علما درباره نماینده رهبر انقلاب در عراق می‌گویند: آیت‌الله آصفی آنقدر به امام و رهبری علاقمند بودند که بدون هیچ شرط و شروطی، مسئولیتی که رهبری برایشان تعیین کرده بودند را پذیرفتند در حالیکه موقعیت های بهتری هم داشتند.

آیت‌الله شیخ محمدمهدی آصفی که بود و علما درباره وی چه گفتند؟ + تصاویر

گروه فرهنگی مشرق - آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق، صبح امروز دارفانی را وداع گفت؛ وی که از بیماری سرطان کبد رنج می‌برد، پس از ادای نماز صبح دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت.

پیکر این عالم ربانی فردا (جمعه)در قم مقدس تشییع خواهد شد. زمان و مکان تشییع متعاقباً اعلام می‌شود؛ پیکر آیت الله آصفی بنا به وصیت وی در نجف اشرف به خاک سپرده خواهد شد.

آنچه در ادامه می‌آید، مختصری از زندگی بابرکت این عالم برجسته شیعی است.

پدر ایشان آیت‌الله شیخ علی‌محمد بروجردی آصفی از علماء و مجتهدین حوزه علمیه و از عارفان روزگار خود بود و گنجی بود از معرفت در کنجی قرار گرفته و آثاری در فقه و اصول و تفسیر از ایشان به جا مانده است که بعضی از آن‌ها مستقلاً یا در مجلات علمی آن روز به چاپ رسیده است.

مادر ایشان دختر آیت‌الله شیخ محمدتقی بروجردی از فقهاء معروف عصر خود بود که در درس مرحوم محقق عراقی و نائینی و اصفهانی فقه و اصول را فراگرفته بود و آثار مطبوعی از ایشان باقی است که مهم‌تر از همه یک دوره اصول به نام "نهایة الافکار" و یک دوره فقه استدلالی فقهی بر عروة الوثقی به عنوان حاشیه استدلالی است.

آیت‌الله آصفی مقدمات و سطح را در نجف در محضر والد و جمعی از بزرگان حوزه فراگرفت و همچنین خارج فقه و اصول را در همین حوزه در درس بزرگان عصر خود حاضر می‌شد و از گنجینه معارف آن‌ها بهره می‌برد.

دروس دانشگاهی را نیز تا مرحله فوق‌لیسانس در دانشگاه بغداد گذراند.

در فعالیت‌های سیاسی بر علیه رژیم عراقی بیش از بیست و پنج سال خدمت کرد و همچنین در کادر رهبری حزب الدعوة بیش از سی سال بود و تا آنجا که می‌توانست در حفظ این حزب اسلامی در خط صحیح ولایت و فقاهت کوشید و بیش از ده سال سخنگوئی رسمی این تشکیلات را به عهده داشت که بعداً در اثر برخی از مسائل ارتباط خود رابا حزب قطع کرد.

در حوزه علمیه نجف و قم فقه و اصول و فلسفه و خارج تفسیر قرآن و در حوزه علمیه قم خارج فقه و اصول را متجاوز از ده سال بود که درس می‌گفتند

حدود هفت سال در کویت مرکز دینی بزرگی را در جامع النقی اداره می‌کرد و به تعلیم و تهذیب و خدمت فرهنگی مردم پرداخت و در این مدت آثار و خدمات فراوانی در این منطقه از خود به یاد گذاشت.

به زبان‌های عربی و فارسی سخن می‌گفتند و می‌نویشتند.

کتاب‌های ایشان به زبان‌های فارسی -اردو - ترکی -انگلیسی - فرانسوی - کردی ترجمه شده است. در مجلات معروف عصر خود مقالات و بحث‌های علمی بسیاری نوشته است و تخصص ایشان بیشتر در قرآن و فقه و اصول بوده است.

اساتید ایشان عبارت‌اند از:

در مقدمات و سطوح:

مرحوم آیت‌الله میر سید علی ساوه‌جی، مرحوم حجت‌الاسلام شیخ محمد حجارباشی سلطانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ علی کازرونی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرحوم شیخ اسماعیل کازرونی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرحوم شیخ محمدعلی مدرس افغانی، مرحوم والد بزرگوار ایشان آیت‌الله شیخ علی‌محمد آصفی بروجردی، مرحوم آیت‌الله شیخ صدرالدین بادکوبی، مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی لنکرانی، مرحوم آیت‌الله سید اسدالله مدنی هخرقانی.

در فلسفه:

آیت‌الله شیخ مسلم ملکوتی سرابی و مرحوم آیت‌الله شیخ محمدرضا مظفّر

در خارج فقه و اصول:

آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی، آیت‌الله العظمی سید محسن حکیم، آیت‌الله العظمی امام خمینی، آیت‌الله العظمی سید عبدالله شیرازی، آیت‌الله سید محمد روحانی، آیت‌الله میرزا باقر زنجانی، آیت‌الله شیخ حسین حلی، آیت‌الله میرزا هاشمی آملی

{$sepehr_album_27340}

اجازه اجتهاد

اولین‌بار مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ میرزا هاشم آملی از قم در 1393 به ایشان اجازه اجتهاد داد و بعداً در 1394 آیت‌الله شیخ مرتضی آل‌یاسین از نجف به ایشان اجازه اجتهاد دادند.

این هر دو اجازه در مقدمه کتاب ملکیه الارض چاپ شده است. این کتاب به سال 1390 در نجف تألیف شده است.

نگاه مراجع و علما به آیت‌آلله آصفی

آیت‌الله شیخ محمدمهدی آصفی که بود و علما درباره وی چه گفتند؟ + تصاویرآیت‌الله سبحانی: آرای آیت‌الله آصفی ضامن مدیریت جامعه امروز است

آیت الله سبحانی درباره ایشان می‌گوید قهرمان گفتار ما یعنی حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدمهدی آصفی همچون منشور چند پهلو دارای ابعاد و جوانب گوناگونی است که تحلیل هر یک از آن جوانب برای خود مجال خاصی می‌طلبد؛ ایشان در قلمرو فقه و فقاهت بالاخص مسائل مربوط به حکومت اسلامی و یا حقوق زنان توانسته است طرح‌های خوبی را ارائه کند و به یک رشته از پرسش‌ها پاسخ محکم دهد و در عین اینکه آرا و نظریات او ضامن مدیریت جامعه امروز است، ولی از حدود کتاب، سنت و اجتماع فقیهان بیرون نمی‌رود و سیمای روشنی که چکیده فقه پویا است از حکومت اسلامی و حقوق زن ارائه می‌نماید.

این مرجع تقلید تصریح کرده است: آیت‌الله آصفی در تبیین مسائل عقیدتی بالاخص موضوع مربوط به پیشوایی پس از رحلت پیامبر (ص) با بیان شیواییتنصیصی بودن مقام ولایت را با شرایط آن زمان منطبق می‌سازد و با یک محاسبه اجتماعی ثابت می‌کند که جز این راه، راه دیگری تضمین کننده منافع اسلام و مسلمانان نیست؛ ایشان در عین فراگیری فقه، کلام و فلسفه از تفسیر قرآن باز نمانده و تفسیر موضوعی او به نام «فی رحاب‌القرآن» در 14 جلد گواه بر احاطه او بر بسیاری از نکات آیات است؛ ایشان با بودن در سنگر تألیف و تدریس در قلمرو مبارزه با طاغوتیان، حزب بعث و اذناب آن پیشتاز بوده و در حد بذل پیش رفته است.[1]

آیت‌الله شیخ محمدمهدی آصفی که بود و علما درباره وی چه گفتند؟ + تصاویرآیت الله مکارم شیرازی: جامعیت علمی از ویژگی های آیت الله آصفی است

آیت الله مکارم شیرازی درباره ایشان می‌گوید: آیت الله آصفی را سال‌ها است که می‌شناسیم و او مردی عالم، دانشمند، وارسته و صاحب افکار معتدل بوده و از محضر بسیاری از بزرگان قم و نجف بهره مند شده و صاحب تالیفات فراوان، پر مغز و پر معنا است
.

آیت الله مکارم شیرازی در این پیام اضافه کرده است: آیت الله آصفی در مسائل سیاسی بحمدالله صاحب نظر و در مسائل اجتماعی و خدمت به محرومان دارای فعالیت های چشمگیر و از نظر اخلاقی دارای تواضع و دنبال نام و نشان نبودن و زندگی ساده است.[2]

آیت‌الله شیخ محمدمهدی آصفی که بود و علما درباره وی چه گفتند؟ + تصاویرحجت الاسلام قاضی‌عسگر: ایشان بسیار متواضع با روحیه طلبه پروری بالا بودند

با اشاره به آشنایی دیرینه با آیت الله آصفی افزود: بنده در کلاس تفسیر ایشان شرکت می‌کردم و از آن زمان به شدت به ایشان علاقه مند شدم.

وی در زمینه فضائل اخلاقی آیت الله آصفی خاطر نشان کرد: ایشان شخصیتی بسیار متواضع با روحیه طلبه پروری بالا هستند. آیت الله آصفی زندگی فقیرانه وزاهدانه ای دارد که این زی طلبگی را در تمام دوران زندگی خود حفظ کرده است.

سرپرست امور حجاج افزود: آیت الله آصفی تمامی کمک‌ها و درآمدهایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد را صرف محرومین می‌کنند. توجه وپیگیری ایشان به فقرا ومحرومین وموسسات خیریه در خور ستایش وتقدیر است.

وی در ادامه ضمن ستودن جامعیت علمی آیت الله آصفی گفت: احاطه کامل ایشان در علوم مختلف مانند فقه، اصول، عقاید وتفسیر، بیانگر جامعیت علمی ایشان است.

حجت الاسلام قاضی عسگر در پایان با بیان اهمیت برگزاری چنین کنگره‌هایی افزود: تجلیل از علما در زمان حیاتشان اثرات بسیار مطلوبی دارد. باید تا می‌توان از وجودشان بهره برد؛ چراکه این شخصیت‌ها برای نسل امروز به عنوان الگو مطرح می‌شوند.[3]

آیت‌الله شیخ محمدمهدی آصفی که بود و علما درباره وی چه گفتند؟ + تصاویرحجت الاسلام والمسلمین اختری: فکر منسجم سیاسی یکی از ویژگی های آیت الله آصفی است

حجت الاسلام والمسلمین اختری درباره ایشان گفتند: زهد و تقوای آیت الله آصفی یکی از ویژگی های برجسته او محسوب می‌شود به طوری که حتی امروز هم در نجف، زندگی بسیار ساده ای دارد با اینکه مراحل مختلفی را در مسیر حرکت خود دنبال کرده‌اند.

او با اشاره به مسئولیت های گوناگون آیت الله آصفی در دوره های مختلف گفت: عضویت در شورای عالی انقلاب عراق از جمله این مسئولیت‌ها به شمار می‌رود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) به عشق و علاقه رهبر معظم انقلاب به آیت الله آصفی اشاره و ابراز کرد: بعد از سقوط صدام، ایشان آیت الله آصفی را برای نمایندگی در حوزه نجف انتخاب کردند.

او افزود: آیت الله آصفی نیز آنقدر به امام و رهبری علاقمند هستند که بدون هیچ شرط و شروطی، مسئولیتی که رهبری برایشان تعیین کرده بودند را پذیرفتند در حالیکه موقعیت های بهتری هم داشتند.

اختری به پرداختن آیت الله آصفی به مسئولیت های تبلیغی اشاره کرد و گفت: مسأله تبلیغ، مسئولیت پیامبران و عالمان دین است؛ ایشان از لحظه ای که پا به میدان تبلیغ گذاشته تا امروز، در هر زمینه ای هر کاری که امکان داشته انجام داده است به طوری که شرق و غرب عالم را برای این امر پیموده، سخنران‌ها، مصاحبه‌ها و تدریس های مختلفی را انجام داده است.

او افزود: اقدامات سیاسی و اجتماعی، کاری اساسی و دینی است و آیت الله آصفی به این مقولات پرداخته است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه فکر سیاسی منسجمی را از آیت الله آصفی شاهد بوده‌ایم گفت: آقایان در عراق این را تشخیص دادند که با توجه به سقوط عراق در جریان کمونیستی، باید حکومت تشکیل داد و این امر بدون تبلیغات امکان پذیر نیست؛ آیت الله آصفی هم وارد حزب الدعوه و هم وارد سیاست شد و با دولت وقت و جنایتکار توده ای عراق به مبارزه برخاست.[4]



[1]-http://www.balagh.ir/content/655

[2]-http://www.balagh.ir/content/654

[3]-http://www.balagh.ir/content/707

[4]-http://www.balagh.ir/content/657

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    1 0
    روحش شاد
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    1 0
    انشا الله با امیرالمومنین محشور بشه
  • نا شناس ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    روحشان شاد باد انشاءالله
  • مسعود ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    1 0
    رحمت خاص الهی بر این مرد خدا و محب و محبوب ولی مان حضرت امام خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس