کد خبر 415776
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹

خرید ۹ هواپیمای «ایرباس» توسط شرکت هواپیمایی «ماهان» واکنش‌ رسانه‌های خارجی را به همراه داشت به طوریکه هر کدام از دو رسانه‌ «نیویورک‌تایمز» و «بلومبرگ» این اقدام را در واقع شکست تحریم‌های غرب علیه ایران دانستند.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در واکنش به اقدام هواپیمایی «ماهان» در خرید هواپیماهای مسافربری «ایرباس» گزارش کرد که یک خط هواپیمایی ایرانی که تحت تحریم‌های آمریکا قرارداشت، 9 هواپیمای مسافربری خریداری کرد که این اقدام موجب پیچیده‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) می‌شود.

رسانه‌های ایران روز یکشنبه هفته جاری گزارش کردند که خطوط هوایی ماهان در اقدامی هشت هواپیمای ایرباس «ای 340» و یک ایرباس «ای 321» خریداری کرده است که این هواپیماها هفته گذشته فعال شدند.

این گزارش نوشت که هواپیمایی ماهان در اکتبر 2011 توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست تحریم‌ قرار گرفت.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد که خرید این هواپیماهای ایرباس به انتقادات کنگره از مذاکرات هسته‌ای دامن می‌زند و هم‌اکنون استدلال می‌کنند که ایران قابل اعتماد نیست و از قبل به صورت آشکارا تحریم‌ها را نقض کرده است.

پایگاه تحلیلی بلومبرگ نیز گزارش کرد که علیرغم آنکه کمتر از دو ماه تا پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 زمان باقی مانده است، تحریم‌های فلج‌کننده ایران شروع به فروپاشی کرده است.

این گزارش سپس ادامه داد، جدیدترین شواهد آغاز فروپاشی تحریم‌های ایران اوایل همین هفته بعد از آن نمایان شد که هواپیمایی ماهان 9 هواپیمای ایرباس برای تقویت خطوط هوایی خود خریداری کرد.

بلومبرگ گزارش کرد که آمریکا تهدید کرده است که شرکت‌های غربی که هواپیما به ایران می‌فروشند را تحریم می‌کند و این در حالی است که تحویل این هواپیماها به ایران در زمانی صورت گرفته است که ایران حتی قبل از امضای توافق نهایی ایران و 1+5، بدنبال پیوستن به اقتصاد بین‌المللی است.

بر اساس این گزارش، ماه گذشته، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که در صدد است سامانه‌های دفاعی «اس 300» را به ایران تحویل دهد. شرکت‌های نفتی غرب از قبل با مقامات ایرانی درباره چگونگی بازگشت به بازار جذاب نفت و گاز ایران دیدار کردند.

طبق این گزارش، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا حاضر نشد درباره تحویل هواپیماهای ایرباس به ماهان توضیحی ارائه دهد. برخی تحلیلگران می‌گویند که این معامله نشان می‌دهد که تا چه اندازه تحریم‌ها علیه ایران در آستانه مهلت 30 ژوئن برای رسیدن به توافق جامعه هسته‌ای ایران و 1+5 در حال فروپاشی است.

«ایمانوئل اوتولنگی» یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی که یک اندیشکده واشنگتن است و خواستار تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران می‌باشد، می‌گوید: پرونده ماهان ایر نشان می‌دهد که دیگر تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های غربی را از انجام تجارت‌های بزرگ با ایران و حتی شرکتی چون ماهان ایران باز نمی‌دارد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا به منظور حفظ اعتبار نظام تحریم‌های خود، می‌بایست خیلی سریع شرکت‌هایی که در این نقض آشکار تحریم‌های آمریکا شرکت دارند را تنبیه کند، در غیراینصورت، استدلال‌هایی که تحریم‌ها تا حد زیادی دست نخورده باقی می‌ماند و در آینده قابل بازگشت است، همگی اعتبار خود را از دست داده است.

«آوی جوریش» یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که این اقدام هواپیمایی ماهان «نقض شرم‌آور» توافق موقت هسته‌ای ژنو است.

وی ادامه داد که چنین اقداماتی « توانمندی دولت‌آمریکا برای مذاکره و این استدلال را تضعیف می‌کند که اگر توافق خوب حاصل نشود، اقتصاد ایران همچنان آسیب می‌بیند.»

این گزارش در پایان نوشت، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر سران کشورهای غربی امیدوارند که بار تحریم‌های موجود علیه ایران احتمالاً اهرمی را برای فشار به ایران در خصوص موضوعات باقیمانده در مذاکرات برای آمریکا به وجود آورد اما ظاهراً این اهرم در حال تضعیف شدن است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • هموطن ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    ندادن تجهیزات هواپیما وهواپیما به ایران شرم اور نیست اما خریدن هواپیما شرم اور است کشتن غیر نظامیان یمن شرم اور نیست دادن سلاحهای ممنوعه شرم اور نیست حمله قبایل یمن به نجران شرم اور است زدن فرودگاه صنعا شرم اور نیست کمک به مردم مظلوم یمن شرم اور است مرگ بر قانون گذار حقوق بشر سازمان ملل اسراییلی امریکایی وسعودی
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    ماشاالله
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    ماشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس