امروز یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران با حضور مهمان ویژه، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برگزار شد.

  به گزارش مشرق، یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز با حضور سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان آموزش پزشکی آغاز شد.

در این جلسه قرار است بررسی بودجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در سال 94، بررسی لایحه اصلاح بند دهم قسمت الف پیوست دوم مصوبه اصلاحی و تنقیحی مرتبط با ساماندهی وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران، بررسی طرح جامع آب خام شهر تهران و همچنین طرح الزام شهرداری تهران به ارائه کارنامه معاونین و شهرداران مناطق و مدیران در دستور کار اعضا قرار گیرد.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در یکصد‌ و‌ پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر تهران توجه نسبی به موضوعات اجتماعی داشتند که البته انتظارات ما در این زمینه بیشتر است.

وی تصریح کرد: در شهر تهران اقدامات ارزشمندی انجام شده و در حال انجام است که جای تشکر از شورا و شهرداری را دارد.

هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران در سالهای گذشته اظهار داشت: بدون تعصب می‌گویم که در این دوران اقدامات خوبی صورت گرفته است و بعد از پایان فعالیت قالیباف،‌ منصفانه می‌توان قضاوت کرد که چه خدماتی در شهر تهران صورت گرفته است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: یکی از اقدامات قابل توجه شهرداری راه‌اندازی بوستان یاس بود که کار ویژه‌ای بود و قطعاً آیندگان به نیکی از آن یاد خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به نعمات خداوند بشر گفت: امنیت و سلامت دو نعمت بسیار بزرگی است که البته ما پزشکان اعتقاد داریم سلامت مهمتر از امنیت است و در قانون اساسی و در تامین اجتماعی نیز در این موضوع تاکید شده است.

هاشمی ادامه داد: سال گذشته خدمت‌های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که امیدواریم در عمل هم مجلس و دولت قوانین لازم را متناسب با بندهای کلی سیاست تدوین و اجرا کنند در این سیاست‌ها در گنجینه بایگانی نشوند چرا که سیاست‌ها کلی سلامت ابلاغ شده از سوی رهبری می‌تواند به توسعه خدمات سلامت کمک کند.

وی در ادامه این جلسه با اشاره به بیان برخی از آمارهای حوزه سلامت گفت: از نظر امید به زندگی رتبه ما در بین 22 کشور منطقه، 12 است و از نظر مرگ و میر در رتبه 13 در بین کشورهای منطقه هستیم ضمن اینکه آمار مرگ و میر شیرخواران زیر 1 سال 11 و کودکان بالای 5 سال 12 است.

وی گفت: وضعیت ما از نظر پزشک قابل قبول نیست و کمبودهای زیادی را در این بخش احساس می‌کنیم به طوری که کشورهای پاکستان،‌ افغانستان و عراق از نظر پزشک نیز قبل از کشور ما هستند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: در خصوص پرستار نیز ما با مشکلات عمده‌ای روبرو هستیم که آمار خوبی را در این زمینه نداریم ضمن اینکه در بقیه شاخص‌ها نیز در منطقه وضعیت مناسبی را نداریم.

وی ادامه داد: در سال 90 و در بخش هزینه‌ها بیش از 56 درصد از هزینه‌های درمان از جیب مردم، 17 الی 18 درصد از سهم بیمه‌های پایه و 18 درصد از سوی دولت پرداخت می‌شد.

هاشمی در ادامه با اشاره به آغاز دولت یازدهم و مشکلات و بحران‌های آن موقع گفت: در آن زمان ما با یک بحران شدیدی در زمینه تعطیلی بیمارستان‌ها و کمبود دارو بودیم به طوری که بیمارستان‌ها هزینه تامین پول آب، برق،‌گاز، را ندارند چه برسد به تامین ابزارهای جراحی، دارویی و ...

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه می‌بایستی 70 درصد هزینه‌های درمان توسط دولت و 30 درصد از جیب مردم پرداخت می‌شد که متاسفانه عملا این اتفاق نیفتاده و شاهد بودیم که این رقم به صورت بلعکس پرداخت می‌شد.

هاشمی ادامه داد: قبل از دولت یازدهم 16.8 درصد مردم تحت پوشش بیمه‌ها نبودند و شهرهایی از جمله قم،‌تهران و البرز وضعیت بدتری را نسبت به سایر شهرها داشتند.

وی گفت: حجت‌السلام روحانی در دوران انتخابات ریاست جمهوری وعده‌هایی را در حوزه سلامت و بیمه شدن همه ایرانیان مطرح نمود و با آغاز دولت یازدهم نیز شاهد بودیم که حوزه سلامت سرلوحه دولت یازدهم قرار گرفت.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت امیدها برای رفع موانع و مشکلات ایجاد شد و ما اقداماتی را برای حفاظت مالی بیماران صعب‌العلاج و اهمیت تولیدات دارویی داخل انجام دادیم.

هاشمی گفت: در بحث بیمه بالغ بر 9 میلیون ایرانی که فاقد هر نوع بیمه بودند تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفتند و در نهایت نیز داروهای جدیدی تحت پوشش‌ بیمه‌ها قرار گرفت.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه صد و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اعزام پزشک عمومی متخصص به مناطق محروم خاطر نشان کرد: استقرار پزشک مقیم در بیمارستان های بالای 64 تخت، افزایش تجهیزات درمانی و دارویی و .. از دیگر اقدامات انجام شده از سوی دولت در طرح تحول نظام سلامت بود.

هاشمی ادامه داد: اصلاح وضعیت هتلینگ‌ بیمارستان‌ها یکی دیگر از موضوعاتی بود که در دستور کار قرار گرفت به طوری که براساس آمار از 576 بیمارستان بیش از 50 درصد از بیمارستان‌ها دارای تخت فرسوده هستند که البته این آمار در تهران نگران کننده‌تر است چرا که اکثر بیمارستان‌ها در تهران عمرشان بالای 50 الی 80 سال است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: شورا و شهرداری تهران می‌تواند در ساخت و ایجاد بیمارستان‌ها گام‌های موثری را بردارند و می‌تواند در این زمینه موثر باشند.

وی در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت گفت: برنامه ترویج زایمان طبیعی از دیگر اقدامات این طرح محسوب می‌شود به طوری که بیش از یک دهه گذشته آمار سزارین رو به افزایش بود و با اجرای طرح تحول نظام سلامت آمار سزارین به طور مطلق 10 درصد در بخش دولتی و خصوصی کاهش پیدا کرده است.

واگذاری بیمارستان‌ها، اورژانس هوایی و داخلی به شهرداری تهران

هاشمی در ادامه با اشاره به آمادگی وزارت بهداشت جهت واگذاری بیمارستان‌ها، اورژانس هوایی و داخلی به شهرداری گفت: چنانچه شهرداری تهران آماده باش است ما حاضریم تمام بخش‌های درمانی را به شهرداری واگذار کنیم چرا که کار ما سیاست‌گذاری و نظارت است.

وی گفت: در حال حاضر 17 پایگاه آمبولانس هوایی در شهر تهران دایر شده است که البته این تعداد باید به 45 پایگاه هوایی برسد که شهرداری تهران می‌تواند در این زمینه اقدامات موثری را جهت خرید آمبولانس‌های هوایی از شرکت‌های خارجی داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده‌ای نزدیک حمایت‌های دولت و وزارت بهداشت از بیماران صعب‌العلاج افزایش یابد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: اعزام پزشک به مناطق محروم و حاشیه‌ای و در شهرهای زیر 20 هزار نفر از سیاست‌های اصلی وزارت بهداشت است و این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته هاشمی تا پایان بهار 2 هزار خانه بهداشت در شهرها و مناطق محروم راه‌اندازی خواهد شد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش خدمات در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: در این بخش نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است  و داروهای جدیدی تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته‌اند.

هاشمی گفت: در حال حاضر 10 میلیون و 130 هزار حاشیه‌نشینی فاقد خدمات درمانی و بهداشتی هستند که بنا داریم تا پایان شهریور و براساس برنامه‌ای دقیق و مدون مشکلات این افراد را برطرف کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح ارزش نسبی خدمات سلامت گفت: در اصلاح تعرفه‌ای درمانی گفت: این طرح از سال 84 تا 89 به مبسوط مانده بود و سرانجام سال گذشته و با همت وزارت بهداشت و رفاه کتاب ارزش خدمات نسبی سلامت بازنگری و اصلاح شد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جمعیت شهر تهران گفت: به گفته رئیس شورای شهر تهران جمعیت شهر در شبها در تهران 8 میلیون و در طی روز این رقم به 10 میلیون نفر می‌رسد و در واقع جمعیت تهران 13 درصد از کل کشور است و داشتن فضاهای سبز می‌تواند در سلامتی و هوای پاک در شهر موثر باشد.

هاشمی در ادامه با انتقاد و نگرانی در خصوص از بین بردن فضاهای سبز در منطقه شهریار گفت: متاسفانه بخش عمده‌ای از این فضاها از بین رفته و ساخت و سازهایی در این منطقه صورت گرفته است که امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت شهرداری و شورا سرانه مراکز درمانی در شهر تهران به 3 برابر افزایش یابد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه انی جلسه با اشاره مجدد به اقدامات شهرداری در خصوص راه‌اندازی سراهای محلات و خانه‌های سلامت گفت: این اقدام موثری در حوزه سلامت و درمان بوده و همچنین ایجاد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در شورای شهر تهران نیز قابل توجه و ارزنده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با تلاش شورا و شهرداری و تامین زیرساخت‌های لازم، عقب‌ماندگی‌ها در حوزه درمان و سلامت برطرف شود.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین عامل مرگ و میر ایرانیان بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی است گفت: بیش از 40 درصد از آمار مرگ ایرانیان مربوط به این بیماری‌ها است و یکی دیگر از عوامل مرگ ایرانی‌ها حوادث ناشی از رانندگی است.

وزیر بهداشت ضمن هشدار به افزایش چاقی در زنان ایرانی گفت: زنان ایرانی از سن 35 سال شروع به چاق شدن می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در آینده بیش از یک چهارم مردم کشورمان چاق شوند.

هاشمی ادامه داد: چنانکه بخواهیم نظام سلامت کاملی داشته باشیم باید سلامت مردم را تامین کنیم و بخش‌های کشاورزی، مسکن، آموزش و پرورش و حقوق شهروندی در این زمینه می‌تواند موثر باشد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه جلسه گفت: حضور و مشارکت مردم در تامین سلامت موثر خواهد بود و امیدواریم فضاها و تخت‌های بیمارستانی با مشارکت شهرداری و شورا به 5 برابر افزایش یابد.

وی در پایان گفت: بنده به عنوان نماینده دولت در صحن علنی شورا عنوان می‌کنم که آمادگی واگذاری بیمارستان‌ها با همین اعتبارات به شهرداری هستیم و ما می‌توانیم با سیاست‌گذاری و نظارت در حوزه سلامت فعالیت خود را ادامه دهیم.

مهدی چمران در جریان یکصدو پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران که صبح امروز با حضور سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد، اظهارداشت: در دوره چهارم شورای شهر کمیسیون‌های جدیدی منجمله کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و همچنین کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون نظارت در شورا اضافه شده است.

وی با اشاره به فعالیت کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: این کمیسیون بنا به اهمیت سلامت شکل گرفته است که در طرح جامع شهر تهران دو موضوع مهم در ارتباط با سلامت پیش‌بینی کرده‌ایم که از آن جمله ساماندهی مراکز بهداشتی و ساماندهی مراکز درمانی است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در بحث بهداشت، شورا و شهرداری جایگاه اصلی و اساسی را دارند و در این زمینه می‌توانند مؤثر باشند.

چمران با اشاره به موضوعات بهداشتی و پیشگیری گفت: قطعاً پیشگیری بسیار موثر و ارزان‌تر از درمان خواهد بود و قاعدتاً شورا و شهرداری در این زمینه می‌توانند با همکاری وزارت بهداشت برنامه‌های سامان یافته‌ای را اجرا کند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: متاسفانه به دلیل عدم مدیریت یکپارچه شهری نتوانسته‌ایم اقدامات موثرتری را در حوزه بهداشت و درمان انجام دهیم و امیدواریم با حضور هاشمی وزارت بهداشت و با رویکرد جدید اتفاقات خوبی در این حوزه صورت گیرد.

وی از آمادگی شورا و شهرداری جهت همکاری و همراهی با وزارت بهداشت خبرداد و گفت: ما آماده هستیم در این زمینه گام‌های موثری را با یکدیگر برداریم.

مشکل در بخش غذا، آب، میوه‌جات و سبزی‌جات داریم

چمران با اشاره به مشکلات و دردسرهای شهروندان در حوزه غذا، آب، میوه‌جات و سبزیجات گفت: ما مشکلاتی را در این زمینه داریم که بخشی از این مشکلات به وزارت کشاورزی بر می‌گردند و همه اینها سلامت فیزیکی و روانی شهر را تشکیل می‌دهند.

محمدباقر قالیباف در یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که با حضور قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهارداشت: وزیر بهداشت از مدیران جهادی است که تاکنون زحمات زیادی کشیده و اقداماتی که انجام داده موجب بهبود سلامت کشور شده است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در دهه‌ی اخیر رویکرد اجتماعی و فرهنگی که داشته موجب سلامت به عنوان یکی از مهمترین ماموریت‌های خود اجرایی کرده است.

وی افزود: در حال حاضر در 374 محله تهران سرای محله‌ای وجود دارد که در این مکان‌ها خانه‌های سلامت نیز پیش‌بینی شده است و تاکید بر این داریم که مجموعه مدیریت شهری به بحث سلامت توجه بیشتری داشته باشیم.

بیمارستان‌های فرسوده ۸۰ - ۷۰ ساله در تهران فعالیت می‌کنند

قالیباف افزود: شهرداری تهران با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند همکاری‌ها و اقدامات گسترده‌ای را داشته باشد. در حال حاضر بیمارستان‌های فرسوده‌ای با سابقه 80-70 سال وجود دارد که باید نسبت به بازسازی و نوسازی آنها اقدام شود و یا بیمارستان‌هایی هستند که غیر استاندارد و غیر منطقی ساخته شده‌اند که باید تکلیف این بیمارستان‌ها نیز مشخص شود.

قالیباف افزود: در حال حاضر توزیع نرمالی در ساختمانهای بیمارستانی در سطح شهر وجود ندارد و شرق و جنوب تهران محروم از بیمارستان هستند در حالیکه غرب تهران سرانه بسیار زیادی در بخش بیمارستانی و مراکز درمانی دارد البته توزیع عادلانه مراکز درمانی به تنهایی از دست وزارت بهداشت بر نمی‌آید و باید دستگاه‌های ذیربط نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

شهردار تهران گفت: در بعضی از مکانهایی که بیمارستان‌ها ساخته شده‌اند مناسب نیست و با توجه به مشکلات زیست محیطی و ترافیکی که در آن منطقه است باید آن بیمارستان تخریب و به مکان بهتری منتقل شود.

قالیباف افزود: هیچ‌یک از اقدامات شهرداری تهران خارج از مصوبات شورای شهر نیست و قطعاً مدیریت شهری و وزارت بهداشت و درمان می‌توانند همکاری‌هایی مثبت در جهت رفاه شهروندان داشته باشند.

کارگروه مشترک مدیریت شهری و وزارت بهداشت تشکیل شود

علیرضا دبیر به وزیر بهداشت و درمان و آموزش پیشنهاد کرد کارگروهی متشکل از یک عضو شورا، شهرداری تهران و وزارت بهداشت به منظور رسیدگی به مشکلات شهر تهران در این حوزه تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه تا کنون وزاری زیادی به شورای شهر آمده اند اما هنوز در عمل اتفاقی نیافتاده؛ از وزیر بهداشت خواست ساماندهی اماکن بهداشتی درمانی را در اولویت برنامه ها قرار دهد.

دبیر تاکید کرد: وجود دکتر ایازی یک فرصت برای هر دو طرف است و ما می توانیم با ساماندهی اماکن بهداشتی درمانی شهر تهران و تعیین تکلیف پسماندهای بیمارستانی تاثیر زیادی در بهبود وصعیت بهداشتی شهر تهران داشته باشیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین بر ضرورت ورود خیرین سلامت در حوزه بیمارستانی تاکید کرد و گفت: شما می توانید تصمیم گیر باشید و شورا هم می تواند با ایجاد تسهیلات در این راه به شما کمک کند.

وی در پایان مجددا بر ضرورت تشکیل کارگروه تاکید کرد و اظهار داشت: ما در بودجه به حوزه سلامت و بهداشت کمک زیادی کرده ایم و اگر یک عضو شورا در این کارگروه حضور داشته باشد نیازهای مردم شهر تهران در این حوزه به خوبی دیده می شود.

وزیر بهداشت پیشنهادش را پس بگیرید/تغییر کاربری در برخی بیمارستان‌ها

رحمت‌الله حافظی در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که با حضور قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمد باقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد پس از گزارشات وزیر اظهارداشت: از وزیر بهداشت درخواست می‌کنم پیشنهاد واگذاری مدیریت بیمارستانهای تهران را به شهرداری تهران پس بگیرد چرا که شاید این بیمارستانها نیز تغییر کاربری بدهند و ساختمان‌های دیگری به جای بیمارستان ساخته شود.

وی افزود: تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت جامعه وظیفه اصلی وزارت بهداشت است و مجموعه وظایف مشترکی مابین وزارت بهداشت و سلامت شهری وجود دارد که می‌تواند تعامل این دو دستگاه را بیشتر کند.

حافظی افزود: شهرداری در توزیع مواد غذایی و استاندارد در سطح شهر تهران اقدام می‌کند ولی به دلیل پتانسیل‌های کم نمی‌تواند با مواد غذایی غیر استاندارد مقابله کند.

حافظی افزود: در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها آمده است که مدیریت شهری می‌تواند فعالیت مراکز آلاینده را متوقف کند ولی دولت به این قانون به عینک اشتغالزایی نگاه می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر کارخانه روغن‌نباتی پارس قو بیش از 20 سال قبل باید متوقف می‌شده است ولی در حال حاضر با دستور معاون امنیتی و سیاسی فرمانداری این اقدام صورت نمی‌گیرد.

وی به سنجش مطالعات سلامت شهری اشاره کرد و گفت: در طرح تحول نظام سلامت انتظار می‌رود بخش بهداشت پررنگ‌تر شود چرا که بهداشت در شهر تهران نابسامان است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: جمع‌آوری زباله‌های شهر تهران، پردازش و دفن آنها تهدید جدی برای سلامت محیط زیست است.

حافظی تاکید کرد: در آستانه بحران آلودگی هوا و غذا هستیم که البته با ارتقا استاندارد خودروها و حذف بنزین پتروشیمی، روزنه‌هایی می‌بینیم که تهدید آلودگی هوا کمتر شود.

وی گفت: شورای شهر به مواد غذایی مصرفی در شهر تهران نظارت می‌کند و گزارش‌ها نشان می‌دهد وضعیت در مصرف مواد غذایی نسبت به سال 92 خیلی بهتر شده است.

وی گفت: در مورد بحث آب دغدغه بسیار جدی وجود دارد که انتظار داریم کمیته مشترکی با حضور شهردار تشکیل و در خصوص پیشگیری و بهداشت و درمان در زمینه‌های مختلف صحبت شود.

وی گفت: اعتقاد داریم نباید ذکر مشکلات باعث تشویش اذهان عمومی شود و اگر مطمئن هستیم که تهدید سلامت جامعه با دقت پیگیری می‌شود مشکلی نخواهیم داشت ولی وقتی بی‌تفاوتی‌های مسئولان را می‌بینیم نمی‌توانیم سکوت کنیم.

وی گفت: آمبولانس‌های اورژانس تهران باید 425 دستگاه باشد ولی هم‌اکنون 165 دستگاه است و یک هزار و 700 نفر در این بخش مشغول به فعالیت هستند که باید تعداد این افراد نیز افزایش یابد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد: سازمان مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در تهران تشکیل شود و اگر این سازمان تشکیل شود بخشی از مشکلات در بحران‌ها حل می‌شود.

وی درباره توزیع نامتوازن و امکانات پزشکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر منطقه 2 تهران دو برابر منطقه 18 دارای مراکز درمانی و بهداشتی است.

حافظی به پارک پردیسان نیز اشاره کرد و گفت: این پارک ظرفیت بالقوه‌ای برای افزایش زیست‌محیطی شهر تهران دارد و اجازه دهند شهرداری تهران این پارک را به تفرجگاه عمومی تبدیل کند و ظرفیت زیست محیطی افزایش یابد.

وی گفت: رئیس جمهور با یک دستور قاطع این مشکل را حل کند و پارک پردیسان برای استفاده عموم مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

پرونده خون‌های آلوده در وزارت بهداشت تعیین تکلیف شود

علی صابری در یکصدو و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران در سوالی از وزیر بهداشت درخصوص پرونده خون‌های آلوده اظهارداشت: متاسفانه پرونده خون‌های آلوده در دستگاه قضایی و در وزارت بهشدات، درمان و آموزش پزشکی به بیراهه رفته ایت و این موضوع شخصی شده است و تنها مردم در این بین ضرر می‌کنند.

وی ادامه داد: حدود 1144 نفر از مردم ایران درگیر این پرونده هستند که از سال 85 یک عذرخواهی از وزیر بهداشت طلبکارند و امیدواریم این مشکل به دست شما برطرف شود و هزینه‌های آنها پس اط سالها دوندگی باز گردد.

بیمارستان‌های فیروزآبادی و شهدای هفتم تیر در بین مردم به (قتلگاه) معروف است

در ادامه این جلسه علیرضا دبیر عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اظهارداشت: بنده به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پینشهاد می‌کنم کارگروهی متشکل از یک عضو شورا، شهرداری تهران و وزارت بهداشت به منظور رسیدگی به مشکلات شهر تهران در این حوزه تشکیل شود.

دبیر افزود: در حال حاضر بیمارستان‌های فیروز‌آبادی و شهدای هفتم تیر در بین مردم به قتلگاه معروف است و می‌توانیم با ورود خیرین سلامت شاهد بهبود وضعیت این بیمارستانها باشیم.

بودجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تصویب شد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: بعد از برگزاری جلسات متعدد و تشکیل کارگروهی با حضور کمیسیون فرهنگی این مسایل بررسی شد و با توجه به اینکه اختیار جذب نیروی انسانی را به شخص شهردار تهران دادیم دغدغه ما از این نظر برطرف شد.

وی در جریان بررسی بودجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در سال ۱۳۹۴ در خصوص ماده واحده بودجه گفت: در اجرای تبصره نهم ذیل ماده واحده مصوبه بودجه سال ۱۳۹۴ شرکت ها و سازمان های وابسته به شهرداری تهران و لزوم تصویب بودجه سازمان فرهنگی و هنری؛ بودجه سازمان مزبور از حیث درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار مبلغ یک هزار و پانصد میلیارد ریال تعیین می شود.

دبیر با تاکید بر اینکه ۱۲۸ میلیارد تومان از بودجه ۱۵۰ میلیارد تومانی این سازمان به هزینه های جاری اختصاص دارد؛ تصریح کرد: شهرداری تهران موظف است مبلغ یک هزار و سیصد میلیارد ریال از محل ردیف ۱۰۷۱۹۰۱۷۵ و مبلغ دویست میلیارد ریال از محل سایر درآمدهای سازمان اختصاص دهد.

وی ادامه داد: با احتساب این مصوبه بودجه سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران مبلغ سی و هفت هزار و یکصد و سی و پنج میلیارد و هشتصد و شصت و هشت میلیون و هشتصد و هفتاد و سه هزار ریال خواهد بود.

به گفته دبیر در تبصره این ماده واحده آمده است: شهرداری تهران موظف است بودجه مصوب سال ۱۳۹۴ سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را حداکثر تا پایان پانزدهم خردادماه سال جاری به سازمان ذیربط به منظور اجرا ابلاغ کند. این سازمان نیز موظف است کلیه پرداخت ها و فعالیت های خود را در چارچوب اعتبارات مصوب به انجام برساند.

وی در پایان یادآور شد که سازمان فرهنگی هنری در ماه های گذشته تنها پرداخت حقوق داشته و اجرای برنامه های آن منوط به تصویب بودجه این سازمان بوده است.

احمد دنیامالی در یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر که با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد، اظهار داشت: حضور آقای ایازی از شهرداری به وزارت بهداشت و درمان از صادرات جنس خوب ما است.

مشکل سوانح و سوختگی در کشور داریم/ نوسازی بیمارستان‌ها

وی گفت: در حوزه سوانح و سوختگی در کشور مشکل داریم و باید بعضی از بیمارستان‌ها که فرسوده هستند تخریب و نوسازی شود.

وی گفت: شورای شهر  می‌تواند در بحث بیمارستان‌های تخصصی از جمله سوانح و سوختگی کمک کند تا دیگر شاهد معضلات و مشکلاتی در این بخش نباشیم.

وی گفت: طرفداران ما علیرغم اینکه زحمت زیادی می‌کشند ولی کیفیت کار آنها بسیار پایین است و برای افزایش این کیفیت به نظارت و آموزش برای پرستاران نیاز است.

دنیامالی افزود: انتظار می‌رود از این فرصتی که برای خدمت مهیا شده است در حوزه پرستاری نیز اقداماتی صورت بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید به کودکان سرطانی و خانواده‌های آنها نیز توجه ویژه‌ای شود چرا که بضاعت خانواده‌های آنها اکثراً پایین است و در بعضی از خانواده‌ها که کودک سرطانی دارند در انتظار مرگ آن کودک نشسته‌اند.

دنیامالی افزود: در حوزه خانواده‌های سرطانی فقط توجه به انجمن‌ها نشود بلکه اقدامات گسترده‌تری صورت بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: درباره شیوع بیماری‌ها اطلاعات پزشکی را به موقع به مردم هشدار دهیم و در این موضوعات نگاه امنیتی نداشته باشیم.

دنیامالی در پایان پیشنهاد داد: در ایستگاه‌های آتش‌نشانی فضایی مهیا شود برای اورژانس که تاخیرها به حداقل برسد.

محمد سالاری در یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران که با حضور قاضی‌زاده وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد اظهار داشت: شهرداری تهران در حوزه سلامت شهروندان اقدامات خوبی را تاکنون انجام داده است که تعامل با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این اقدامات گسترده‌تر و مطلوب‌تر برای شهروندان خواهد شد.

وی گفت: از وزیر بهداشت درخواست داریم در خصوص مشکلات فاضلاب‌های بیمارستانی و ورود آن به شبکه‌ آبهای کشور و چاه‌های آب جنوب تهران توضیحاتی را ارایه دهند.

وی ادامه داد: درحال حاضر روزانه 90 تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود که حدود 40 درصد بیمارستان‌ها تصفیه خانه ندارند و برای این موضوع چه اقدامی را در نظر گرفته‌اند.

شائبه‌ نیترات آب و سرطان‌زا بودن پارازیت در شهر تهران وجود دارد

سالاری افزود: شائبه‌هایی نیز درباره نیترات و آلودگی آب تهران و جود دارد که باید اطلاع رسانی در این زمینه افزایش یابد.

وی به مشکلات تغذیه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: از دلایل سونامی سرطان تغذیه است که در حال حاضر با وجود پالم در لبنیات و خمیر گوشت نیز مواجه هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شائبه‌ای نیز وجود دارد پارازیت‌ها سرطان‌زا هستند و در این خصوص نیز اطلاع‌رسانی جامع و درستی صورت نگرفته است.

معصومه آباد در یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که با حضور وزیر بهداشت و شهردار تهران برگزار شد، اظهار داشت: باید نظام یکپارچه خدمات اجتماعی در بحث ایمنی و با توجه به حوادثی که در تهران رخ می‌دهد شکل بگیرد.

وی گفت: براساس آمار سال گذشته در شهر تهران 230 حریق داشته‌ایم که بر این اساس نیازمند یک سیستم خدمات رسانی امدادی جامع هستیم.

آباد گفت: سازمان امداد رسانی جامع می‌تواند کمک کند تا تاخیرات 3 تا 4 دقیقه‌ای در حضور عوامل امدادی در صحنه‌های حوادث کمتر شود.

نیاز شهر تهران به بیمارستان بحران

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما نیازمند یک بیمارستان جامع با عنوان بیمارستان بحران هستیم چرا که در حال حاضر بیمارستانی را نداریم که در شرایط بحران بتواند امدادرسانی کند و باید این بیمارستان بحران بسیار جامع باشد.

در ادامه این جلسه الهه راستگو عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در جلسه علنی شورای شهر مصداق همدلی و همزبانی دولت و ملت عنوان کرد و گفت: قطعاً وضعیت بهداشت و درمان پایتخت نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است و با فرهنگ‌سازی صحیح می‌توانیم ورودی‌ بیمارستان‌ها را کاهش دهیم و شهرداری با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند نقش بسزایی در این فرهنگ داشته باشد.

اسماعیل دوستی در یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر اظهار داشت: هنگامی که طرح تحول نظام سلامت مطرح شد ترسیدم که بودجه دولت به مقدار لازم برای اجرای این طرح کفایت نکند که البته این طرح به خوبی اجرایی شد.

بهداشت و درمان و آموزش و پرورش باید رایگان باشد

وی گفت: اصل 43 قانون اساسی اشاره کرده است که بهداشت درمان و آموزش و پرورش باید برای مردم رایگان باشد و این اصل تا کنون از سوی وزارت بهداشت رعایت شده است.

نصب کیوسک‌های سلامت در مترو

دوستی گفت: دولت و مجلس نسبت به سلامت مردم حساسیت داشته باشند و در صورت امکان کیوسک‌های سلامت در مترو نصب شود و شهروندان بتوانند در آنجا نسبت به مسایل اولیه و هشدارهای نختست اقدام کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • آرش آذر ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    از سال بعد قبض عوارض سلامت به قبوض ارسالی شهرداری اضافه میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس