شهر جسر الشغور دومین شهر مرزی بزرگ در این استان بعد از ادلب از نظر تعداد جمعیت و مساحت است. رود العاصی این شهر را تقریباً به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و مسیر اصلی بین لاذقیه و ادلب از آن عبور می‌کند. تسلط نظامی بر این شهر و اطراف آن از چند منظر قابل توجه است.

دومین شهر بزرگ مرزی سوریه چگونه سقوط کرد/ آماده‌باش برای تصرف یک شهر
گروه بین‌الملل مشرق - گروه بزرگی از عناصر مسلح وابسته به سازمان القاعده در سناریوهای مشابه از طریق اراضی ترکیه در ماه گذشته حملاتی را بر ضد شهر ادلب انجام داده و بخش‌هایی از این شهر و همچنین شهر مرزی جسر الشغور را در یک عملیات برنامه‌ریزی ‌شده تحت کنترل خود گرفتند. ارتش سوریه در همین راستا به دنبال اجرای استقرار مجدد نیروهای خود برای مقابله با وضعیت نظامی جدید در این منطقه است و سعی دارد موقعیت دفاعی خود را در آن بهبود بخشیده و موازنه های قدرت را برای کسب زمان حفظ نماید تا در نهایت ابتکار عمل را در دست گرفته و با انجام عملیات پاتک نظامی، عناصر مسلح را از این مناطق خارج کند. 

اهمیت جغرافیایی و استراتژیکی شهر جسر الشغور و تشریح افق‌ها و مفاهیم این عملیات در ابعاد مختلف و همچنین برخی نتایج نظامی که می‌توان از تحولات اخیر برداشت کرد، از جمله موضوعاتی است که در این مقاله به آن اشاره خواهد شد. 

العهد نوشت: شهر جسر الشغور دومین شهر مرزی بزرگ در این استان بعد از ادلب از نظر تعداد جمعیت و مساحت است. رود العاصی این شهر را تقریباً به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و مسیر اصلی بین لاذقیه و ادلب از آن عبور می‌کند. تسلط نظامی بر این شهر و اطراف آن از چند منظر قابل توجه است: 
-    امکان تسلط بر جنوب منطقه سهل الغالب به عنوان ورودی جنوبی خط اصلی امدادرسانی ارتش سوریه بین شهر حماه و حومه شرقی لاذقیه و یگان های مستقر در ادلب.  
-    تسلط بر مرزهای حومه شمال شرقی لاذقیه که برای حمایت از سواحل سوریه و همچنین شهر اللاذقیه یا حمله به این ساحل و شهر ضروری است.  
-    در اختیار داشتن خط استراتژیک مرتبط با دریای مدیترانه از طریق گذرگاه باب الهوی به شهر جسر الشغور و مسیر لاذقیه به ادلب و حلب که مسیر اصلی در مرزهای سوریه و ترکیه است. 

دومین شهر بزرگ مرزی سوریه چگونه سقوط کرد/ آماده‌باش برای تصرف یک شهر

همکاری بین‌المللی با تروریست‌ها در روند سقوط جسر الشغور  
در این عملیات گروه بزرگی از عناصر مسلح وابسته به القاعده به ویژه جبهه اسلامی و جبهه النصره وارد عمل شدند. گروه جبهه اسلامی بعد از تأسیس "شورای فرماندهی انقلاب سوریه" از سوی تروریست‌ها که در شهر غازی عنتاب ترکیه مستقر است، به بزرگ ترین گروه‌های مخالف در شمال سوریه تبدیل شده و جبهه النصره نیز که براساس طرح‌های تعریف ‌شده از سوی ترکیه و عربستان و قطر باید در ابعاد تبلیغاتی و نه اعتقادی از القاعده فاصله بگیرد، به دنبال تسلط بر منطقه ای جغرافیایی در شمال سوریه است تا به عنوان هسته‌ای برای دولتی موقت به کار گرفته شود تا بعد از تسلط بر بشار اسد بر اساس برنامه‌های مخالفان دولت، کنترل اوضاع را در دست بگیرد.
 
از اینجا می‌توان سطح قابل توجه عملیات نظامی تروریست‌های مهاجم را در این منطقه متوجه شد، چرا که این عملیات از طریق سناریوی مشابهی برای حمله به شهر ادلب البته با تکنولوژی نظامی بیشتر صورت گرفت. بعد از اینکه تعداد گسترده ای از عناصر مسلح از طریق مرزهای ترکیه در این منطقه تجمع کردند، حمله اصلی از 2 محور آغاز شد: محور اول شمالی جنوبی بود که شامل دركوش - قنية - الجانوديّة به جنوب جسر الشغور می شد و محور دوم غربی و شرقی بود که گذرگاه باب الهوى به سمت غرب جسر الشغور را در بر می‌گرفت.

این تحرکات با پوشش توپخانه ای گسترده بر ضد مراکز و موانع ارتش سوریه در این شهر و اطراف آن همراه شد و تروریست ها با استفاده از خودروهای پیشرفته آمریکایی و ژاپنی با سرعت قابل توجهی پیشروی کردند. همچنین گروه‌های انتحاری در این منطقه با بیش از 10 خودروی بمب گذاری شده انفجار موانع خط مقدم ارتش سوریه را به صورت تقریباً هم‌زمان بر عهده داشتند تا شکافی را ایجاد کنند که برای ورود گروه‌های مسلح به داخل این شهر با تعداد بالا کافی باشد و آن‌ها بتوانند نقاط محوری را در بخش‌های دفاعی شهر تحت اختیار خود بگیرند.


این در حالی بود که هم‌زمان تعدادی از تانک‌ها و خودروهای ارتش سوریه به وسیله موشک‌های آمریکایی بسیار پیشرفته تاو منهدم شد.
حدود 20 پایگاه شناسایی شد که این موشک‌ها که با حرارت ردیابی می‌شوند به سمت آن‌ها شلیک شدند، تمامی این عملیات با نظارت اتاق عملیات پیشرفته ای بود که در اراضی ترکیه و نزدیک مرزهای سوریه فعالیت می‌ کرد و سامانه ای تأثیرگذار در فرماندهی و تسلط بر عملیات تهیه کرده بود.  

دومین شهر بزرگ مرزی سوریه چگونه سقوط کرد/ آماده‌باش برای تصرف یک شهر

به این ترتیب با این عملیات پیچیده و ضمن همراهی کشورهای منطقه از جمله ترکیه و با استفاده از سلاح‌های آمریکایی شهر جسر الشغور مورد تهاجم گروه‌های تروریستی قرار گرفت. این شهر اهمیت راهبردی در معادلات نظامی دارد، چرا که آستانه مهمی برای ورود به عملیات هجومی حساس در سواحل سوریه یا عمق شمالی این کشور در استان حماه و حتی استان حمص به شمار می‌رود.

در بررسی و تبیین مفاهیم عملیات حمله به جسر الشغور می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

- تعداد بسیار زیادی از عناصر مبارز خارجی در این عملیات شرکت کرده بودند که از وحشی ترین تروریست‌های بین‌المللی به شمار می‌روند. 

- پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در تاکتیک‌های هجومی تروریست‌ها به ‌وجود آمده بود، این موضوع درنتیجه آموزش گسترده است که آن‌ها در ترکیه و برخی کشورهای شناخته شده خلیج‌ فارس با نظارت مستقیم یگان‌های متخصص در عملیات هجومی ارتش آمریکا دریافت کردند.  

- تروریست‌ها سیستم‌های ارتباطات بسیار پیچیده و تسبیحات پیشرفته را در اختیار داشتند که موشک‌های ضد زره آمریکایی تاو که با حرارت رهگیری می کند و به تازگی اصلاح شده است، تنها یکی از آن‌ها است. این موشک‌ها در تعداد بسیار بالا در عملیات مذکور مورد استفاده قرار گرفت. این موشک‌ها از نظر کمی و کیفی بسیار بیشتر و پیشرفته ‌تر از موشک‌هایی است که از طریق فرانسه و با کمک نظامی سعودی ها برای مبارزه با تروریست ها به لبنان داده شده است. اقدامی که با جنجال تبلیغاتی گسترده همراه شد بدون اینکه فایده نظامی واقعی داشته باشد. 

دومین شهر بزرگ مرزی سوریه چگونه سقوط کرد/ آماده‌باش برای تصرف یک شهر/آماده انتشار- حضور مستقیم لجستیک و عملیاتی و امنیتی ترکیه در حمایت از گروه‌های تروریستی در این عملیات قابل ملاحظه بود. 

- اطلاعات دقیق ناشی از فرایندهای جاسوسی در مورد تعداد پایگاه‌های ارتش سوریه و تسلیحات موجود در اختیار آن‌ها و اماکن تمرکز آن‌ها به صورت گسترده از سوی سرویس‌های جاسوسی بین المللی شناخته شده به گروه‌های مهاجم داده شده بود که سرویس جاسوسی رژیم اسرائیل و تجهیزات پیشرفته آن در زمینه جاسوسی که آسمان سوریه را به صورت کامل پوشش می‌دهد، تنها یکی از سرویس‌های حامی تروریست‌ها در ابعاد اطلاعاتی بود. 

-هماهنگی نظامی گسترده‌ای در جریان این عملیات انجام شد که تنها از طریق یک اتاق عملیات بسیار پیشرفته و فعال در زمینه فرماندهی‌ قابلیت اجرا دارد. 

از آنچه درنتیجه مفاهیم و ابعاد و جزییات این عملیات گفته شد، مشخص است که ارتش سوریه خود را برای عملیات پاتک نظامی جهت بازپس‌گیری دو شهر ادلب و جسر الشغور آماده می‌کند، عملیاتی که برای بازگرداندن ابتکار عمل در عرصه مبارزات سوریه ضروری به شمار می‌رود.

بنابراین ارتش سوریه باید بازنگری های فراگیر و دقیقی در تنظیم مانورهای دفاعی خود انجام دهد تا بتواند به صورت موفق در برابر ارتش‌های نظامی و مجهز بایستد، چرا که تنها با گروه‌های مسلح متفرق و غیر سازماندهی شده مواجه نیست.
این مانور نظامی باید همراه با اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد که در ابعاد دفاعی و توان پوششی و اطلاعاتی مأموریت‌های رصد و هشدار به دشمن تروریستی را در دستور کار قرار دهد و فعالیت‌های اطلاعاتی نیز حجم یگان‌های مهاجم و محورهای پیشروی آن‌ها را شناسایی نموده و به صورت جدی به دنبال جبهه‌ای گسترده برای دفاع از مناطق خود باشد.

دومین شهر بزرگ مرزی سوریه چگونه سقوط کرد/ آماده‌باش برای تصرف یک شهر

انجام یک مانور دفاعی در جریان عملیات عقب‌نشینی برای به دست آوردن زمان و تخریب دشمن ضروری به نظر می‌رسد. ورود عناصر مسلح تروریستی به شهر ادلب و تسلط بر کل این استان هدف اصلی تروریست‌هایی است که با قدرت از سوی دولت‌های ائتلاف ضد سوریه به منطقه فراخوان شده اند، بنابر این همزمان فشارهای آن‌ها برای افزایش تسلط بر حماه و پس از آن حمص افزایش پیدا می‌کند. 


این موضوع مشابه روند فروپاشی است که داعش در عراق انجام داد و الانبار و تکریت و موصل را در اختیار گرفت، چرا که از حمایت همین کشورهای مذکور برخوردار بود. محیط موجود در حماه و حمص گرچه به صورت کامل با آن‌ها همراه نیست اما بدتر از محیط موجود در شهرهای عراق که داعش به آن ها حمله کرد، نیست. در نتیجه این تحولات نباید تحرکات نظامی دشمن تروریستی در مناطق حماه و حمص و حومه های آن را نادیده گرفت. مهم‌تر و خطرناک‌تر از همه این‌ها نزدیکی جغرافیایی این مناطق به مرزهای ترکیه است که به‌ معنای افزایش سرعت در ورود تسلیحات و عناصر مسلح به مناطق درگیری‌ها است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    هاشمي رفسنجاني: شرايط اين روزهاي ايران، منطقه و جهان ايجاب مي کند هوشيار باشيم/ آمريكا به دنبال تجزيه کشورهاي منطقه است ..!!!!
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    من که چند وقت دارم میگم وضع سوریه خراب شما که فقط پیشروی ارتش سوریه را نشون میدی
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اوضاع بسیار خطرناک است ولی یمن برگ برنده ماست اگه یمنی ها تا عمق خاک حجاز پیش بروند و این آل سعود را نابود کنند شرایط دگرگون خواهد شد
  • شاهوار ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    فقط با نابودی آل سعود اوضاع سر و سامون پیدا میکنه وگرنه به هر دری بزنیم آخرش شکسته الهم عجل لولیک الفرج
  • سعید کریمی ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    اگرچه شاید از برخی جهات ناخوشایند باشد ولی پیش بینی میشود سوریه به طور کامل از دست میرود و در عوض یمن جایگزین خواهد شد که البته همپیمانی از جهاتی قویتر نسبت به سوریه است
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    مشرق بازم از فارس گزاش کپی کردی؟اصلا حال نکردم
  • محمد ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    خودتون میدونید چرا سفوط کرد بیخود سوگنامه ننویسید واقعیت اینه مستشاران نظامی ایران و حزب الله دارن کم کم از عرصه ی نبرد سوریه کنار میکشن چون کفیگیرشون خورده ته دیگ همین الان باید خوتون رو برای خارج شدن سوریه از محور مقاومت اماده کنید ما هنوز مونده تا رسم حمایت از همپیمانو یاد بگیریم امریکا فقط 500 میلیون دلار برای اموزش ترورستا اختصاص داده شما چی حتی از دادن راکت هدایت شونده نسل جدید به ارتش سوریه دریغ میکنید مشرق میدونم سانسور میکنی چون در توهم پیروزی به سر میبرید اما دیر شده.
  • واقع بین ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    با تمام احترامی که به سنی های معتقد می گذارم اما این واقعیت رو قبول کنیم که بیش از 1 میلیارد نفر سنی داریم که به علل مختلف در طول زمان چند دهه ای ( حاکمان فاسد و وابسته این کشورها ، نفوذ صهیون های مخفی در مقامات کلان این کشورها نظیر سیسی ، معمر قذافی و .... و منطقه ای مثل بارزانی و یا کلا حاکمان اصالتا یهودی مثل آل سعود ، فقر و بی سوادی و .... نفوذ گسترده صهیون ها به مراجع دینی مثل الازهر و .... و صد البته ضعف ساختاری خود مذهب سنی خصوصا در مسائلی مثل جهاد ، فتوا و ... ) درصد زیادی از این ها یا همین حالا در جنگ جاهلیت هستند یا در حال آموزش اند یا تفکرات و پتانسیلی دارند که هنوز بالفعل نشده . قطعا همین حالا هزاران نفر در ترکیه و ... در حال آموزش هستند . با روند فعلی حتی لاذقیه و حتی طرطوس (مرکز اصلی شیعیان سوری) سقوط خواهند کرد . مگر اینکه ارتش سوریه شده باشد امثال اریحا را رها کند به سمت مرز حرکت کند و مرز ترکیه را ببندد . باید تصمیم گیری کلان نظامی سوریه به ایرانی ها واگذار شود که سابقه شاهکارهای بسیاری با دست خالی در جنگ 8 ساله و سال های بعد دارند و قطعا جز نخبه های استراتژیست نظامی دنیا هستند . ارتش سوریه فعلا روی تردمیل می دود 20 نفر حرامی تکفیری هلاک می کند 200 نفر از ترکیه وارد می شوند . ارتش سوریه می خواست ادلب را بارپس بگیرد چند هزار حرامی تکفیری از ترکیه وارد شدند و جسرالشغور را تصرف کردند امروز می خواهد جسر الشغور را بازپس بگیرد هزاران حرامی تکفیری از ترکیه وارد شده اند و تا عمق استان لاذقیه پیشروی کرده اند . از نخبه های نظامی کشورم خواهش دارم که با بشار صحبت کنند و تصمیم گیری کلان و حتی جزئی سوریه را به دست بگیرند تا اوضاع خرابتر نشده .
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    کلا تجربه نشون میده ارتش سوریه وقتی از دست میده شهری رو , دیگه باز پس گیری نیست حالا هی بگین داره پیشرفت میکنه!
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    خخخخخ
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    مهم هلال شیعی بود که قطع میشه سوریه از نظر لجستیک و دسترسی به لبنان مثل پل عمل می کرد که از دست دادنش واقعا ضربه سنگینی هست
  • محمد ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    همین؟! واقعا متاسفم برای این طرز تفکر سوریه کمر مقاومت اصلا اینا به کنار یعنی غیرت ما اجازه میده این تکفیره ها تو زینبیه خدای ناکرده جولان بدن و حرم رو تخریب کنن وبه ریش ما بخند؟! مردم بیچاره فوعه و الزهرا قتل عام بشن مهم نی واقعا که شرم بر شما
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    مثل اینکه خواب تشریف دارین یمنی ها با این اسلحه ها کجا پیشرفت کنند واقعا تعجب میکنم اینقدر اخبار نادرست گوش میکنیم که فکر میکنین که یمن عددی بابا داغون شدند رفت چند روز دیگه. صبر نکنین میبینین اینقدر خبر پیروزی الکی مینویسند همه خوابیم
  • حسن ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    از همون اول نباید اینقدر روی سوریه مانور میدادیم. کاملا مشخص بود رژیم اسد رفتنیه.
  • ایمان ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    یعنی چی که سوریه سقوط میکنه امکان نداره یعنی حرم حضرت زینب حضرت رقیه و حضرت سکینه بدست تکفیریها میفته یعنی ناموس امام حسین دوباره اسیر یزیدیها میشه میفهمی چی میگی
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    سوریه نباید از دست برود
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    من حاظرم در سوریه با این حرامیان بجنگم اینها اگر دستشان به حرم حضرت زینب بیفتد انجا را با خاک یکسان میکنند و شیعه هارا تمام سر میبرند انوقت بعضی از شیوخ ما که میگفتند بشار اسد مردم را میکشد و از مخالفان حمایت میکردند
  • kambiz ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    میشه هم یمنی ها و هم بحرینی هارو مسلح کرد تا عربستان رو زیر یک خمش رو بگیرند و خاکش کنند. دیر بجنبیم باید تو خاک خودمون باهاشون بجنگیم
  • پیام ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    سلام این نوع عملیا تها در تمام جنگ ها وجود دارد آنچه که مسلم است سازمان رزم ارتش سوریه هم به برخی توفیقاتی دست یافته که به لحاظ نظامی قابل گفتن نیست شیرمردان با غیرت ارتش سوریه به خوبی و به درستی مقاومت می کنند و این نوع نیز یک تاکتیک است انشاالله مقاومت پیروز است
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    خود ارتش بعث سوریه دستش با جیش الحر تو یه کاسه است ادلب رو ارتش در کمال ناباوری بدون یک کشته به جیش الحر تحویل داد
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    سوریه به خاطر وجود حرم حضرت زینب (س) خط قرمزه ماست. چی میگی تو؟
  • محمد ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    مشرق خوشم میاد از واقعیت فرار میکنی به سانسور ادامه بده بیچاره
  • صاعقه ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    درسته خیلی سخته و تمام رسانه هجمه کردن علیه دمشق و سوریه.اما دمشق نباید سقوط بکنه.ایران باید سامامه های پدافندهوایی خودش رو بیشتر به سوریه برسونه برای جلوگیری از حمله احتمالی آمریکا و اسراییل یا ترکیه.دوباره میگم دمشق نباید از دست بره.ضمنا چقدر کامنت از کشور رومانی میاد .نمیدونم چرا احساس میکنم همشون مال یه نفره.یا زینب
  • اهوازی ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    به معرضین سوری از خارج کمک بسیار میشود.پس باید به نیروهای سوری باید کمک کنیم.گرچه بعضی ها به پیام من درباره عدم حضور شیعیان پاکستان در میدانهای تکلیف ایراد گرفتند اما باز هم میگویم که در پاکستان دهها میلیون شیعه زندگی میکنند که حداقل باید 50 هزار نفر نیروی رزمی زبده از آنها در سوریه بکار گرفته شود.چرا آل خلیفه و آل سعود و... از پاکستانی ها برای سرکوب استفاده میکنند اما ما آنها را به جهاد دعوت نکنیم؟
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    ارتش سوریه امروز تپه مهم الخطاب و شهرک مشیرفه در نزدیکی جسراشغور رو آزاد کرد و ساعت صفر برای تروریستهای تکفیری تو این منطقه شروع شده
  • سعید کریمی ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    عزیزم خط قرمز بودن به جای خودش.من پیش بینی های تقریبا حتمی را دارم می گوییم نه اینکه دلم بخواهد سوریه از بین برود
  • مصطفی ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اقا امید وار باشید چه خبرتونه توکلتون کجا رفته ان شاله که سوریه سقوط نمیکنه
  • مصطفی ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اقا امید وار باشید چه خبرتونه توکلتون کجا رفته ان شاله که سوریه سقوط نمیکنه
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    خدا راشکرکشته نداشته.
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    عزیزان احساساتی قضاوت نکنیم. اینهمه پیروزی سوریه را نادیده نگیرید بالاخره جنگ است فراز و نشیب دارد سید حسن نصرالله در اوایل جنگ سوریه در پیامی به رهبر عزیز از هجوم همه جانبه به سوریه مطالبی را عرض می کند اقا در جواب می فرمایند: هم سوریه می ماند هم اسد می ماند . نگران نباشید این یک تلنگری بود که به یاری الهی با پاتک سنگین سوریه به نحو احسن جبران خواهد شد کار تکفیریها تمام است اگر چه باید تا اخر بطور جدی انها را قلع و قمع کرد خصوصا از دعا فراموش نکنیم این تکفیری ها خاین هستند و بخاطر تجاوزها و کودک کشی ها به شدت بز دل و مضطربند و نفرین خصوصا مادران مظلوم گریبان انها را گرفته است. خداوند وعده پیروزی حتمی مظلومان بر ظالمان را داده است یمنی ها هنوز اقدام خاصی نکرده اند ال سعود دارد از درون می پکد خبر های خوش و التیام بخش در راه است. شکر
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    ایران و حزب الله نباشه سوریه دو روزه سقوط می کنه لعنت بر خردوغان
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    بهانه بافی برای شکست درست نیست باید تجربه شود و درس گرفت برای ادامه!
  • رضا ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    سوریه سوریه سوریه
  • رضا ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    ناشناس جان ....ادلب به دست جبهه النصره اشغال شده نه جیش الحر
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    خوب عزیز جان بگو تو پاکستان میخوام جنگ داخلی راه بندازم سوریه کجاش شیعه داره مگه علوی شیعه کسی که نماز روزه مسجد نداره کجاش شیعه علوی یعنی بیدین
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    دوست عزیز فکر میکنی چرا پرچم ایرانیان هنگاموجتگ با سفیانی پرچم سیاه و عزاست..؟؟؟ ترکیه عراق و ازدن سوریه رو میگیره اما انقلاب یمن پیروز و ال سعود سقوط میکنه اردن و ترکیه سعی در حفظ حکومت وهابیا میکنن این از روایاتی هست ک کم کم داره ر واقعیت بخودش میگیره
  • مهیار ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    باید شیعیان بحرین رو مسلح و جبهه جدیدی به روی سعودی گشود
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    معلومه که اگه شیعه ها اقدام کنن چیزی ازشون نمیمونه. اما اونا میخوان بگن جنگ مذهبیه. در حالی که آمریکای شیطان و انگلیس و اسرائیل و فرانسه و ترکیه و عربستان و قطر هستن که دارن با سوریه میجنگن و سوریه چند ساله که عملا جلوی دنیا ایستاده. اونها در واقع دارن قدرت ایران رو میسنجن که چطور توی چند تا جبهه کار می کنه و این آمریکایی ها رو به قبول ایران هسته ای وادار کرد. اگه شیعه ها منتظر ظهور هستن تا آقا دستور بده
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    خطاب به هاشمي رفسنجاني: ساعت خواب؟؟!!!!!!! پس اینها را می دانید و علم تفرقه بلند می کنید؟ هوشیار باشید آقای هاشمي !!!
  • هوشنگ ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    تلویزیون ایران خیلی دروغگو هست همش میگه ارتش سوریه پیشروی داشته تروریست ها به هلاکت رسدند
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    سوریه عمق استراتژی ایران است // سوریه جبهه مهم مقاومت است// هیچ حا سوریه نمیشود// البته منکر اهمیت یمن نیستم انشاالله که تفکر مقاومت در هر دو به بار بنشیند!!
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    خدایا به محور مقاومت کمک کن و بینی دشمنانت را به خاک بمال
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    برای ترکیه هم باید همچین دردسری درست کنیم. همینطور برای قطر...
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    برای ترکیه و قطر هم باید فکری کرد... در ترکیه شاید بشه از کردها و علویها استفاده کرد...
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    یکی از دوستان که جدیدا از سوریه اومده میگفت افسران سوری به جز تعداد اندکیشون عیاش و زن باره هستن واگه نیروهای افغانی وحزب الله وقبلا هم نیروهای عراقی نبودند سوریه سقوط میکرد.مثلا میگفت بعضی افسرانشون فقط حاضرن طبق ساعات اداری بیان توخط مقدم وقتی بعد از ظهر میشه برمیگردن میرن.
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    غیب میگه.. خخخخخ
  • مهدی از قم ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    حرکات و رفتار بعضی از اقایان در سال 88 داشت دقیقا همین تجزیه شدن را برای ایران را رقم میزد
  • محمد ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    شما از تجزیه طلب ها حمایت نکنی خیلیه
  • رضا ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    من هم موافقم که سوریه نباید از دست بره ولی اوضاع شدیدا داغونه امرای ارتش سوریه شل و ول ان از طرفی دیگه رمقی هم براشون نمونده.....
  • محمد ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    به خدا قسم اگه صد بار بمیرم وزنده بشم حاظر نیستم اون روز را ببینم که حرم افتاده دست اون کثافت ها . اگه این اتقاق بیفته حزب الله لبنان چه جوابی داره بده .
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    گزارش واقعا آبدوغ خیاری بود اینا چیه مذاری اینجا مشرق؟گزارشهای خودتو بده وگرنه دیگه نمیام تو سایتتون
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    حاضر :)
  • مجید ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    با احترام به نظرات همه دوستان، آنچه مسلم است عاقبت حق پیروزاست این وعده الهیست و شکی نیست که محور مقاومت حق است اما برای رسیدن به این پیروزی باید هزینه داد؛ هزینه اش هم سنگین است وآن خون جوانان است، زیرا از خون جوانان وطن لاله میدمد.درود خدابر شهیدان راه حق.
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    با تشکر از اینکه ملت را نامحرم نمیدونید و واقعیات را می گید.
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    نکته ی قابل تأمل اینکه آقای رجب اردوغان این عنصر بی شعور ترکیه که دو پهلو حرف می زند گاهی می گوید که باید به ملت سوریه کمک کرد در فشار هستند وگاهی عکس آن را عمل می کند وبه بعضی کمک تسلیحاتی می کند وبه کشورش راه می دهد تا با سوریه بجنگند کدام را قبول کنیم بالاخره تکیلف این آقای خالی بند رایکی روشن کند!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    یعنی حالم به هم میخوره از اینایی که با وزش باد جهت فکرشون عوض میشه ما با هر هزینه ای باید از سوریه محافظت میکردیم چون عمق استراتژیک ما و ضامن امنیت ماست بلاهت خودتون رو نشر ندید.
  • قلندر ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    سوریه میماند و یمن هم اضافه میشود. انصارالله سوریه را هم نجات خواهد داد. انشاالله!!!
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    انشالله
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    شاید یک تاکتیک نظامی بوده!! با این صراحت نمیشه قضاوت کرد.
  • صفرعلی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    البته کاملا شدنی است ولی تا موقع حکم جهاد از طرف علما باید صبر کنیم!!!
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    محمد آقا حزب الله لبنان فقط مسئولیت داره که جوابگو باشد؟ انها که دارند تلاش خود را می کنند و از داخل و خارج لبنان تحت فشارند! نخیر تک تک ما باید پاسخگو باشیم بلکه همه شیعیان و همه مسلمانان باید پاسخگو باشند! اگر برای کسی امکانش است باید برود میدان و در غیر اینصورت نباید از "دعا" کم بگذارد و با زخم زبان مجاهدان را آزار دهد !! خلاصه همه باید به فکر کمک باشند وگرنه از بازخواست الهی نمی توان فرار کرد!
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    برای من هم سواله که چرا روی شیعیان پاکستان کار نمی کنیم؟ از ممالک شیعه الان همه درگیر هستند به استثناء پاکستان! بعد دشمنان خدا لحظه ای آرام و قرار ندارند و مداوم جذب نیرو می کنند!
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    الهی آمین بچه ها دعا دعا دعا دعا دعا دعا دعا دعا دعا دعا دعا دعا دعا دعا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس