کد خبر 414707
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

پایگاه خبری العهد در مقاله‌ای استراتژی های احتمالی مقاومت در تعامل با تحولات اخیر جبهه قلمون را بررسی کرد.

به گزارش مشرق، جبهه قلمون و بلندی های عرسال در این روزها فعال است و عملیات تک و پاتک به صورت دائمی در آن جریان دارد. این منطقه شاهد حملاتی است که گاه گسترده و گاهی نیز به صورت محدود دنبال می ‌شود، گذرگاه‌ های آن شاهد کمین ها و عملیات انفجاری است و موشک باران هوایی و توپ‌ خانه ای و موشکی نیز به صورت مستمر بخش‌ های مختلف آن را پوشش می ‌دهد.

بعد از عملیات اخیر ارتش سوریه و متحدان آن در قلمون که به تسلط بر بلندی ‌های عسال الورد منتهی شد و خطوط انتشار و امداد رسانی این گروه‌ ها در بلندی های بریتال را کامل کرد، مناطق قلمون غربی و بلندی های عرسال از منطقه الزبدانی سوریه جدا شد و در نتیجه خطوط تماس بین تروریست‌ های القاعده با یکدیگر قطع شد. در عملیات موفق گذشته که ارتش لبنان در بلندی‌ های رأس بعلبک انجام داد، ارتش حمایت از مأموریت یگان‌ های خود را تأمین کرده و خطوط تماس بین آن ‌ها را در بلندی‌های ارزان و بلندی ‌های رأس بعلبک ایجاد کرد. این در حالی بود که عناصر تروریستی مسلح به صورت تقریباً کامل در منطقه قلمون غربی و بلندی های عرسال حاضر شده بودند.

می ‌توان گفت که محور های اساسی عملیات قریب ‌الوقوع کامل شده و شامل سناریوهای زیر است:

اول: در صورت اتخاذ تصمیم برای تکمیل شدن عملیات آزادسازی کامل قلمون غربی و بلندی های عرسال تا رأس بعلبک و القاع از دست تروریست ها خط جنوبی بین عسال الورد و بلندی های بریتال اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت ، چرا که می ‌تواند به عنوان محور آغاز حملات گسترده در بخش جنوب به شمال از آن استفاده کرد. این خط تکیه ‌گاه اساسی گردان ‌های حزب  ‌الله از طریق عملیاتی برنامه‌ ریزی‌ شده و سریع خواهد بود که بخشی از آن را به ‌عنوان یک نمونه موفق در دو روز گذشته مشاهده شد.

ارتش سوریه به همراه متحدان خود نقش اساسی در محاصره تروریست‌ ها و فشار بر آن‌ ها در تمامی طول خط فاصل بین قلمون غربی و شرقی در بلندی ‌های الجبه در جنوب تا بلندی های قارة و القاع در شمال و فلیطا و الجراجیر در واسط خواهد داشت که با اجرای پشتیبانی و حمایت مستقیم یگان‌ های مهاجم از سوی نیروی هوایی و توپخانه ای و موشک ‌های مختلف همراه خواهد بود.

ارتش سوریه همچنین اقدامات عملیاتی و نظامی خود برای فشار بر تروریست ‌ها را ادامه خواهد داد، اقداماتی که تا تسلط نظامی بر جبهه بلندی‌ های عرسال و تثبیت آن ادامه خواهد داشت. علاوه بر اینکه جدا کردن این بلندی ها از اردوگاه ‌های آوارگان سوری و منطقه البلدة هم‌ زمان با تشدید فشار بر منابع لجستیک و انسانی تروریست ‌ها از ناحیه غرب در دستور کار خواهد بود. همچنین حمله به تروریست‌ها با ایجاد تفرقه در میان عناصر آن‌ ها با قدرت بیشتر و تأثیر گذاری گسترده‌ تر ادامه پیدا خواهد کرد.

دوم: در صورتی که تصمیم به تکمیل کردن عملیات نظامی و آزاد سازی کامل قلمون غربی و بلندی های عرسال گرفته نشود، که عوامل آن می‌تواند مرتبط با نظامیان ربوده شده یا فشارهای سیاسی در داخل لبنان باشد، عملیات دفاعی تأثیر گسترده‌ ای در فشار بر تروریست ‌ها خواهد داشت و می ‌توان از راه های زیر از آن بهره‌ برداری کرد:

- اجرای محاصره کامل آن‌ها در منطقه البقعه و افزایش فشارها و قطع کامل خطوط امدادی انسانی و لجستیکی برای تروریست ‌ها.

- ادامه حملات هوایی و توپخانه ای و موشکی بر ضد مراکز عناصر تروریستی به صورت فعال و گسترده با بهره‌ برداری از مراکز نظارت و رصد بخش های تحت سلطه تروریست ها که عملیات اخیر و تسلط بر بلندی ‌های استراتژیک در عسال الورد و رأس بعلبک برای نیروهای مقاومت مهیا کرده است.

- ادامه اجرای عملیات بی ‌سابقه در داخل مراکز استقرار تروریست‌ها با وارد آوردن خسارات گسترده با هدف فرسایش آن ‌ها و از بین بردن روحیه آن ‌ها.

در نهایت تصمیم‌گیری و انتخاب بین دو گزینه عملیات هجومی موفق به عنوان نقطه تحول استراتژیک در تثبیت تسلط ارتش سوریه و متحدان آن از قلمون تا حومه غربی دمشق که ممکن است خسارت‌های انسانی بالا و درد آوری برای تروریست‌ ها داشته باشد و گزینه عملیات دفاعی تقویت کننده، در اختیار نیروهای مقاومت قرار دارد. گزینه‌ای که از لحاظ استراتژیک کم اهمیت ‌تر از عملیات هجومی نیست و فشارهای نظامی و سیاسی گسترده‌ ای بر تروریست ‌ها و حامیان داخلی و خارجی آن‌ ها وارد می ‌کند. در بررسی دقیق و موشکافانه این گزینه امکان بهره‌ برداری از آن در رفع محاصره یا کاهش فشارها از حومه جنوبی و غربی ادلب تا حومه شمالی حلب و مناطق نبل و الزهرا و مناطق دیگر نیز وجود دارد که تسلط مجدد ارتش سوریه بر آنها یک نیاز ضروری و استراتژیک به شمار می رود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس