کد خبر 426257
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

ماجرای شهادت محمد جواد شریفی به همراه چهار نفر از دست اندرکاران سینمای ایران، سرصحنه فیلم «معراجی ها» هنوز و پس از گذشت دو سال همچنان موضوع گلایه مسعود ده نمکی کارگردان «معراجی‌ها»ست.

به گزارش مشرق، با آن که پس از گذشت این مدت و با پیگیری‌های ده نمکی و تهیه کننده فیلم، موضوع پرداخت دیه به خانواده قربانیان این حادثه توسط بیمه به سرانجام رسید، اما کارگردان «اخراجی‌ها» نسبت به توجه نکردن مسوولان به شرایط زندگی خانواده قربانیان و رسیدگی نشدن به مشکلات آنان انتقاد دارد.

مسعود ده نمکی در همین باره و به بهانه برگزار نشدن جشنواره فیلم مقاومت از این مشکلات گفته است که می‌خوانید:

ده‌نمکی گفت: وقتی عدم امکانات سبب می‌شود که سر فیلمبرداری کشته بدهیم و سپس مسوولان پیگیر پرونده این عزیزان نشوند، معلوم است که دیگر رغبتی برای تولید آثار دفاع مقدس باقی نمی‌ماند.

مسعود ده نمکی درباره برگزار نشدن جشنواره فیلم مقاومت که به گفته مسوولان انجمن فیلم دفاع مقدس به دلیل ساخته نشدن آثاری در این ژانر امکان برگزاری ندارد به نسیم گفت: به تعبیر رهبری کار برای فرهنگ جهاد و شهادت کمتر از شهادت نیست اما چطور می شود کسانی جان خود را از دست بدهند آنوقت مسوولان ما در نهادهای مختلف که در تشییع جنازه آنها شعارهای آنچنانی می‌دادند در رسیدگی به حال خانواده آنها و تشکیل پرونده برای سرنوشت آنها اینقدر تعلل کنند. حتی گیرم ایده خوب هم بود وقتی اینقدر غیر مسوولانه با کسانی که در حوزه سینمای دفاع مقدس کار می‌کنند برخورد می‌شود به نظر من بعضی توقعات دیگر زیاده‌خواهانه است.

کارگردان فیلم «اخراجیها» با اشاره به اتفاقی که سر صحنه معراجی‌ها افتاد به رفتار غیر مسوولانه برخی اشاره کرد و ادامه داد: رفتار نهادهای مسوول در برابر این افراد آینده‌ی تیره‌ تری را به سینماگران این عرصه نوید می دهد.

او افزود: نمی‌دانم چه کسی می‌تواند مدعی باشد که به اندازه محمد جواد شریفی و علی‌اکبر رنجبر برای سینمای دفاع مقدس زحمت کشیده ولی الآن حدود دو سال است که اینها بر اثر یک حادثه و سر فیلم دفاع مقدس جان خود را از دست داده اند و یک نفر از مسوولان نظام حتی به خانه‌های اینها سرکشی نکرده چه برسد به اینکه بخواهند در خصوص شهید محسوب شدن آنها کاری انجام بدهند.

گلایه جدید مسعود ده نمکی از مسئولان
این کارگردان دفاع مقدس اضافه کرد: چطور مسوولان توقع دارند عده ای بیایند جان خودشان را به خطر بیاندازند و از کنار کشته‌ شدن آنها عبور کنند و بعد این سینما رشد هم بکند.
ده نمکی ادامه داد: با این شرایط شما با چه اعتباری در آینده می‌توانید بازیگران و یا عوامل را سر صحنه انفجار فیلم‌های دفاع مقدسی ببرید. من قبلاً هم به مسوولین نظام عرض کردم توقع از سینما برای حضور فعال‌تر در عرصه سینمای دفاع مقدس باید متناسب با امکاناتش باشد.

او خاطرنشان کرد: ابزارآلات و ادوات تیم دفاع مقدس ما ادوات جنگ است نه ادوات سینما و بالطبع کار کردن با آنها مخاطرات خاص خود را دارد.

به گفته ده نمکی امکانات و قوانین هیچکدام متناسب با سینما تدوین نشده شما اگر در سینمای انقلاب بخواهید کار کنید الآن آکسسوارهای متناسب با دهه 50 کجا نگهداری می‌شود؟ واصلاً کجا وجود دارد؟ لوکیشن متناسب با دهه 50 کجا ساخته شده؟ این اصلاً کوچک کردن مفهوم انقلاب است که همه آثار به نماهای داخلی برده شود و فقط به خاطر اینکه گزارش یا بیلانی داده شود که ما کاری کردیم یا فیلم یا سریالی ساختیم اقدام به ساخت فیلم کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: عقل مدیریتی ایجاب می‌کرد همین اتوبوس‌های فرسوده و خودروهای فرسوده را به جای اینکه ببرند ذوب آهن بخشی را ببرند در شهرک‌های سینمایی نگهدارند برای استفاده از چنین فیلم‌ها و سریال‌هایی.

ده نمکی درباره لوکیشن و امکانات دفاع مقدس نیز تصریح کرد: در مورد دفاع مقدس هم خیلی مشکل وجود دارد البته این نفی زحمات آدم‌هایی که کار می‌کنند و با همین امکانات حداقلی شهرک را اداره می‌کنند نیست. ولی این امکانات متناسب با توقع از سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیست.

کارگردان فیلم «اخراجیها» افزود: نه اینکه ایده مناسب نداریم من بحثم این است که چه کسی انرژی خود را به این اختصاص می‌دهد که بیاید ایده‌اش را پرورش دهد و تبدیل به درام و فیلمنامه‌ کند وقتی شما می‌دانید که امکانات و بضاعت سینمای ما مثلاً در حد صحنه‌های داخلی خانه‌ها است و حتی نمی‌توانید یک نمای عمومی هم بگیرید واقعا چطور می‌توان ایده را پرورش داد؟

به گفته این کارگردان سینما این حرف‌ها را باید تحلیل و کارشناسی کرد یعنی حالا اگر ایده آورده نمی‌شود باید دید که چرا آورده نمی‌شود یعنی هم باید پای حرف‌های فیلمنامه‌نویسان این حوزه بنشینید و هم پای حرف تهیه کننده‌ها بنشینید که فیلم سینمایی تاریخی و دفاع مقدس که بخشی از تاریخ این کشور است خیلی گران در می‌آید از آن طرف حالا باید بیایید قوانین را مرتبط کنید و کسانی که جان خودشان را در این ژانر به خطر می‌اندازند اینقدر ناجوانمردانه از کنارشان عبور نکنیم.

گلایه جدید مسعود ده نمکی از مسئولان
سینمای جنگ بدون تجهیزات و جلوه های ویژه میدانی میسر نیست و اینها باید پکیج شود و البته به نظر من به جای بحث‌های رسانه‌ای باید رفت داخل اطاق فکر و برای این مسائل به شکلی کاربردی فکر کرد، ببینید هزینه یک فیلم به قول آقایان فاخر که البته الان رنجش تغییر کرده و رفته روی 40 و 50 میلیارد چه نیرو و امکاناتی می خواهد شوخی که نیست. اگر خرج آکسسوار سینمای دفاع مقدس و انقلاب بکنند بخش زیادی از این مشکلات حل خواهد شد. یعنی آنوقت در این حوزه تولید فیلم ارزان می‌شود ولازم نیست که اینقدر پول خرج شود.

ده نمکی در ادامه این گفت و گو به این مسئله اشاره کرد که سینمای جنگ بدون تجهیزات و جلوه های ویژه میدانی میسر نیست و ادامه داد: این کوچک کردن دفاع مقدس است که شما روایت را فقط به داخل خانه ها و نماهای محدود خارجی محدود کنید و آن یک بخش کوچکی از سینمای دفاع مقدس است. یعنی شما چون امکانات ندارید می‌خواهید جنگ را کوچک کنید و چون امکانات ندارید می‌خواهید حقیقت را کوچک کنید. حالا یک بخشی از به اصطلاح قصه‌های انقلاب و دفاع مقدس است که احتیاجی به انفجار ندارد ولی آن همه سینما نیست. یکی از صد فیلم می‌تواند اینطور باشد من تعجب می‌کنم اخیراً فیلم دفاع مقدسی ساخته شده و این همه هم پشتش ایستادند و این اوج به نظر ناکاربلدی هست که شما صحنه‌های مستند جنگی را بیاورید داخل فیلم سینمایی بگذارید دلیلش این است که ساخت صحنه‌ های جنگ عرضه کارگردانی می خواهد و ممکن است تلفات بدهید و ما یک همچین بسترهایی را نداریم.

نبود امکانات باعث می شود واقعیت جنگ را کوچک کنید
ده نمکی در پایان اضافه کرد: شما نمی‌توانید فیلم جنگی بسازید و بعد از صحنه مستند دفاع مقدس استفاده کنید آیا واقعاً سینمای جنگ این است؟ نخیر این نشان می دهد که شما از لحاظ تکنیکی توان ساخت چنین صحنه‌هایی را ندارید البته خود این هم یک بحث جدیدی را باز می‌کند الزاماً همه کارگردان‌های ما قدرت دکوپاژ و میزانسن صحنه‌های جنگی را ندارند در بخش صحنه‌های جنگی کارگردان ویژه صحنه‌های جنگی نیاز دارد یعنی یک کار گروهی انجام می‌شود ولی این که برای پاک کردن صورت مسئله شما بیایید صحنه‌های مستند جنگ بگذارید یا اینکه کپشن بگذارید که اینجا فلانی شهید می‌شود کوچک کردن حقیقت است.

منبع: بانی فیلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس