کد خبر 431230
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲

مدیرکل دفتر برنامه ریزی توسعه تجارت ایران با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی در سال ۹۳ گفت: سال گذشته، ۶۱ میلیارد دلار کالا و خدمات به خارج از کشور صادر شد.

 به گزارش مشرق، در نشست تخصصی بررسی عملکرد تجارت خارجی ایران و فرآیند تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، فرهاد نوری با اشاره به صادرات خارجی ۹ میلیارد دلاری ایران به کشورهای اروپایی گفت: سال گذشته ۶۱ میلیارد دلار صادرات اعم از کالا، خدمات و میعانات گازی به خارج از کشور صادر شد که در حوزه صادرات غیرنفتی از افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال های گذشته برخوردار است.

وی افزود: از مجموع صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته، ۳۵ میلیارد دلار مربوط به فروش کالا بوده و در بخش خدمات نیز ۱۲ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور شده است که بخش عظیمی از آن شامل درآمدهای ارزی حاصل از گردشگری و جذب توریست به کشور بوده است.

نوری سهم صادرات میعانات گازی را ۱۴ میلیارد دلار عنوان و اظهار کرد: مهم ترین بازارهای هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، ایتالیا، پاکستان و مصر است.

این مسئول مهم ترین مبادی واردات کشور را کشورهای چين، امارات متحده عربی، جمهوری كره، تركيه، هند، سوئيس، آلمان، ايتاليا، هلند، تايوان عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت وجود دیدگاه برنامه های بلند مدت و راهبردی در توسعه تجارت خارجی کشور افزود: اعزام هیأت های کارشناسی و کاوشی برای بررسی جوانب راهکارهای توسعه تجارت خارجی با سایر کشورها باید مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: صادرات محصولات باکیفیت و انجام واردات با ترکیب مشخص کالایی باید مورد توجه باشد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی توسعه تجارت ایران با اشاره بر لزوم حمایت دولتی از بخش خصوصی در توسعه تجارت خارجی، ارزش کلی تجارت خارجی با کشورهای اروپایی را ۹ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: در شرایط وجود تحریم های اقتصادی دستیابی به این میزان از حجم تجارت خارجی را مدیون هنر و مهارت بخش خصوصی هستیم.

نوری با اشاره به محدودیت های بودجه ای دولت و عدم پرداخت جوایز صادراتی به صادرکنندگان نمونه گفت: تدوین قوانین حمایتی در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور و عمل به آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: تأسی به سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده از مهم ترین پایه های اساسی در تدوین برنامه ششم توسعه کشور است.

این مسئول به تشکیل سه شورا در وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تدوین بخشی از پیش نویس برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: شوراهای متشکله در وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل شورای برنامه ریزی و تولید، شورای روابط خارجی و بین الملل و شورای بازرگانی و مالی است.

به گفته نوری تسهیل و روان سازی امور مانند ثبت سفارش کالا، صدور مجوزهای صادراتی و وارداتی، حمایت از صادرات از طریق بانک تخصصی توسعه صادرات به عنوان ابزار حمایتی در توسعه صادرات از جمله مباحث مطرح شده در این پیش نویس است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی توسعه تجارت ایران تهیه نقشه راه برای تنظیم روابط تجاری با کشورهای همسایه و شرکای مهم تجاری با ایران، افزایش رایزنان بازرگانی در ۶۰ کشور هدف و اولویت دار، ایجاد شرکت های بزرگ و کنسرسیوم صادراتی برای توسعه و توانمندسازی شرکت های کوچک و متوسط صادراتی و شبکه کسب و کار صادراتی با هدف بهبود فضای کسب و کار در توسعه را از جمله مهم ترین موارد مطروحه در پیش نویس برنامه ششم توسعه در حوزه تجارت خارجی عنوان کرد.

در ادامه این جلسه رئیس دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی از تشکیل ۱۴۸ کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در سطح استان های کشور خبر داد و افزود: از مجموع کارگروه های تشکیل شده ۸۲۶ مصوبه برای اجرایی شدن در حوزه تجارت خارجی داشته ایم.

مهران حیدری از اعزام ۲۶۳ نفر از رایزنان بازرگانی و تجار کشور در قالب ۱۷ هیأت تجاری به کشورهای آلمان، کنیا، ترکیه، ایسلند، روسیه، چین و برخی از کشورهای عربی را از جمله فعالیت های توسعه روابط تجاری خارجی در سال گذشته عنوان کرد و افزود: در این مدت ۱۹ هیأت تجاری با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از بازرگانان و تجار کشورهای قزاقستان، آذربایجان، هند، مجارستان و آفریقای جنوبی به کشور وارد شدند و تفاهم نامه های همکاری به امضاء رساندند.

وی با اشاره به قابلیت های تجاری ایران و توانمندی های کشور در عرصه ی بازارهای بین المللی از حضور ایران در ۴۵ نمایشگاه اختصاصی و بین المللی خبر داد و افزود: سال گذشته با حضور بیش از ۱۲ هزار شرکت داخلی و بیش از ۳ هزار شرکت خارجی، ۷۶ نمایشگاه بین المللی در داخل کشور برپا شد.

منبع: روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس