کد خبر 4224
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰

فراستي درباره فيلم افراطي ها گفت: در اين فيلم "ديالوگها" و "موقعيت" کمدي نيست. فيلم پيام ندارد. توي زندان ما جز لودگي و مسخره بازي چيزي نمي بينيم.

به گزارش مشرق به نقل از جهان، در ابتداي اين برنامه مسعود فراستي در باره فيلم افراطي ها بيان داشت: فيلمنامه اين فيلم چند دست است و کمدي اين فيلم فقط بر اساس آواز خواني علي اوسيوند "بازيگر اين فيلم" که بسيار هم بد مي خواند شکل مي گيرد.
وي ادامه داد: اگر چه مردم در لحظه مي خندند اما فيلم کمدي نيست.
در ادامه بابائيان تهيه کننده فيلم با رد بد آواز خواندن اوسيوند گفت: اوسيوند يک بازيگر است نه خواننده که قرار باشد صداي خوبي داشته باشد!
در ادامه اين برنامه فراستي درباره فيلم افراطي ها گفت: در اين فيلم "ديالوگها" و "موقعيت" کمدي نيست. فيلم پيام ندارد. توي زندان ما جز لودگي و مسخره بازي چيزي نمي بينيم.
اين منتقد سينما ادامه داد: اين فيلم تمام ويژگي هاي فيلمفارسي هاي قبل انقلاب را دارد. يکي از مصيبت هاي فيلم هاي قبل انقلاب اين بود که پشت بازيگر نمي ايستاديم ولي فيلم بر اساس بازيگر پيش مي رفت.
فراستي در ادامه گفت: در اين فيلم معلوم نيست با چه کساني در ارتباط هستيم.اين افراد لات را نقد نمي کنيم. اينها تنها افراد حاشيه داري هستند که زمان، مکان، خانواده شان و ...مشخص نيست.
فراستي به يکي از سکانس هاي اين فيلم اشاره کرد و گفت: مثلا در سکانسي که اوسيوند با بطري مشروب در خيابان است و به روحاني نزديک مي شود و از روحاني مي خواهد که روضه بخواند و سپس متحول مي شود، نمونه بارز يک فيلمفارسي است.
در طول برنامه هفت و پس از صحبت هاي فراستي گفتگوي زنده تلفني با "رنجبر" فيلمنامه نويس اين فيلم ارتباط برقرار شد که وي در رابطه با اين فيلمنامه گفت:
اين فيلمنامه اصلا مربوط به من نيست و تنها 2 ثانيه از فيلم که اسم من نمايش داده مي شود مربوط به من است!وي ادامه داد: يک روز آقاي جهانگيري(کارگردان) از من خواستند يک فيلمنامه پليسي و اکشن براي ايشان بنويسم و با صحبت هايي که با من کردند من را به هيجان آوردند.
وي افزود:آقاي جهانگيري گفتند من مي خواهم يک فيلم بسازم که برايم ماندگار باشد، با اين قضايا من را تحريک کردند که من به ايشان کمک کنم. من فيلمنامه را به ايشان پيشنهاد دادم، اما فيلمنامه ديگري ساخته شد.
وي در پايان اين گفتگو مدعي شد که فيلمنامه "افراطي ها" را ارژنگ امير فضلي" نوشته است!
در ادامه جهانگير جهانگيري کارگردان افراطي ها گفت:اصلا به اين صورت که آقاي رنجبر مي گويند نيست. آقاي بابائيان(تهيه کننده فيلم) فقط ايده داده اند. ضمن اينکه من از آقاي رنجبر خواهش نکردم بلکه يک دوست مشترک ايشان را پيشنهاد دادند. فيلمنامه ايشان بد نبود بلکه بدرد کار ما نمي خورد. من فيلمنامه را دوست نداشتم نه اينکه فيلمنامه بد بوده باشد.
جهانگيري ادامه داد: چون آقاي رنجبر زحمت کشيده بودند اسم ايشان را در تيتراژ زديم.
در ادامه داريوش بابائيان تهيه کننده فيلم گفت: فيلمنامه اي که آقاي جهانگيري براي من آوردند فيلمنامه بازنويسي شده آقاي رنجبر بود. اما من بخش خصوصي هستم بايد فيلمي بسازم که بفروش باشد. اين فيلمنامه را 4 نفر نوشتند و اصلا ارژنگ امير فضلي ننوشته است.
فراستي نيز در اين رابطه گفت: من آقاي رنجبر"فيلمنامه نويس اوليه افراطيها" را از قديم مي شناسم ايشان آدم با سوادي است. دغدغه هاي خيلي جدي دارد و دست به قلم خوبي دارد.
فراستي ادامه داد: اين فيلم (افراطي ها) تقليد از اخراجيهاست. از اسم فيلم گرفته تا بيلبوردها، صراحت در شوخي ها،بازيگران و ....
وي افزود:بازيگرها در اين فيلم که اصلا افراطي نيستند،تحت تاثير اخراجيهاست منهاي اصول اخراجيها.يعني شوخيها در اين فيلم ظاهري شبيه اخراجيها دارد، در صورتيکه در اخراجيها ريا کاري نفي مي شود اما اين فيلم اينجوري نيست و مردم تنها بدليل شباهتش به اخراجيها به ديدن اين فيلم مي روند.
در ادامه داريوش بابائيان تهيه کننده فيلم گفت: اين فيلم اصلا کپي برداري از اخراجيها نيست.ما يک سري بازيگر طنز که بيشتر نداريم. که بيشتر آنها نيز در اخراجيها بازي کرده اند؛حالا هر کسي از اين بازيگرها استفاده کند يعني از اخراجيها تقليد کرده است؟
وي ادامه داد: مردم اين جنس فيلم را مي خواهند اما فيلم ديده نشد!
فراستي در ادامه انتقاد از فيلم افراطي ها گفت: افراطي ها شمايل يک فيلمفارسي بعد از انقلاب است که تمايل بيشتري به سينماي قبل انقلاب دارد.
وي ادامه داد:بدترين چيز اين فيلم اين است که اين فيلم قصه ندارد.شخصيت و تيپ هم ندارد. آدمهايي در اين فيلم هستند که دليل ندارند. فقط بزن و بکوب دارند.
وي افزود: فيلم به هيچ عنوان پيام ندارد.انتقاد جدي موشکافانه اجتماعي ندارد.در فيلم از ابتدا يک طلبه اي وارد مي شود که تا انتها هست و دست انداختن اين طلبه در طول فيلم بسيار توهين آميز است.
اين دوگانگي است و دست انداختن اين طلبه فقط بخاطر گيشه است.اين دست انداختن ها هم اصول ندارد.
جهانگير جهانگيري کارگردان اين فيلم در ادامه و در پاسخ به فراستي گفت:ما در جامعه براي اين طلبه ها هم احترام قائل هستيم.آقاي فراستي هر جور بخواهند فکر کنند. اما من يک انتقاد به ايشان دارم و آن اينکه ما قصد نداشتيم از اخراجيها تقليد کنيم.
در ادامه فريدون جيراني که بطور مکرر صحبتهاي مهمانان برنامه را قطع مي کرد و باعث آزردگي مخاطب و حتي ميهمانان مي شد گفت:لات هاي فيلم اخراجيها وارد فيلم شما شده است که البته اشکال ندارد اما مشکل اين است که بازيها در نيامده است.
جهانگيري کارگردان افراطي ها در پاسخ گفت:به نظر من بازيها در آمده است. به نظر من فيلم لطمه هايي خورده اما حاصل کار درست است.
در ادامه جيراني به بابائيان تهيه کننده اين فيلم گفت: آيا بخش خصوصي مجبور است اينگونه فيلمها را بسازد که وي در پاسخ گفت: من بخش خصوصي هستم و نمي توانم فيلم ماندگار بسازم بودجه بدهند من هم فيلم ماندگار مي سازم.
مسعود فراستي منتقد سينما هم در پايان گفت:ما سينماي کمدي را دست کم گرفته ايم و اتفاقا سخت ترين نوع سينماست.
دوستان چون در معاونتهاي مختلف سينمايي درباره مباحث اجتماعي سخت گيري کرده اند، کمدي هاي سهل الوصول که دخل و خرج مي کند، رشد مي کنند و اين نوع فيلمها نيز اصلا قرار نيست پيامي داشته باشند.
مردم حتي الان فيلمهاي جدي مي بينند که خنثي هستند و همين عوامل باعث ريزش مخاطب شده است.مميزي هاي بي مورد معاونتهاي مختلف سينمايي باعث خنثي شدن اينگونه فيلمها شده است. در صورتيکه اين فيلمها فرافکني است و خستگي در کن!
همچنين در بخش ديگري از اين برنامه به موضوع دلايل ريزش مخاطب سينماها پرداخت شد که ميهماناني چون، علم الهدي سينمادار و کارشناس سينما،مسعود ده نمکي کارگردان و سيد جمال ساداتيان تهيه کننده سينما حضور داشتند.
در اين نشست که مشروح ان در بخش ديگري منتشر مي شود ده نمکي دليل ريزش مخاطب را بالا رفتن سطح توقع مخاطب دانست و علم الهدي اين دلايل را عدم رقابت سينماي ايران با نمونه خارجي، رشد شبکه ويديويي، رشد ماهواره ها، ورود فيلمهاي خارجي پر مخاطب به بازار به شکل ويديويي و ...داست. وي در ادامه گفت: در سال 69 ما 70 ميليون مخاطب سينما داشته ايم که در سال 88 با احتساب اخراجيها، حدود 14 ميليون نفر شده است يعني هر ايراني هر 5 سال يکبار به سينما رفته است....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس