حدود سه ماه از امضای توفقنامه میان وزیر دادگستری ایران و همتای ترکمنستانی وی برای تبادل زندانیان میان دو کشور می گذرد ولی با وجود اینکه 70 روز پس از این توافق مجلس ترکمنستان این موافقتنامه را تصویب کرده است خبری حتی از طرح این موضوع در مجلس کشورمان هم نیست.

گروه بین الملل مشرق-  برخی از شهروندان ایرانی به دلایلی مختلف در زندان های برخی کشورهای جهان به سر می برند که البته هستند در میان آنها افرادی که بی گناه هستند و به دلیل عدم حمایت مسولین کشورمان از آنها متاسفانه سالهاست در زندان به سر می برند و خانواده های آنها دچار زحمات فراوان شده اند.

چندی پیش توافقی میان وزیر دادگستری ایران و ترکمنستان امضا شد که به موجب آن و پس از تصویب مجلس های دو کشور روند تبادل زندانیان میان دو کشور آغاز می گردد و زندانیان هر کشور مدت محکومیت خود را در کشور خود سپری کنند.

در این خصوص این نگرانی وجود داشت که به دلیل تعداد کم زندانیان ترکمنستان در ایران، مجلس این کشور عجله زیادی برای تصویب این موافقتنامه در مجلس ترکمنستان عجله زیادی نداشته باشند و همین مساله باعث کندی در روند انتقال زندانیان ایرانی به کشور شود.

با کمال تعجب شاهد آن هستیم که با وجود تعداد کم زندانیان ترکمنستان مجلس این کشور این موافقتنامه را تصویب کرده ولی این مساله هنوز در کمیسیون قضایی مجلس مطرح هم نشده است.

جمعی از خانواده های زندانیان ایرانی در نامه ای خطاب به آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس کشورمان از وی خواسته اند تا به این موضوع رسیدگی شود.

متن این نامه به شرح زیر است:


بسمه تعالی


جناب آقای دکتر علی لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراماً به استحضار می رساند از سال ها پیش تاکنون تعداد زیادی از هموطنانمان در کشور ترکمنستان زندانی می باشند که اکثر این زندانیان به بهانه های واهی و گاه بی گناه و به اتهام های بی اساس تنها به دلیل اعمال فشار و دریافت امتیازات سیاسی اقتصادی در بند آن کشور می باشند. با این حال، به دنبال پیگیری های مستمر و مکرر تعدادی از خانواده های زندانیان سند انتقال محکومین میان دو کشور در سفر سال گذشته ریاست جمهوری به ترکمنستان توسط وزارت دادگستری دو کشور به امضاء رسید و طی آن قرار شد تا این سند بعد از به تصویب رسیدن در مجلس دو کشور به اجرا گذاشته شود و زندانیان دو کشور مبادله شوند.

با توجه به اینکه تعداد زندانیان ایرانی بسیار بیشتر از زندانیان ترکمنستانی می باشد، انتظار بر این بود تا مجلس کشورمان در جهت حل این مشکل و اجابت خواسته های خانواده های این زندانیان پیش قدم گردد، اما مجلس ترکمنستان در کوتاه ترین زمان ممکن سند انتقال محکومین را به تصویب رساند و در انتظار تصویب این سند در مجلس کشورمان می باشد. اکنون با این اوصاف ما خانواده های زندانیان ایرانی در ترکمنستان از آن مقام مسئول تقاضا داریم مساعدت فرمایند و اقدامی در جهت رفع مشکل این زندانیان و بازگشتشان به میهن عزیزمان انجام دهند.

لازم است یاد آور شویم که وضع زندان های ترکمنستان نامساعد می باشد و ممکن است با فوت زمان اتفاقات ناگواری رخ دهد، چنانچه در گذشته نیز شاهد این حوادث ناگوار و مرگ تعدادی از زندانیان بوده ایم. امید است که با مساعدت شما اندکی از اندوه و رنج های این خانواده ها کاسته شود. پیشاپیش از بذل توجه شما سپاسگزاریم.

امضا کنندگان نامه:

1-امیرقلی پور

2-کریمی

3- ابراهیمی

4-سلیمانی

5-رحیمی

6-محمدی

7- ارجی

8- فهیمی

9- نارویی

10- اخگزی

11- صفری

12- رضایی

13- علیجانی

14- نراقی

15- صفرزاده

16- خدایوران

17-شجاعی

18- فرهادی

19- کریم آبادی

20- ابوطالبی

21- نایب علی


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    همه تو کشور یا فقط به فکر کدخدا هستن یا علیه کدخدا بقیه کارها هم هوا بخوره
  • رحمن ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    آقای لاریجانی همیشه این بوده که شهروندان در مقابل مسایل دیگر در درجه دوم اهمیت برای شما بوده در حالی که شهروندان باید جایگاه اول در رفع مشاکل داشته باشند این که اقدامی کرده اید و قوه قضاییه قراردادی را با کشورها برای تبادل اتباع خود نوشته اند بسیار خوب است ولی کار را که تمام کرد ؟هنور در مجلس کاری صورت نگرفته و خانواده هایی چشم به انتظار شما نشسته اند .مردم را از این انتظار کشنده نجات دهید باذن الله تعالی.
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    ای بابا
  • ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    موافقتنامه میان کشورها باید ابتدا به تصویب دولت برسد و بعد به مجلس بیاید و در آنجا بررسی شود. چنین موضوعی با شانتاژ تبلیغاتی و بدون اعلام وصول به قوه مقننه قابل رسیدگی نیست.
  • الناز ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    چرا اینقد دست تو دست میکنید با اینکه تعداد زندانیان ترکمنستان 16 نفر هستن اینقد زود لایحه رو به تصویب کشوندن ولی ایران که حدود650نفر داره اینقد به عقب میندازه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خانواده ها چشم انتظارن متوجه هستین؟
  • محدثه خسروي ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    سلام خسروي ام تو رو خدا به داد ما برسيد واقعا زندگي سخت و طاقت فرسايي داريم خواهش ميكنم سريع تَر لطفا مبادله انجام بشه با تشكر
  • سید اسماعیل ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    سلام مشرق جوون قضیه آزادی این هموطنان به کجا رسید ؟؟؟ به آغوش گرم خانواده برگشتن یا هنوز درگیر کاغذ بازی مدیران هستن
  • مهری ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    واقعا هیچکس از دولت به فکر این زندانیان نیست .فقط دعا کنید خدا کارشونو درست کنه وگرنه بنده خدا کاری نمیکنه
  • تورج نراقی ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    لطفاپیگیری کنیدبه امیدازادی زندانیان عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس