تایید صلاحیت ۲۱ رئیس دانشگاه حاصل جلسات محرمانه کمیته‌ای بود که تنها دو هفته پیش با نظر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد.

به گزارش مشرق،‌ بحث انتخاب روسای دانشگاه‌ها و تایید صلاحیت آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله مسائلی بود که در دولت یازدهم با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو شد.

با آغاز کار وزارت علوم دولت یازدهم روند جدیدی در برکناری روسای دانشگاه‌ها و معرفی سرپرستان دانشگاه‌ها دیده شد که به شکل پدیده‌ای نو مدت‌ها جامعه دانشگاهی را درگیر کرد.

فرآیندی که با حضور جعفر توفیقی در وزارت علوم با اعزام هیئتی سه نفره به دانشگاه‌ها ایجاد شد و پس از حضور رضا فرجی‌دانا در این وزارتخانه ادامه یافت.

فرجی‌دانا در زمان مدیریتش در وزارت علوم شیوه‌های دیگری را در برکناری روسای دانشگاه‌ها و انتخاب سرپرستان جدید به کار گرفت که نظرسنجی الکترونیکی یا حضوری از جمله این شیوه‌ها بود.

شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها از سوی فرجی‌دانا باعث شد در برخی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای این شورا و حتی رئیس‌جمهور به وی تذکراتی دهند، اما باز هم در چنین شرایطی وزیر معزول علوم روسای دانشگاه‌های بزرگی مانند تهران، تربیت‌مدرس و صنعتی امیرکبیر را به این شکل منصوب کرد.

مخالفت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شیوه و معرفی گزینه‌های ریاست دانشگاه‌ها براساس این فرآیند در کنار معرفی گزینه‌هایی که شاید اعضای شورا به آنها انتقاد داشتند، باعث شد سرپرستان دانشگاه‌های زیادی در صف تایید صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرند که حدود 23 دانشگاه را در برمی‌گرفت و باعث طی شدن زمانی بیش از مهلت قانونی از زمان سرپرستی آنها بر دانشگاه‌های بزرگی چون تهران شده بود.

در همین حین بود که برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرآیند تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها را ناکارآمد دانستند و خواستار تغییر این فرآیند شدند. فرآیندی که نظر همه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را در انتخاب روسای دانشگاه‌ها در برمی‌گرفت.

چندین پیشنهاد در این خصوص مطرح شد و نهایتا در جلسه دو هفته پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای شورا به شیوه‌ای رای دادند که براساس آن مقرر شد از این پس تأیید روسای دانشگاه‌ها به عهده کمیته 5 نفره‌ای باشد و اعضای این کمیته یعنی وزیر علوم، وزیر بهداشت، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. چنانچه در تایید صلاحیت سرپرستی اختلاف وجود داشت، تایید صلاحیت وی در صحن علنی شورا به رای گذاشته شود.

با وجود اینکه این شیوه انتقادات برخی از اعضای شورا را برانگیخت، اما با رای اکثریت اعضای شورا تایید شد.

کمیته مذکور طی دو هفته گذشته چندین جلسه برگزار کردند که حاصل جلسات بی سر و صدای این کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌‌ها و معرفی 21 رئیس دانشگاه از جمله رئیس دانشگاه تهران بود و برخلاف روال سابق معرفی روسای دانشگاه‌ها  که از زبان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌شد بر خروجی سایت وزارت علوم قرار گرفت.هر چند نام هوشنگ طالبی سرپرست دانشگاه اصفهان و سبحان‌الهی سرپرست دانشگاه خوارزمی در میان روسای دانشگاه‌‌های تایید شده دیده نمی‌شود، باید منتظر ماند و دید سرنوشت مابقی سرپرستان دانشگاه‌ها چه خواهد شد.

برخی از شنیده‌ها حاکی است جلسات این شورا با حضور 4 عضو یعنی وزرای بهداشت، علوم، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شده  و رئیس هیئت نظارت و بازرسی این شورا که باید با نظر اعضای شورا تعیین می‌شده در جلسات کمیته حضور نداشته است.

در حالیکه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پنج عضو مذکور به عنوان اعضای دائم این کمیته به بررسی وضعیت روسای دانشگاه‌ها می‌پردازند و رای آنها اجماعی است باید دید در صورت نبودن رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسات این کمیته از وجاهت قانونی برخوردار است یا  خیر.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس