روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز چهارشنبه را با تمرکز بر کارت زرد بهارستان به علی جنتی و اعلام وصول استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پروش آغاز کردند و این اقدامات مجلس را دور جدید فشار از سوی بهارستان به پاستور تعبیر کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز چهارشنبه را با تمرکز بر کارت زرد بهارستان به علی جنتی و اعلام وصول استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پروش آغاز کردند و این اقدامات مجلس را دور جدید فشار از سوی بهارستان به پاستور تعبیر کردند

از سوی دیگر این روزنامه‌ها به تحلیل حضور جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی «یکتا» که از معاونان و وزیران سابق دولت احمدی نژاد در حال تشکیل است؛ در فضای سیاسی کشور پرداختند و اثرگذاری این حزب در بدنه اصولگرایان را به چگونگی تعیین مناسبات آنان با طیف حامی محمود احمدی‌نژاد منوط کردند و همچنین خبر از «تکمیل» مأموریت حزب پایداری با شکل‌گیری یکتا در سپهر سیاست داخلی دادند.

اصلاح‌طلبان در دومینوی تکذیب نهاد عالی اصلاحات/«یکتا» اسب تروای احمدی‌نژاد در میان اصولگرایانروزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری چهارشنبه را با تیترهای «ارجاع تخلفات دولت سابق به دستگاه قضا» و «دستگیری 108 سارق مسلح» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

اصلاح‌طلبان قدرت‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری 92 / زمزمه‌های پشیمانی

احسان کیانی در سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری خواهان آن است که اصلاح‌طلبان با «چهره واقعی» در افکار عمومی ظاهر شوند و هویت سیاسی خود را در معرض تأیید یا رد مردم قرار دهند؛ سرمقاله‌نویس روزنامه مردم‌سالاری به انتقاد از اصلاح‌طلبان قدرت‌طلب در ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت؛ وی اقبال اصلاح‌طلبان به عارف در انتخابات 92 را برای هویت سیاسی اصلاحات مناسب‌تر از پذیرش حجت‌الاسلام روحانی عضو جامعه روحانیت می‌داند.

احسان کیانی در همین راستا نوشت «اصلاح‌طلبان تندرو با این تحلیل که دکتر معین به دلیل حمایت تشکیلاتی آنان، رأی بیشتری کسب خواهد کرد؛ از او حمایت کردند. اما نامزد آنان نه‌تنها به ریاست‌جمهوری نرسید که حتی به دور دوم نیز راه نیافت. ولی آن‌ها به جای عبرت‌آموزی از این نکته که نامزد مناسب کسی است که ضمن امکان پیروزی؛ به اصول و اهداف اصلاحات نیز پایبند باشد، گمان کردند تنها اشکال در تعدد نامزدها و شکسته شدن آرا بوده است. دهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز، اصلاح‌طلبان گرفتار همین تصمیم شدند و به جای حمایت از رییس مجلس‌های سوم و ششم که به عنوان نامزدی اصلاح‌طلب در آن عرصه حضور یافته بود، رو سوی نامزد دیگری داشتند که مزیت نسبی او محبوبیت گسترده‌اش بود. در یازدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به این دلیل به حمایت از آقای هاشمی پرداختند که او را واجد کسب رأی بالایی می‌دیدند. در واقع تصور نادرست اصلاح‌طلبان از رأی‌آوری؛ نتیجه این تحلیل غلط است که پیروزی، همه چیز است و همین که نامزد اصلاح‌طلبان رأی لازم برای ریاست‌جمهوری را کسب کند کافی است تا در مدیریت کشور موفق باشد. حال آن‌که حتی اگر نامزدهای اصلاح‌طلبان در سه دوره نهم (دکتر معین)، دهم (نخست‌وزیر دولت‌های سوم و چهارم) و یازدهم (آیت‌الله هاشمی) به ریاست‌جمهوری نیز می‌رسیدند بی‌شک نسبت به رییس دولت‌های هفتم و هشتم با مشکلات بیشتری روبرو می‌شدند. شاید زمان آن رسیده که تصمیم‌گیران ارشد اصلاح‌طلب این فرضیه را کنار بگذارند که لزوماً رأی تبدیل به قدرت خواهد شد. چرا که اگر این‌گونه بود امروز اولویت‌های اصلاح‌طلبان در صدر اولویت‌های دولت یازدهم قرار می‌گرفت نه در ذیل آن‌ها. اصلاح‌طلبان به دوم خرداد بازگردند. زمانی که نامزد خویش را به جامعه عرضه داشته و حتی تصوری از پیروزی او نداشتند ولی اتفاقاً پیروزی بی‌نظیری نصیبشان شد. در میانه دوگانه اصلاح‌طلبی و قدرت‌گرایی، باید اصول و پرنسیب سیاسی خویش را برگزید. خویش را چنان که هستیم عرضه کنیم که ازقضا مردم نیز ما را این‌گونه بیشتر می‌پسندند.»

اصلاح‌طلبان در دومینوی تکذیب نهاد عالی اصلاحات/«یکتا» اسب تروای احمدی‌نژاد در میان اصولگرایانروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار چهارشنبه را به تیترهای «همزبانی با سؤال، همدلی با استیضاح» و «مذاکره چندباره با میانجی معروف» اختصاص داد.

خبرسازی با اسم نهاد عالی اصلاح‌طلبان؛ این‌بار یاران عارف تکذیب کردند

در میانه زبانه‌های «اختلاف» در اردوگاه اصلاح‌طلبان، هفته‌نامه صدا خبر از «تثبیت همدلی» در جلسه بزرگان اصلاح‌طلبان داد، بزرگان ناهمسو اصلاحات پیمان «وحدت» برای کارزار انتخابات بستند تا زیر سقف نهاد عالی اصلاح طلبان از «جدال» با رفیق به «رقابت» با رقیب روی بیاورند اما خبرسازی برای وحدت چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و اصلاح‌طلبان یکی پس از دیگری به تکذیب آن پرداختند؛ پس از تکذیب مرعشی، یونسی نوبت به علیرضا خامسیان رسید.

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به نقل از یکی از یاران عارف به تکذیب نهاد عالی اصلاح‌طلبان پرداخت و نوشت «طبیعت جریان‌های سیاسی این است که در آستانه هر انتخاباتی به خصوص انتخابات مجلس نشست‌های معتددی برای همگرایی و وحدت رویه بیشتر داشته باشند و تاکنون هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان برای تعیین سازوکارهای انتخاباتی جلسات مختلفی داشتند و در آینده هم خواهند داشت. وی اطلاق عنوان «نهاد عالی اصلاح‌طلبان» را ناشی از ذهنیت‌های ژورنالیستی دانست و افزود: واقعیت این است که جلساتی که تاکنون اصلاح‌طلبان برای تعیین سازوکارهای انتخاباتی داشتند ذیل نامی با عنوان «نهاد عالی اصلاح‌طلبان» نبوده است. این فعال رسانه‌ای همچنین درخصوص راهبردهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس نیز گفت: تلاش اصلاح‌طلبان در راستای کسب اکثریت کرسی‌های مجلس و اختصاص سهم قابل توجه به زنان و جوانان بر اساس شایستگی‌ها در لیست‌های انتخاباتی است. گفتنی است پیش از این برخی رسانه‌ها گزارش دادند که رئیس دولت اصلاحات، عبدالله نوری، سید محمد موسوی خوئینی‌ها، محمدعلی نجفی، سید هادی خامنه‌ای، مصطفی معین، محمدرضا عارف، سید حسین مرعشی، محمدرضا خاتمی، محسن امین‌زاده، سید عبدالواحد موسوی لاری و اکبر ترکان در جلسه‌ای با عنوان «نهاد عالی اصلاح‌طلبان» شرکت کرده‌اند.»

اصلاح‌طلبان در دومینوی تکذیب نهاد عالی اصلاحات/«یکتا» اسب تروای احمدی‌نژاد در میان اصولگرایانروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «اتهام بقایی فعلاً قابل گفتن نیست» و «دولت در «حلقه فشار» مجلس» اختصاص داده است.

«یکتا»؛ اسب تروای احمدی‌نژاد در میان اصولگرایان

گروه احزاب روزنامه اعتماد مدعی است که حزب نوپای یکتا که اخیراً در فضای رسانه‌ای حضورش در فضای سیاسی کشور اعلام شده است برای اتمام «مأموریت» ناتمام پایداری اعلام موجودیت خواهد کرد؛ پس از آن‌که صفارهرندی، فتاح و لنکرانی حضور خود را در حزب جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی تکذیب کردند؛ اما فریدون عباسی در همین راستا اعلام کرد «ما در این جبهه دور هم جمع شدیم تا یک ستاد مرکزی تشکیل داده و در رابطه با تمام مسائل کشور اعم از سیاست خارجی و داخلی، بهداشت، اقتصاد و سایر حوزه‌ها فعالیت کنیم و از آنجا که هر یک اعضای جبهه تخصصی دارند و می‌توان از تجربه این افراد در مسائل کشور استفاده کرد، قطعاً «جبهه یکتا» خواهد توانست در این زمینه‌ها اثرگذار باشد. عباسی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره فعالیت «جبهه یکتا» برای انتخابات سال جاری گفت: یکی از مسائل و موضوعات مهم کشور در سال جاری، انتخابات مجلس دهم است و جبهه یکتا هم برای این انتخابات برنامه‌هایی دارد، ما حتی درنظر داریم به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هم بپردازیم.»

گروه احزاب روزنامه اعتماد در تحلیل حضور حزبی جدید در بدنه اصول‌گرایان نوشت «حالا جمعی از اعضای کابینه او رو به تأسیس تشکلی تازه در دل اصولگرایان آورده‌اند. تشکلی که می‌گوید برای انتخابات مجلس برنامه دارد و می‌خواهد کار تشکیلاتی‌اش را آغاز کند. آیا آن‌ها قرار است نقش اسب تروای احمدی‌نژاد در دل اصولگرایان باشند؟ جبهه پایداری به دلایل متعدد نتوانست این نقش را ایفا کند و کار به جایی رسید که برخی اعضای آن صراحتاً در برابر احمدی‌نژاد موضع‌گیری کردند تا بتوانند در بازی انتخاباتی اصولگرایان جایی برای خود داشته باشند. حالا شاید یکتا بتواند مأموریت نیمه‌تمام پایداری را به اتمام برساند.»

اصلاح‌طلبان در دومینوی تکذیب نهاد عالی اصلاحات/«یکتا» اسب تروای احمدی‌نژاد در میان اصولگرایانروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «جدال در اینستاگرام» و «اوباما دنبال صلح؛ شاه عربستان خواهان جنگ» اختصاص داد.

جدال اینستاگرامی کوچک‌زاده با مطهری

از مذاکرات هسته‌ای تا رخدادهای بهارستان؛ اینستاگرام رنگ سیاسی گرفته است؛ بعد از جدال هسته‌ای کوچک‌زاده و رسایی با عراقچی پیرامون جلسه غیرعلنی بهارستان، این‌بار کوچک‌زاده در پستی به انتقاد از بی‌احترامی عضو خانم هیئت دیپلماتیک اروپا در هنگام دیدار با علی لاریجانی پرداخت و در انتهای مطلب نقدی به علی مطهری، برادر زن رییس مجلس شورای اسلامی کرد که با پاسخ نماینده تهران همراه شد و در مطلب کنایه‌آمیز نوشت «گر انتظار دارید که در بازگشت به منزل، از طرف همشیره با کفگیر و لنگه‌کفش مورد استقبال قرار گیرند، چنین اتفاقی نخواهد افتاد» و این پاسخ مکتوب بار دیگر کوچک‌زاده را به واکنش اینستاگرامی مجبور ساخت تا وی سخنان علی مطهری را به واسطه کینه «پس‌کله‌ای» دوران دبیرستان بداند.

گروه سیاسی روزنامه شرق در همین راستا نوشت «او همچنین در پاسخ به طعنه مطهری نوشته: «آقای مطهری در این بند اظهاراتشان علیرغم بسیار جدی‌بودن مسئله، به سمت لودگی هم لغزیده‌اند آنجا که مسائل مربوط به رفتار بانوی محترمی را که همشیره ایشان هستند و همسر رئیس مجلس در قالب انتظارات من و البته به صورت طنزآلود مطرح ساخته‌اند و حرف از کفگیر و لنگه کفش به میان آورده‌اند! که حاصلی جز لوث‌کردن کل مکتوبشان ندارد». بخش پایانی پست دیروز کوچک‌زاده هم پاسخ‌های او به انتقاد مطهری درباره سکوت در دولت قبل بود. کوچک‌زاده در این‌باره نوشت: «اگر منظورتان رفتار آقای احمدی‌نژاد در برابر مادر پیر و دل‌شکسته مرحوم چاوز، رئیس‌جمهور انقلابی ونزوئلاست، باید عرض کنم به فرض صحت ادعاها در این مورد من کار آقای احمدی‌نژاد را کاملاً منطبق بر رفتار انسانی و احترام‌آمیز و مورد قبول مردم مسلمان ایران می‌دانم. گرچه لازم است در مواقع غلیان احساسات انسانی تلاش شود ضوابط و احکام شرع مدنظر مؤمن باشد». کوچک‌زاده حتی دامنه این نگاه روشن خود را، فراتر از مورد محمود احمدی‌نژاد برده و در پایان بدون نام‌بردن از رئیس‌جمهور دوران اصلاحات آورده: «لازم است بدانید من حتی رفتار آن آقایی که امروز به دلیل غرورش حاضر نیست توبه کند و از سردمداری فتنه‌گران خود را جدا کرده و به آغوش خیرخواهانش بازگردد را در زمانی که گفته شد در ایتالیا با خانمی دست داده است مورد سرزنش قرار ندادم و آن رفتار را نیز به فرض صحت ادعاها علیرغم غیرمنطبق‌بودن با احکام شرع موجب تحقیر ملت ایران نمی‌دانم

اصلاح‌طلبان در دومینوی تکذیب نهاد عالی اصلاحات/«یکتا» اسب تروای احمدی‌نژاد در میان اصولگرایانروزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «جنتی دوکارته شد» و «از سازندگی تا اوین!» اختصاص داد.

ارشاد بهارستان به علی جنتی

کارت زرد بهارستانی‌ها به عدد دو رسید؛ ارشاد مجلسی‌ها به وزیر ارشاد هنوز کارساز نشده است و علی جنتی بر مواضع خود اصرار می‌ورزد. علی جنتی که به نزدیکی با حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی شناخته می‌شود در دوران وزرات خود انتقاد بسیار از مسئولین مذهبی و کشوری را برانگیخته است.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در تحلیل کارت زرد وزیر همسو خود در مجلس نوشت «مرور شرح مذاکرات مجلس درخصوص سؤال از علی جنتی نشان داد که از این فرصت برای طرح موضوعات سیاسی و مجادلات دیرین بر سر پرونده کرسنت و از طرف دیگر نقد دولت بهره گرفته و در این میان از ویترین اعتراض و نقد به ایجاد محدودیت در آزادی‌بیان هم استفاده شد، درحالی که هم منتقدان و هم علی جنتی به‌خوبی می‌دانستند که موضوع اصلی متوجه وی و عملکردش در وزارت ارشاد نیست اما وزیر به خوبی از فرصت استفاده کرده و به دفاع از اصل آزادی‌بیان، عدم رویکردهای ناشفاف و فقدان استانداردهای دوگانه در وزارتخانه متبوعش پرداخت و البته این عدم عقب‌نشینی یک کارت زرد دیگر از بهارستان برای وی به ارمغان آورد.»

اصلاح‌طلبان در دومینوی تکذیب نهاد عالی اصلاحات/«یکتا» اسب تروای احمدی‌نژاد در میان اصولگرایانروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «پیگری تخلفات دولت سابق بدون جنجال رسانه‌ای» و «شب تجلیل از 2 نسل هنر و سینمای ایران» اختصاص داد.

بقای فانی در وزرات؟!

دومین استیضاح دولت یازدهم در راه است؛ علی اصغر فانی دومین عضو کابینه است که باید با حضور در بهارستان، به سؤالات استیضاح‌کنندگان پاسخ گوید. استیضاح اول با خروج فرجی‌دانا از ساختمان شهرک غرب وزارت علوم و تحقیقات و فناوریهمراه شد و حالا این سؤال مطرح است که آیا فانی در وزارت آموزش و پروش باقی می‌ماند؟

روزنامه دولتی ایران در انعکاس محور مورد نظر طراحان استیضاح نوشت «مروری بر اسامی نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، نشان می‌دهد که در این طرح نیز نمایندگان مخالف دولت، نقش پررنگی دارند. در این میان، اسامی نمایندگانی به چشم می‌خورد که در زمینه‌هایی چون مذاکرات هسته ای، با طرح سؤال‌های گوناگون، به دفعات وزیر مربوطه را به صحن علنی یا کمیسیون‌های مجلس فراخوانده‌اند. پژمانفر و کریمی قدوسی، نمایندگان مشهد در مجلس، مهدی کوچک زاده، روح الله حسینیان، فاطمه آلیا و ابراهیم آقامحمدی از جمله نمایندگان همیشه مخالف دولت هستند که همراه با برخی نمایندگان منتقد دولت، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده‌اند. باوجود این، دلایلی که طراحان استیضاح عنوان کرده‌اند، اغلب جزو چالش‌های ساختاری محسوب می‌شود که وزارت آموزش و پرورش با آن روبه رواست. همچنان که در مواردی، مشکل نه از شخص وزیر، بلکه به مضیقه‌های مالی و درآمدی ای بازمی‌گردد که دولت در دو سال فعالیت خود، به دلیل شرایطی چون تحریم یا کاهش درآمدهای نفتی با آن روبه رو بوده است. چنانکه در نامه طراحان، ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت جهت تأمین منابع مورد نیاز برای هزینه‌های موجود مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان، ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور و ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگیان از جمله دلایل آنان اعلام شده است.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس