بدينوسيله عباس مسعودي به شما معرفي مي‌شود. او در حال اعزام به انگلستان است تا بخش خوب و موفقي از دوران خود را بگذراند.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ اين سند توسط سر جان اي ‌رابرت سون، كاردار سفارت انگلستان در باغ سفارت انگلستان در قلهك براي وزارت خارجه‌ی بريتانيا در لندن تنظيم و نسخه‌اي از آن به عباس مسعودي داده شده بود تا در سفر به لندن از او پذيرايي شود. اين سند كه در كيف دستي مسعودي قرار داشت، در فرودگاه مهرآباد گم شده و از طريق نيروهاي انتظامي براي ساواك ارسال مي‌شود.

هوای عباس مسعودی را داشته باشید

عباس مسعودی (۱۳۵۳ - ۱۲۷۴)، روزنامه نگار و سیاست‌مدار دوران پهلوی دوم بود و روزنامه اطلاعات را پایه‌گذاری کرد. او ابتدا در روزنامه کوشش به مدیریت شکرالله صفوی با ذبیح‌الله منصوری همکار بود. با خروج از روزنامه کوشش ابتدا چند چاپخانه کوچک را تاسیس نمود و وقتی به خوبی با کار خود آشنا شد، روزنامه اطلاعات را راه‌اندازی کرد. بعدها اطلاعات پرتیراژترین روزنامه کشور ایران شد و باعث شد تا عباس مسعودی با مقامات بزرگ کشور از نزدیک آشنا شود. و از این طریق به مجلس شورای ملی راه یافت. پس از وقایع شهریور بیست، مسعودی یکبار توسط افراد ناشناس مورد سوء قصد قرار گرفت و تا سر حد مرگ پیش رفت. با ورود رقیب جدیدی به نام روزنامه کیهان، مسعودی مجلات اطلاعات هفتگی، اطلاعات ماهانه، اطلاعات بانوان و مجله الاخا را به زبان عربی انتشار داد.

متن سند كه از ارتباط نزديك عباس مسعودي با بيگانگان حكايت مي‌كند بدين شرح است:

« قلهك: 12 مي 1946: بدينوسيله عباس مسعودي به شما معرفي مي‌شود. او در حال اعزام به انگلستان است تا بخش خوب و موفقي از دوران خود را بگذراند. نامبرده يكي از دوستان قابل اعتماد ماست كه همواره كمك‌هاي ارزشمندي را در تهران به ما داشته است. لطفاً تا جايي كه ممكن است و تا زماني كه او در لندن است در فعاليت‌هايي كه دارد به او مساعدت كنيد و با او مذاكره و گفتگو نماييد. من فكر مي‌كنم شما موفق خواهيد شد كه از طريق اين شخص با روزنامه‌ها و انتشارات ايراني و فارسي زبان براي ما ارتباطات بزرگي را لينك برقرار كنيد. از شايستگي نامبرده در ارتباط‌‌گيري‌اش با مقامات رسمي غافل نشويد. سر جان رابرتسون لندن: ادار‌ی امور‌خارجيان»
________________________


Gulhek
May 12,1946
D.O.1 / 16 / 46
May dear them
This is to introduce Mr. Abbas Massoudi
to you He is intending to spend a good time
life in U.K.1 and he is one of our reliable
friends who has always done a good valuable
helps to us at Tehran.

Should you be able to assist him in his
Sctivities and discussions while his stay in Fasteiny thy link of largest pressrela
London I should link you will Succeed in tionships of Persia with us.
Don’t fail to aquaint him With the
Officials concerned.
Sir John E. Robbertson, k. C.I.E.
Foreign Office,
LONDON, W.C.I.
United kingdam1


هوای عباس مسعودی را داشته باشید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس