بیش از 10.2 میلیون نفر در سرتاسر جهان در نهادهای کیفری جهان گرفتار هستند که از این جمع 2.24 میلیون نفر در آمریکا هستند. آمریکا بالاترین نرخ جمعیت زندانی را در جهان با رقم 716 نفر در هر یکصد هزار نفر در اختیار دارد.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز سه‌شنبه 94/2/22 به شرح زیر است:

سیا چگونه نقشه هسته‌ای به ایران می‌داد/ حال عمومی رئیس سازمان انرژی اتمی خوب است/ گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم/ایران:

ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به وین

خبرگزاری فارس- تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران وارد وین شد. دور جدید مذاکرات هسته‌ای در راستای ادامه نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سه‌شنبه در هتل کوبورگ وین از سر گرفته می‌شود. این مذاکرات در راستایکم کردن پرانتزها و توافق بر روی موارد اختلافی است.

رایزنی عراقچی، روانچی و اشمیت در وین ساعت ۱۳ به وقت تهران

خبرگزاری فارس- تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بامداد سه‌شنبه به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای راهی وین شد. قرار است دور جدید این رایزنی‌ها در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با حضور عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 10:30 به وقت محلی (وین) 13 به وقت تهران در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شود.

آغاز رایزنی عراقچی، روانچی و اشمیت در وین در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برجام

خبرگزاری فارس- رایزنی سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلی در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد. این رایزنی‌ها تا روز جمعه ادامه دارد و قرار است روز جمعه نشستی با حضور همه اعضای 1+5 برگزار شود. پنجشنبه نیز رایزنی دوجانبه هیأت‌های ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه 2 کشور در وین برگزار خواهد شد.

رایزنی یک‌ساعته تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5

خبرگزاری فارس- رایزنی سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین پس از یک ساعت پایان یافت و قرار است این رایزنی‌ها ساعت 14 به وقت محلی (16:30 به وقت تهران) دوباره از سر گرفته شود. در رایزنی یک ساعته امروز درباره نحوه ادامه کار برنامه‌ریزی و گفت‌وگو شد.

برنامه‌های سفر سه روزه فؤاد معصوم به ایران

خبرگزاری فارس- فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق عصر سه‌شنبه در سفری سه روزه و در رأس هیأتی متشکل از وزرای گردشگری، محیط زیست و تجارت وارد تهران می‌شود. دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی، علی لاریجانی رئیس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری از برنامه‌های این سفر است که از صبح چهارشنبه آغاز و تا پایان همان روز ادامه خواهد داشت.

عیادت ظریف از رئیس سازمان انرژی اتمی

خبرگزاری فارس- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح سه‌شنبه با حضور در بیمارستان محل بستری علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که در حال حاضر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه قرار دارد، از او عیادت کرد. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص وضعیت صالحی گفت: حال عمومی آقای صالحی خوب است و نیاز به استراحت دارد و احتمالا فردا به بخش منتقل خواهد شد.علی اکبر صالحی به دلیل مشکل گوارشی (پولیپ روده) عصر دوشنبه در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و یک بار تحت عمل جراحی داخلی قرار گرفت. به دلیل اینکه در زمانکولونوسکپی، روده آقای صالحی دچار پارگی شد، وی تحت عمل جراحی دوم قرار گرفته است.

وزرای کشور و ارتباطات از صالحی عیادت کردند

خبرگزاری فارس- محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در بیمارستانی که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آن بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته، از علی‌اکبر صالحی عیادت کردند.

شکایت ۲.۳ میلیارد پوندی بانک ملت از دولت انگلیس برای نقض حقوق بشر

روزنامه انگلیسی دیلی‌میل- بانک ملت ایران که توسط انگلیس به اتهام تامین مالی برنامه هسته‌ای این کشور تحت تحریم قرار گرفته بود، خواستار پرداخت خسارت 2.3 میلیارد پوندی از سوی دولت انگلستان به علت نقض قوانین حقوق بشر شده است. بانک ملت، تمام اتهامات علیه خود را رد و اعلام کرده است، وزارت خزانه‌داری انگلیس همچنین با وزرای دیگر کشورها در بروکسل لابی کرده است تا ممنوعیت‌های وسیعی از سوی اتحادیه اروپا علیه این بانک اعمال شود. این ممنوعیت‌ها در سال 2013 به دنبال رای دادگاه عالی انگلیس و دادگاه عالی اتحادیه اروپا برداشته شد. هر دوی این دادگاه حکم دادند که تحریم بانک ملت غیرقانونی بوده است و قوانین کنوانسیون حقوق بشر اروپا را نقض کرده است.

دادگاه عالی انگلیس ادعاهای لندن در پرونده بانک ملت ایران را رد کرد

فایننشال‌تایمز- دادگاه عالی انگلیس با رد تلاش دولت انگلیس برای به تعویق انداختن جلسه استماع شکایت بانک ملت ایران، حکم داد که ادعای خسارت 4 میلیارد دلاری این بانک علیه وزارت خزانه‌داری انگلیس باید مورد بررسی قرار گیرد. بانک ملت پس از اینکه در سال 2014 توانست حکم لغو تحریم‌های وزارت خزانه‌داری انگلیس را که در سال 2009 به اجرا درآمده بود، دریافت کند، علیه دولت این کشور شکایت کرده است.

ورود هواپیماهای ایرباس به ایران مذاکرات را پیچیده‌تر می‌کند

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز- یک خط هواپیمایی ایرانی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشت، 9 هواپیمای مسافربری خریداری کرد که این اقدام موجب پیچیده‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 می‌شود. رسانه‌های ایران روز یکشنبه گزارش کردند که خطوط هوایی ماهان در اقدامی هشت هواپیمای ایرباس ای 340 و یک ایرباس ای 321 خریداری کرده است که این هواپیماها هفته گذشته فعال شدند. هواپیمایی ماهان در اکتبر 2011 توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست تحریم‌ قرار گرفت. پایگاه تحلیلی بلومبرگ نیز گزارش کرد که علیرغم آنکه کمتر از دو ماه تا پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 زمان باقی مانده است، تحریم‌های فلج‌کننده ایران شروع به فروپاشی کرده است.

شرکت‌های ایتالیایی آماده حضور در ایران

روزنامه ایتالیایی ایل فولیو- تحرک‌های جدیدی بین کارآفرینان ایتالیایی در قبال ایران ایجاد شده و صاحبان صنایع ایتالیا امیدوارند بتوانند به ایران بازگردند. ایتالیا درصدد است تا به جایگاه پیشین خود به عنوان اولین شریک تجاری ایران در اروپا بازگردد و خسارات و ضررهای عظیم سال‌های اخیر ناشی از عدم حضور در ایران را جبران کند. فدریکا گوییدی وزیر صنایع ایتالیا اخیرا در میلان با محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع و معادن ایران ملاقات کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن وارد صنعا شد

خبرگزاری فارس- اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن که از 25 آوریل گذشته، جایگزین جمال بنعمر شده، سرانجام امروز وارد صنعا شد. وی پیش از این در تاریخ 16 اردیبهشت به فرانسه و سپس عربستان سفر کرده بود. این فرستاده موریتانیایی قرار است مذاکرات میان طرف‌های درگیری در یمن را احیا کند.

افشای مکاتبات دولت آلمان با آمریکا در زمینه همکاری‌های جاسوسی

پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس- آلمان پیگیرانه با آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از شرکت‌ها و افراد آلمانی همکاری کرده است. وزارت کشور آلمان اعلام کرده: ما هیچ اطلاعاتی از جاسوسی اقتصادی آژانس امنیت ملی آمریکا و یا دیگر سرویس‌های جاسوسی آمریکایی و نیز دیگر کشورها نداریم. این در حالی است که صدراعظم آلمان در نامه‌هایی برای کای اووه ریکه رئیس‌ وقت شرکت ارتباطات آلمانی تله‌کام در سالهای 2002 تا 2006 با وی در این زمینه مکاتبه داشته است.

افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه

رویترز- تنها راه بهبود اقتصاد آسیب‌دیده ایران افزایش صادرات نفت و گاز این کشور حتی با قیمت پایین است. تحت یک سناریوی مطلوب، این کشور می‌تواند طی 12 تا 18 ماه صادرات نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. عربستان سعودی، رقیب سنتی تهران از این نفت اضافی استقبال نخواهد کرد و انتظار می‌رود که به سیاست خود برای حفظ سهم از بازار ادامه دهد حتی با وجود قیمت‌های پایین‌تر برای نفت اما ایران ممکن است با قیمت پایین کنار بیاید تا سهم خود از بازار را باز یابد.

سیا چگونه نقشه هسته‌ای به ایران می‌داد/ حال عمومی رئیس سازمان انرژی اتمی خوب است/ گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم/یمن:

قبایل یمنی یک تانک عربستانی را آتش زدند

المیادین- قبایل یمنی عصر دوشنبه ضمن حمله به یک مرکز نظامی عربستان، یک تانک متعلق به ارتش این کشور در مرز یمن را آتش زدند.

بمباران شدید صنعا و کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی

خبرگزاری فارس- جنگنده‌های سعودی با پرواز بر فراز پایتخت یمن، مناطق مختلف صنعا را به شدت بمباران کردند. در این حملات تعدادی از غیر نظامیان نیز کشته و زخمی شدند و صدای انفجارهای پیاپی در فضای شهر صنعا پیچیده است. رسانه‌ها این حملات را شدیدترین حملات سعودی‌ها به صنعا در 47 روز گذشته توصیف کردند. سعودی‌ها وعده داده‌اند از فردا به مدت 5 روز حملاتشان را متوقف خواهند کرد.

شرکت نفتی آرامکو در جنوب عربستان هدف قرار گرفت

المیادین- منابع قبیله‌ای یمنی اعلام کردند، تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در شهر الظهران در جنوب عربستان را مورد اصابت قرار داده‌اند. شرکت سعودی آرامکو،شرکت ملی نفت عربستان سعودی است که در بین کمپانی‌های نفتی، بالاترین سطح تولید را دارد، همچنین دارای بالاترین حجم ذخایر نفتی اثبات شده می‌باشد.

حزب‌الله توطئه غربی-عربی برای قطع صدای المسیره را محکوم کرد

پایگاه خبری العهد- روابط عمومی حزب الله لبنان در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تلاش توطئه‌آمیز کشورهای غربی و عربی برای قطع برنامه‌های شبکه خبری المسیره از طریق ماهواره و سایت‌های اجتماعی اعلام کرد که این تلاش‌های مستمر، نقش سازنده و موثر این شبکه یمنی در افشای جنایات تروریستی عربستان و آمریکا علیه یمن را نشان می‌دهد.

العسیری: جنگنده مغربی را مکان‌یابی کردیم؛ مسئولیت جان خلبان بر عهده انصار الله است

پایگاه خبری النشره- احمد العسیری سخنگوی ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان برای حمله به یمن اعلام کرد که جنگنده نیروهای هوایی مغرب که در حین انجام عملیات در یمن ناپدید شده بود مکان یابی شده و مدعی شد که مسئولیت جان خلبان این جنگنده بر عهده جنبش انصار الله یمن است. هنوز سرنوشت خلبان این جنگنده نا معلوم است و نیروهای مسلح عربستان از تکنولوژی پیشرفته‌ای برای مکان یابی جنگنده و خلبانش استفاده می‌کنند.

کشتی کمک‌های ایرانی برای یمن به دریای عُمان رسید

شبکه لبنانی المیادین- کشتی حامل کمک‌های ایرانی برای یمن به دریای عُمان رسید. مقصد این کشتی بندر الحدیده یمن است. کشتی امدادرسان جمهوری اسلامی ایران در قالب کاروان نجات دوشنبه به منظور کمک رسانی به مردم بی‌پناه یمن، بندرعباس را به سمت این کشور ترک کرد. اقلام این کشتی که وزنی بالغ بر 2 هزار و 500 تن دارد شامل هزار و 200 تن برنج، 700 تن آرد، 400 تن کنسرو، 50 تن دارو و اقلام پزشکی، 50 تن آب‌معدنی، 2 هزار تخته پتو، هزار چادر گروهی و هزار سری ظروف آشپزخانه است.

گشت‌زنی هواپیمای آمریکایی در اطراف کشتی نجات ایرانی عازم یمن

خبرگزاری فارس- ظهر سه شنبه یک هواپیمای آمریکایی برای دقایقی به گشت‌زنی اطراف کشتی ایران شاهد که حامل کاروان نجات است پرداخت و پس از آن منطقه را ترک کرد. کشتی ایرانی که سفر خود را از شب گذشته آغاز کرده است در حال حاضر در دریای عمان بوده و تا کمتر از 10 روز دیگر به بندر الحدیده یمن می‌رسد.

سیا چگونه نقشه هسته‌ای به ایران می‌داد/ حال عمومی رئیس سازمان انرژی اتمی خوب است/ گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم/آمریکا:

آمریکا، کماکان در صدر جدول بالاترین آمار نرخ زندانی

مرکز مطالعات بین‌المللی امور زندان‌ها- بیش از 10.2 میلیون نفر در سرتاسر جهان در نهادهای کیفری جهان گرفتار هستند که از این جمع 2.24 میلیون نفر در آمریکا هستند. آمریکا بالاترین نرخ جمعیت زندانی را در جهان با رقم 716 نفر در هر یکصد هزار نفر در اختیار دارد.

کری گفت‌وگوی مثبتی با کشورهای عرب درباره مذاکرات ایران داشت

رویترز- ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به دیدار هفته گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا با سران کشورهای عضو همکاری خلیج فارس درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، این گفت‌وگوها را مثبت خواند. وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در پاریس با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار و آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ را به آنها گزارش کرد. وی گزارش‌های رسانه‌ای که دلیل انصراف برخی از سران کشورهای عربی از جمله ملک سلمان پادشاه عربستان از حضور در نشست را نارضایتی از مذاکرات ایران عنوان کرده بودند را رد کرد و گفت: ما هیچ‌وقت انتظار نداشتیم سران همه کشورها بیایند.

وندی شرمن و تیم مذاکره‌کننده آمریکا چهارشنبه راهی وین می‌شوند

خبرگزاری فارس- وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده این کشور در رایزنی‌های هسته‌ای پنجشنبه راهی وین می‌شوند.

سردبیر سابق الحیات: اعراب! به آمریکا اعتماد نکنید

روزنامه سعودی الحیات- یک ضرب‌المثل عربی می‌گوید: من جرّب المجرّب کان عقله مخرّب (آزموده را آزمودن خطاست). کنفرانس اوباما و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بهترین مصداق برای این ضرب‌المثل است. در طول چندین دهه آمریکا را آزموده‌ایم و هر بار خوار و تحقیر شدیم. اوباما در دیدار با اعراب تلاش خواهد کرد آنها را قانع کند که توافق هسته‌ای با ایران به نفع آنها تمام خواهد شد و مانع از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای می‌شود. به آمریکا اعتماد نکنید. اوباما صادق است و قصد وی نیز مسالمت‌آمیز است اما اسرائیل بر سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه مسلط است.

اوباما حاضر به مهار ایران به سود اعراب نیست

الجزیره- برخی رسانه ها اعلام کردند رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس کمپ دیوید هر چیزی را که بر سر راه توافق هسته ای با ایران خلل ایجاد کند، رد خواهد کرد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این نشست تلاش خواهند کرد تا به توافقی دست یابند که آمریکا به موجب آن ملزم شود ایران را کنترل کند و سلاح‌های نظامی در اختیار اعراب خلیج فارس قرار دهد. از سوی دیگر دیپلمات‌های فرانسوی بر این باورند که اوباما قصد دارد ایران را جایگزین عربستان کند؛ زیرا قدرت هسته‌ای ایران قادر است ثبات منطقه را حفظ کند.

کاخ سفید: اوباما درخواست کشورهای عربی برای معاهده‌های دفاعی را رد کرد

نشریه فارن‌پالیسی- رابرت مالی، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس می‌گوید کاخ سفید پیشنهاد کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تدوین معاهده دفاعی مشترک با آمریکا را رد کرده است. آمریکا از چند هفته پیش این موضوع را به اطلاع متحدان عربی خود رساند که معاهده دفاعی با آنها امکان‌پذیر نیست. چند ساعت بعد بود که ملک سلمان با اوباما تماس گرفت تا به اطلاع وی برساند که نمی‌تواند این هفته به واشنگتن سفر کند.

سنا قطعنامه‌ای برای آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران تصویب کرد

خبرگزاری فارس- مجلس سنای آمریکا بامداد سه‌شنبه قطعنامه‌ای که خواستار آزادی اتباع آمریکا زندانی در ایران است را با 90 رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رساند. این قطعنامه از مقامات ایران می‌‌خواهد سعید عابدینی، امیر حکمتی و جیسون رضائیان را از زندان آزاد و برای یافتن رابرت لوینسن همکاری کنند. سعید عابدینی در ایران به جرم سازمان‌دهنده‌های محافل زیرزمینی کلیسای خانگی و فعالیت‌های فرقه‌ای تحت پوشش پرورشگاه با رأی دادگاه از سال 1391 به 8 سال زندان محکوم شده است. امیر میرزایی حکمتی سال 1390 به جرم جاسوسی برای سازمان سیا و نهادهای اطلاعاتی آمریکا بازداشت شده و بعد از اعتراف در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام محکوم شده است. جیسون رضائیان به گفته مراجع قضایی در ایران تحت پوشش خبرنگار واشنگتن‌پست مشغول به جاسوسی بوده است. رابرت لوینسون، مأمور پیشین سازمان سیا است که اسفند سال 1385 در پوشش کارمند بازنشسته بخش مبارزه با جرائم سازمان‌‌یافته پلیس فدرال آمریکا به جمع‌آوری اطلاعات در ایران مشغول بوده که ناپدید شده است.

معاون اسبق سیا: جورج بوش گفت گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم

روزنامه تلگراف- مایکل مورل سرپرست سابق سیا در کتاب خاطراتش درباره جنگ عراق در سال 2003،‌ القاعده و داعش، با یادآوری حوادث 11 سپتامبر می‌نویسد: به جورج بوش پیشنهاد شد آمریکا با طالبان برای تحویل دادن اسامه بن لادن وارد مذاکره شود که او این طور جواب داد: گور بابای دیپلماسی. ما وارد جنگ می‌شویم.

جان کری وارد روسیه شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس- وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با مقامات روسیه و گفتگو درباره موضوعات مختلف، وارد این کشور شد. سفر وزیر خارجه آمریکا به روسیه برای دیدار با ولادیمیر پوتین در حالی انجام می‌گیرد که دو کشور درباره اوکراین و سوریه با هم تنش دارند. دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که علاوه بر پرونده ایران، مسائل مختلفی از جمله درگیری‌های سوریه و مناقشات اوکراین هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

زندانیان مبتلا به اختلالات ذهنی در زندانهای آمریکا مورد آزار فیزیکی قرار می‌گیرند

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز- طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر که قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود، آندسته از زندانیانی که از عقب‌ماندگی ذهنی رنج می‌برند در زندانهای سراسر آمریکا توسط نگهبانان زندان مورد آزار و اذیت فیزیکی همچون پاشیدن اسپری‌های شیمیایی، حمله به آنها با سلاح‌های الکترونیکی بی‌حس کننده، بستن به صندلی یا تخت برای مدت‌ طولانی قرار می‌گیرند. این سوء رفتارها در بسیاری از موارد موجب مرگ این زندانیان می‌شود.

استرلینگ به جرم افشای طرح سیا علیه ایران به تحمل ۴۲ ماه حبس محکوم شد

خبرگزاری فارس- جفری‌استرلینگ، مأمور اسبق سازمان سیا که به درز اطلاعات محرمانه درباره یکی از برنامه‌های این سازمان علیه برنامه هسته‌ای ایران متهم شده بود روز دوشنبه به تحمل 42 ماه حبس محکوم شد. وی ماه ژانویه به موجب قانون جاسوسی به افشای جزئیات یکی از طرحهای سازمان سیا برای فروش طرح‌های هسته‌ای غلط به ایران متهم شده بود. جزئیات مربوط به این عملیات سیا، موسوم به عملیات مارلین در کتابی به نام وضعیت جنگ، نوشته جیمز رایزن، روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز افشا شده بود. در آن عملیات محرمانه، سیا یک کارشناس اتمی روسیه ملقب به مرلین را استخدام کرده بود تا نقشه های ناقص یا غلط را در اختیار ایران بگذارد تا برنامه اتمی این کشور دچار مشکل شود.

سیا چگونه نقشه هسته‌ای به ایران می‌داد/ حال عمومی رئیس سازمان انرژی اتمی خوب است/ گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم/عربستان:

غیبت ملک سلمان در کنفرانس کمپ‌دیوید ارتباطی به اختلاف ریاض و واشنگتن ندارد

شبکه الجدید- عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در واکنش به اخبار منتشر شده درباره عدم حضور پادشاه عربستان در کنفرانس کمپ دیوید اعلام کرد که این موضوع ارتباطی به اختلافات ندارد. کارشناسان و تحلیلگران سیاسی عدم حضور ملک سلمان در نشست آتی سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در آمریکا را نشان دهنده اختلافات عربستان سعودی و آمریکا بر سر راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران دانستند.

اوباما با پادشاه عربستان گفت‌وگو کرد

رویترز- باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با ملک سلمان، پادشاه عربستان درباره مقدمات نشست با رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت‌وگو کردند. کاخ سفید اعلام کرد که این نشست به صدور بیانیه‌ای منجر خواهد شد که خطوط تعهدات تمامی طرف‌ها را مشخص می‌کند.

اوباما و سلمان درباره ایران گفتگو کردند

نیوز روم آمریکا- طبق بیانیه کاخ سفید، ملک سلمان با رئیس‌جمهور اوباما تماس گرفته تا تاسف خود را از قادر نبودن به سفر به واشنگتن اعلام کند. رئیس‌جمهور و ملک سلمان درباره اهمیت توافق جامع بین گروه 1+5 و ایران بحث کردند توافقی که به گونه قابل راستی آزمایی درباره این موضوع که ماهیت صرفا مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را ضمانت می‌کند.

غیبت پادشاه عربستان در کمپ‌دیوید نمایانگر تزلزل پیوند ریاض-واشنگتن است

روزنامه نیویورک‌تایمز- تصمیم سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برای شانه خالی کردن از نشست شورای همکاری خلیج‌فارس به میزبانی باراک اوباما در واشنگتن و کمپ دیوید نمایانگر حقیقت جدیدی برای دو کشور آمریکا و عربستان است که برای چندین نسل اهدافی را در خاورمیانه به اشتراک گذاشته بودند اما هم‌اکنون به صورت اساسی دچار مشکل و اختلاف شده‌اند. هر دو کشور آمریکا و عربستان دوشنبه اصرار داشتند که غیبت پادشاه عربستان یک توهین و تحقیر نیست. با اینحال نمی‌توان چهار عامل محکمی را که به افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و ریاض منجر شد نادیده گرفت: اقدام دولت آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای با ایران، پیدایش تکفیری‌های داعش در منطقه، ناآرامی‌های منطقه‌ای که معروف به بیداری اسلامی شد و همچنین دگرگونی بازار انرژی جهانی می‌شود.

کاخ سفید: لغو سفر شاه سعودی برای ما پیامی نداشت

رویترز- جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید درباره عدم شرکت ملک سلمان در نشست کمپ دیوید گفت دستور کار این اجلاس، بررسی راه‌های تعمیق روابط امنیتی میان آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) است و علت نیامدن ملک سلمان را از دفتر شاه بپرسید. جان کری به ریاض رفته بود و پادشاه می‌توانست همانجا نظر مخالف خود را به وی ابلاغ کند، حتی پس از آن هم، کری در پاریس همتای سعودی خود را ملاقات کرد که آنجا هم پیامی این‌چنین دریافت نشد. لغو سفر ملک سلمان و عدم شرکت وی در اجلاس کمپ‌دیوید، پیامی برای ما ندارد.

سیا چگونه نقشه هسته‌ای به ایران می‌داد/ حال عمومی رئیس سازمان انرژی اتمی خوب است/ گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم/سوریه:

اتاق‌های عملیاتی آمریکا برای حمایت از القاعده در سوریه

پایگاه خبری-تحلیلی گلوبال‌ریسرچ- آمریکا از طریق اتاق‌های عملیاتی خود در حال حمایت از القاعده در سوریه است. اندیشکده آمریکایی بروکینگز همکاری‌های گروه دو گانه آمریکا-عربستان با دو گانه دیگر قطر-ترکیه برای رساندن سلاح به معارضان سوریه از ابتدای آغاز درگیری‌ها را تأیید کرده است. از آغاز کار مشخص بود که موفقیت آمریکا و عربستان تنها با تأمین سلاح، وجه نقد، تجهیزات و حمایت‌های سیاسی و نظامی از القاعده امکان‌پذیر است. چندین فرمانده که رهبری عملیات‌های اخیر در ادلب را به عهده داشته‌اند تأیید کرده‌‌اند اتاق عملیات تحت رهبری آمریکا در جنوب ترکیه نقش موثری در تسهیل مشارکت آنها در این عملیات از ماه آوریل به بعد داشته‌اند.

بیانیه شدید تروریست‌ها علیه داعش در القلمون

روزنامه النهار- درگیری‌های منطقه کوهستانی و ناهموار القلمون در جنوب سوریه، نزدیک بین ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان با تروریست‌های جبهه النصره و جیش الفتح ادامه دارد. تروریست‌های جیش الفتح در بیانیه‌ای علیه تکفیری‌های داعش، از مخالفان دولت سوریه خواستند تا به توهم شرکت در جهاد، به این گروهک نپیوندند و داعش را یک گروه گمراه کننده توصیف کردند. ارتش سوریه و حزب الله لبنان توانستند کوه‌های الجبه را در القلمون به تسلط خود در آورند و تروریست‌ها را مجبور به فرار از این منطقه کنند.

سیا چگونه نقشه هسته‌ای به ایران می‌داد/ حال عمومی رئیس سازمان انرژی اتمی خوب است/ گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم/فلسطین:

نتانیاهو احمق ترین رهبر سیاسی منطقه

مجله اسپانیایی ال پاییس- شلومو بن عامی محقق اسرائیلی اعلام کرد که پیروزی ایران در خاورمیانه کفه ترازوی منطقه‌ای را به سود این کشور تغییر داده است. نیروهای میانه روی عربی متوجه شده‌اند که در چارچوب برنامه ریزی‌های آمریکا قرار ندارند و بعد از بهار عربی نقش عمده در خاورمیانه به عهده ایران خواهد بود. عامی در اشاره‌ای به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی وی را به دلیل حمله به دولت آمریکا احمق ترین رهبر سیاسی منطقه دانست و گفت که بی خردی نتانیاهو به خلاصه شدن برنامه هسته‌ای ایران منجر شد.

تل‌آویو 4 سامانه جدید پاتریوت از آلمان دریافت می‌کند

روزنامه صهیونیستی هاآرتص- وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی دوشنبه از قرارداد تازه با آلمان برای دریافت سامانه‌های جدید دفاع موشکی پاتریوت خبر داد. بر اساس این قرارداد که بخشی از بسته حمایتی آلمان از اسرائیل است، تل‌آویو 4 سامانه جدید پاتریوت دریافت می‌کند.

کنست لایحه افزایش تعداد وزرا را تصویب کرد

وبگاه خبری الرساله- کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) دوشنبه شب لایحه افزایش تعداد وزرا و نمایندگان ائتلاف حکومتی جدید این رژیم را تصویب کرد. این لایحه با اختلاف کم آرای موافق و مخالف تصویب شد به نحوی که 61 نماینده کنست به لایحه مذکور رأی موافق و 59 نماینده رأی مخالف دادند. این رأی گیری برای لایحه پیشنهادی ائتلاف حکومتی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر مربوط به اولین شور آن بوده است و شور دوم و سوم چهارشنبه برگزار خواهد شد و مخالفان نظرات خود را اعلام خواهند کرد.

اتحادیه صهیونیسم خواستار انحلال پارلمان جدید رژیم صهیونیستی شد

وبگاه خبری الرساله- حزب اتحادیه صهیونیسم پیش از آنکه ائتلاف حکومتی جدید رژیم صهیونیستی سوگند به جا آورد خواستار انحلال کنست (پارلمان) بیستم شد. اتحادیه صهیونیسم اعلام کرد ترکیب ائتلاف حکومتی جدید خطرناک و بر پایه توافق‌های ائتلافی و دادن امتیازات مختلف در آخرین لحظات شکل گرفته است. این حزب اعلام کرد کنست باید منحل شود و صهیونیست‌ها یکبار دیگر به پای صندوق‌های رأی بیایند.

سیا چگونه نقشه هسته‌ای به ایران می‌داد/ حال عمومی رئیس سازمان انرژی اتمی خوب است/ گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم/کوبا:

دیدار اولاند با فیدل کاسترو در کوبا

کوبادباته- فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا طی دیداری در هاوانا پایتخت کوبا با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه گفت‌وگو کردند. رهبر انقلاب کوبا از اولاند به عنوان اولین رئیس جمهور فرانسه که از کوبا دیدار می‌کند قدردانی کرد. اولاند یکشنبه شب وارد کوبا شد و مورد استقبال رائول کاسترو همتای کوبایی خود قرار گرفت.

اولاند خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه کوبا شد

کوبادباته- رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا در کاخ انقلاب این کشور میزبان فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود بود. اولاند طی سخنرانی در دانشگاه مرکزی کوبا خواستار لغو هرچه زودتر تحریم‌های آمریکا علیه کوبا شد.

اوباما به کوبا سفر خواهد کرد

تله‌سور- جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به احتمال قوی تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش به کوبا سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار خواهد کرد. فکر می‌کنم رئیس جمهور در سخنان قبلی خود گفت که در آینده‌ای نزدیک به کوبا سفر نخواهد کرد ولی قطعا آن را در برنامه کاری خود تا سال 2017 قرار داده است.

پاپ بین کوبا و آمریکا میانجی‌گری می‌کند

پرنسا لاتینا- کلیسای کاتولیک کوبا طی بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی خود منتشر کرد، از سفر پاپ فرانسیس طی روزهای 19 تا 22 سپتامبر (28 تا 31 شهریور) به کوبا خبر داد. پاپ در این سفر گفت‌وگوهایی در راستای بهبود روابط کوبا و آمریکا خواهد داشت.

سیا چگونه نقشه هسته‌ای به ایران می‌داد/ حال عمومی رئیس سازمان انرژی اتمی خوب است/ گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم/اتحادیه اروپا:

دیوید کامرون همه‌پرسی جدایی از اتحادیه‌ اروپا را یک سال زودتر برگزار می‌کند

گاردین- دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس برنامه دارد عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا را هرچه سریع‌تر به رای بگذارد و یک سال زودتر از وعده پیشین و در سال 2016 برگزار کند. کامرون در جمع خبرنگاران گفته بود، پیروزی در انتخابات با کسب اکثریت آراء به منزله دستورالعملی برای برگزاری هرچه سریع‌تر همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپاست.

جزئیات طرح تقسیم ۴۰ هزار مهاجر غیرقانونی میان کشورهای اروپایی

روزنامه آلمانی زوددویچه- کمیسیون اروپا قصد دارد 40 هزار مهاجر غیرقانونی را بین کشورهای عضو تقسیم کند. اینکه این افراد چطور تقسیم شوند در قالب پروژه آزمایشی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شرایطی که بنابر آن مهاجران میان کشورها تقسیم می‌شوند مبتنی بر جمعیت، تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری آن کشور خواهد بود. تا آخر ماه می کمیسیون قصد دارد قانونی را پیشنهاد بدهد که بر طبق آن تعداد موردنظر مشخص شود و تا پایان سال هم درباره آن تصمیم‌گیری نهایی و اجرایی خواهد شد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه احتمالا تا پایان سال جاری لغو خواهند شد

روزنامه روسی کامرسانت- میلوش زمان رئیس‌جمهور جمهوری چک تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا که علیه روسیه اعمال شده‌اند را کاملا ناکارآمد دانست. وی گفت: این امکان وجود دارد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تا پایان سال برداشته شوند. احتمال دارد تمامی تحریم‌ها حتی پیش از پایان سال برداشته شوند. فکر می‌کنم شورای اروپا ژوئن آینده در این مورد رایزنی خواهد کرد.

حمایت آلمان از برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا در یونان

روزنامه انگلیسی تلگراف- دولت آلمان از برگزاری همه‌پرسی یونان برای خروج از منطقه یورو حمایت کرده است. ولفگانگ شویبله وزیر دارایی آلمان گفت: همه‌پرسی درباره ادامه عضویت یونان در منطقه یورو می‌ تواند هم برای این کشور و هم برای وام‌دهندگان مفید باشد. مردم یونان هم می‌توانند تصمیم بگیرند که برای پذیرش آنچه ضروری است آمادگی دارند یا اینکه چیز دیگری می‌خواهند.

سیا چگونه نقشه هسته‌ای به ایران می‌داد/ حال عمومی رئیس سازمان انرژی اتمی خوب است/ گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم/لبنان:

سید حسن نصرالله سوم خرداد سخنرانی می کند

خبرگزاری فارس- دبیرکل حزب الله لبنان در تاریخ 24 ماه جاری میلادی (3 خردادماه) همزمان با سالروز آزادسازی جنوب لبنان موسوم به عید مقاومت درباره تحولات منطقه و لبنان سخنرانی خواهد کرد.

سیا چگونه نقشه هسته‌ای به ایران می‌داد/ حال عمومی رئیس سازمان انرژی اتمی خوب است/ گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم/نپال:

نپال دوباره لرزید؛ احتمال خرابی‌های گسترده در پی زمین‌لرزه 7.4 ریشتری

خبرگزاری رویترز- زمین‌لرزه‌ای قدرتمند روز سه‌شنبه بار دیگر نپال را که اخیرا زلزله‌ای مرگبار را تجربه کرده، به لرزه درآورد. مرکز زمین‌شناسی آمریکا قدرت زمین‌لرزه را 7.4 درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرده است. زمین‌لرزه‌ای که اوایل اردیبهشت شهر کاتماندو پایتخت نپال را به لرزه درآورده بود، به مرگ بیش از 6 هزار نفر و آوارگی ده‌ها هزار تن منجر شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    مشرق ممنون
  • سبحان ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    "نتانیاهو احمق ترین رهبر سیاسی منطقه" خییییییلییییی حال کردم
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    شواهد نشون میده بین امریکا و کشور های عربی داره اختلاف بوجود میاد به امید نابوی همشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس