کد خبر 414886
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با پیشروی گسترده در قلمون علاوه بر شکست تروریست ها و وارد کردن خسارت های گسترده به آنها جنگ تبلیغاتی رسانه های ضد مقاومت در سوریه را نیز خنثی کردند.

به گزارش مشرق، ارتش سوریه با همکاری رزمندگان حزب ‌الله لبنان در طی روزهای گذشته عملیات هجومی غافلگیرانه‌ای را در منطقه قلمون در مرزهای سوریه از 2 طرف آغاز کردند. نیروهای ارتش سوریه از بخش شرقی وارد عمل شدند و مقاومت اسلامی لبنان از غرب به سمت شرق حرکت کردند. به این ترتیب گروه‌های تروریستی در یک حمله گاز انبری قرار گرفته و در برابر حملات ارتش و مقاومت از هم پاشیدند، این در حالی بود که رسانه‌های تبلیغاتی مخالف محور مقاومت با تلاش و تمرکز تبلیغاتی بر روی این عملیات به دنبال تأثیرگذاری بر روحیه هواداران ائتلاف مقاومت بودند.

ارتش سوریه و مقاومت لبنان عملیات نظامی در قلمون را با تسلط کامل بر بلندی‌‌های عسال الورد به مساحت 45 کیلومتر مربع آغاز کرد و یگان‌ های این نیروها در روستاهای قبع شعب الجماعة و قبع العریض و قبع الکنیسة و ارض حقل البیک مستقر شدند، ارتش و مقاومت همچنین بعد از درگیری ‌های سخت، دو بخش تپه خربه النحله مشرف به بلندی های عسال الورد و شرق بلندی های بریتال را آزاد کردند.

گروه‌های تروریستی جبهه النصره در جریان عملیات قلمون ضربه سختی دیده و بسیاری از رهبران میدانی خود از جمله ابو ودیع فرمانده نظامی النصره در منطقه الجبه و ابو فاطمه مسئول یگان صقور المحمدیه و ابو فرج العمری مسئول عملیات رأس المعره را از دست داد. ضربات وارد شده در طول بخش شرقی مرزهای لبنان باعث شد که ابو مالک التلی امیر جبهه النصره در قلمون ابو مجاهد مسئول میدانی این گروه تروریستی را عزل کرده و شخص دیگری را جانشین وی کند.  

جبهه النصره در همین راستا سعی کرد مراکز وابسته به ارتش سوریه و مقاومت را در بلندی‌هایی در روستای الجبه و عسال الورد هدف قرار دهد، اما این تلاش‌ها با شکست مواجه شد این در حالی است عناصر مقاومت اسلامی کمین‌‌های حساب شده‌ای را در مناطق لبنانی تحت تسلط جبهه النصره اجرا کردند و وارد منطقه استراتژیک قرنه نحله شدند که پیش ‌از این در اختیار جبهه النصره قرار داشت. آن‌ها با موشک‌های هدایت شونده خودروهای حامل عناصر النصره را هدف قرار دادند که این موضوع خسارت های زیادی برای آن ها به بار آورد تا جایی که ابو احمد مجاهد مسئول نظامی این گروه تروریستی و تمامی افراد مجموعه ‌اش در این حملات به هلاکت رسیدند.

پیشروی ارتش سوریه و مقاومت اسلامی و تسلط کامل بر بلندی‌‌های عسال الورد در منطقه ‌ای به مساحت 45 کیلومتر مربع، دستاوردی بی‌ سابقه بود که بلندی‌ های منطقه عسال الورد در اراضی سوریه را به بلندی‌ های بریتال اراضی لبنان متصل کرد. مقاومت همچنین با تسلط بر ارتفاعات استراتژیک قرنه النحله که بر بسیاری از گذرگاه‌های موجود در عرصه درگیری ‌ها اشراف دارد، باعث شده ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اشراف آتش بر بلندی‌ های عسال الورد و شرق بلندی‌های بریتال را در اختیار داشته باشند، مناطقی که تروریست‌های مسلح از آن برای نفوذ به روستاها و شهرهای لبنان یا حمله به مواضع مقاومت استفاده می‌‌کردند. نیروهای مقاومت همچنین بعد از تسلط بر این مناطق راهبردی، مراکز و تجمعات تروریست ‌ها در جرد سبنه که بین عسال الورد و الطفیل قرار دارد را شناسایی کرده و هدف قرار دادند. این حملات منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از عناصر تروریستی و انهدام 3 مرکز اصلی آن‌ ها شد و 4 دستگاه از خودروهای نظامی آن ها منهدم شد.

دستاورد جدید علاوه بر دستاوردهای سابق ارتش سوریه و مقاومت لبنان بعد از تسلط بر گذرگاه وادی الکنیسه بین منطقه الجبه و عسال الورد در قلمون انجام شد ، منطقه‌ ای که مرکز لجستیک گروه‌ های مسلح و گذرگاه اساسی آن‌ ها برای انجام حملات به تمامی بخش‌ های لبنانی بود. تسلط ارتش و مقاومت در گذرگاه وادی الکنیسه منجر به شناسایی کارگاه بمب ‌گذاری خودروها و کشف 10 خودروی بمب ‌گذاری شده گشت که برای ورود به لبنان آماده شده بودند. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت این کارگاه را هدف قرار داده و آن را منفجر کردند که این حمله به کشته شدن تعداد زیادی از عناصر تروریستی از جمله احمد عثمان فرمانده تیپ شهدای حوش عرب منجر شد.

یک منبع نظامی به خبرنگار تسنیم گفت که درگیری‌ها در الجبه و عسال الورد به هلاکت بیش از 80 تروریسم وابسته به جبهه النصره و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شدند. این منبع تصریح کرد که ارتش و مقاومت در بلندی‌های رأس المعره و فلیطه حضور دارند و تپه‌های جراجیر و قارة را که غارها و دشت های وسیع و قله های بلند در آن وجود دارد را محاصره کرده اند.

منطقه قلمون منطقه ای استراتژیک و مهم در ابعاد جغرافیایی به شمار می ‌رود، این منطقه در مرزهای لبنان و مشرف به مسیر بین ‌المللی دمشق – حمص است که از حومه حمص در شمال تا اطراف غوطه غربی دمشق امتداد دارد. این منطقه مسیر امداد رسانی بین لبنان و داخل سوریه به شمار می رود.

نیروهای مقاومت اسلامی و ارتش سوریه علاوه بر تسلط بر مناطق متعدد در قلمون جنگ روانی دنبال شده از سوی رسانه‌های دشمن را نیز خنثی کردند، جنگی که به دنبال تأثیرگذاری بر حامیان محور مقاومت از طریق ترویج این دیدگاه بود که  قلمون خاستگاه حمله به دمشق پایتخت سوریه و منطقه بعلبک است که مراکز وابسته به نیروهای حزب ‌الله لبنان در آن قرار دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    خدا رو شکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس