کد خبر 420828
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱

نماینده مجلس شورای اسلامی، در واکنش به واردات سیگار برند «مارلبورو» که گفته می شود وابسته به رژیم صهیونیستی است، گفت: این موضوع همچنان بلاتکلیف مانده است.

 به گزارش مشرق، حسین طلا در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع هفته مبارزه با دخانیات، گفت: اینکه سیگار و قلیان به جامعه آسیب می زند شکی نیست اما نوع نامناسب نگاه به این کالاها موجب شده است تا ارزیابی و مبارزه درست با این کالاها نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی با نهادی مسئول کنترل دخانیات است، افزود: تا چند وقت پیش شرکت دخانیات ایران هم وظایف حاکمیتی و هم تصدی گری در این باره داشت اما به استناد قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکتی که کار تولیدی می کرد برای رد دیون دولت به سازمان بازنشستگی فولاد واگذار شد و وظایف حاکمیتی هم شامل مبارزه با قاچاق، ارائه مجوزهای عاملیت های تولیدی و توزیعی و مجوز واردات در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

طلا در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید که برنامه قطع واردات موفق نبوده است، گفت: بله ما در اصل واگذاری دچار مشکل شدیم و پس از خصوصی سازی متولی مبارزه با قاچاق که توان اجرایی هم داشت با خلأء مواجه شد و در بازار افزایش کالای قاچاق داشتیم.

وی ادامه داد: تمایل تولید کنندگان برای تولید کالای دخانی در داخل، کم بود زیرا هم هزینه تولید در داخل، بالا و هم ایجاد کارخانه در داخل دچار مشکل بود.

طلا با اشاره به اینکه آمار دقیقی از مصرف دخانیات در کشور وجود ندارد،گفت: سال ۸۹ و ۸۸ میزان مصرف کالای دخانی در کشورمان حدود ۶۰ میلیارد نخ سیگار بود و پارسال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد در ۵ سال گذشته مصرف سیگار در ایران دو برابر شده است.

وی افزود: تا زمانی که آمار دقیقی از مصرف دخانیات در داخل نداشته باشیم نمی توانیم آمار دقیقی از قاچاق داشته باشیم.

طلا ادامه داد: کالای قاچاق به راحتی هم از مبادی رسمی و هم غیررسمی وارد کشور می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تاکید کرد: مردم کالاهایی را که قاچاق است و مجوزهای لازم را ندارد نخرند و این یکی از بهترین راه های مبارزه با قاچاق است.

طلا گفت: ۴۸ درصد مصرف کنندگان دخانیات نخستین تجربه مصرف سیگار را در کمتر از ۱۴ سالگی، ۳۰ درصد در ۱۴ تا ۱۷ سالگی و۱۷ درصد در ۱۸ تا ۲۱ و ۵ درصد هم از  ۲۲ سالگی به بعد دارند.

وی افزود: اگر می خواهیم در مبارزه با مصرف دخانیات موفق باشیم باید در مدارس و دانشگاه بر روی این موضوع کار کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به عرضه سیگار «مارلبورو» در ایران که بیشترین حاشیه سود را دارد، گفت: یکی از علل قاچاق این برند سیگار، اختلاف میان دستگاه هاست که آیا این یک کالای صهیونیستی است یا خیر؟

وی افزود: بر اساس قانونی که در حمایت از مردم فلسطین داشتیم کمیته ای در مجموعه وزارت امورخارجه تشکیل شد تا کالاهایی که به نوعی وابستگی به رژیم صهیونیستی دارند وارد کشور نشوند.

طلا گفت: در آخرین جلسه این کمیته اعلام شد که شرکت «مارلبورو» جزو شرکت های وابسته به رژیم صهیونیستی نیست اما همچنان این موضوع بلاتکلیف مانده است.

وی افزود: اگر اجازه قانونی داده شود که این کالای مورد تقاضا به صورت رسمی در داخل عرضه شود جلوی قاچاق آن گرفته می شود اما هنوز میان دستگاه ها اختلاف است بنابراین سیگار مارلبورو همچنان به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما باید در کنترل قاچاق موفق باشیم تا راهکار افزایش عوارض و مالیات موفق باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس