کد خبر 415679
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه حمله به کشتی باری این کشور در سواحل لیبی را وحشیانه تلقی کرد وگفت: خلیفه حفتر فرمانده ارتش لیبی همان راهی را می پیماید که ابوالفتاح السیسی در مصر رفته است.

به گزارش مشرق، یک فروند کشتی ترکیه ای روز گذشته در آبهای لیبی مورد حمله هوایی قرار گرفت ناخدای سوم این کشتی کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

ترکیه مدعی است این کشتی در 13 مایلی سواحل توبروک مورد حمله توپخانه زمینی قرار گرفته و مسیر خودرا تغییر داده و درحال بازگشت بود که در آبهای بین المللی دو بار مورد حمله هوایی قرار گرفته است.

ترکیه می گوید گرچه این کشتی حامل پرچم این کشور نبود، ولی متعلق به بخش خصوصی ترکیه است و از اسپانیا صفحات گچی پیش ساخته ( پنل های گچی ) را به لیبی می برده است.

این درحالی است دولتی که در توبروک لیبی روی کار است، مدعی است کشتی حامل سلاح برای تروریستهای داعش در مناطق خارج از کنترل دولت توبروک بود و در محدوده آبهای سرزمینی لیبی و به علت بی توجهی به هشدارها مورد هدف قرار گرفته است.

چاوش اوغلو که در یک برنامه زنده شبکه تلویزیون دولتی تی.آر.تی ترک شرکت کرده بود، به سووالات در خصوص حمله به کشتی ترکیه ای توسط لیبی و مسائل مرتبط با سیاست خارجی این کشور پاسخ گفت.

وزیرخارجه ترکیه گفت: کشتی باری ترکیه ای بدون هیچ هشداری مورد حمله قرار گرفته است و ترکیه از طرق دیپلماتیک اقدامات لازم را در این زمینه کرده است.

او افزود: یادداشت اعتراض ترکیه در استانبول به سرکنسولگری لیبی داده شده است.

سرکنسول لیبی در استانبول، دولت توبروک و سفارت لیبی در آنکارا دولتی را که در طرابلس کنترل را در دست دارد و با ترکیه نیز روابط نزدیک دارد، نمایندگی می کند.

او گفت: درحالیکه هرگونه امکان کنترل محموله کشتی توسط مسوولان وجود داشت، این حمله صورت گرفته و این حمله وحشیانه کاملا وضعیت موجود در لیبی را تبیین می کند.

او با ادعای اینکه از خارج مداخله های زیادی در لیبی می شود و نمی خواهند مذاکرات سیاسی در آن کشور شروع شود، گفت: کمک های نظامی و تسلیحاتی و حملات هوایی خارجی زیادی در لیبی صورت می گیرد و خلفته حفتر در راه سیسی ( رئیس جمهور فعلی مصر ) شدن حرکت می کند.

چاوش اوغلو با اشاره به اینکه ترکیه خواهان تشکیل یک دولت وحدت ملی در لیبی است، گفت: آنکارا در این راستا نماینده ویژه ای ( امرالله ایشلر) به لیبی اعزام کرده و با طرف ها گفت و گو کرده و این مذاکرات ادامه دارد.

وی در پاسخ به سووال دیگری در خصوص نشست وزرای خارجه ناتو در آنتالیا و نشست سران گروه 20 در ترکیه گفت: در نشست وزیران خارجه ناتو که فردا در آنتالیا شروع می شود، علاوه بر 28 وزیر خارجه، از 50 کشور جهان و سازمانهای بین المللی نیز نمایندگانی در آن شرکت می کنند.

وزیرخارجه ترکیه گفت: در این نشست مسائل افغانستان، اوکراین، شمال اروپا و مسائل مختلف بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس