امير دريادار سياري با هشدار به ناوهاي بيگانه در خليج فارس گفت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران کاملا منطقه را رصد مي کند و همانند عقاب بالا سر شناورهاي بيگانه است که نزديک ما نشوند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايرنا، امير دريادار حبيب الله سياري فرمانده 55 ساله نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران که سه سال و نيم پيش سکان هدايت اين نيرو را در اختيار گرفته است به سوالات متعددي در زمينه هاي مختلف مرتبط با نيروي دريايي ارتش از جمله نيروي دريايي راهبردي پاسخ گفت.
دريادار سياري از جايگاه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران که خود با دارا بودن انواع شناورها، بالگردها، هواپيماها و پايگاههاي دريايي، زميني و هوايي به مثابه يک ارتش کامل مي ماند و تلاشهاي اين نيرو براي تحقق تدابير فرمانده معظم کل قوا براي داشتن يک نيروي دريايي راهبردي سخن به ميان آورد.
او سخنش را با اين جمله آغاز کرد: 'تفکر و دکترين حاکم بر سامانه‌هاي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران يک سياست دفاعي است'.

** نيروي دريايي مي خواهد در درياها حضوري راهبردي داشته باشد

امير دريادار سياري در اين گفت و گو خاطرنشان کرد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران براي نشان دادن اقتدار خود و دفاع از منابع و منافع کشور مي خواهد در درياها حضوري فعال و راهبردي داشته باشد.
وي گفت: امروز استکبار جهاني در اقصي نقاط جهان به واسطه نيروي دريايي و با استفاده از اين نيرو حضور يافته که اين سياست‌، سياستي تعرضي است زيرا آنها به دنبال منافع نامشروع خود در درياهاي آزاد جهان هستند و بر اين اساس با تهديد از طريق دريا به نقاط مختلف جهان از جمله عراق و افغانستان حمله کرده اند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان کرد: اگر فرمانده معظم کل قوا حضور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران را در درياها مي‌خواهند، اين حضور براي حفظ مرزهاي آبي کشور و منابع و منافعمان در درياها است که ما اين توانمندي را داشته باشيم چون ايشان در جايي فرموده‌اند که اگر ملتي نتواند از خودش دفاع کند ملتي مرده است.
سياري، گفت: اين نيرو در اجراي اين تدبيرارزشمند فرمانده معظم کل قوا دو سال است که در درياهاي آزاد حضور يافته و توانسته‌ در مقابله با دزديهاي دريايي در خليج عدن و تنگه باب المندب ، منافع کشور را در اين منطقه حفظ کند.

** نيروي دريايي 30 کشورجهان در خليج عدن حضور دارند

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اين که نيروي دريايي 30 کشور جهان در خليج عدن حضور دارد، گفت: جمهوري اسلامي ايران نيز همانند ساير کشورهاي جهان و براي حفظ منافع خود، در اين منطقه حضور دارد.
امير دريادار سياري افزود: تعداد ناوهاي جنگي کشورهاي مختلف در منطقه بر اساس اين که آيا کشتيهاي تجاري اين کشورها از منطقه عبور مي کند يا خير؟ کم يا زياد مي شوند.
وي با بيان اين که بيش از 90 درصد تجارت جهان از طريق دريا انجام مي شود، اظهارداشت: اين بدين معنا است که بيش از90 درصد جابجايي کالاها از طريق دريا انجام مي شود که بدين ترتيب اهميت کار در دريا بخوبي مشخص مي شود ضمن اين که اگر کشوري از آن غافل شود چرخ اقتصادي کشورش نيز با مشکل روبرو مي شود.
وي در خصوص اين که آيا حضور ناوهاي جنگي اين 30 کشور در منطقه بر روند فعاليتهاي يکديگر تاثيري مي گذارد يا خير؟، گفت: اکثر اين کشورها زير نظر ناتوسازماندهي شده اند و با عنوان 'سي تي اف 150'، 151 و 152 در خليج فارس، درياي عمان و خليج عدن حضور دارند و فرماندهي آنها به صورت دوره اي انجام مي شود.
وي ياد آور شد: برخي کشورها نظير جمهوري اسلامي ايران، روسيه و چين به طور کاملا مستقل عمل مي کنند و برغم اين که از کنار هم نيز عبور مي کنند اما از هيچ کسي هم تبعيت نمي کنند.

** تفکر جمهوري اسلامي ايران، تعرضي نيست

امير دريادار سياري با تاکيد بر اين که تفکر جمهوري اسلامي ايران، تفکر تعرضي نيست گفت: حضور ما در درياي آزاد به دليل حفظ منافع مشخص، انتقال پيام صلح و دوستي و نشان دادن اقتدار و توانمنديهاي ايران در دريا است که فقط توسط يک نيروي دريايي راهبردي امکان پذير است.
وي با بيان اين که يک نيروي دريايي راهبردي داراي ويژگي‌هايي است، افزود: نيروي دريايي راهبردي بايد توان استقرار در آبهاي آزاد را داشته باشد بدين معني که با هر وسيله‌اي نمي‌توان به اقيانوس هند يا مديترانه سفر کرد بلکه شناوري نياز است که بتوان با استفاده از آن به اين مناطق سفر کرد و بعد هم در دريا استقرار داشته باشد.
وي ياد آور شد: هم اينک ناوگروه هاي نيروي دريايي راهبردي ايران چندين ماه در درياها دريانوردي مي‌کنند که اين موضوع نشان دهنده آن است که اين ناوگروهها از تجهيزات و توانمنديهاي لازم براي حضور در درياهاي آزاد برخوردار هستند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در ادامه اين نکته را نيز خاطرنشان کرد که با داشتن کارکنان متخصص و با تجربه اي که بتوانند در درياهاي آزاد کشتيراني و ناوبري کنند وداشتن توانمندي‌ ساخت، تعمير و نگهداري يگان‌هاي شناور که از ويژگيهاي يک نيروي دريايي راهبردي است مي توان در درياهاي آزاد حضوري فعالانه داشت.

** براي نخستين بار پس از انقلاب از کانال سوئز عبور کرديم

امير دريادار سياري با بيان اين که حضور در پهنه درياهاي آزاد از جمله ويژگيهاي نيروي دريايي راهبردي است، اظهارداشت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در اواخر سال گذشته (1389) و براي نخستين بار پس ازپيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي با عبور از کانال سوئز در مديترانه حضور يافت و اقتدار و توانمنديهاي ايران را به جهانيان نشان داد.
وي گفت: نيروي دريايي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران نيز چنين کارهايي نمي کرد و اگرهم به کشورهاي غربي سفر مي کرد براي تعمير و نگهداري ناوهاي اين نيرو بود اما امروز با اقتدار در مديترانه حضور يافته است.
به گفته سياري اين موضوع بسيار مهمي است زيرا در زماني که نيروي دريايي ايران داراي ناوگان جديد بود و آنهم فقط براي تعمير و نگهداري به کشورهاي غربي سفر مي کرد اما امروز برغم گذشت بيش از سه دهه و با وجود تحريمهاي اقتصادي در اين مدت ما توانستيم از اين کانال عبور کنيم و وارد درياي مديترانه شويم، ماموريتي که موجب خشم مقامات رژيم صهيونيستي شد.

** هرجا نياز به حفظ منافعمان باشد در آنجا حضور خواهيم داشت

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر اين موضوع که راهبرد اين نيرو استمرار حضور در درياهاي آزاد است و بايد براي آن برنامه داشته باشد، گفت: اين حق ما است که در درياهاي آزاد حضور داشته باشيم و هرجا که نياز به حفظ منافعمان باشد همانند مقابله با دزديهاي دريايي در خليج عدن، حضور خواهيم يافت.
امير دريادار سياري خاطرنشان کرد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به دو هدف حضور در درياهاي آزاد و حفظ منافع کشور، استمرار ساخت و سازها براي تامين نيازهاي اين نيرو را مورد تاکيد قرار داده است.

** تفکر سياسي هم در وراي عبور از کانال سوئز قرار داشت

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در ادامه و در پاسخ به اين سوال که چطور تفکرعبور از کانال سوئز و ورود به درياي مديترانه ايجاد شد؟، گفت: نيروي دريايي به دنبال اين موضوع بود که چگونه مي توان تدبير فرمانده معظم کل قوا در خصوص نيروي دريايي راهبردي، حضور اين نيرو در آبهاي آزاد و دفاع از کشور و نشان دادن اقتدارمان را محقق کند وبر اين اساس مصمم شد تا اين ماموريت را دنبال کند.
امير دريادار سياري خاطرنشان کرد: نيروي دريايي پيش از اين تا مدار 10 درجه شمال اقيانوس هند سفر کرده بود، در خليج عدن حضور داشت و حتي درسال گذشته در مراسم شصتمين سالگرد استقلال سريلانکا شرکت کرد که اينها نشان دهنده آن است که چنين توانمندي در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران وجود دارد.
وي اظهارداشت: در اين ماموريت تصميم گرفتيم که مسيري را انتخاب کنيم تا بيشتر تدبير فرمانده معظم کل قوا را نشان دهد و بر همين اساس تصميم گرفتيم تا با عبور از کانال سوئز به درياي مديترانه برويم که اين پيشنهاد هم مصوب شد.
به گفته دريادار سياري ، پيش از آن چند پيشنهاد هم ارايه شده بود که از جمله سفر به تنگه مالاکا در بين مالزي و اندونزي در جنوب شرق آسيا و در نزديکي کشور ژاپن که دزديهاي دريايي بسياري نيز در اين منطقه صورت گرفته بود اما اهميت کانال سوئز و درياي مديترانه بيشتر از آن بود.
وي گفت: کانال سوئز کاملا در خاک مصر واقع است و بر اساس قانون تمامي کشتيهاي تجاري و جنگي جهان که با اين کشور در مخاصمه نيستند مي توانند از آن عبور کنند، ما هم که در مصرحافظ منافع داشتيم توانستيم از آنجا عبور کنيم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اين که با همين تفکرو اقتدار به سوي کانال سوئز حرکت کرديم، افزود: از آنجايي که خدا مي خواست، همزمان با حضور ناوگروهاي ايراني و نزديک شدن به کانال سوئز، نامبارک سقوط کرد و ما مجوز گرفتيم و با عبور از اين کانال وارد درياي مديترانه شديم.
امير دريادار سياري با اشاره به اين موضوع که ناوگروهاي ايراني در طول مسير قوانين بين المللي بويژه قوانين مربوط به درياها را به طور صددرصد رعايت کردند، خاطرنشان کرد: تنها رژيمي که از عبور ناوگروههاي ايراني از کانال سوئز و ورود به درياي مديترانه خيلي نگران بود و اين موضوع را از ابتدا تا انتها دنبال مي کرد، رژيم صهيونيستي بود.

** به رغم تحريمها، به توانمندي تامين نيازهايمان دست يافته ايم

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در ادامه با اشاره به ساخت تجهيزت مورد نياز اين نيرو توسط متخصصان داخلي، گفت: امروز با اتکاي به خداوند و وجود متخصصان متعهد، ايران به اين توانمندي بزرگ دست يافته است که نيازهاي دريايي کشور در داخل تامين مي شود و نمونه آن نيز ساخت نخستين ناوشکن جمهوري اسلامي ايران با نام ' جماران ' است.
امير دريادار سياري خاطرنشان کرد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران علاوه بر ساخت ناوشکن به توانمنديهاي تعمير و نگهداري اين ناوها نيز دست يافته است.
وي افزود: ارتقاي تجربيات نيروي دريايي براي حضور در تمامي پهنه هاي آبهاي آزاد که نياز به استمرار کار دارد، جذب و گزينش و ارتقاي توانمندي نيروي انساني خاص براي کاربري تجهيزات، نگهداري، تعمير و ساخت و ارتقاي توانمندي عملياتي در درياها براي دفاع از منافع کشور از جمله دستاوردهاي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است.

** عمر ناوگان نيروي دريايي زياد اما بهينه سازي شده است

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با تاييد اين نکته که عمر ناوگان اين نيرو زياد است، گفت: ما درنظر نداريم که اين مساله را پنهان کنيم اما برغم اين که عمر ناوگان شناورهاي نيروي دريايي بالا است اما در عمل اين طور نيست يعني شايد اين ناوها همان ناوهاي خريداري شده در 35 سال پيش باشند اما در اين مدت ما دست روي دست نگذاشته ايم.
امير دريادار سياري خاطرنشان کرد: اگر در اين مدت دست روي دست گذاشته بوديم و نسبت به بهينه سازي ناوگان اقدام نکرده بوديم امروز شناورهاي ما نمي توانستند 25 هزار کيلومتر دريانوردي کنند و با عبور از کانال سوئز وارد درياي مديترانه شوند.
وي افزود: ناوشکنهاي ايراني امروزه ماموريتهاي يکصد روزه را در بدترين شرايط آب و هوايي در شمال اقيانوس هند و يا درياي سرخ که بعضا ارتفاع امواج به 10 متر هم مي رسد با موفقيت طي مي کنند که همه اينها نشان دهنده تواناييهاي گسترده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است.
وي با اشاره به اقداماتي که در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي صورت گرفته که ناوشکنهاي با عمر زياد اين نيرو توانايي طي ماموريتهاي تا بيش از 25 هزار کيلومتر را دارند، گفت: در طي 32 سال گذشته تمامي سامانه هاي موجود ناوها از جمله سيستم رانش، سلاح هاي موجود، توپ و موشک، رادار، سونار و سامانه ارتباطي تعويض شده اند که تمامي آنها نيز ساخت متخصصان متعهد داخلي ايران است.

** بدنه ناوشکنها از نظر ظاهري بدنه 32 سال پيش است
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در ادامه در خصوص بدنه ناوهاي اين نيرو خاطرنشان کرد: بدنه اين ناوها از نظر ظاهري شبيه بدنه اوليه آنها است اما تعميراتي بر روي بدنه انجام شده و تمامي قطعات آن تعويض شده است.
امير دريادار سياري اين موضوع را ياد آور شد که در تمامي نقاط مختلف جهان پس از 30 الي 35 سال کشتي را بازنشسته مي کنند اما نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران کشتي دارد با 60 سال سن که در دو سال گذشته نيز پنج بار سفر دريايي به خليج عدن داشته است.
وي اظهارداشت: امروز اگر سيستم ارتباطي و راداري شناوري قديمي باشد ديگر نمي تواند ارتباط برقرار کند زيرا تمامي سيتمهاي شناورهاي ما در گذشته آنالوگ بوده اما هم اينک ديجيتال شده است که تمامي فناوريهاي مربوط به اين سيتمها را نيز متخصصان ايراني ساخته اند.
به گفته دريادار سياري ، علاوه بر اين سامانه هاي موشکي ، سيستمهاي ارتباطي، مخابراتي ، رادارها و سونارها به طور کامل توسط متخصصان ايراني ساخته مي شوند.
وي افزود: حتي ناوهاي موشک انداز کلاس پيکان مدل همان ناو پيکاني است که افتخار هفتم آذر را آفريد، شکلش همان شکل قديم است اما تمامي تجهيزات آن تعويض و به روز شده است.

** عمردهي انقلابي به تجهيزات

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اين که نيروي دريايي تدبيري از فرمانده معظم کل قوا دارد با عنوان ' عمر دهي انقلابي به تجهيزات' ، گفت: ايشان مي فرمايند که ' عمر قانوني را کنار بگذاريد، به تجهيزاتتان عمر انقلابي بدهيد'.
امير دريادار سياري، افزود: اگر امروز عنوان مي کنيم که در ساخت و ساز به جايي رسيده ايم که ناوشکن جماران را مي سازيم، پس در عمر دهي انقلابي به تجهيزات موجودمان اين توانمندي را داريم.

** در حال ساخت شناورهاي جديد هستيم

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به اين سوال که آيا شناورهاي جديدي در حال ساخت داريم، گفت: نيروي دريايي در چند فاز ساخت و سازهاي بزرگي داشته است که از جمله ساخت ناوهاي موشک انداز کلاس ' پيکان' در سال 1382 که اولين آن هم به نام پيکان توليد شد و پس از آن ناوهاي کلاس پيکان در کشور در حال ساخت است.
امير دريادار سياري خاطرنشان کرد: ناوهاي پيکان ساخته شده در ايران نيز به مراتب از آنچه که در اروپا چند کشور با هم ساخته اند بهتر و پيشرفته تر و از توانمندي بالايي برخوردار است ودر آزمايشات متعدد نيز اين مساله به اثبات رسيده است.
وي افزود: البته در ساخت تجهيزات جزئي اين نيرو از زمان پيروزي انقلاب اسلامي و در دوران دفاع مقدس در زمينه ساخت قطعات و سامانه ها به دستاوردهاي بزرگي دست يافته است.
به گفته سياري، پس از ساخت ناوچه پيکان و ناوهاي موشک انداز کلاس پيکان نيروي دريايي موفق شده است زيردرياييهايي از جمله زيردريايي کلاس غدير را طراحي و توليد کند که چند فروند از اين نوع زيردريايي در سال 88 به اين نيرو ملحق شد که مسير توليد آنها همچنان ادامه دارد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اين که کلاس بعدي، کلاس ناوشکن جماران است که از پيچيدگيهاي بسيار بالايي برخوردار بوده ، افزود: کمتر کشوري در دنيا مي تواند ناوشکن بسازد اما ما ساختيم و تا زماني که اين ناوشکن به دريا نرفته و تيراندازي و موشک پرتاب نکرده بود براي دشمنان ما غيرقابل باور است.

** ايران به توانمندي ساخت انواع زيردريايي دست يافته است
اميردريادار سياري در ادامه با تاکيد بر اين که نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران امروز همچنين به توانمندي ساخت انواع زيردرياييها دست يافته است، گفت: نيروي دريايي به اندازه نياز اين نيرو زيردريايي توليد مي کند.
وي اظهارداشت : پس از ساخت زيردرياييها سبک و نيمه سنگين ما به مرور به به سمت ساخت زيردرياييهاي بزرگتر با اقتدار جلو مي رويم.
وي گفت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، صنايع وزارت دفاع و دانشگاهها زواياي يک مثلثي هستند که وقتي کامل شدند توانمندي لازم بوجود آمده است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به فعاليت زيردرياهاي موجود در اين نيرو بويژه زيردرياييهاي خريداري شده در گذشته از روسيه، خاطرنشان کرد: ادامه فعاليت اين زيردرياييها در شرايط آب و هوايي خليج فارس که از رطوبت و شرجي هواي بالايي برخوردار است، حکايت از توانمندي متخصصان ايراني در تعمير و نگهداري اين شناورها دارد.
امير دريادار سياري با بيان اين که تعميرات اساسي بر روي زيردرياييها نيز در داخل کشور انجام مي شود، گفت: زماني مي خواستيم تعميرات اساسي بر روي اين زيردرياييها انجام دهيم، يکي از پيشنهادات اين بود که برود کشورسازنده اما فرمانده معظم کل قوا فرمودند که 'خير، خودتان تعمير کنيد، سخت است ياد مي گيريد' و اين موضوع امروز به منصه ظهور رسيده است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران افزود: دستيابي به رادارها ، سونارها و مهمات مورد نيازي چون اژدر و موشک به همين راحتي نيست و برخي چيزها هم هست که علم آن در دانشگاهها نيست و اينها به صورت علم اختصاصي در نيروهاي مسلح در آمده است و ما داريم نيازمنديهايمان را بدين ترتيب تامين مي کنيم.

** هشدار به ناوهاي بيگانه در خليج فارس

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اقتدار اين نيرو در منطقه يادآور شد: طي روزهاي اخير يک ناو به علت اشتباهي که در سيستم راداري آن بوجود آمده بود ، در جنوب جاسک به آبهاي ما نزديک شده بود که بالافاصله با تذکري که داديم و متوجه شد که وارد آبهاي ما شده است فوري منطقه را ترک کرد.
امير دريادار سياري با هشدار به ناوهاي بيگانه در خليج فارس گفت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران کاملا منطقه را رصد مي کند و همانند عقاب بالا سر شناورهاي بيگانه است که نزديک ما نشوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سینا ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    0 0
    خیلی خوب بود من عاشق سیاری هستم
  • متین ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    با سلام . ایران عزیز باید قدرت خود را بیش از پیش بیشتر کند تا کسی حتی فکر تجاوز و آدم کشی در این سرزمین را نکند . با تشکر از تمام زحمات شما.
  • سجاد ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    خدا قوت خوب بود عاشق سیاری هستم
  • رضا ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    دوستان،فرمانده نیروی دریایی ازهرده جملش یه جمله ازرهبری میگه.من هروقت ف ن دریایی رومیبینم وحرفاشون ومیخونم مطمین میشم که ماهرگزازدریاضربه نخواهیم خورد. چون نیروی دریایی واقعاولایتمدار ومطیع رهبریه عزیزه. مطمین باش جناب سیاری تاریخ ازشما بعنوان فرماندهی لایق ومقتدر ووفادار به میهن یادخواهدکرد. بامیدموفقیت بیشتر. درودخدا برشما
  • محمدباقر ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    دستت درد نکن جناب سیاری واقعا از همه نظر به نیروی دریای رسیدی عالی افرین باید هنوز تلاش کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس