به گفته برخی مسئولان دولت، این حجم عظیم چاپ پول، سبب افزایش شدید حجم نقدینگی، به هم ریختن تراز بانک‌ها، افزایش تورم و عوارض اقتصادی دیگری شده است.

افزایش 35 هزار میلیارد تومانی پایه پولی در دولت روحانی/افزایش 43 درصدی پایه پولی در 20 ماه+جدول
گروه اقتصادی مشرق- مسئولان دولت بارها از این که دولت دهم 45 هزار میلیارد تومان اسکناس چاپ کرد تا صرف تکمیل پروژه مسکن مهر کند، انتقاد کرده‌اند.

به گفته برخی مسئولان دولت، این حجم عظیم چاپ پول، سبب افزایش شدید حجم نقدینگی، به هم ریختن تراز بانک‌ها، افزایش تورم و عوارض اقتصادی دیگری شده است.

به عنوان مثال، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در سخنان روز دوشنبه خود در همایش اتاق بازرگانی، بار دیگر به انتقاد از دولت قبل بابت افزایش حجم نقدینگی و پایه پولی پرداخت و گفت: دولت های نهم و دهم 800 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده است، از محل فروش دارایی ها نیز 150 هزار میلیارد تومان درآمد عاید کشور شده، اما مسکن مهر به عنوان یک گره منابع مالی دولت را تصاحب کرده چرا که پایه پولی کشور 50 هزار میلیارد تومان بوده اما 45 هزار میلیارد تومان از آن به خاطر مسکن مهر افزایش پیدا کرده است.

افزایش این میزان پایه پولی در تمام طول تاریخ ایران از زمان هخامنشی تاکنون بی سابقه بوده به طوری که تا این اندازه پول توسط بانک مرکزی و سایر مراجع پولی چاپ نشده بود.

وی گفته است: معادل تمام طول تاریخ ایران تا به امروز فقط به خاطر مسکن مهر پول چاپ شده و به بازار وارد شده است و اگر ما هم می‌خواستیم مسکن مهر را ادامه دهیم باید این روند را ادامه می‌دادیم که امکانپذیر نبود و همین می‌شد که شاهد بودید و ما میراث‌دار چنین وضعیتی بودیم.

* چاپ پول در دولت 

با توجه به آمارهای بانک مرکزی درباره پایه پولی، 45 هزار میلیارد تومان چاپ پولی که برای مسکن مهر انجام گرفته، از سال 1387 بدین سو بوده است.

رقم پایه پولی از حدود 54 هزار میلیارد تومان در سال 1387 به 95 هزار میلیارد تومان در پایان دوره دولت دهم افزایش یافت که به گفته مسئولان دولت یازدهم، این پول صرف ساخت مسکن مهر شده است.

35 هزار میلیارد تومان اسکناس چاپ‌شده صرف چه شد؟

بنابراین با استناد به گفته‌های مقامات دولت، در زمان دولت احمدی نژاد حدود 45 هزار میلیاردتومان اسکناس چاپ کرده و آن را صرف ساخت و تکمیل مسکن مهر کرده است.

از سوی دیگر، آمار بانک مرکزی درباره پایه پولی نشان می‌دهد از ابتدای دولت تا پایان سال گذشته حدود 35 هزار میلیارد تومان چاپ اسکناس صورت گرفته است.

35 هزار میلیارد تومان اسکناس چاپ‌شده صرف چه شد؟

با توجه به موارد فوق، این سوال پیش می‌آید که دولت سابق طی 5 سال، 45 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد و صرف تکمیل مسکن مهر کرد؛ اما دولت فعلی که در کمتر از 2 سال 35 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده، این پول را صرف چه اموری کرده است؟

در حالی که تکمیل مسکن مهر به علت کمبود اعتبار طی دو سال اخیر دچار مشکل شده، آیا بهتر نبود 35 هزار میلیارد تومان پول چاپ‌شده در دو سال اخیر صرف تکمیل این پروژه می‌شد؟

* دیدگاه روحانی درباره چاپ پول

رئیس جمهور در تشریح اوضاع اقتصادی کشور در اردیبهشت ماه امسال گفت: مهار تورم نخستین برنامه کار دولت تدبیر و امید بود و این دولت توانست با کنترل پایه پولی کشور تورم فزاینده و غیر قابل تحمل را مهار کند.

لازم به یادآوری است آذرماه سال گذشته نیز حسن روحانی در پنجاه و چهارمین مجمع سالیانه بانک مرکزی چاپ پول توسط بانک مرکزی را خلاف شرع و قانون خواند و گفت: ما در یک سال و نیم گذشته امتحان کردیم و متوجه شدیم که یکی از مسائل اساسی در تورم، پایه پولی است و خطرناک‌ترین وسیله برای افزایش تورم، پول پرفشار در مبادلات پولی است.

روحانی افزود: وقتی دولت شروع به بی انضباطی پولی کند بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول می‌کند، اما این کار از لحاظ شرعی و قانونی مجاز نیست چرا که بلافاصله بر جیب مردم اثرگذار است و قدرت خرید آنها را پایین می آورد.

وی یادآور شد: دیدید که یک تصمیم گیری برای مسکن مهر چه بلایی بر سر کشور آورد، چه طور پول چاپ کردند، هر پولی که در تاریخ ایران چاپ شده بود چهل و چند درصد آن توسط بانک مرکزی چاپ شد، یعنی بانک مرکزی ۴۵ هزار میلیارد چاپ کرد و در اختیار بانک مسکن قرار داد.

روحانی گفت: ما نیز مجبور شدیم این راه را ادامه دهیم و ناچاریم آن را تکمیل کنیم، به خاطر اینکه مردم به دولت اعتماد کردند و این اعتماد نباید از بین می رفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه بی انضباطی مالی کشور را به هم می ریزد، ادامه داد: اثر آن پول چه شد؟ اثر آن پول تورم ۴۰ درصدی و ۴۵ درصدی نقطه به نقطه شد و ما کشور را در این شرایط تحویل گرفتیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    1 0
    البته نایت کنید که هر کار تولیدی و تولید ثروتی ب معنای افزایش ارزش پول است. بنابراین مسکن مهر خودش عاملی برای تبدیل نقدینگی بی ارزش به پول ارزشمند بود. ضمنا در همان زمان رشد سریع شاخص بورس را شاهد بودیم. تنها مشکل این بودت که شرکتهای خصوصی در اقدامی هماهنگ از بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور خودداری کرده و آن را در بانکهای خارجی دپو کردند تا ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی کاهش یابد و به تبع آن ارزش تولید ناخالص داخلی هم کاسته شود و به این ترتیب دولت احمدی نژاد به زمین بخورد. دقیقا تجربه ای که در شیلی زمان آلنده نیز اتفاق افتاد. اما آن روزها گذشت و شما شاهدید در حالی نقیئدنگی به شدت افزایش ییافته اما در عین تولید راکد شده و شاخص بورس هم در حال سثوط است ، چگونه است که نقدینگی سبب ایجاد تورم که نشده هیچ، تازه به تورم نقطه صفر درصدی هم رسیده ایم؟ واقعیت این است اشکال کار از دروغ بزرگی به نام علم اقتصاد است و نظیرات ابلهانه نئولیبرالی که با نسبت و تناسب پنجم دبستانی نقدیمگی را عامل تورم می نامد! حال که صدها تجربه خلاف این مساله چه در ایران و چه در کشورهای دیگر خطا بودن این فرمول را ثابت می کند. لییکن این فرمول چماقی است که بر سر هر حرکت مفید به حال مردم کوبیده می شود.
  • ناشناس ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    عرض 2 سال 35 هزار میلیارد تومان پایه پولی را افزایش دادند و طرحهای مهمی همچون مسکن مهر راهم تعلیق کردند و رکود تورمی کشور هم حل نشد .
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    شاعر ميگه : خدايا روا مدار ........... خدا پدر احمدي نژاد رو بيامرزه گرفتاريهاي دو سال آخر دولتش هم دسيسه بود.
  • علیرضا اهواز ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    اگر این دولت آشوب و فشارهای دو سال احمدی نژاد رو تجربه می کرد باور کنید از ذیل تا صدر استعفا می دادن و میرفتن دنبال کار و زندگی خودشون ! احمدی نژاد در اوج بحران کشور رو نجات داد اونوقت این نمک نشناسا دایم همه چیز رو سر اون آوار میکنن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس