رئیس تیم مذاکره کننده کارشناسی ایران از تمرکز و فشردگی مذاکرات هسته‌ای در وین خبر داد.

 به گزارش مشرق، معاونین وزرای خارجه کشورمان برای ادامه مذاکرات هسته‌ای چهارشنبه هفته جاری عازم وین خواهند شد. عراقچی و روانچی روز یک شنبه و پس از 5 روز مذاکره به تهران برگشته بودند. هم زمان مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 در وین ادامه دارد.

حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده کارشناسی ایران که در وین به سر می‌برد در صفحه اینستاگرام خود گزارشی از مذاکرات کارشناسی ارائه کرد. بعیدی نژاد نوشت:

مذاکرات کارشناسی هسته‌ای از ده روز پیش بدون وقفه ادامه دارد و بویژه پس از آخرین جلسه ١+٥ تمرکز بیشتری هم پیدا کرده است. بر اساس تصمیم طرفین، بعد از عزیمت کوتاه معاونین سیاسی به پایتختها از دیروز، مذاکرات کارشناسی کماکان ادامه می یابد. فشردگی بررسیهای کارشناسی این روزها از اول صبح زود تا نیمه های شب حتی در تمامی روزهای تعطیل افزایش هم یافته است. تیمهای کارشناسان یا در جلسات هستند یا تمامی وقت باقیمانده را به تدوین متن برای ارائه به جلسات کارشناسی می گذرانند. بی شک میتوان گفت گستره، موضوعات و حجم مباحثی که در این مذاکرات مورد بحث گفتگو هستند، در طول تاریخ مذاکرات بین المللی معاصر کم نظیر است. طیف وسیعی از مباحث مختلف هسته‌ای، حقوقی و بین المللی مورد مذاکره هستند، که از جمله در خصوص ابعاد مختلف صنعت هسته‌ای از یکطرف و مباحث حقوقی تحریم‌ها از طرف دیگر را شامل می‌شوند. ورود به قوانین تحریمی اروپا و بویژه آمریکا که در لایه های متعدد قانونگذاری، و دستورات اجرایی و دیگر مقررات داخلی، در هم تنیده شده است، بسیار پیچیدگی دارد، که مورد اذعان خود هیاتهای اروپایی و آمریکایی نیز می باشد.

حجم مطالعه هیات کارشناسی ایران در خصوص این موضوعات نیز بسیار گسترده بوده و هست، که شامل مطالعه و بررسی دقیق بیش از چندهزار صفحه سند و قانون و مدرک در حوزه مباحث هسته‌ای و حقوقی می شود. یکی از دلائل عمده فشار کاری بر هیات کارشناسی ایران به علت آنست که علیرغم وجود صدها دانشکده و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه مباحث بین المللی وحقوقی در سطح کشور، مطالعاتی که در خصوص مباحث کاربردی مرتبط با اینگونه موضوعات در کشور انجام شده است، در برابر آنچه ضرورت دارد، کلی و بسیار کم است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس