کد خبر 431540
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶

با آغاز جنگ تحمیلی آرام و قرار نداشت، در بیشتر مأموریت‌ها در کنار شهید چمران حضور و ارتباط بسیار صمیمی با او داشت و شدیداً مورد توجه‌اش قرار گرفت. علاوه بر اسلحه، وسائل دوربین عکاسی را نیز با خود حمل می‌کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، کاظم اخوان عکاس ِ جاویدالاثری است که به همراه حاج احمد متوسلیان در 14 تیرماه 1361 و در توطئه مشترک صهیونیست‌ها و فالانژها ربوده شد و از آن تاریخ تاکنون، اخبار ضد و نقیضی در ارتباط با سرنوشت او و همراهانش مبنی بر شهادت و یا اسارت در چنگال اسرائیل در داخل و خارج از کشور منتشر شده است و هنوز واقعیت امر معلوم نیست که شهید است یا اسیر.

با آغاز جنگ تحمیلی آرام و قرار نداشت لذا سریع خود را به اهواز رسانیده و به ستاد جنگ‌های نامنظم پیوست و در ده‌ها عملیات رزمندگان بر علیه دشمن متجاوز با دوربین عکاسی خود در گرماگرم نبرد حضور ‌یافت. او در بیشتر مأموریت‌ها در کنار دکتر چمران حضور داشته و ارتباط بسیار صمیمی با وی داشت و شدیداً مورد توجه‌اش قرار گرفت. در نبرد، همیشه پیشتاز بود. علاوه بر اسلحه، وسائل دوربین عکاسی را نیز با خود حمل می‌کرد. در هر یک از خطوط، هنگامی که ارتباط قطع می‌شد، او بود که به دلیل شهامت و ورزیدگی به سرعت ارتباط را برقرار می‌کرد.

در سخت‌ترین شرایط جنگی، حتی در شرایطی که انتظار شکست می‌رفت او با قاطعیت و اطمینان دیگران را دلداری می‌داد، آرامش و متانت او در کارها اطمینان خاطر ایجاد می‌کرد. در هر فضائی قرار می‌گرفت روح نشاط و شادی را بر آن فضا حاکم می‌شد. حتی در اولین برخورد با افراد، گوئی سال‌هاست او را می‌شناسد و می‌تواند به او تکیه کند و مشتاق دیدار دوباره او شود. او یک رزمنده بسیجی هنرمند بود که هنر عکاسی در وی با جنگ متولد شد.

وی در طول یک سال و نیم زندگی مداوم در جبهه‌ها موفق گردید، صحنه‌هایی بدیع و استثنایی را به تصویر بکشد تا بینندگان و نسل‌های آینده آنچه را که سال‌ها پیش اتفاق افتاده است بدانند. با نگاهی به عکس‌های اخوان می‌توان دریافت، سری پرشور او را در تهیه عکس‌ها یاری کرده و با ایمان و علاقه به مهارت و تخصص رسیده است. با جاودانه نمودن وقایع خاص دفاع مقدس، توانسته حماسه، ایثار، شهادت طلبی، اسارت و ذلت دشمن، ویرانی، آوارگی، بحران‌ها و…را در آثارش متجلی کند. خاطره‌های جانبازی، ایثارگری‌ها و شهامت‌های خود وی نیز همواره زبانزد هم‌رزمانش بود. دوستانش او را رزمنده و عکاس  هنرمند می‌دانستند.

کاظم اخوان کسی بود که ایام بسیاری در مأموریت‌های متعدد در جوار شهید مصطفی چمران ایام خود را سپری کرده است، مجموعه وسیعی از تصاویری که توسط او به ثبت رسیده، از شهید چمران است که هم‌اکنون نیز موجود است.  شهید چمران در یکی از نوشته‌های خود در خصوص حماسه سوسنگرد از رشادت های شخصی به نام ستوان اخوان نام می برد. این فرد همان کسی است که تانک منهدم شده توسط وی اکنون در سوسنگرد به یادگار مانده است. در بخشی از نوشته شهید چمران آمده است:

"شوق دیدار دوستانم در سوسنگرد در دلم موج می‏‌زد، و هنگامی که شجاعت؛ و مقاومت‌‏های تاریخی آن‌ها در نظرم جلوه می‏‌کرد، قطره اشکی بر رخسارم می‌‏غلتید، ستوان "فرجی" و ستوان "اخوان" را به یاد می‏‌آورم که با بدن مجروح، با آن روحیه قوی از پشت تلفن با من صحبت می‏‌کردند، درحالی که سه روز بود که غذا نخورده و حاضر نشده بودند بدون اجازه رسمی حاکم شرع، دکانی یا خانه‌‏ای را باز کنند و از نان موجود در محل، سدّ جوع نمایند. آن دو صرفاً پس از اینکه حاکم شرع اجازه داد که رزمندگان به شرط داشتن صورت حساب می‏‌توانند اموال مردمی را که از شهر گریخته بودند بردارند، حاضر شدند پس از سه روز گرسنگی وارد یک دکان شوند و بعد از نوشتن فهرست مایحتاج خود از آنها استفاده کنند. این تقوی در این شرایط سخت از طرف این جوانان پاک رزمنده و مقاوم، آنچنان قلبم را می‌‏لرزانید که سراز پا نمی‏‌شناختم".

کاظم اخوان تنها عکاسی بود که آخرین تصاویر را از پیکر شهید مصطفی چمران گرفته و لحظات وداع برادر شهید و همسر شهید را به ثبت رسانده است. آخرین تصاویر کاظم اخوان از شهید چمران در ادامه می‌آید:

برادر بر بالین شهید چمران

غاده جابر همسر چمران به همراه دختر شهید نواب صفوی بالای پیکر شهید چمران

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کورش عشایری ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    1 0
    ای چمران به خدا که نام تو تا ابد در دل این خاک .ایران سربلند جاودانه میماند روحت شاد ای ابر مرد تاریخ ایران.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس