به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، تيم تحقيقاتي رومانيايي و ژاپني حاضر در کنفرانس ليزرها و الکترواپتيک قرار است در اول ماه مه (هفته آينده) اعلام کنند که توانستهاند نوعي ليزر طراحي کنند که ميتواند مخلوط هوا و سوخت را در موتورهاي احتراقي روشن کند.
اين رويکرد ميتواند با احتراق بيشتر اين مخلوط، کارايي موتورها را افزايش داده و از درصد آلودهکنندگي آنها بکاهد.
اين تيم در حال حاضر در حال مذاکره با يک شرکت توليد شمع خودرو است.
ايده جايگزيني شمع خودرو که از زمان اختراع آنها در 150 سال قبل پيشرفت بسيار کمي داشته با ليزر امري جديدي محسوب نميشود.
اين شمعها تنها ميتوانند مخلوط سوخت را در نزديکي شکاف سر شمع بسوزاند که بهرهوري احتراق را کاهش ميدهد و همچنين با گذشت زمان، فلز سازنده آنها به مرور ساييده ميشوند.
اما تنها با ظهور ليزرهاي کوچک، ايده احتراق با ليزر عملي شدهاست.
اين تيم تحقيقاتي از روماني و ژاپن اکنون به نمايش يک سيستم پرداختهاند که ميتواند دو تا سه اشعه ليزر را در عمقهاي مختلف يک سيلندر موتور متمرکز کند.
اين عمل به بهينهسازي فرايند احتراق در خودرو منجر شده و از سايش قطعات در اثر گذشت زمان جلوگيري ميکند.
اما اين مساله نيازمند آن است که از ليزرهاي با پالس بالاي انرژي استفاده شود، همانطور که در شمعها نيز به انرژي بالايي براي شتعال سوخت نياز است.
به گفته اين محققان، ليزرهاي آزمايش شده در گذشته به دليل بزرگ و ناکارآمد بودن آنها تنها به استفاده در آزمايشهاي تجربي محدود بودند. از سويي اين ليزرها را نميتوان از موتور دور نگه داشت چرا که اشعههاي پر قدرت آنها ممکن است تمام فيبرهاي نوري را که نور را به سيلندر ميرسانند منهدم کند.
آنها براي حل اين مشکل از ليزرهاي ساختهشده از پودر سراميک استفاده کردند که فشرده شده و به صورت سيلندرهايي به اندازه شمع درآمدند.
برخلاف کريستالهاي ظريفي که هميشه در ليزرهاي با قدرت بالا استفاده ميشود، ليزرهاي سراميکي قويتر بوده و بهتر ميتواند حرارت درون موتورهاي احتراقي را تحمل کند.