عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: بازرسی و بازدید از مراکز نظامی و مراکز غیر نظامی فرق نمی‌کند، در حقیقت مراکز غیرهسته‌ای، چنین چیزی را قبول نمی‌کنیم.

به گزارش مشرق، سید عباس عراقچی که برای انجام دور جدیدی از گفت‌وگوهای هسته‌ای در سطح معاونین ایران و 1+5 در صدر هیئت مذاکره کننده کشورمان به وین سفر کرده است، روز پنجشنبه درخصوص اظهار نظر نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای که گفته بود کار تنظیم متن توافق جامع هسته‌ای رو به پایان است، گفت: ما پیشرفت‌های زیادی در متن توافق نهایی داشته‌ایم اما درخصوص ضمائم آن هنوز پیشرفت‌ها به‌میزان زیادی نبوده و کار همچنان ادامه دارد.

عراقچی با بیان اینکه کار بسیار سخت و پیچیده است، افزود: به هر حال چند هفته دیگر فرصت داریم و امیدواریم بتوانیم در موعد مقرر یا حتی زودتر کار را به سرانجام برسانیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران درخصوص غیرقانونی بودن بازدید از مراکز نظامی ایران، گفت: من این نکته را بارها توضیح داده‌ام که چیزی به‌عنوان بازرسی و بازدید از مراکز نظامی، غیرنظامی و در حقیقت مراکز هسته‌ای با این عنوان و شکل نداریم.

عراقچی تأکید کرد: آن چیزی که در قالب پروتکل الحاقی مطرح است، بحث «دسترسی مدیریت شده» به تأسیسات هسته‌ای است، این دسترسی مدیریت شده را قبلاً توضیح داده و تأکید کرده‌ایم که از نظر ما با بازدید یا بازرسی که در ذهن ما شناخته می‌شود، کاملاً تفاوت دارد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر ما دسترسی مدیریت شده به‌معنای بازدید یا بازرسی نیست و در همین قالب ما درحال تنظیم قواعدی برمبنای پروتکل الحاقی درصورت دستیابی به توافق نهایی هستیم که بحثها درمورد آن همچنان ادامه دارد و هنوز درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران تصریح کرد: به هر حال اگر توافقی به دست آید که برمبنای آن پروتکل الحاقی اجرا شود، به‌عنوان بخشی از توافق نهایی حتماً دسترسی‌ای که در قالب پروتکل الحاقی داده می‌شود، دسترسی‌های مدیریت شده خواهد بود.

ششمین دور رایزنی‌های هسته‌ای ایران و 1+5 در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز در وین برگزار می‌شود.

هنوز مشخص نیست که این مذاکرات تا چه روزی ادامه خواهد داشت. این گفت‌وگوها با حضور همه هیئت‌های مذاکره کننده 1+5 و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در سطح معاونان وزرای خارجه و مدیران کل برگزار خواهد شد.

اتحادیه اروپا روز گذشته در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک گروه سه کشور اروپایی به‌علاوه سه کشور غیراروپایی موسوم به 3+3، برای رسیدن به راه‌حلی جامع برای مسئله هسته‌ای ایران، گفت‌وگوها روز پنجشنبه در وین ادامه خواهد یافت.

پنجمین دور این رایزنی‌ها از پنجم تا هشتم خرداد ماه در وین برگزار شد و یک روز بعد (نهم خرداد ماه) نیز ظریف و کری به‌همراه معاونانشان و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو جلسه صبح و بعدازظهر در ژنو سوئیس و درحدود 6 ساعت و نیم به گفت‌وگو در راستای رفع اختلافات بر سر راه نگارش پیش‌نویس برجام پرداختند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • بابک ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    بازی باکلمات تا کی ؟
  • مقداد ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    نظور از دسترسی مدیریت شده یعنی چی؟
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    به فرموده مقام معظم رهبری هرگونه بازرسی ممنوع است چه مدیریت شده و چه آزاد !
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    تعهد کتبی خارج از پروتکل نباید داده شود بعلاوه پروتکل داوطلبانه است و مثل خود غربی ها اجرا شود نه به حالت خاص ضمنا در برابر سیاست بازگشت تحریم با یک ماشه بازگشت غنی سازی هم با یک ماشه امکان پذیر باشد ولازمه آن حفظ زیر ساخت های غنی سازی اراک ونقاط دیگر است.
  • هیچ ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    دسترسی یعنی دسترسی، مدیریت شده و نشده نداره
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    وظیفه تیم مذاکره کننده جبران خطای گذشته و بستن همه راه ها برای دسترسی غرب به دانشمندان، مکان ها، تجهیزات و اسناد نظامی ایران است نه پیدا کردن راهی دیگر برای آن!
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    عراقچی چرا این قدر با کلمات بازی می کنه؟ مگه مردم نامحرمن؟ دسترسی مدیریت شده به سایت های نظامی برای نمونه برداری محیطی و البته طبق بیانیه لوزان با تجهیزات پیشرفته یک جاسوسی مدرن و شیک هست.
  • بازرسی با سی سال تجربه ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    تو که اینقدر شهامت داری چرا این شهامت را در برابر دشمنان ملت بکار نمی بری . با زبان های مختلف می خواهی بازرسی ها را توجیه کنی . برای غربی ها مهم این است که بیایند و از نزدیک به یک چیز ناخنک بزنند . اگر مانع بازرسی آنها شوی بهانه ای برای دخالت نظامی به آنها داده ای و اگر از ابتدا در مقابل آنها باستید این بهتر است . این را به چه زبانی به شما بفهمانیم .
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    اینها دلواپس نیستند ضد انقلاب و ضد ولایت هستند و احمقند نمی دانند اگر تحریم ها برداشته نشود وضع ایران از سوریه بدتر می شود ودر نهایت به ضرر این مردم است پس اینها احمق و ضد ولایت هستند
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    بیشتر از چیزی که شما به اونها نیاز دارید اونها محتاج شمان /سفت بایستید
  • حامدر ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    یک کلمه بگو خودتو خلاص کن...اجازه بازدید و بازرسی به هر شکل از مراکز نظامی را نمی دهیم
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    دسترسی بی دسترسی اجازه نمی دهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــیم
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    پروتکل الحاقی تصویبش با مجلس است و اجازه نمی دهیم مجلس و مردم را در کار انجام شده قرار دهید .
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    اینافکرمیکنن مردم احمقن!
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    بازرسی یا دسترسی مدیریت شده یا نشده با چشمان بسته یا باز مخالف استقلال ایران اسلامی و سبب تهدید ایران به جنگ خواهد شد اعتماد آقایان به خدا باشد نه کدخدا
  • علی ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    دسترسی مدیریت شده معنا ندارد هیچ دسترسی نخواهیم داد عراقچی مواظب باش بصیرت داشته باش
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    اونقدر در امنیت غرق بودی که فک میکنی به صورت طبیعی همه اینطوری امنیت دارن هیچ عاقلی اطلاعات نظامیشو در اختیار کشورهای دوست هم قرار نمیده چه برسه به دشمن اگر بازدید صورت بگیره همون بلایی که سر سوریه عراق و ... اومده یر ایران هم میاد بی عقل
  • ناشناس ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    بر طبق نظرسنجیها مردم مخالف بازدید ودسترسی به سایتهای نظامی هستند مردم راهپیمایی می کنند تجمع می کنند واعتراض خود را اعلام می کننداما تیم هسته ای بازحرف خودشون را می زنند این چه معنی میده ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس