ترکش های فلزی این مین که درون خود 1 کیلو و 200 گرم ماده منفجره تی ان تی دارد، تا فاصله 50 متری بر علیه بالگردهای دشمن موثر هستند و این ترکش ها به دلیل سرعت بالای حاصل از انفجار توان سوراخ کردن بدنه بالگرد و آسیب به آن را دارند.

گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد که بر این اساس، در اولین گزارش، به معرفی یک سامانه مدرن رمزکننده خواهیم پرداخت.

اهمیت هلی برن در عملیات های ارتش های جهان

هلی برن نیروهای پیاده امروزه به بخش گسترده و بسیار مهمی از عملیات های ارتش های جهان بدل شده است. نگاهی به تهاجم آمریکا و همپیمانان این کشور به افغانستان و عراق و عملیات های انجام گرفته در این دو کشور به خوبی این نکته را تایید می کند.

به طور معمول برای مقابله با بالگردهای دشمن نیروهای پیاده به استفاده از موشک های دوش پرتاب و یا توپ های ضد هوایی روی می آورند که در طول سالهای اخیر در موارد بسیاری با موفقیت توانسته است بالگردهای گوناگون جنگی و ترابری را در نقاط مختلف جهان ساقط کند. اما آیا این امکان وجود دارد مساحت زیادی از یک زمین مورد نظر را بدون حضور عوامل انسانی و حتی استفاده از سلاح هایی مثل موشک های دوش پرتاب و یا توپ های ضد هوایی پوشش داد؟

«مین جهنده» سورپرایز ایرانی برای بالگردهای متجاوز +عکس (آماده)

برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا کمی به تاکتیک های مقابله با نیروهای پیاده و زرهی نگاهی بیاندازیم. مین های ضد نفر و ضد زره سالهای بسیار طولانی است که عضو ثابت درگیرهای نظامی در سرتا سر جهان هستند و توسط ارتش ها و نیروهای چریک استفاده می شوند. با استفاده از مین می توان مساحت گسترده ای را در برابر نفوذ نیروهای پیاده و زرهی دشمن بیمه کرد.

پاکسازی این میادین مین نیز امری خطرناک ، زمان بر و هزینه بر برای نیروی متخاصم نیز محسوب می شود.

اما بحث مقابله با بالگرد های دشمن و داشتن یک نوع مین ضد بالگرد یکی از ابداعاتی است که به تازگی توسط چند کشور انجام شده و جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله دارندگان این فناوری محسوب می شود.

طراحی . ساخت مین ضد بالگرد در ایران

مین ضد بالگرد "J_AHM" ساخت ایران یک مین ضد هلی کوپتر است که از ساختاری ساده و در عین حال مرگبار استفاده می کند. سازه کلی این مین یک استوانه فلزی به وزن 6 کیلو و 200 گرم است که در درون آن 1 کیلو و 200 گرم ماده منفجره تی ان تی قرار گرفته است. قطر این مین 112 و ارتفاع آن هم 117 میلی متر است.

این مین با زاویه 35 الی 45 درجه  و در فاصله 250 الی 300 متری از نقطه مورد نظر کار گذاشته شده و می توان توسط کنترل از راه دور آن را از فاصله 5 کیلومتری فعال کرد. مین ضد بالگرد "J_AHM" پس از فعال شدن به ارتفاع 150 الی 180 متری از سطح زمین پرتاب شده و منفجر می شود.

«مین جهنده» سورپرایز ایرانی برای بالگردهای متجاوز +عکس (آماده)

ترکش های فلزی این مین تا فاصله 50 متری بر علیه بالگردهای دشمن موثر هستند و  این ترکش ها به دلیل سرعت بالای حاصل از انفجار توان سوراخ کردن بدنه بالگرد و آسیب به آن را دارند. به دلیل قابلیت کنترل از راه دور این مین ها می توان تعداد زیادی از آن را در یک منطقه پخش کرده و تنها توسط یک نفر فعال کرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل قرار گرفتن زوایه دار این مین ها در زمین، این مین مستقیما به سمت بالا حرکت نکرده و به سمت بالای سر هدف مورد نظر صعود می کند.  مناطق کوهستانی که نقاط کمی برای فرود بالگرد در آنها وجود دارد از جمله نقاط ایده آل برای استفاده از این مین ها به شمار می روند. از این مین می توان برای مقابله با خودروهای زرهی و نیروهای پیاده نیز بهره برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رحمن ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 1
    فرض کنید از 5و یا2کیلومتری دستور آتش بدهیم با کدام چشم مسلح دقیق در زمان مناسب که هلیکوپتر بالای این مین است این فرمان را می دهیم و انتظار داریم نزدیک هدف برسد و منفجر بشود امکان موفقیت فقط25درصد است.مگر اینکه خود مین چشم الکترونیکی داشته باشد و خود کار عمل کند.خوب باید بیشتر کار کنید حتما موفق به ساخت پیشرفته آن می شوید که با طول موج صدای و توان صدای هلیکوپتر کار کند
  • amin ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    6 1
    ایول دارند. باید از این مین ها علیه متجاوزین استفاده بشه تا درس عبرتی بشه برای عدم تجاوزات بعدیشون. حالا میخواد غربی باشه یا شرقی.
  • kgh ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    جالبه تصور کنید سه تا بلک اپس آمریکایی پر تکاور دارن میرن عملیات یه دفعه بووووووم
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    علی رغم نقش موثر در محدود کردن پرواز هلیکوپتر ها جهت عملیات ایضایی در فضای منطقه در صورت ورود تجهیزات جنگ الکترونیک براحتی کلیه مین ها منفجر می شوند
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    ازهر صد مورد یک موردم نمیتونه شکار کنه!!! اگر سلاح بدردبخوری بود تا الان یک نتیجه داشت
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    سلام آقا این مین جهنده تو عصری رادار های قفل شده درصدی موفقیت دارن بنظرتون بازگشت به عقب نیست؟ یعنی برای پوشش دو کیلومتر مربع چند تا از اینا نیازه؟ تا چه ارتفاعی کار میکنه؟ بهتره بجای این طرح های فانتزی همت کنیم و باور 373 رو اینقدر خوب بسازیم که حتی جنگنده های پنهانکار رو هم شناشایی کنه و اونو سریعتر عملیاتی کنیم
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    چگونه می‌توان در قرن بیست و یکم میلادی از بازگشت به دوران «امپراتوری پارس» سخن گفت زمانی که پول ملی ایران این چنین ضعیف است، نرخ تورم کشور در میان بالا‌ترین و نرخ رشد آن در رده پایین‌ترین‌های منطقه است، میدان‌های نفتی به سختی دچار فرسودگی‌اند و میدان‌های گازی به رغم ذخایر عظیمشان از صدور به بازار‌های جهانی باز مانده‌اند؟ چگونه می‌توان قدرتمند بود زمانی که بخش بسیار بزرگی از فارغ‌التحصیلان کشور یا خانه‌نشین می‌شوند و یا به مهاجرت روی می‌آورند؟ آیا کشوری که صنایعش با یک‌سوم ظرفیت فعالیت می‌کنند، می‌تواند از قدرت سخن بگوید؟ آیا ساختار بازرگانی خارجی کشور، که بر صدور مواد اولیه و کالا‌های بسیار دست پایین تکیه دارد، با قدرت سازگار است؟ و سر انجام این پرسش: در کشوری که آب، یکی از سر چشمه‌های اصلی تمدن ایرانی، این چنین کمیاب می‌شود، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در کام خشکی فرو می‌روند، و شبح «جنگ آب» بر فراز بعضی از مناطق به پرواز در آمده، چگونه می‌توان به اعمال قدرت در فضای منطقه‌ای دل خوش کرد؟
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    مردم را فریب ندهید
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 1
    شما نگران نباش
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 1
    عزیز جان این مین سالها پیش ساخته شده و به حسگر های ارتعاش و حرکت مجهزه
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    مگه تو جنگ بودیم
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    دایی دایی پاشو صبح شده
  • سعید ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    کانتر استریکه مگه =))))
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    یاد اون یادو افتادم تو فیلم گالیور که همش آیه یاس میخوند میگفت من میدونستم ....
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    اگر قابلیت مین ریزی هوایی را هم به این مین ها اضافه می کردند خیلی بهتر می شد چون این نوع مین ریزی پر تعداد است تا حدودی خطاهای زاویه ای هم پوشش داده می شود.
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    خیلی ساده تر از این هاست. پرسنلی که برای استفاده از این مین ها آموزش دیده میدونه برد ارتفاع و طول این مین ها چقدره. محل کارگزاری مین که معلومه. از طریق عوارض زمین بررسی میکنه و نقطه ای رو مشخص میکنه و وقتی هلیکوپتر به اون نقطه رسید مین رو منفجر میکنه.مثلا قبلا محاسبه کرده که بهترین محل برای هدف قرار دادن هلیکوپتر بالای لان سخره هست. بعدش منتظر میمونه تا اون هلیکوپتر به اون نقطه برسه و ماشه رو بچکونه. در صمن این ها که منطقه 2 متر در 2متر رو پوشش نمیدن. مثلن فضایی با قطر 500 یا 100 متر رو پوشش میدن
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    تو مردم را فریب نده!!
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    استاد سیاه نمایی وارد می شود...
  • علیا ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    اولا باور برای هلیکوپتر نیست. دوما تکاور ها برای هلیبورن از عوارض زمین مثل عبور از دره ها و وهستان ها به دلیل پوشش ضعیف راداری استفاده میکنند. درسته چنین محیط هایی مزیت پوشش کم راداری رو دارند. اما ضعفشون هم توان تحرک پایین تره. یعنی مسیری خاص رو باید طی کرد. مثلا در کوهستان های زاگرس هلیکوپتر نمیتونه هر مانوری که میخواد بده. یا در منطقه ی فردو قم که کوهستانیه یا منطقه آب سنگین اراک هم که کوهستانیه که هلیکوپتر تکاوران دشمن باید از دره هایی کم عرض حرکت کنه که داخل پوشش راداری و حتی دید چشمی نباشه. این مین ها در جاهایی کار گذاشته میشند که فضا برای مانور بسیار محدوده. توی متن هم به فضاهای کوهستانی اشاره شده که البته پدافند هوایی در این نقاط ضعیفه.
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    ممنون از اینکه تحلیل های فنی تون رو با کلمه "مطول" تحقیر کردید...
  • مجتبی ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    زهر مار ببند نیشتو...اونوقت که دشمن حمله کرد دنبال سوراخ موش گشتی بهت میگم کانتر یا واقعایه!!!
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    اقاي ناشناس كه خيلي ادعا داري اگه میدونستی سلاح چیه میفهمیدی هر سلاح و جنگ افزاری کاربرده خودشو داره مین ضدبالگرد کاربرد خاص خودشو داره سامانه ای مانند باور373 هم جای خودش کاربرد داره همه چیو باهم قاطی نکن یکم مطالعه کن.
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    بسیار سلاح خوبیه مخصوصا در مناطق کوهستانی و جاهایی که امکان نشستن بالگرد محدود هست احسنتم
  • ASAD ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    آقا رحمن سنسور یا چشم الکترونیک که کاری نداره ولی اون موقع دیگه بالگرد خودی و دشمن نمیشناسه و شاید هلی کوپتر خودی یه هو بوووووووووووووووووم!!!!!! گرفتی دادا رحمن
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    آخه .... رو چه به شقیقه
  • سروش ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    خوب این قسمت از مین رو حتما لو نداده اند که این یک مزیت است فقط شاکله و عملکرد مین را توضیح داده اند به احتمال زیاد برای این میدان مین دوربین های تلویزیونی ساده و خیلی کوچک هم در نظر گرفته شده که به عنوان چشم های مین در دوردست در نظر گرفته شده یا خواهد شد.
  • بهنام ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    یه سیستم iff به سنسور اضافه می کنند به همین راحتی!
  • بیسیمچی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    سلام مشرق جان. آقا اگه تونستی پیام من رو به بچه های سازنده برسون و این پیشنهاد رو هم بهشون بگو. فک کنم یه ضعف این مین ها این باشه که حتما باید تا چند سانتی داخل زمین کاشته بشه تا بتونه به صورت استوانه ای قرار بگیره و در هنگام عمل کردن چاشنی به هوا پرتاب بشه. اما من یه ایده ای دارم که فقط کافیه یه مثال بزنم تا متوجه بشین. با این ایده شما می تونید بدون کاشت مین داخل زمین از موقعیت استوانه ای و پرتاب عمودی اون در هر سطح و با هر درجه شیب اطمینان حاصل کنید. حتما دوستان این اسباب بازی های پنگوئن رو دیدن که هرجور بذاریش رو زمین فقط و فقط عمودی قرار می گیره. چون کفش صاف نیست و قوس داره و همچنین وزنه ای در کفش هست که نقطه ثقلش رو فقط در کف قرار می ده. در واقع به جای شکل استوانه ای ما یه کپسول داریم که یک طرفش سنگینه.با برداشت از این ایده میشه مین های ساخت که نیازی به کاشتن نداره و حتی در مواقع ضروری می شه از طریق هلی کوپترهایی روی زمین ریخته بشه و حتی میشه توسط نفر پرتاب بشه. اگه صلاح دونستی منتشر کن مشرق جان. امید انکه این مین ها قلب دشمنان ما رو متلاشی کنه
  • منصور ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    آفرین بر توان نظامی ایران بعضیا خوااهشا آیه یاس نخونن
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    چرند میگی
  • متخصص ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    قطعا راه هایی برای دور زدن جنگ الکترونیک وجود دارد شاید ارتباط با بمب صرفا بیسیمی نباشد!! مثلا سیم دار هم باشد!! یا اگر بیسیمی هست خاصیت جنگال هم داشته باشد
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    حالا چنتا تولید شده؟ دو تا و لابد در اختیار کادری های ستاد تهران هست!
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    خدای من چقدر کارشناس!!!!!
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    شما مفهوم محاسبه رو می دونید؟! خوب کاربر موقع استفاده چگونگی آن را محاسبه می کنه دیگه!...
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    در پاسخ به ناشناس: خدا رو شکر که صبح شده! پس چشماتو باز کن تا حقیقت رو خوب ببینی. این که KGH گفته دور از حقیقت نیست..
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    خوب مگه تا الان جنگی داشتیم که شما میگی سلاح بدرد خوری نبوده؟!...
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    نه! اتفاقا در عصر الکترونیک، هر چی مکانیکی تر باشه بهتر جواب میده...
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    دست تمام مهندسین و جهادگران درد نکنه ولی به نظرم موشک دوش پرتاب خیلی از این مین موثرتر باشه.
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    حتما قابل استفاده هستن اما اشاره کردم اگر با امواج رادیویی از راه دور فعال بشن قطعا با پیدا کردن فرکانس و طول موجشون براحتی قابل شکار هستن برای تجهیزات جنگ الکترونیک کاری نداره مگر اینکه ضد جنگ الکترونیک یا جنگال باشند که برای یه تجهیز به این کوچکی هزینه زیادی می بره.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    در جواب ناشناس دومی : آفرین...
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    در جواب ناشناس سومی تو هم آفرین ...
  • حامی ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    این سلاح وکلأ سلاحهایی که احتیاج به تعدادی زیاد نیرو برای بکارگیری ندارن واز دور کنترل میشن مث رباتها ونیروی عمل کننده درحاشیه ونقطه امنی قرار داره در راستای استراتژی زمین مسلح وجنگ نامتقارنه...گرفتن وقت وزمان وغافلگیری وزمین گیر شدن دشمن درجایی که انتظارشو نداره وایجاد رعب و وحشت وجنگ روانی و...از ویژگی های این سلاح هست...وسعت مرز ایران به تعداد خیلی زیادی نیرو وتجهیزات برای پوشش مناسب احتیاج داره,این سلاح با توجه به اینکه هزینه ونیروی انسانی کمتری لازم داره خیلی برای جنگهای آینده مناسبه...تامین هزاران دوش پرتاب وآموزش نیروهای استفاده کننده واز همه مهمتر پشتیبانی اینا اگه نگیم غیرممکنه ,سخت وهزینه بره...هم جانی هم مالی......شما باشی کدومو انتخاب میکنی؟
  • هدایت ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    کاربرد این سلاح در مقایسه با سلاح های دوش پرتاب ضد بالگرد 1 به 100 نیست ، این رو مقایسه کنید با میثاق 2 متوجه می شوید که این مین ارزش انچنانی هم ندارد
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    مهندس علیا که همه جا نطراتتون هست برادر سامانه هایی مثل باور که مشتکل از طیفی از پرتابه ها و رادار هاست برای مقابله یا هــــــر نـــوع پرنده بکار میره بعید میدونم کوچکترین عملکیری بشه برای این ها قائل شد الان ما باید ضمن کار روی سامانه های زمین پایه بریم به سمت سامانه های شناسایی کنترلی از بالا که میشه ماهواره و یا پرنده های راداری awacs با قابلیت نگاه به پایین تا ارتفاع 30 متر
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    منظورش بلک هاوک ه
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    دلبندم ایذایی. زبان فارسی ت رو قوی کن
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    مثلا نمی شه 5 کیلومتر رو با کابل ارتباط گرفت؟!
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    شما با هلیکوپتر بیا میزنیم از نزدیک ببین
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    بعضی ها فکر می کنن وقتی اس 400 اومد ضد هوایی به چه درد می خوره. این یک سلاح تاکتیکیه مشتی! ضمنا در نبرد متقارن می تونه کمک خوبی برای نیروهای تکاور باشه. از رو شکم حرف نزن.
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    ما هم اینا رو می دونیم. حتی بیشتر. شما قلبتون ضعیفه فشار نیارید حیف می شید. انشاءالله در سایت های مفرح شما رو زیارت کنیم.
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    0 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس