پس از کش‌وقوس‌های فراوان کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای با رأی بالایی از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد و رسانه‌های زنجیره‌ای دانسته یا ندانسته از آن حمایت کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات اولین روز تابستان را با تمرکز بر تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای آغاز کردند؛ این روزنامه‌ها مدعی هستند که هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حمایت از دیپلماسی هسته‌ای دولت یازدهم ایستادگی کرده است و پاتک سنگینی را به افرادی که «تندروهای» بهارستان می‌خواند؛ زده است؛ این در حالی است که 199 نفر از 213 نفر نماینده مجلس به این طرح فوق رأی موافق دادند.

روزنامه مردم‌سالاری

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از طرح هسته‌ای/ تأیید خبر ساخت تصویر پرتره روحانی در زادگاهشارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای «امکان رأی دادن به لیست‌ها» و «500 هزار سند ویکی‌لیکس علیه عربستان سعودی» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· حجت‌الاسلام تقوی زیر تیغ اصلاحات

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در روند اجرایی پروژه وحدت‌زدایی از بدنه اصولگرایان بعد از القای اختلاف میان لاریجانی باهنر و سپس قرارگرفتن راست سنتی در تله انتخاباتی تحول‌خواهان با حضور در جلسات وحدت میان جمعیت موتلفه، جبهه پایداری و حزب موتلفه، این‌بار به سراغ یک دیگر از شخصیت‌های محوری وحدت یعنی حجت‌الاسلام تقوی، قائم مقام جامعه روحانیت مبارز رفته است و از تقابل جایگاه‌های حقیقی و حقوقی ایشان به ضرر فضای سیاسی کشور سخن گفته است.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس این یادداشت نوشت «فعالیت‌های انتخاباتی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و یک علامت سؤال بزرگ تلاش‌های او به عنوان یک اصولگرا برای رسیدن به وحدت قابل توجیه است اما انتظار از «رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه» این است که وارد بازی‌های سیاسی به ویژه در آستانه انتخابات نشود. نماز جمعه و ائمه جمعه نه تنها برای یک حزب بلکه برای تمام مردم ایران هستند و اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز نمی‌شناسند. تلاش‌های تقوی می‌تواند این سؤال را برای دیگر جریان‌های سیاسی ایران به ویژه اصلاح‌طلبان ایجاد کند که چه تضمینی وجود دارد تریبون‌های نماز جمعه به واسطه تلاش‌های تقوی برای وحدت اصولگرایان، تبدیل به پایگاه انتخاباتی راستگرایان نشود؟ خسارت بزرگ از نگاه تقوی، تسخیر مجلس توسط اصلاح‌طلبان است. اما نباید رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به این نکته توجه کند که اگر اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس را به دست بگیرند همان کسانی هستند که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند و توانسته‌اند رأی مردم را به خود اختصاص دهند و این یعنی اینکه آن‌ها «خسارت بزرگ» نیستند بلکه «انتخاب مردم» اند. همین سخنان می‌تواند زمینه یک «علامت سؤال بزرگ» را در میان جریان‌های سیاسی ایجاد کند. هرکسی که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، باید مورد حمایت ائمه جمعه و شورای سیاست گذاری باشد و نباید جریانی فکر کند که «تریبون ویژه‌ای به نام نماز جمعه» در اختیار دارد.

متاسفانه در سال‌های گذشته در مورد شورای نگهبان نیز همین مسأله پیش آمد. حمایت‌های برخی از اعضای شورای نگهبان از نامزدی خاص در جریان انتخابات ریاست جمهوری باعث شد تا عده‌ای بگویند که چطور ممکن است نهادی که تمایل به یک نامزد در انتخابات دارد و برای پیروزی او دعا می‌کند بتواند عدالت را در جریان انتخابات رعایت کند. نهادها و تریبون‌های فراملی و فراجناحی همچون شورای نگهبان و نماز جمعه نباید دستخوش فعالیت‌های جناحی قرار بگیرد. همان طور که جریان اصولگرا انتظار دارد دولت بی‌طرفی خود را در انتخابات حفظ کند، اصلاح‌طلبان و دیگر جریان‌های سیاسی این انتظار را دارند که این نهادها بی‌طرفی خود را حفظ کنند. همانطور که آیت‌الله جنتی می‌گوید: «دولتی‌ها گرایش‌های خود را نباید اعلام کنند»، اعضای شورای نگهبان و ائمه جمعه و شورای سیاستگذاری نیز نباید علایق سیاسی خود را تبلیغ کنند. گاهی برخی از مسوولان کشور تفاوتی میان شخصیت حقیقی و حقوقی خود قائل نیستند و همین زمینه ساز بسیار از مشکلات سیاسی و اجتماعی در کشور شده است.»

روزنامه اعتماد

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از طرح هسته‌ای/ تأیید خبر ساخت تصویر پرتره روحانی در زادگاهشروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «روحانی و اصلاح‌طلبان؛ کف خواسته‌ها و سقف حمایت‌ها» و «تحصیل «بیکاری» در دانشگاه» اختصاص داده است.

· اگر روحانی بشکند...

گروه احزاب روزنامه اعتماد در گزارشی تحلیلی به بررسی مناسبات حاکم میان اصلاح طلبان و دولت روحانی می‌پردازد؛ نویسنده یادداشت مدعی است که «اصولگرایان آنقدر که علاقه‌مند هستند اصلاحات و روحانی را از هم جدا معرفی کنند به انسجام و وحدت خود علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. آن‌ها در تمام بیست و چند ماه گذشته در شیپور عبور و جدایی اصلاحات از روحانی دمیدند اما هنوز کمترین نشانه‌ای از این فرضیه نیافته‌اند.» ا

ین در حالی است که روزنامه اصلاح‌طلب آرمان‌امروز که در مخافل سیاسی به حمایت همه‌جانبه از خانواده آقای هاشمی رفسنجانی شهره است در یادداشت خبر از عبور اصلاح‌طلبان از روحانی داد و در همین راستا نوشت «بعد از انتخابات سال 92 چهره‌های اصلاح‌طلب به دنبال این بودند در انتخابات سال 94 مجلس با چهره‌های معتدل همگام شوند. درحالی که محمدرضا عارف اجماع اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده را محکم می‌داند محمدرضا خاتمی، نایب‌رئیس مجلس ششم می‌گوید: اصلاح‌طلبان در این زمینه در حال تلاش‌اند و مقدمات این امر نیز فراهم شده است. با این حال او رسیدن به این اجماع را سخت توصیف می‌کند. از سوی دیگر رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتمادملی چند روز پیش اعلام کرد که شورای مشورتی اصلاح‌طلبان را مسیر انحرافی می‌داند. به نظر می‌رسد این حزب نسبت به وحدت و دادن لیست مشترک همان مواضع دهه 80 را البته این‌بار با تز عبور از روحانی پیش گرفته است.» و همچنین ابراهیم اصغرزاده در گفت‌وگوی خود با روزنامه قانون اظهار داشت که «اصلاح‌طلبان دولت روحانی را رحم اجاره‌ای می‌دانند» و حامیان روحانی را نیز «اسب چموش» توصیف کرد که «باید کنترل شوند وگرنه به یک نیروی مخرب تبدیل می‌شود.»

با وجود این خلاف واقع‌گویی، گروه سیاسی روزنامه اعتماد در پاسخ به این سؤال که اگر روحانی در دست‌یابی به شعارهای خود ناکام باشد واکنش اصلاح طلبان چگونه خواهد بود؛ نوشت«هیچ فرد دلسوزی در ساختار سیاسی ایران نه به دنبال شکست روحانی است و نه از شکستن او استقبال می‌کند. امروز روحانی نه یک کاندیدای انتخاباتی وابسته به رقیب که رییس‌جمهوری ایران است. اشکالی که بر برخی اصولگرایان منتقد و تندرو وارد می‌شود این است که آن‌ها پس از دو سال هنوز نتوانسته‌اند تمایزی میان روحانی کاندیدای انتخابات و روحانی رییس‌جمهوری قائل شوند. آن‌ها هنوز باور ندارند به بیان بهتر نمی‌خواهند باور کنند که روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران است. به همین دلیل هم به جای نقد، تخریبش می‌کنند و به جای کمک، چوب لای چرخ دولتش می‌گذارند.

اما وضعیت اصلاح‌طلبان در صورت تصور شکست روحانی چه خواهد بود؟ سعید حجاریان در پاسخ به این پرسش می‌گوید شکست روحانی شکست اصلاح‌طلبان نیست. اما عباس عبدی در مواجهه با این نظر، گویی که روبه‌روی حجاریان نشسته و می‌پرسد اگر شکست روحانی شکست اصلاح‌طلبان نیست پس شکست کیست؟ او می‌گوید اگر از روحانی حمایت کردیم نمی‌شود شریک پیروزی‌اش باشیم اما زیر بار شکستش شانه مسوولیت را خالی کنیم.»

روزنامه شرق

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از طرح هسته‌ای/ تأیید خبر ساخت تصویر پرتره روحانی در زادگاهشروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «پاتک هسته‌ای هیات رئیسه به تندروها» و «8 سال به جامعه سم تزریق شد» اختصاص داد.

· پاتک هسته‌ای هیات رئیسه به تندروها

پس از کش‌وقوس‌های فراوان کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای با رأی بالای از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد. هرچند در طرح اولیه تغییراتی صورت بپذیرفت و این تغییرات قید «نظر شورایعالی امنیت ملی» به دو بند از طرح اضافه شده است و از سوی دیگر لغو تحریم‌ها در روز امضاء به لغو در روز اجرای تغییر یافته است.

گروه سیاسی روزنامه شرق مدعی است که هیات رئیسه مجلس با پافشاری بر تغییرات پاتک سختی به آنچه تندروهای مجلس می‌خواند زده است و در همین راستا نوشت «تندروها برای کارشکنی آماده بودند؛ طرحی به‌همین «منظور تدوین شد و تلاش‌ها بر این بود که پیش پای تیم هسته‌ای سنگ بزرگی قرار گیرد. هیأت‌رئیسه دست‌به‌کار شد و با اِعمال برخی تغییرات در طرح پیشنهادی، مسیر را به‌سمت دیگری برد؛ نتیجه این شد که طرح یکی، دوبار تغییر اساسی کرد و درنهایت «علی لاریجانی» متنی را از رو خواند که با آنچه خواسته «پایداری‌های» مجلس بود، بسیار تفاوت داشت و با تأکید خطاب به برخی از همان‌ها گفت: «مسئله هسته‌ای، فروش سیب زمینی نیست.»

نمونه تغییرات رخ‌داده در کلیات طرح توجه‌برانگیز است، به‌ویژه تغییر در بند اول طرح یک‌فوریتی «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران». جبهه پایداری‌ها در بند نخست ماده واحده این طرح پیشنهاد «لغو کامل و یکپارچه همه تحریم‌های مقرر در قطع‌نامه‌های شورای امنیت، مصوبات اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا در روز توافق» را خواستار شده بودند، اما درنهایت ماده یک این طرح به این جمله تغییر یافت: «لغو تحریم‌ها به‌طور کامل و جامع باید در متن توافق‌نامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود». تغییر کلیدی دیگر، اضافه‌شدن بند «هماهنگی‌های لازم با شورای‌عالی امنیت» بود و حذف نظارت هیأت هفت‌نفره نمایندگان بر حسن اجرای توافق.»

روزنامه آرمان‌امروز

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از طرح هسته‌ای/ تأیید خبر ساخت تصویر پرتره روحانی در زادگاهشروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «8 سال دولت قبل ضربه‌کاری خوردیم» و «بحث داغ هسته‌ای از بهارستان تا لوکزامبورگ» اختصاص داد.

· نقد سیاست‌ورزی اصلاحات

روزنامه آرمان امروز که کوچک‌ترین نقد عباس عبدی و رسول منتجب‌نیا به جریان اصلاحات را تعبیر به عبور از اصلاحات می‌کرد برای ترمیم چهره تمامیت‌خواه جریان حامی خود به نقد سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان پرداخته است؛ هرچند مدعی است که این گزارش قصد تخطئه اصلاح‌طلبان را ندارد و تنها با یادآوری برخی اشتباهات اصلاح‌طلبان در هشت‌سال گذشته می‌باشد. گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز نقد اصلی را به اصلاح‌طلبان «کم‌توجهی به صندوق‌های رأی» می‌داند و تحریم برخی از دوره‌های مجلس را مهم‌ترین اشتباه تاریخی این جریان قلمداد می‌کند.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در همین راستا نوشت «همان اشتباه کمرنگ بودن حضور در انتخابات‌ها به‌عنوان کاندیداست. اگر اصلاح‌طلبان حضور پررنگی به عنوان کاندیدا در انتخابات داشتند به‌طور طبیعی تعداد آن‌ها در مجلس نهم بیش از اکنون بود. حضور بیشتر اصلاح‌طلبان در مجلس نهم یقیناً کمک بزرگی به دولت بود چراکه به‌عنوان حامیان دولت از یک سو بر کرسی مخالفان می‌نشستند و از سوی دیگر در رای‌گیری‌ها خبری از بهانه‌جویی‌ها نبود و این همراهی با دولت می‌توانست پاستورنشینان را دلگرم کند که اصلاح‌طلبان با عدم شرکت در این انتخابات به‌عنوان کاندیدا در حق دولت یازدهم خطا کردند. البته شاید این توجیه مطرح باشد که مشخص نبود با حضور در مجلس می‌توان به دولتی همسو یاری رساند چون در آن زمان دولتی غیرهمسو با اصلاحات سر کار بود که در پاسخ باید به آینده‌نگری در سیاست اشاره داشت که باید احتمال هر اتفاقی را داد و بر آن مبنا عمل کرد.»

روزنامه ایران

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از طرح هسته‌ای/ تأیید خبر ساخت تصویر پرتره روحانی در زادگاهشروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «شرکای تجاری ایران تغییر می‌کنند» و «همصدایی بهارستان و پاستور» اختصاص داد.

· تکذیب ساخت مجسمه؛ تأیید تصویر پرتره روحانی

«شنیده‌ام که در ولایت زادگاهتان سرخه سمنان از تندیس شما رونمایی کرده‌اند و قرار است در میدان شهر نصب شود. اگر چنین باشد، به گمانم هر شیر پاک خورده‌ای که بانی این کار بوده آگاه و ناآگاه به قصد خیر یا به انگیزه‌ای مرموز یا جنابعالی را با «حاجی میرزا آقاسی» عوضی گرفته یا پوست خربزه‌ای نذر کفش‌های مبارک شما کرده است.» احمد پورنجاتی از فعالان سیاسی اصلاحات با این عبارت‌ها به انتقاد از خبر ساخت مجسمه رییس‌جمهور پرداخت و سپس پیشنهاد داد که «به عنوان یک شهروند ایرانی که به شما رأی داده این است که اگر دروغ است، به سرعت تکذیب کنید و اگر راست است، به سرعت جلوی این کار ناپسند را بگیرید.»

روزنامه دولتی ایران در انعکاس تکذیب این خبر در صفحه سیاسی خود نوشت «دبیر ستاد مردمی جشن بزرگداشت ۲۴ خرداد در سرخه اخبار مربوط به ساخت مجسمه رئیس‌جمهوری را تکذیب کرد. «تدبیر و امید» نوشت؛ «مهدی غلامی سرخه با ارسال یادداشتی اعلام کرد: «این اثر حجمی نه قرار بود سردیس باشد و نه مجسمه‌ای که اساساً ساخت آن با هنر دینی و اسلامی و روحیات و اخلاقیات جناب رئیس‌جمهوری همسو نیست؛ بلکه یک اثر هنری فاخر ماندگار است که تصویر پرتره رئیس‌جمهوری با کنار هم قرار دادن تعدادی میله فلزی نمادی از سال‌های مبارزه ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون می‌باشد، طراحی شده است که پیشنهاد شد در ورودی زادگاهش نصب شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    دوران احمدی نژاد دوران عزت و اقتدار ایران بود . بعد هم ما ضربه کاری را از م خ و هاشمی خوردیم و هنوز هم داریم میخوریم . تعجب میکنم چرا به هرکس به فکر عزت و احترام ایران اسلامی است انگ تندروی و دلواپسی میثزنن !!!! . وقتی عده ای بی دین سال 88 مردم را دعوت به شورش و توهین به اسلام می کردند اصلاح طلبان چه کار میکردند ؟ و تازه به کسانی که به مراسم عزاداری حسینی و محرم توهین و جسارت می کردن لقب خداجوی دادند . حالا تندرو کیه ؟؟؟ نگین که شما نیستین که ما ملت ایران دیگه شما را باور نداریم .
  • ناشناس ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    خب پرتره چه فرقی داره با مجسمه ؟ هر دوش یه معنی میده !
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    واقعا تعجب می کنم بعضی ها با چه رویی از این آقا دفاع می کنند.
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    مشرق خوبی؟!
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    کواکبیان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس