کد خبر 427971
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

در سال همدلی و همزبانی، مبنا و محوریت تبلیغی بیگانه بر روی تقابل‌سازی میان ارکان حاکمیت در ایران قرار می‌گیرد و در فضایی ساختگی این‌گونه پیش بینی می‌شود که اختلافات درون حاکمیتی در ایران در سالی که قرار است انتخابات مجلس و خبرگان رهبری برگزار شود، بالا خواهد گرفت.

جهت‌گيری تبليغی رسانه‌های بيگانه به سمت انتخابات آينده مجلسگروه جنگ نرم مشرق- «انتخابات» که همواره در ادوار مختلف، بستر تبلیغی رسانه‌های بیگانه برای جریان‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، این روزها به بهانه اظهارات انتخاباتی برخی از مقامات کشور به یکی از اولویت‌ها و سرفصل‌های تبلیغی این رسانه‌ها برای «شکل‌دهی فضای اختلاف و شکاف میان دولت و شورای نگهبان» تبدیل شده است. در این میان، نکته قابل تأمل آن است که تلاش رسانه‌های بیگانه برای القای تشدید اختلاف و شکاف میان دولت و دیگر بخش‌های حاکمیت و مصداق‌سازی در این باره در حالی صورت می‌پذیرد که امسال، سال ملت- دولت، همدلی و هم‌زبانی نام‌گذاری شده است . در چنین سالی، مبنا و محوریت تبلیغی بیگانه بر روی تقابل‌سازی میان ارکان حاکمیت در ایران قرار می‌گیرد و در فضایی ساختگی این‌گونه پیش بینی می‌شود که اختلافات درون حاکمیتی در ایران در سالی که قرار است انتخابات مجلس و خبرگان رهبری برگزار شود ، بالا خواهد گرفت!

بر این اساس، از اختلاف و جدال سیاسی میان دولت و شورای نگهبان بر سر انتخابات آینده مجلس سخن به میان می‌رود و ادعا می‌شود که کلید این اختلافات و مجادله‌ها را آقایان روحانی و جنتی در«همایش سراسری فرمانداران» در خصوص نحوه و روند برگزاری انتخابات اسفندماه زدند و دورخیز و خط و نشان کشیدن‌های مراجع و نهادهای دست اندرکار انتخابات نیز آغار شده است.

از چنین منظری، یکی از محورها و سناریوهای تبلیغی همیشگی رسانه‌های بیگانه تلاش برای زیرسؤال بردن و مخدوش‌سازی سلامت و اعتبار انتخابات بوده است.

در این باره گزاره‌ها و محورهای القایی«تقلب و درست‌کاری در انتخابات» با ترسیم فصایی ناسالم و غیررقابتی از انتخابات مجلس دهم مطرح و برجسته شده است. در این میان، تمرکز تبلیعی بیگانه بر روی جایگاه نظارتی و عملکرد شورای نگهبان معطوف شده است. در این باره رسانه‌های بیگانه با ارائه تفسیری واژگونه و تحریف‌شده از فلسفه شکل‌گیری شورای نگهبان و عملکرد آن سعی دارند این نهاد مهم نظارتی را به جانبداری از جریانات اصول‌گرا متهم نمایند. یعنی ادعا می‌شود که روند بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس در شورای نگهبان نه با معیارهای قانونی بلکه با اغراض جناحی و انگیزه‌های سیاسی صورت می‌پذیرد!

در این مسیر، این رسانه‌ها با سابقه‌سازی و پیشینه‌آوری سعی دارند در فضایی ساختگی انتخابات 88 را نمونه‌ای آشکار و عینی از دخالت شورای نگهبان در روند برگزاری انتخابات- حمایت از احمدی‌نژاد- القاء نمایند. در این باره مسئله احراز صلاحیت‌ها به جای بررسی صلاحیت‌ها به انتخابات مجلس ششم و به ویژه انتخابات 88 پیوند زده و ادعا می‌شود که شورای نگهبان با بهره‌برداری از فتنه به قلع و قمع اصلاح‌طلبان و نامزدهای آنها در انتخابات روی آورده و این رویه را همچنان به عنوان خط قرمز نظام در انتخابات مجلس دهم ادامه خواهد داد.

همچنین رسانه‌های بیگانه تلاش دارند با شکل‌دهی فضای ساختگی و طرح برخی ادعاهای ساختگی و غیر واقعی درباره نحوه برگزاری و سلامت انتخابات، حضور حداکثری مردم در این انتخابات را مخدوش و تحت‌الشعاع قرار دهند. در این باره میان رد صلاحیت‌ها و تمایل نداشتن مردم به مشارکت در انتخابات رابطه‌ای معنادار برقرار و ادعا می‌شود که احتمالاً رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو از سوی شورای نگهبان، دلسردی مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی را رقم خواهد زد.

جریان‌سازی رسانه‌های بیگانه درباره رویکرد دولت در قبال انتخابات مجلس دهم عمدتاً بر روی توانایی محدود دولت برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف متمرکز شده است. در این باره به ویژه توانایی محدود دولت برای برقراری ارتباط با مردم و پایگاه اجتماعی‌اش برجسته و تاکید می‌شود که دولت عزم و توان لازم را برای برگزاری یک انتخابات آزاد و شفاف ندارد چراکه از یک‌سو مخالفان آقای روحانی موفق شوند که از رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی خود علیه دولت استفاده کنند و از سوی دیگر نیز ممکن است شرایط اقتصادی و معیشتی مردم در کوتاه مدت بهبود نیابد.

در چنین فضای تبلیغی شانس پیروزی دولت روحانی در انتخابات مجلس به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای پیوند زده و ادعا می‌شود که اگر توافق هسته‌ای در مدت کوتاهی به تغییر وضع اقتصادی مردم و بهبود شرایط اقتصادی منجر شود، آقای روحانی از پایگاه اجتماعی بسیار قوی در جامعه و در میان افکار عمومی برخوردار خواهد شد.

در این راستا بیگانه مدعی است که دولت با تلطیف کردن و آرام‌سازی فضای روانی و ذهنی جامعه سعی دارد از شدت عمل شورای نگهبان برای رد صلاحیت نامزدهای اعتدال‌گرا و خواهان تغییر بکاهد و زمینه را برای ورود حامیان خود در مجلس آینده فراهم سازد.

همچنین به ادعای برخی از تحلیل‌گران رسانه‌ای بیگانه با توجه به همسو نبودن اصول‌گرایان - انشقاق در اردوگاه اصول‌گرایان- چنانچه روند انتخابات به سمت رقابتی شدن حرکت کند و دولت هم به بدنه اجتماع تکیه کند و زمینه حضور فعال مردم را در پای صندوق‌های رأی فراهم کند، زمینه پیروزی تفکر اصلاح طلبی در انتخابات مجلس دهم رقم خواهد خورد. بر همین اساس از نگاه بیگانه به لحاط نظری و تئوریک امکان اتحاد و اتئلاف میان اصول‌گرایان معتدل و اعتدال‌گرایان اصلاح‌طلب در انتخابات آینده مجلس وجود دارد .

اما مشکلی که اینجا وجود دارد این است که آرای اعتدال‌گراها در میان بدنه اصلاح‌طلبان بسیار شکننده است و ممکن است که اصلاح‌طلبان از آنها حمایت نکنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس