلم مرتکب جرمی نشده است و به همین دلیل از روز اول اصرار داشتیم که محاکمه علنی انجام شود تا ما بتوانیم دلایل خود را به‌طور علنی اعلام کنیم و علاوه بر دادگاه مردم هم قضاوت کنند. چون در واقع حاکمیت نماینده مردم برای قضاوت است. ولی متاسفانه با این درخواست ما موافقت نشد. محاکمه به‌طور غیرعلنی برگزار شد و از همین طریق فقط راه اظهارنظر برای رسانه‌هایی که مخالف ایشان بود باز شد ولی ما حق اظهارنظر نداشتیم. بنابراین من اعتقاد دارم که با اسنادی که در پرونده است- مگر اینکه خارج از پرونده مدارکی باشد که ما ندیده باشیم- امکان تبرئه وی وجود دارد. ما تلاش می‌کنیم که مهدی را راضی به اعمال ماده ۱۸ کنیم.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «ضیافت به کام سیاست» و «حذف لیدر اصلاح‌طلبان خیلی مؤثر است» اختصاص داد.

· کارگزاران سازندگی؛ ساختارشکن ضیافت افطاری

کارگزارانی‌ها حمایت علنی خود را از سران فتنه آغاز کرده‌اند؛ یکی در کرمان دستور حمله به مخالف سران فتنه می‌دهد و دیگری در ضیافت افطار مجرم اصلی فتنه را «مظلوم» خطاب می‌کند.

صفحه سیاسی روزنامه شرق از حواشی افطار سیاسی رییس‌جمهور محترم این‌گونه روایت می‌کند «یکی از سخنرانان این مراسم، «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران بود؛ اما سخنان او چندان به مذاق برخی میهمانان اصولگرا خوش نیامد و برخی از آن‌ها ضیافت را ترک کردند. «محسن کوهکن» نایب‌رئیس جبهه پیروان درباره ترک جلسه از سوی اصولگرایان به «فارس» گفته است: «آقای کرباسچی نیز در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم (میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت». «محمد پهلوان» یکی از فعالان اصولگرا که در این نشست شرکت کرده بود، به «فارس» می‌گوید: «پس از سخنان کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در حمایت از سران فتنه و نام‌بردن از آنان و تقاضا برای رفع حصر، ضیافت افطاری روحانی با شخصیت‌های سیاسی را ترک کردند

حجت‌الاسلام «غلامرضا مصباحی‌مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، نیز با اشاره به ترک جلسه ضیافت افطاری رئیس‌جمهور، از سوی برخی اصولگرایان، گفت: «بنده ضیافت افطاری رئیس‌جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد، ترک کردم». او ادامه داد: «آقای کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد درحالی‌که اگر بناست او سید مظلوم باشد، لابد ظلم‌کننده به او نیز، نظام است». سخنگوی جامعه روحانیت تأکید کرد: «این در حالی است که او ظلم بزرگی نسبت به نظام مرتکب شده و ازاین‌رو به نظر بنده نشستن در فضای این جلسه مشروعیت ندارد»

روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «توافق هسته‌ای در ایستگاه آخر» و «استیضاح فانی شکست خورد» اختصاص داد.

· کدام ناطق نوری در انتخابات حضور پیدا می‌کند؟

بعد از انکار حجت‌الاسلام ناطق نوری برای حضور در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ نوبت به برادر وی رسیده است. احمد ناطق نوری که حامیانش به واسطه حضور طولانی مدتش در مجلس شورای اسلامی؛ او را پدر پارلمانی ایران لقب داده‌اند؛ زمزمه‌های حضور وی در انتخابات جدی شده است.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز معتقد است که احمد ناطق نوری نیز در گام اعتدالی برادرش گام بر می‌دارد و در همین راستا نوشت «اگرچه در حال حاضر او نماینده مجلس نیست و در انتخابات مجلس نهم به بهارستان نرفت اما در اردیبهشت 91 که دوره نمایندگی او در مجلس هشتم رو به اتمام بود گفت: «گرچه تا چند روز آینده دیگر نماینده مردم نیستم، اما دفاترم در نور و تهران فعال می‌مانند و پیگیر پروژه‌های نیمه‌تمام هستم.»

اگرچه هنوز اطلاعی از فعال بودن این دفاتر پس از سه‌سال نیست اما به جمله‌ای اعتقاد دارد که می‌تواند پاسخ همه سؤالات باشد. وی می‌گوید: «لازم نیست کسی مسئول باشد، باید کار کرد و اگر کسی کار نکند خیانتکار است.» پس همین یک جمله را می‌توان به بازگشت او به مجلس مرتبط دانست یعنی اگرچه او اکنون در حوزه دیگری فعالیت می‌کند اما برای خدمت کردن محلی را تعیین نکرده و هر آنجا که زمینه خدمت مهیا باشد او حضور خواهد یافت. او در این راستا جمله‌ای آشنا هم دارد: «آیا هدف خدمت است یا اینکه به قدرت و نوایی برسیمدرنهایت احمد ناطق‌نوری اگرچه اعلام نکرده که در قامت کاندیدا به مجلس دهم ورود پیدا خواهد کرد اما نمی‌توان حضور او به‌عنوان نماینده برادر یعنی حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در انتخابات را نادیده گرفت و در سطور بالا هم اشاره شد که دو برادر راه خدمت را پیش گرفته و اکنون برای تداوم مسیری که در 24 خرداد آغاز شد باید مجلسی همسو با دولت تشکیل شود که در این میان حضور برادر یا اطرافیان معتمد شیخ نور حائزاهمیت است.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «باید انتخابات رقابتی برگزار کنیم» و «گشایش نمایشگاه قرآن در فضای معنوی رمضان» اختصاص داد.

· بقای فانی در وزارت آموزش و پروش

پس از کش‌وقوس‌های فراوان دومین استیضاح وزیران کابینه دولت یازدهم ناکام ماند و فانی با رأی مناسبی همچنان وزیر آموزش و پروش دولت یازدهم باقی ماند.

گروه سیاسی روزنامه ایران در همین راستا نوشت «پیش‌بینی‌های روزهای گذشته، محقق و «علی اصغر فانی» در وزارت آموزش و پرورش ماندگار شد. روز گذشته تنها دستور کار صحن علنی مجلس، استیضاح وزیر آموزش و پرورش بود که هفته گذشته با 49 امضا تقدیم هیأت رئیسه شده بود. در انتها وقتی تقاضای استیضاح به رأی نمایندگان گذاشته شد، از مجموع 256 نماینده حاضر در مجلس تنها 76 نفر در موافقت با استیضاح رأی دادند و 180 نفر (167 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع) هم به ابقای فانی در کابینه رأی دادند. فانی در 5 آبان سال 92 از همین مجلس 185 رأی موافق، 53 رأی مخالف و 24 رأی ممتنع گرفته بود تا بر کرسی وزارت مهم آموزش و پرورش تکیه بزند. جلسه دیروز مجلس هم نشان داد که با وجود برخی انتقادات تند از سوی شماری از نمایندگان و استیضاح کنندگان، مجلس همچنان به صلاحیت و کفایت وی اعتماد دارد.

پیش از این و بخصوص طی چند روز اخیر اتفاقات و اظهار نظرهای مرتبط با این حوزه نشان از آن داشت که تمایل برای کنار گذاشتن فانی از آموزش و پرورش رنگ می‌بازد تا جایی که حتی روز سه شنبه زمزمه‌هایی مبنی بر منتفی شدن این استیضاح شنیده شد. بخصوص که رؤسای دو فراکسیون اصلی مجلس در سخنانی آن را به مصلحت ندانسته بودند. همزمان بسیاری از نمایندگان مجلس همچون کارشناسان و فعالان آموزشی تأکید داشتند که با رفتن وزیر، برخی مشکلات به جای مانده از دوره‌های قبل و کمبود اعتبار در این وزارتخانه، حل نمی‌شود. آن‌ها همچنین تصریح داشتند که در شرایط فعلی اتفاقاً علی اصغر فانی که خود در رده‌های مختلف این وزارتخانه تجربه کار و مسئولیت داشته، بهترین گزینه برای اداره آن است. چنانکه حسین مظفر نماینده تهران در مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش فانی را «خیر الموجودین» خوانده و استیضاح او را اشتباه استراتژیک مجلس نهم دانسته بود.

در چنین فضایی علی اصغر فانی در غیاب رئیس جمهوری و به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت راهی بهارستان شد. وزیران اطلاعات، بهداشت، دفاع، ورزش و سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری نیز بتدریج به مجلس رسیدند تا شاهد دفاعیات همکار خود باشند. رئیس قوه مقننه هم همچون رئیس جمهوری در جلسه دیروز حاضر نبود و حجت‌الاسلام ابوترابی فرد ریاست جلسه را عهده دار بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    پشتش گرمه :)
  • آنتونی ماکسیمف ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    با اینکه پدرت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما در برابر قانون تعظیم کرد. الحق والانصاف که یار دیرین امام بزرگوار ما امام خمینی هستی ای بزرگمرد هاشمی رفسنجانی
  • ناشناس ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    اصلا یه ثانیه دلم برای مهدی هاشمی سوخت ! چقدر بنده خدا بیگناهه !
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    به قول شما ایرانی ها خاک دو دستی بر سر این میرزا بنویس های اصلاحات که بویی از فروسیت و مرادانگی و شرافت و حتی عرق ملی نبرده اند
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    رسانه های اصلاحات به قول شما ایرانی ها با یک کلاغ چهل کلاغ کردن و از کاه کوه ساختن و متعاکسا از کوه کاه ساختن و بعضا خود را به موش مردگی زدن و با خلط مبحث و سفسطه بازی و مغالطه کاری به دنبال نابودکردن صنعت هسته ای کشور بزرگ ایران اند
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    پس 14 میلیارد جریمه ایران در کرسنت چی میشه
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    میگم مستر بد نیست برای ما ایرانی ها یک کلاس بگذاری . اسم قبلیت چی بوده ، عبدالبها
  • طیبه ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    متاسفم که از یک گردن کلفتی که از موقعیتش سوئ استفاده کرده و جرمهایش ثابت شده و دارید سر و صدا راه می اندازید که بی گناه است یک قلدر تمام عیار باید به مجازات برسد من الله توفیق
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    حالم از ایران بهم میخوره فقط اخبار دزدی وپستی
  • مهماندار هواپیما vip ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    اگر یک ادم معمولی بود تا بحال 10 بار اعدام شده بود
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    تعبیر یار دیرین کاملا برازنده ایشان است چون "میزان حال فعلی افراد است."
  • علی3 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    شما مثل اینک اصلا اخبارو دنبال نمیکنی!تعظیم کردو خوب اومدی!
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    پس 14 میلیارد جریمه ایران در کرسنت چی میشه - خسارتش از بیت المال پرداخت میشه یا از جیب حامیانش؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس