کد خبر 428104
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

محققان کشور در یک شرکت دانش بنیان، موفق به ساخت فیلتر مقابله با بمب الکترومغناطیسی برای حفاظت سایبری از دستگاهها و سازمانهای حیاتی و حساس کشور شدند.

به گزارش مشرق، سعید رحیمی - مدیر گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات کوثر روشهای حفاظت الکترومغناطیسی را برای جلوگیری حملات الکترونیکی در سازمانها و دستگاههای حساس، مهم و حیاتی کشور، مهمترین روش عنوان کرد و اظهار داشت: روشهای حفاظت الکترومغناطیسی مبتنی بر چند راه حل و محصول است که یکی از محصولات اصلی در این حوزه فیلتر مقابله با بمب الکترومغناطیسی محسوب می شود.

وی ادامه داد: فیلتر EMP یا فیلتر مقابله با بمب الکترومغناطیس، جزء محصولات تحریمی کشور محسوب می شود که تاکنون تهیه آن با هزینه های چندبرابری و روش های مختلف برای ورود به کشور همراه بود.

رحیمی ادامه داد: اما به تازگی گروه دانش بنیان فناوری اطلاعات و ارتباطات کوثر موفق شده است که برای نخستین بار، این محصول را به صورت کاملا بومی در داخل کشور تولید کند.

مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات کوثر با تاکید براینکه این محصول دارای تاییدیه مراجع امنیتی است، اضافه کرد: فیلتر بمب الکترومغناطیسی سازمانها و دستگاههای حساس را در مقابل بمب های الکترومغناطیس و فعالیتهای خرابکارانه و اقدامات تروریستی الکترومغناطیس، محافظت می کند و هم اکنون در برخی مراکز حیاتی و مهم کشور پیاده سازی شده است.

وی در مورد کاربردهای این محصول بومی با بیان اینکه یکی از الزامات پدافندغیرعامل، جلوگیری از حملات الکترومغناطیسی است، گفت: برای نمونه در زمان جنگ آمریکا و عراق، یکی از مواردی که کشور آمریکا از آن استفاده کرد و موفق شد در کمترین زمان عراق را شکست دهد استفاده از بمب الکترومغناطیسی بود؛ این بمب باعث می شود که بسیاری از تجهیزات الکترونیکی بسوزند و از کار بیافتد و قابل استفاده نباشد.

رحیمی با بیان اینکه نمونه استفاده از این فناوری در برخی کشورهای دیگر هم اتفاق افتاده است ادامه داد: ما در کشور، هنوز با اینچنین حملات و جنگ ها مواجه نشده ایم اما از آنجایی که این تهدید، بالقوه وجود دارد بسیاری از سازمانهای حیاتی و مهم کشور باید اقداماتی در حوزه امن سازی شبکه های خود به کار بندند.

وی تصریح کرد: براساس ابلاغیه سازمان پدافند غیرعامل کشور و دستگاههای امنیتی، محافظت الکترومغناطیسی یکی از تمهیداتی است که همه دستگاههای حیاتی و مهم و حساس، ملزم به رعایت آن هستند اما تاکنون اقدام وسیعی برای محافظت در برابر تهدیدات الکترومغناطیس در کشور انجام نشده است؛ با این حال هم اکنون سازمانها و مراکز حساس و حیاتی کشور در حال حرکت به این سمت هستند.

مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات کوثر در مورد بومی سازی فناوری فیلتر مقابله با بمب الکترومغناطیسی به مهر گفت: در پروژه های ابتدایی، این محصول به وسیله تجهیزات وارداتی در دست تولید قرار گرفت اما به تدریج به سمت بومی سازی این محصول حرکت کردیم و موفق شدیم فیلتر بمب الکترومغناطیسی را برای اولین بار به صورت کاملا بومی در کشور تولید کنیم.

وی با اشاره به بررسی مدلهای خارجی در تولید این طرح و همکاری برخی مجموعه های دانش بنیان خاطرنشان کرد: این محصول با ضریب موفقیت بالا، با نمونه های خارجی کاملا قابل رقابت است و در آزمایشگاههای مورد تایید مراجع ذی ربط تست شده و گواهی نامه معتبر دریافت کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • salam ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    1 0
    باریک الله خوشحال شدیم خیلی ایول داره بمب بدیه این EMP .
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    2 0
    در میدان عمل معلوم میشه که در برابر بمباران الکترونی ناشی از انفجار هسته ای در لایه‌های بالاتر جو چه طوری می‌خواد از شبکه‌های مهم و حساس کشور محافظت کنه
  • ناشناس ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 2
    کشیدن تور مرغی بر روی تاسیسات ، همین کار را به سادگی انجام می دهد. به همین سادگی . امتحان کنید نتیجه می گیرید.
  • افشین تهران ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    افرین .حالا اون بنده خدایی که گفته بود امریکا با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما رو نابود میکنه!!!!!!!شبها راحت بخوابه که جوانان متعهد این سرزمین شبها بیدارند.
  • احمد ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    1 0
    تور مرغی برای مقابله با پالس های مغناطیسی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    1 0
    تورهای مشبک چند لایه که از فلز مس ساخته شده باشد و مثل برق گیر به زمین متصل باشد میتواند کارا باشد
  • F4 pilot ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 1
    سلام من خلبان اف 4 هستم هر سوالی در باره نیروی هوایی ایران دارید در خدمتم
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    2 0
    حقوق و مزایای خلبانان اف 4 چقدره الان؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس