کد خبر 426075
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۵

هر مسافری که به عراق وارد می‌شود 10 دلار به وزارت سیاحه این کشور پرداخت می‌کند، این قانون که میراث رژیم بعث صدام است، شامل زائران ایرانی هم می‌شود.

به گزارش مشرق، هر زائری که از ایران به فرودگاه نجف وارد می‌شود نیز 10 دلار و یا به عبارتی 33 هزار تومان عوارض پرداخت می‌کند، استانداری نجف هم 10 دلار دیگر می‌گیرد.

این‌ها قوانین تازه‌ای نیستند، چند سالی است که اجرا می‌شود. سازمان حج و زیارت ایران پس از توسعه‌ی سفرهای زائران ایرانی به این کشور و تثبیت حداقلی دولت عراق، تلاش کرد این هزینه‌ها را حذف کند؛ اما تا امروز این تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است.

در دوره‌ی نخست وزیری نوری مالکی، دستوری برای «معامله به مثل» داده شد که براساس آن هر هزینه‌ای که دولت عراق از مسافران کشورهای دیگر دریافت می‌کرد، طرف مقابل نیز می‌توانست دریافت کند، البته این معامله بر سر حد کم هزینه‌ها صورت می‌گرفت، یعنی هر طرف که هزینه‌ی کمتری می‌گرفت، همان نرخ تثبیت می‌شد.

کمیته‌ای هم بین ایران و عراق تشکیل شد تا تفاوت‌های هزینه‌ای استخراج شود، اما عراقی‌ها دستور «نوری مالکی» را به بهانه‌ اینکه هیات وزیران این کشور نیز باید مصوبه‌ای برای آن داشته باشد، اجرا نکردند.

دوره‌ نخست وزیری «نوری مالکی» به پایان رسید، اما آن مصوبه صادر نشد و دولت عراق همچنان طبق قوانین قدیمی دوران حکومت صدام پیش می‌رود و از مسافران خارجی هزینه‌هایی را به انگیزه‌های مختلف دریافت می‌کند.

دولت ایران پس از آن‌که با چنین شرایطی مواجه شد، هزینه‌ی ویزای ایران را برای اتباع عراقی از 14 دلار به 30 دلار تغییر داد تا مبلغ آن به ویزای عراق نزدیک شود.طبق مصوبات کمیته مشترک ایران و عراق قرار بود دو کشور در دریافت هزینه‌ها مشابه یکدیگر عمل کنند،اما طبق اظهارات مسوولان حج و زیارت ایران و همچنین مدیران کاروان‌ها، این دولت چندان پایبند به مصوبات کمیته مشترک نبوده است.

قرار است جلسه‌ای احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان در تهران با حضور وزیر گردشگری دولت جدید عراق برگزار شود تا چالش‌های این چنینی برای حفظ حقوق زائران و مسافران ایرانی، برطرف شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • آشاري ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    لااقل اون موقع زنده بر ميگشتن اما الان برگشتشون دست خداست . بعضي وقت ها جسدي هم به ايران نميرسه
  • SMAH1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    در مواقغ خاص (مثل عاشورا و عید نوروز) مبلغ این هزینه 25 دلار می شود
  • هم وطن ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    این همه پول به جیب بزنن و تازه شما میخوایید بعد از ماه مبارک جلسه بزارید.زهی خیال باطل
  • زایر ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    مسئولان محترم نبایدکوتاه بیایندهرچند اونا میگیرن شماهم بگیرید
  • مصطفی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    1- کاش ویزا بین این دو کشور رو بردارند که ثرمایه گردشگری بیشتری وارد هر دو کشور شود 2 - برای تسهیل زائرین اهل بیت که در هر دو کشور وجود دارد کاری شده باشد.
  • Ali ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    سلام ، خواهشا اعلام كنيد كه چند سالي است كه سفارت عراق با يك دفتر گردشگري در تهران قرار گذاشته است، و فقط زائر ان كه قصد گرفتن وي اي انفرادي يا گروهي دارند بايد به اين دفتر كه نزديك سفارت عراق است مراجعه كنند و علاوه بر ٤٣ دلار ده هزار تومان هم به اين دفتر براي تحويل فقط پسپورت بپردازند!! در اين چهار سالي كه اين دفتر كار مي كند چيزي در حدود ميليون ها ويزا گرفته شده و ميليون ها ده هزار تومان كه اصلا مشخص نيست چرا سفارت عراق با اين دفتر خاص كار مي كند
  • علی رضا 68 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    خدایا صدام رو عذابشو بیشتر کن........امین
  • علی رضا 68 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    خدایا صدام رو عذابشو بیشتر کن........امین
  • علی رضا 68 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    خدایا صدام رو عذابشو بیشتر کن........امین
  • علی رضا 68 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    خدایا صدام رو عذابشو بیشتر کن........امین
  • علی رضا 68 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    خدایا صدام رو عذابشو بیشتر کن........امین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس