به گزارش مشرق به نقل از فارس شب گذشته «ميزان دستمزد بازيگران سينماي ايران» با حضور داود رشيدي رئيس صنف انجمن بازيگران، بيژن امکانيان بازيگر و «تعادل در اکران» با حضور محمدرضا صابري سخنگوي انجمن سينماداران و مرتضي شايسته عضو شوراي مرکزي اتحاديه تهيه کنندگان در دو ميزگرد جداگانه از شبکه سوم سيما روي آنتن رفت.
بنابراين گزارش در ابتداي اين برنامه رشيدي ضمن قرائت بخش قوانين انجمن بازيگران، در پاسخ به اين سؤال که آيا فکر نميکنيد با توجه به افزايش دستمزدهاي بازيگري و عدم تعادل آن با فضاي گفتمان عدالت اجتماعي و نبودن رابطه درست بين عرضه و تقاضا در سينماي ايران انجمن بازيگري بايد در اين راستا اقداماتي انجام دهد، بيان داشت: گفتن اين که فلان بازيگر اين ميزان دستمزد را براي ايفاي نقش درخواست کرده است آسان است اما در اين بين سوال پيش ميآيد که چرا همه تقصيرها متوجه بازيگر ميشود در حالي که شايد تهيه کننده مقصر باشد.
بيژن امکانيان نيز با تأييد سخنان رشيدي گفت: تصور نميکنم وضعيت دستمزدها اينگونه باشد و به نظرم تلويزيون بيش از حد روي اين مسئله تأکيد ميکند.
امکانيان در ادامه گفت: در مورد فيلم «دموکراسي تو روز روشن»، آقاي زم به شخصه پذيرفت آن ميزان دستمزد را به بازيگر فيلمش داده اما سوال اينجاست که در سينماي ايران چه تناسبي در موارد مختلف وجود دارد که براي دستمزدها تناسبي وجود داشته باشد. واقعيت سينماي امروز ما اين است که اساس سينماي کشور متکي به کارگردانان است گرچه بازيگر نيز مهم است اما کارگردان است که تأييد کننده است و در کل سينما داراي مناسبات درستي نيست.
به گزارش فارس، رشيدي در اين مباحثه اظهار داشت: در سينماي هاليوود و باليوود قانوني وجود دارد که تمام بازيگران بايد عضو انجمن بازيگران باشند اما در ايران چنين قانوني وجود ندارد گرچه بازيگران پس از ايفاي نقش در يک فيلم اقدام به عضويت موقت ميکنند.
امکانيان نيز خاطرنشان کرد: چرخه ناقص ورود بازيگران به سبب ظاهر زيبا، داشتن روابط فاميلي با دستاندرکاران فيلم يا کلاسهاي بازيگري در نابساماني سينما دامن ميزنند. گاهي اوقات از حضور در صحنه فيلمبرداري و ديدن بازيگران جواني که حتي ديالوگ خود را حفظ نميکنند، ديرتر از بقيه سر صحنه حاضر ميشوند و روي حرکاتشان براي نقشآفريني فکر نميکنند دچار افسردگي ميشوم و از خود ميپرسم پس انگيزهاي که نسل من براي بازيگري داشت کجاست و به نظرم ميرسد که اين دوستان سينما را شوخي گرفتهاند.
در ادامه برنامه رشيدي در پاسخ به اين سوال که آيا براي ورود به عرصه بازيگري در سينما، در انجمن بازيگران ايران قانوني وجود دارد، يا خير؟ عنوان داشت: در اين خصوص قانوني وجود ندارد.
امکانيان نيز راه تغيير افکار عمومي درباره بازيگري و چگونگي ورود به سينما را دوري از بازيهاي ژستي دانست و گفت: بايد کنترلي در ظاهر بازيگران و حتي نوع نگاه آنها از بالا به پايين وجود داشته باشد و مسئوليت تمام اينها بر عهده کارگردان است.
رشيدي نيز در پايان اين گفتوگو از هنرمندان تازه از دست رفتهاي چون حميده خيرآبادي، ورشوچي و وداديان ياد کرد.
به گزارش فارس، در ادامه برنامه شبکه سوم سيما، محمد درمنش عضو سابق شوراي مرکزي کانون کارگردانان طي تماس تلفني، در خصوص انتخابات شوراي مرکزي کانون کارگردانان و اعضاي آن گفت: در تاريخ 30 فروردين انتخابات اين شورا انجام شد و بايد بگويم متأسفانه اين کانون در شرف انشعاب است و خيلي از دوستان در انتخابات نبودند و روشهاي غيراخلاقي در اين باره مورد استفاده قرار گرفته است.
وي افزود: اساسا اختلافات يک ساله خانه سينما و کانون کارگردانان داراي ريشهاي مشترک است برخي از افراد اين اجتماعات که نتوانستند به نگاه سياسي خود در جامعه دست يابند، خانه سينما و کانون کارگردانان را به عنوان مرجعي براي اعمال نگاههاي خود ميدانند.
درمنش بيان داشت: نگاه ديگر حاکم در اين دو جمع، دفاع از حقوق صنفي و حق بيمه و امنيت شغلي است و انتخابات اخير کانون کارگردانان نيز نقطه تلاقي اين دو نگاه است، متأسفانه اين انتخابات با روشهاي غيراخلاقي رأي تشکيلاتي مسئلهدار و تنها با حضور يک سوم اعضا انجام شده است.
همايون اسعديان نيز پس از اين اظهار نظرات روي خط آمد و گفت: متأسفانه مدتهاست که آقاي درمنش عادت کردهاند که تمام فعاليتهاي کانون کارگردانان و خانه سينما را با برداشتي سياسي عنوان کنند اين در حالي است که ما نيز دغدغههاي صنفي چون امنيت شغلي را مدنظر داريم و تغيير در ترکيب شوراي مرکزي کانون نيز به خاطر فوت زندهياد اعلامي و برخي انتقادات اعضا به سياستگذاريهاي کانون بوده است.
درمنش با اشاره به رويدادهاي خانه سينما و شوراي مرکزي کانون کارگردانان در يک سال اخير خاطرنشان کرد: تشکيل مجمع عمومي با وکالتنامههاي صوري انجام شده و قطبي تحت عنوان قطب فشار براي تشکيل اين مجمع بر بقيه اعضاي گروه فشار وارد کرده است و ما دلايلي داريم که ثابت ميکند اين وکالتنامهها به سرقت رفته است حتي يکي از نامداران سينما به ما گفت: در پاي پلههاي هواپيما بوده که برگهاي را به دستش دادند و گفتند کانون در خطر است اين برگه را امضاء کنيد.
وي افزود: شرايط کانون کارگردانان به گونهاي شده است که تعداد زيادي از کارگردانان براي دوري از فضاي سياسي و عدم اجازه فعاليت صنفي تصميم به تشکيل يک سنديکا گرفتهاند. در ضمن بسياري از کارگردانان مانند آقايان جوزاني و رئيسيان به دليل اين که فکر ميکنند مسيري که کانون در حال حاضر طي ميکند مسيري اشتباه و غيرقانوني است در آن شرکت نکردهاند.
اسعديان در واکنش به اين اظهارات گفت: حدود صد و چند نفر با وکالتنامه در مجمع عمومي چند روز پيش کانون شرکت کردند و در اين بين 92 نفر رأي به تغيير و ترميم ترکيب شوراي مرکزي دادند و اگر از بين صد و چند نفر 92 نفر گروه فشار محسوب ميشوند حتما حق با آقاي درمنش است!
به گزارش فارس، در مناظره ديگري که ديشب روي آنتن شبکه سوم سيما رفت، «مرتضي شايسته» در خصوص اعتراضات اخير نسبت به اکران فيلمها به ايراد سخن پرداخت.
وي ضمن تبريک به کارگردان فيلمهاي «اخراجيها3» و «جدايي نادر از سيمين» به خاطر موفقيتشان در اکران و نيز اظهار تأسف به خاطر قاچاق فيلم «اخراجيها3» بيان داشت: زماني که مطرح ميشود 26 سالن سينما براي يک فيلم اختصاص يافته است اگر 5 تا از 26 سالن را فرض کنيم به رقم 130 ميرسيم و حقيقت اين است که ما اين تعداد سالن سينما رادر تهران نداريم، اکران سانسي سينماها نيز ممنوع شده و محدوديت اکران در سالنهاي خيابان شريعتي بالا و پايين نيز به اين ماجرا دامن ميزند.
در ادامه نشست شبکه سه محمدرضا صابري گفت: نمايش فيلم «يکي از ما دو نفر» پس از 4 هفته اکران در گروه عصر جديد به پايان رسيد و من در اين بين نسبت به کساني که بدون تخصص در حوزه اکران نمايش اظهار نظر ميکنند، معترض هستم.
وي افزود: حدود 120 سالن سينما (با پرديسهاي سينمايي) در پايتخت موجود است و 5 گروه سينمايي نيز وجود دارد و در تمام طول اين مدت هيچگاه به طور همزمان ما 5 فيلم سينمايي خوب روي پرده نداشتهايم. برخي از فيلمها به خاطر مخاطب بالا به تعداد سالن بيشتري نياز دارند و بعضي فيلمها داراي مخاطبان خاص هستند و سالن کمتري ميخواهند و مدت زماني بيشتري براي اکران نياز دارند. حال اگر شوراي صنفي نمايش کف فروشي براي هر دوي اين فيلمها تعيين کرده که با توجه به اين کف فروش فيلمها ميتوانند در سه فصل بهار، پاييز و زمستان تا 7 هفته اکرانشان ادامه داشته باشد.
سخنگوي انجمن سينماداران اذعان داشت: به نظر من به «اخراجيها 3» ظلم شده است چنانچه هفته گذشته نيز نسبت به گستردگي تعداد سينماهاي اين فيلم در کشور انتقاد شده بود که اين درست نيست چرا که همه ميدانند اين فيلم چراغ بسياري از سينماهاي کشور را روشن کرده است و سينماداران را علاقهمند به نمايش فيلم کرده است.
وي درباره چرايي تعطيلي گيشه سينما جوان رأس ساعت 5 بعد از ظهر و اکران فيلم «اخراجيها3» بر خلاف قانون، اظهار داشت: چنين استنباطي درست نيست. ما در سالن سينما جوان دو سالن سينما داريم که طبق قانون مجوز پخش فيلم دارد و قرارداد «سه درجه تب» در همان سالن بود چرا که مجوز يکي از سالنهاي ما اجراي نمايش در سانسهاي پاياني است و بنابراين ما کار غيرقانوني انجام نداديم.
شايسته در ادامه گفت: با نگاه کارشناسي حدود 80 سالن سينما قابل استفاده در تهران وجود دارد و در مورد هفتههاي نمايش در سال 1387 و 88 حداکثر 16 سالن سينما وجود داشته است و 7 تا 12 هفته زمان نمايش آنها تعيين شده بود. در سال گذشته يک اتفاقي افتاد و 3 الي 4 هفته در تابستان نمايش براي فيلمها تعيين شد و تعداد سالنهاي سينما نيز به 26 تا رسيد و 6 هفته تابستان و 7 هفته براي ساير فصلها هفته نمايش تعيين شد اما در سال جاري در کف فروش فيلمها به سه فصل بهار، پاييز و زمستان تا 7 هفته اکرانشان ادامه داشته باشد.
صابري در بخش ديگري از اين مناظره گفت: در شوراي صنفي کفه ترازو به سمت تهيه کنندگان است. زماني که 3 سينمادار و 3 تهيه کننده و يک نفر از کانون کارگردانان در شوراي صنفي وجود دارد همه چيز به نفع تهيه کنندگان است.
وي در پاسخ به سوال که آيا اين واقعيت وجود دارد که از وزارت ارشاد به شما فشار وارد ميکنند که زمان اکرانها را کوتاه کنيد، اذعان داشت: در زمان نمايش فيلم در تمام اين سالها هر زماني که در آييننامه شوراي صنفي مشکلي بوده فيلم دير يا زود از پرده اکران خارج شده تمام تقصيرها به گردن سينمادار افتاده است.
شايسته ادامه داد: ما در سينماي اريکه ايرانيان نتوانستيم «سه درجه تب» را اکران کنيم. ما به صورت کلي 20 مجموعه داريم و 64 سالن سينما در آن وجود دارد و اين مشکلات آيين نامه است که بايد تصحيح شود و مربوط به شوراي نظارت بر اکران است که آن را مورد بررسي قرار دهد.
صابري نيز خاطرنشان کرد: دوستان تهيه کنندگان پيشنهاد کردند اگر کف فروش فيلمي پايين آمد پرديسهاي سينمايي نيز لحاظ شود تا اگر کف فروش بالا رفت فيلم براي اکران نگه داشته باشد.
شايسته در بخش ديگري از اين مناظره ادامه داد: اتحاديه توزيع کنندگان در تاريخ 22 اسفندماه سال گذشته با اعضاي اصلي متشکل از سيروس تسليمي، بيژن امکانيان، اصغر فرهادي، حبيب اسماعيلي، علي سرتيپي، عبداله عليخاني و عضو عليالبدل آقايان حقيقي و قاضي و بازرس آقاي حميد مدرسي و بازرس عليالبدل سعيد سعدي تشکيل شد که ما اميدواريم اين اتحايده بتواند مشکلات اکران مشابه سينماها و مشکلات دلالي در اکران را حل کند.
صابري در پايان گفت: تعداد موجود سالن سينما در ايران جوابگوي توليدات سينمايي ايران نيست و البته جاي فيلمهاي سينمايي خارجي نيز در سالنها خالي است.
شايسته نيز اظهار اميدواري کرد که پيشنهاداتش براي ارتقاي عملکرد اکران در شوراي صنفي نمايش مورد توجه واقع شود تا در ادامه اکران سال 90، مشکلات به دنبال مشکلات اکران نوروز، ادامه نيابد.