پادشاه عربستان، در حالی که مورد انتقاد شدید مجامع اسلامی در مورد عدم تحرک عربستان در قبال فلسطین قرار گرفته، مسأله فلسطین را همچنان مسأله اول و اساسی توصیف کرد.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهمترین اخبار بین الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن ذکر شده است انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. اخبار براساس کشور تفکیک شده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز چهارشنبه 94/2/16 به شرح زیر است:

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استایران:

فرانسه خواهان رفع تدریجی تحریم‌های ایران است

خبرگزاری فارس- فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در نشست شورای همکاری خلیج فارس درباره مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد که می‌داند ایران برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از حساسیت بالایی برخودار است و توافق ایجاد شده را تنها یک گام از مسیری طولانی دانست. وی گفت: هر توافقی با ایران نباید به قیمت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تمام شود و گفت فرانسه خواستار رفع تدریجی تحریم‌های ایران است و تلاش خواهد کرد که این کشور به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. اولاند همچنین خواستار ادامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شد و گفت که باید بر اساس اعمال و نه گفته‌ها درباره ایران قضاوت شود.

خبر هندوانه‌های آلوده صادراتی ایران تکذیب شد

خبرگزاری فارس- سفارت جمهوری اسلامی ایران در پی انتشار اخباری مبنی بر آلوده بودن هندوانه‌های صادراتی ایران به امارات، با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی این اخبار را غیرواقعی و نادرست خواند. در این بیانیه آمده است: بنا به اعلام وزارت آب و محیط زیست دولت امارات عربی متحده در روز دوشنبه مورخ 14/2/1394 مطابق با 4 می 2015م. مندرج در روزنامه‌های روز سه‌شنبه مورخ 15/2/1394 (5 می 2015م) الاتحاد (ابوظبی)، الخلیج (شارجه) و البیان (دبی)؛ وزارت اتحادی و فدرال آب و محیط زیست امارات اعلام کرد: در نتیجه آزمایشات صورت گرفته توسط آزمایشگاه وزارت مذکور و آزمایشگاه‌های وابسته به شورای استاندارد ابوظبی بر روی هندوانه‌های ایرانی؛ مشخص شد، این هندوانه‌ها فاقد هرگونه مواد میکروبی، مضر، شیمیایی، آثار حشره کش و فلزات سنگین می‌باشند. بنابراین اخبار عجولانه منتشره از سوی برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر آلوده بودن هنداونه‌های صادراتی از ایران، غیرواقعی، نادرست و در جهت تلاش برای تصاحب بازار محصولات با کیفیت کشاورزی ایران و از جمله هندوانه از سوی رقبای ناشی، ارزیابی می‌شود.

اولاند: هرگونه توافق با ایران باید مکانیزم اجرایی داشته باشد

العربیه- فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه در کنفرانس خبری که پس از حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار شد، با تاکید بر اینکه توافق با ایران باید مانع گسترش برنامه هسته‌ای ایران شود، اعلام کرد که هرگونه توافق نهایی با ایران باید شامل مکانیزم اجرایی شود.

رایزنی ایران و روسیه درباره اوضاع یمن

خبرگزاری فارس- حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان و میخائیل باگدانف نماینده پوتین در امور خاورمیانه عصر سه‌شنبه در تماسی تلفنی آخرین تحولات یمن را مورد بررسی قرار دادند. طرفین در این تماس بار دیگر اقدام نظامی علیه یمن را تصمیمی نادرست خوانده و تداوم عملیات نظامی را موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع دانسته و بر ضرورت تمرکز بر راهکار سیاسی تاکید کردند.

اتحادیه اروپا برگزاری دور تازه مذاکرات در وین را تائید کرد

خبرگزاری فارس- اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه برنامه دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 را اعلام کرد. گفت‌وگوها از روز سه‌شنبه آینده (12 می/22 اردیبهشت) با حضور آقای عراقچی و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین اتریش آغاز می‌شود.

ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخارم است

توئیتر- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه شب در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای که در شهر نیویورک برگزار شد، گفت هنوز کارهای زیادی باقی مانده است. ظریف در مسیر بازگشت به تهران، در توئیتر نوشت: بعد از هفته‌ای شلوغ، راهی خانه شده‌ام. کارهای زیادی باقی مانده است، اما کار کردن برای این سرزمین زیبای دلیران، همواره مایه خرسندی و افتخار من است.

هند در ساخت بندر آزاد تجاری در نزدیکی چابهار با ایران همکاری می‌کند

خبرگزاری رویترز- دو منبع مطلع در هند از عزم دولت این کشور برای مشارکت در ساخت بندر آزاد تجاری در نزدیکی شهر چابهار در جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان و در راستای توسعه همکاری‌های تجاری بین دو کشور خبر دادند. این اقدام هند بر خلاف فشارهای آمریکاست که از هند می‌خواهد به دنبال امضای قراردادهای اقتصادی با ایران نباشد.

دیدار نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با سفیر ایران

خبرگزاری فارس- اسماعیل شیخ احمد نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده کشورمان در این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار چگونگی دستیابی به مصالحه سیاسی همه جانبه و با شرکت همه طرف‌های یمنی و نیز نحوه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن بحث و تبادل نظر شد.

ایران جلوگیری از ترور دانشمندان هسته‌ای را در کنفرانس ان‌پی‌تی خواستار شد

خبرگزاری فارس- جمهوری اسلامی ایران با طرح جنایات سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و برخی کشورها در به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای کشورمان، بررسی این موضوع را در کنفرانس بین‌المللی بازنگری معاهده ان‌پی‌تی و اتخاذ اقدامات فوری برای جلوگیری از تکرار وقوع چنین جنایاتی خواستار شد.

ایران همچنان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و آسیای مرکزی

صندوق بین‌المللی پول- صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین بررسی خود کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2015 را 393.5 میلیارد دلار برآورد کرده است که به این ترتیب ایران در میان 30 کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، همچنان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه به شمار می‌رود. بر اساس این گزارش، عربستان سعودی با تولید ناخالص داخلی 649 میلیارد دلاری در رتبه نخست این منطقه قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته 103.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

تکرار ادعاهای بی اساس سرکرده گروهک منافقین در کنفرانس سنای فرانسه

خبرگزاری فارس- مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین روز سه‌شنبه در کنفرانسی در سنای فرانسه در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: دیکتاتوری مذهبی در ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه است و فرضیه در نظر گرفتن رژیم ایران و غرب به عنوان متحد طبیعی غرب در مقابله با داعش، یک اشتباه خطرناک است چرا که این رژیم خواستار گسترش هژمونی خود بر عراق و سوریه است و به جای مقابله با داعش در حال پاکسازی هولناک سنی‌هاست.

درخواست سردار باقرزاده برای انتقال پیکر شهدای یمنی به صنعا

خبرگزاری فارس- در پی دو مرحله تلاش کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح برای انتقال پیکر شهدای یمنی به صنعا، سردار سیدمحمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به رئیس کمیته بین الملل صلیب سرخ در ایران نامه‌ای را منتشر کرد که به شرح زیر است:

جناب آقای اولیویه مارتین، با تقدیم احترام، همان‌گونه که مستحضرید رژیم جنایتکار آل سعود در تجاوزی آشکار در نقض حاکمیت مردم یمن بر سرنوشت خویش با حمایت و معاضدت هم پیمانان جنایتکارش، سیل حملات خویش را به این کشور گسیل داشته و در این راه از هیچ جنایتی فروگذار نکرده است. سبُعیت و جنایت وحشیانه آل سعود در خاک یمن در شرایطی در حال انجام است که امکان هیچ‌گونه کمک‌رسانی داده نمی‌شود. کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دو مرتبه تلاش نمود تا در قالب اقدامات انسان دوستانه تعدادی از مجروحان یمنی که در حملات آل سعود و هم پیمانانش در خاک یمن مجروح و برای مداوا به ایران منتقل شده بودند و در بیمارستان‌های تهران به شهادت رسیدند را به دست خانواده‌هایشان برساند که این امر با کار شکنی و ممانعت رژیم آل سعود به سرانجام نرسید. لذا از آنجایی که شهدا در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ نمایید که اجساد این شهدا توسط هواپیمای اختصاصی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به کشور یمن منتقل و تحویل مقامات این کشور در صنعا گردند. دوام توفیقات روزافزون شما و همکارانتان را در انجام وظایف انسان دوستانه از خداوند متعال مسئلت دارم.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استآمریکا:

جمهوری‌خواهان می‌خواهند با تخریب توافق هسته‌ای ایران به اوباما لطمه بزنند

پایگاه اطلاع‌رسانی بلیز- هری رید رهبر اقلیت دموکرات‌های سنا روز دوشنبه تأکید کرد که جمهوری‌خواهان نه به دلایل سیاسی بلکه با هدف لطمه زدن به دموکرات‌ها و به ویژه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 مخالفت می کنند. وی گفت: قبل از اینکه حتی این توافق به سنا بیاید، برخی از جمهوری‌خواهان سنا تصمیم داشتند آن را تخریب کنند.

معاون پیشین سیا: آمریکا در روند کنترل انقلاب مصر با شکست مواجه شد

روزنامه واشنگتن‌پست- مایکل موریل معاون پیشین رئیس سازمان اطلاعات آمریکا اعلام کرد که کشورش در تأثیر گذاری بر نتایج انقلاب‌ها در کشورهای عربی از جمله مصر با شکست مواجه شده است. واشنگتن‌پست بخش‌هایی از کتاب جدید موریل با عنوان بزرگترین جنگ معاصر، نبرد سازمان اطلاعات مرکزی از القاعده تا داعش را منتشر کرده و اعلام کرده که خود او حلقه وصل دولت آمریکا با عمر سلیمان رئیس پیشین سازمان اطلاعات مصر بوده است. موریل گفته که سلیمان به دنبال آن بود تا در جریان انقلاب 25 ژانویه 2011 مصر، جریانی ایجاد کند که بعد از حسنی مبارک بتواند قدرت را در دست بگیرد.

اوباما نامزد جایگزینی مارتین دمپسی را معرفی کرد

خبرگزاری فارس- باراک اوباما روز سه‌شنبه ژنرال ژوزف دانفورد را به عنوان نامزد پیشنهادی خود برای ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا معرفی کرد. در صورتی که مجلس سنا صلاحیت دانفورد را تأیید کند وی جایگزین مارتین دمپسی خواهد شد که بازنشسته می‌شود. رئیس‌جمهوری آمریکا هنگام برشمردن چالش‌های پیش روی رئیس جدید ستاد مشترک ارتش آمریکا، تقویت معارضان سوریه را یکی از وظایف وی خواند.

واشنگتن: از نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه نگرانیم

خبرگزاری فارس- جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت یکی از نگرانی‌های مشترک آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه است.

کاخ سفید: برخی شهروندان آمریکا در راه پیوستن به داعش بازداشت شده‌اند

خبرگزاری فارس- جاش ارنست در کنفرانس خبری روزانه با خبرنگاران به حمله دو نفر به نمایشگاه تصاویر کارتونی پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت هنوز برای ایجاد ارتباط میان این حادثه و داعش، زود است ولی در عین حال تصدیق کرد که تعدادی از آمریکایی‌ها در راه سفر به خاورمیانه و پیوستن به داعش دستگیر شده‌اند. دیروز دو جوان مسلمان آمریکایی به مراسم نمایش تصاویر کارتونی منتسب به وجود مبارک حضرت رسول حمله کردند و در تبادل آتش با نیروهای امنیتی کشته شدند.

مکانیزم بازگشت فوری تحریم‌ها تعریف نشود، توافق نمی‌کنیم

خبرگزاری رویترز- همزمان با پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای که در شهر نیویورک آمریکا برگزار شد، دیپلمات‌های غربی می‌گویند طرفین همچنان بر سر مسئله تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و مکانیزم بازگشت تحریم‌ها اختلاف نظر دارند. آمریکا می‌گوید در صورت لغو تحریم‌ها، احتمال دارد بازگرداندن آن‌ها از مسیر شورای امنیت با مانع روسیه و چین مواجه شود، به همین جهت به دنبال دور زدن این مسیر است، به نحوی که بتواند بدون نیاز به رأی مسکو و پکن بار دیگر تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند. یک دیپلمات غربی گفته است: اگر بازگشت آنی نباشد، توافقی هم در کار نخواهد بود. هنوز مکانیزمی نیافته‌ایم که برای همه طرف‌ها مناسب باشد.

دیدار 2 ساعته اوباما و رئیس منطقه کردستان عراق

خبرگزاری فارس- باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق روز سه‌شنبه در واشنگتن دیدار کردند. اوباما در این دیدار بر حمایت واشنگتن از عراقی متحد، فدرالی و دموکراتیک، آنطور که در قانون اساسی این کشور عنوان شده، تأکید کرد. بارزانی نیز گفت: امروز با اوباما و معاون رئیس‌جمهور دیدار کردم و مراتب قدردانی خود از حمایت‌های آن‌ها از مردم کردستان را ابراز کردم. طرح کنگره آمریکا برای ارسال مستقیم کمک‌های نظامی به کردستان عراق و مناطق سنی‌نشین و کشور فرض کردن این مناطق، جنجال زیادی به راه انداخته است. همین امر موجب شد تا بایدن دو روز قبل در تماس با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، تأکید کند که واشنگتن از وحدت عراق حمایت می‌کند.

تعیین پاداش مالی آمریکا جهت دریافت اطلاعات از مکان ۴ عضو ارشد داعش

آسوشیتدپرس- وزارت خارجه آمریکا برای آنچه دادن اطلاعات از محل اختفای 4 تن از رهبران داعش خوانده، پاداش مالی تعیین کرد. دولت اوباما برای دریافت اطلاعات از مکان اختفای عبدالرحمان مصطفی القضولی (۷ میلیون دلار)، ابومحمد الادنانی و ترخان تایومورازوویچ باتریشویلی (هر کدام ۵ میلیون دلار) و برای طارق البن الطاهر ۳ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

تد کروز: توافق هسته‌ای با ایران به جنگ ختم می‌شود

روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست- تد کروز سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که اگر توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 به تصویب نهایی برسد، نتیجه‌ آن جنگ خواهد بود. کروز اصرار دارد که هرگونه توافق نهایی هسته‌ای با ایران می‌بایست ایران را ملزم کند که حق موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد.

باراک اوباما به دنبال استقرار سپر موشکی در خلیج فارس علیه ایران

خبرگزاری رویترز- منابع آمریکایی اعلام کردند که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده تمام تلاش خود را به کار ‌می‌گیرد تا به همپیمانان عربی خود در منطقه خلیج فارس کمک کند تا یک سامانه دفاع موشکی در منطقه ایجاد کنند. آمریکا مدعی است که این دفاع موشکی به منظور دفاع در مقابل تهدیدات موشکی ایران به وجود می‌آورد تا در حالیکه مذاکرات هسته‌ای پیش می‌رود، نگرانی‌های کشورهای عربی خلیج‌فارس را کاهش دهد.

آمریکا و ناتو عامل اصلی جنگ‌های نیابتی هستند

پایگاه کنسرسیوم نیوز- رسانه‌های خبری آمریکایی که همیشه به نظر می‌رسد دنبال بهانه‌ای برای اقدامات عربستان سعودی و اسرائیل هستند، اکنون تجاوز آشکار عربستان سعودی علیه یمن را ناچیز و بی اهمیت نشان می‌دهند و آن را تنها جنگ نیابتی با ایران تلقی می‌کنند که این یک فریب گمراه‌کننده است. نکته اصلی مفهوم جنگ نیابتی آن است که باید بدانیم آمریکا و متحدانش در ناتو بودند که با دو جنگ عراق و لیبی دروازه‌های جنگ نیابتی منطقه‌ای را گشودند.

سپر دفاع موشکی آمریکا تا پایان سال در رومانی مستقر می‌شود

خبرگزاری اسپوتنیک- مرکی دوسا وزیر دفاع رومانی روز سه‌شنبه خبر داد سپر جدید دفاع موشکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا پایان سال 2015 به پایگاه نظامی دوسلو در رومانی منتقل خواهد شد. بعد از دیدار وزیر دفاع رومانی و دریادار مارک فرگوسن از نیروی دریایی آمریکا و فرمانده نیروی دریایی آمریکا در نپال و ایتالیا در رومانی این تصمیم اعلام شد. این اقدام از سوی روسیه تهدیدی برای امنیت ملی دیده می‌شود و این درحالیست که آمریکا و ناتو مدعی شدند سیستم دفاع موشکی آن‌ها با هدف بازدارندگی علیه موشک‌هایی است که از سوی کشورهایی مانند ایران شلیک می‌شوند و تهدیدی برای روسیه نیستند.

ژنرال آمریکایی: فارک مانند داعش و القاعده عمل‌ می‌کند

تله‌سور- جان کلی رئیس فرماندهی جنوبی آمریکا که مسئولیت نظارت بر ارتش آمریکا در حوزه کارائیب و آمریکای لاتین را بر عهده دارد عنوان کرد: نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) شبیه به سازمان‌های تروریستی همچون داعش و القاعده می‌باشد. گروه‌هایی همچون فارک مانند داعش و القاعده، عامدانه تبلیغات خود را با امید دستیابی به همبستگی عمومی هدایت می‌کنند.

آمریکا مجوز نخستین خدمات کشتیرانی با کوبا را صادر کرد

تله‌سور- رسانه‌های آمریکایی روز گذشته به استناد گزارش هاگار چمالی سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کردند که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی مجوزهای خاص را به یک سری شرکت‌ها برای آغاز به کار خدمات کشتیرانی و انتقال مسافران با کشتی از بنادر آمریکا به سمت کوبا به عنوان بخشی از روند عادی‌سازی روابط بین این دو کشور صادر کرده است. این تغییرات بخشی از اعلام تعجب‌آور رؤسای جمهور کوبا و آمریکا در 17 دسامبر 2014 برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین دو کشور پس از گذشت بیش از نیم قرن خصومت در روابط دو جانبه و کینه‌توزی بین آن‌ها، محسوب می‌شود.

تحقیق اف‌بی‌آی درباره دست داشتن داعش در حمله اخیر تگزاس

رویترز- مقامات آمریکایی از آغاز تحقیق درباره دست داشتن احتمالی داعش در تیراندازی انجام شده در جریان کنفرانس ضداسلامی شهر دالاس خبر دادند. روز دوشنبه در مقابل محل برگزاری یک کنفرانس ضد اسلامی در شهر دالاس در ایالت تگزاس آمریکا تیراندازی شد و بر اثر آن دو نفر کشته شدند. یک سازمان ضد اسلامی به نام ابتکار دفاع از آزادی امریکایی کنفرانس مورد نظر را سازماندهی کرده بود و گیرت ویلدرز، سیاستمدار هلندی که مواضعی شدیداً ضد اسلامی دارد، در آن شرکت داشت.

طرح نظارت بر کنگره احتمالا پنج‌شنبه تصویب می‌شود

خبرگزاری فارس- سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا می‌گوید طرح موسوم به بازبینی کنگره در توافق هسته‌ای از تعداد آرای کافی برای برگزاری فرایند رأی‌گیری در صحن علنی مجلس در پنجشنبه هفته جاری برخوردار است. کورکر همچنین گفت معتقد است که میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا پیش از رأی‌گیری از اختیار موسوم به درخواست ختم بررسی طرح استفاده می‌کند. این اختیار زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بررسی یک طرح یا لایحه بیش از حد طولانی می‌شود.

سنا پنج‌شنبه به ختم بررسی طرح نظارت بر توافق هسته‌ای رأی می‌دهد

پایگاه خبری هیل- با طولانی شدن روند بررسی طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا رسما درخواست ختم بررسی طرح را مطرح کرد. در صورتی که سه پنجم، یعنی 60 سناتور (در صورت پر بودن تمام کرسی‌های سنای آن دوره) به درخواست ختم بررسی رأی مثبت دهند، بررسی طرح مختومه اعلام می‌شود. در این حالت کنگره نهایتا می‌تواند 30 ساعت دیگر برای بررسی طرح وقت بگذارد و ضمنا امکان افزودن متمم‌های تازه به طرح وجود نخواهد داشت. در صورتی که نمایندگان با ختم بررسی طرح موافقت کنند احتمالاً متمم‌های پیشنهادی مارکو روبیو و تام کاتن نیز ناکام خواهند ماند. به رسمیت شناختن رژیم‌صهیونیستی از سوی ایران، از جمله متمم‌های پیشنهادی این سناتورهاست.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استعربستان:

اصابت سه خمپاره به منطقه الفهد در نجران عربستان

پایگاه خبری تم- 3 خمپاره به منطقه الفهد در نجران در عربستان اصابت کرده است. در پی این حادثه فرودگاه نجران تخلیه و همه پرواز‌ها از این فرودگاه و به نجران لغو شده است. یکی از این خمپاره‌ها به دفتر مدیر روزنامه الوطن در نجران اصابت کرده است، اما کارمندان این روزنامه در این حادثه آسیب ندیده‌اند.

شاه عربستان: فلسطین مسأله اول ماست

شبکه اسکای‌نیوز- پادشاه عربستان، در حالی که مورد انتقاد شدید مجامع اسلامی در مورد عدم تحرک عربستان در قبال فلسطین قرار گرفته و اینکه حملات هوایی عربستان به یمن شبیه حمله اسرائیل به غزه است، مسأله فلسطین را همچنان مسأله اول و اساسی توصیف کرد.

تعطیلی مدارس نجران عربستان به دلیل شلیک خمپاره از خاک یمن

پایگاه خبری اخبار السعودیه- در پی اصابت سه خمپاره به چند ساختمان در منطقه الفهد در نجران عربستان که از خاک یمن شلیک شده بود، امروز دولت عربستان اعلام کرده است که تمامی مدارس و آموزشگاه‌ها در روزهای چهارشنبه و سه‌شنبه تعطیل خواهند بود. این برای اولین بار است که رزمندگان قبائل یمنی به سوی خاک عربستان اقدام به پرتاب خمپاره می‌کنند.

معاون وزیر خارجه عربستان استعفا کرد

خبرگزاری فارس- بامداد روز چهارشنبه منابع غیررسمی از جمله فعالان سیاسی سعودی حاضر در شبکه‌های اجتماعی از استعفای معاون وزیر خارجه عربستان خبر دادند. بنا بر این گزارش‌ها، عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود روز سه‌شنبه استعفای خود را تسلیم سلمان، پادشاه عربستان کرده است. هنوز علت استعفای عبدالله مشخص نیست، اما این اقدام یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که سلمان در اقدامی از پیش اعلام نشده، دست به تغییرات گسترده در ساختار حاکمیت زد.

شکاف دخل و خرج عربستان با کاهش قیمت نفت و حمله به یمن بیشتر شد

بلومبرگ- صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، عربستان سعودی نیاز دارد تا اقدامات چشمگیری برای کاهش هزینه‌های عمومی و وابستگی به درآمدهای نفتی در واکنش به کاهش قیمت نفت انجام دهد. این صندوق پیش‌بینی کرده است که بخش اقتصاد غیرنفتی عربستان امسال 4.6 درصد رشد داشته باشد که از 5 درصد سال گذشته و 6.5 درصد سال 2013 کمتر است. کاهش درآمدها با تهاجم نظامی عربستان به یمن و همچنین انتصابات جدید شاه این کشور همزمان شده است.

مبلغ عربستانی خواستار تحریم کالاهای ایران شد

اخبار 24- عائض القرنی مبلغ عربستانی شهروندان این کشور را به تحریم‌ کالاهای ایرانی تشویق کرد و گفت کسانی که کالاهای ایرانی خرید کنند از یک کشور متجاوز حمایت کرده‌اند. القرنی با انتشار توئیتی در صفحه توئیترش ایران را کشور متجاوز صفوی نامید که برای نابودی منطقه تلاش می‌کند و گفت که خرید کالاهای ایرانی به معنای حمایت از چنین کشوری است. گروهی از کاربران عرب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز با انتشار توئیت‌هایی مدعی شدند که از این پس از خرید کالاهای ایرانی اجتناب خواهند کرد و برخی نیز خواستار ممنوعیت واردات کالاهای ایرانی به این کشورها شدند.

اعراب به دنبال روابط طبیعی با ایران اما مشروط

الاخبار- کنفرانس مشورتی ریاض سه‌شنبه 10 روز قبل از نشست کمپ دیوید با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه به عنوان میهمان ویژه برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست اعلام شد باید تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار انرژی هسته‌ای در خاورمیانه در پیش گرفته و این موضوع به ویژه در چهارچوب مذاکرات ایران و 5+1 رعایت شود. اعضای شورای همکاری خلیج فارس و فرانسه از ایران خواستند تصمیم‌های شجاعانه و ضروری برای اطمینان جامعه بین‌الملل درباره مسالمت آمیز بودن برنامه هسته‌ایش بگیرد و اعلام کردند که خواستار روابط خوب با ایران بر اساس اصل عدم دخالت (ایران) در امور دیگر کشورهای منطقه هستند. اما سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان در اشاره ضمنی به ایران علیه آنچه طمع‌های خارجی در منطقه و تلاش برای نفوذ و تسلط بیشتر نامید، هشدار داد.

ممکن است عوامل داخلی موجب سقوط حکومت عربستان شوند

فارن پالیسی- یک پایگاه آمریکایی با اشاره به سفر اخیر نخست‌وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به ریاض نوشت که پاکستان عربستان سعودی را مایوس خواهد کرد. در همان روزی که نواز شریف برای تسکین و آرام کردن احساسات عربستان سعودی بر سر یمن از ریاض دیدن کرد،‌ دولتهای پاکستان و ایران از تصمیمشان برای 5 برابر کردن تجارت دوجانبه خبر دادند. در پایان این مطلب با اشاره به مشکلات داخلی عربستان سعودی آمده است: این احتمال که رژیم سعودی به خاطر عوامل و فاکتورهای داخلی ساقط شود، بیشتر از آن است که به خاطر نیروهای خارجی چنین شود.

شورای همکاری مدعی شد: خواستار روابط طبیعی با ایران هستیم

تلویزیون العربیه- کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در نشست مشورتی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض طی بیانیه پایانی نشست مشورتی شورای همکاری خلیج فارس که توسط خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر قرائت شد، مدعی شدند که خواستار برقراری روابط طبیعی با جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل عدم دخالت هستند.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استیمن:

نماینده سازمان ملل در امور یمن به فرانسه و عربستان می‌رود

خبرگزاری فرانسه- اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن در اولین اقدام خود به فرانسه و عربستان سفر می‌کند تا با مقامات این کشورها در خصوص اوضاع یمن گفت‌وگو کند. این دیپلمات موریتانیایی که پس از خودداری جمال بن عمر نماینده پیشین سازمان ملل از حمایت از اقدام نظامی در یمن، جایگزین وی شده، سه‌شنبه شب راهی پاریس شد. وی قرار است چهارشنبه با مقامات دولت فرانسه گفت‌وگو کند. روز پنج‌شنبه هم برای دیدار با مقامات عربستان سعودی به ریاض سفر کند.

43 کشته و 140 زخمی در بمباران بی‌سابقه صعده

پایگاه خبری یمنی یافع نیوز- جنگنده‌های سعودی و بالگردهای آپاچی با بمباران مستمر استان صعده و نیروهای مرزی و گارد ملی عربستان با بمباران کوه‌های صعده با توپخانه و خمپاره‌های کاتیوشا، این منطقه را به شراره‌های آتش تبدیل کردند. طی 24 ساعت گذشته، صعده 100 بار بمباران شد و این اقدام در واکنش به شلیک خمپاره‌های روز گذشته قبایل یمنی به سوی نجران در عربستان سعودی صورت گرفته است. منابع پزشکی در استان صعده، آمار اولیه قربانیان این حمله را 43 کشته و 140 زخمی اعلام کردند.

آمار نگران‌کننده از کشته‌های حملات عربستان به صعده

خبرگزاری خبر یمن- جنگنده‌های عربستانی از نیمه‌شب گذشته حملات شدید به استان صعده را ادامه می‌دهند. در آمار اولیه قربانیان اعلام شده است که 400 نفر کشته و بیش از هزار نفر مجروح شده‌اند اما هنوز منبع یمنی دیگر این آمار را تایید نکرده است. حملات امروز و نیمه‌شب گذشته به صعده، شدیدترین حملات عربستان به یمن از آغاز حملات به این کشور است. گفته می‌شود این حملات در پاسخ به حملاتی است که روز گذشته از مرز یمن به نجران (در عربستان) شد. احمد عسیری سخنگوی عملیات عربستان روز گذشته اعلام کرده بود که عربستان پاسخ اصابت چند خمپاره به نجران را خواهد داد.

کمیته‌ اسلامی حقوق بشر خواستار توقف جنایت عربستان در یمن شد

پایگاه خبری اخبار الیمن- کمیته اسلامی حقوق بشر، خواستار توقف جنایات عربستان سعودی علیه ملت یمن شد. این کمیته با ارسال نامه‌ای به سازمانهای مختلف حقوق بشر در جهان، خواست تا جنایات عربستان سعودی علیه ملت یمن را متوقف کنند و موانع موجود بر سر راه ارسال کمک‌های بشردوستانه را بردارند.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استلبنان:

یکصد هزار موشک حزب‌الله زیر ساخت‌های اسرائیل را نابود می‌کنند

رویترز- در حالی‌که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل مخالف شدید توافق هسته‌ای ایران می‌باشد، وزرای جنگ این رژیم بیشترین خطر را از ناحیه متحدان ایران یعنی مبارزین حزب‌الله لبنان و دیگران می‌دانند. در بین عمده‌ترین گروه‌های هوادار ایران در منطقه حزب‌الله لبنان وجود دارد که در سال 2006 نبردی با نیروهای اسرائیلی داشت و از آن موقع تاکنون بر توانمندی‌های تسلیحاتی‌اش افزوده و به دمشق نیز در نبرد علیه شورشیان کمک می‌کند. رم بن باراک یکی از مقام‌های ارشد وزارت جاسوسی اسرائیل گفت: حزب‌الله لبنان تنها چالش علیه ما با امکان حملات غیرمترقبه است. اسرائیل بر این باور است که نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان با یکصد هزار موشک قادر است زیر ساخت‌های آن‌ها را نابود کند.

نصرالله: هیچ کدام از اهداف تهاجم سعودی به یمن محقق نشده

خبرگزاری فارس- سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در ابتدای سخنرانی سه‌شنبه شب خود تاکید کرد: می‌خواهم امشب درباره تعدادی از موضوعات؛ اول یمن، دوم عراق، سوم سوریه و چهارم لبنان و القلمون سخنرانی کنم. سخنرانی دبیر کل حزب الله از شبکه‌های تلویزیونی المنار،‌ المیادین، العالم،‌ الکوثر و شبکه خبر ایران پخش شد. مشروح این سخنرانی را می‌توانید از این‌جا بخوانید.

سیدحسن نصرالله مسئولیت پرونده انصار الله در یمن را برعهده دارد

توئیتر- سعد الحریری نخست وزیر پیشین لبنان و رئیس جریان المستقبل مدعی شد که موضع سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان نسبت به عملیات توفان قاطع برای تجاوز به یمن، شکست شخصی او و پروژه ایران در یمن است. بعد از سخنرانی شب گذشته دبیر کل حزب الله لبنان الحریری ادعا کرد که نصرالله با مسأله یمن به گونه‌ای برخورد می‌کند که گویی این اتفاق در ضاحیه جنوبی بیروت و یا نبطیه [شهری با ساکنان شیعه در لبنان] روی داده و او فرمانده فعلی جنبش انصار الله است. وی ادامه داد نصرالله مسئول خدمات امنیتی و سیاسی ایران در یمن است و منافع لبنان بعد از منافع ایران در یمن، عراق و سوریه آخرین مسأله‌ای است که ممکن است به نظر او بیاید و دولت در لبنان نیز کاملا از ذهن او پاک شده است.

دیدار مقامات فلسطینی و لبنانی در بیروت

قدس نت- عزام الاحمد از اعضای ارشد فتح چهارشنبه با موسی ابومرزوق یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیدار خواهد کرد و چندین پرونده مهم میان دو جنبش را بررسی خواهند کرد. در این دیدار آشتی فلسطینی، بازسازی غزه و مسأله کارمندان نوار غزه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. برخی منابع رسانه‌ای به نقل از یک مقام فلسطینی اعلام کردند که احتمال دارد ابومرزوق با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله نیز دیدار کند.

حمله حزب‌الله به تحرکات تروریست‌ها در شرق لبنان

تلویزیون المنار- تنها چند ساعت پس از عملیات موفق رزمندگان مقاومت اسلامی در شرق لبنان، تروریست‌های وابسته به گروهک جبهه النصره شب گذشته تحرکاتی به منظور بازپس گیری مناطق آزاد شده را آغاز کردند که با پاسخ توپخانه‌ای حزب الله مواجه شدند و شکست خوردند. رزمندگان حزب الله در درگیری با تروریست‌ها از سلاح‌های تیربار استفاده کردند که در جریان آن هفت تروریست کشته و دو خودروی وابسته به افراد مسلح آتش گرفته و منهدم شدند.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استفلسطین:

بیش از ۱۰۰ هزار رزمنده آماده آزادسازی فلسطین

وبگاه خبری الیوم السابع- احمد بحر از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس و رئیس نیابی شورای قانونگذاری فلسطین اعلام کرد که این جنبش بیش از 100 هزار مسلح برای آزادسازی فلسطین در اختیار دارد. وی در مراسمی به مناسبت شصت و هفتمین سال‌روز یوم النکبه (سالروز اشغال فلسطین) گفت: مقاومت فلسطین نیروی مادی و معنوی برای آزادسازی فلسطین را در اختیار دارد.

پایان تحقیقات چند ماهه قضات فرانسوی درباره مرگ یاسر عرفات

روزنامه فرانسوی فیگارو- قضات فرانسوی مسئول تحقیق درباره علت مرگ یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین پس از چندین ماه تحقیق و بررسی نهایتا به رسیدگی به این پرونده پایان داده و آن را به دادستانی فرانسه ارجاع دادند. دادستانی سه ماه مهلت دارد تا آن را بررسی و نسبت به اتخاذ تدابیر لازم اقدام کند. قضات فرانسوی از آگوست سال 2012 پس از پیدا شدن مقادیر زیادی ماده سمی پولونیم در جسد عرفات تحقیقات درباره علت مرگ یاسر عرفات را آغاز کرده بودند. عرفات سال 2004 در سن 75 سالگی در بیمارستانی در فرانسه درگذشت و بدون کالبد شکافی، در رام الله به خاک سپرده شد که بعدها نظریه‌هایی در مورد احتمال مرگ وی بر اثر مسمومیت با مواد رادیواکتیو مطرح شد و گزارش‌ها تاکید کردند وی بر اثر مرگ طبیعی نمرده است.

فتح: فرانسه از فلسطین درخواست کرده قاتل عرفات را اعدام نکند

رادیو صوت فلسطین- توفیق الطیراوی عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اعلام کرد: قضات فرانسوی تحقیقات خود درباره فوت عرفات در سال 2004 و اینکه آیا وی ترور شده یا به قتل رسیده را پایان و پرونده را به دادستانی ارجاع داده‌اند. فرانسه حدود 20 روز پیش نامه‌ای به تشکیلات خودگردان فلسطین فرستاده و در آن خواستار تعهد فلسطین به عدم اعدام قاتل یاسر عرفات رئیس اسبق تشکیلات خودگردان (در صورتی که ثابت شود به قتل رسیده) شده است. الطیراوی گفت: ما پس از مشورت با مقامات مربوطه و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پاسخ داده‌ایم حوزه کاری قضات فلسطینی مستقل است و در امور آنها دخالت نمی‌کنیم.

الزهار: تل‌آویو و اتحادیه اروپا به مرحله پس از محمود عباس می‌اندیشند

وبگاه خبری قدس- محمود الزهار یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد: رژیم صهیونیستی به مرحله پس از محمود عباس (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فکر می‌کند و اتحادیه اروپا نیز به این موضوع فکر می‌کند. گزینه‌های جایگزینی وجود دارد و برخی از آنها در اطراف خود عباس هستند.

منابع فلسطینی: السیسی برای بازگشایی مشروط گذرگاه رفح آماده است

وبگاه خبری پی‌ان‌ان- منابع فلسطینی آگاه اعلام کردند که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برای بازگشایی دائم گذرگاه رفح به شرط عدم مداخله جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آماده است. السیسی اخیرا با یک مقام فلسطینی دیدار کرده و مسئول فلسطینی مذکور، به السیسی تاکید کرده که نیروهای وابسته به تشکیلات خودگردان برای بر عهده گرفتن امور گذرگاه غزه آماده هستند. دو جنبش فتح و حماس پیشتر برای بر عهده گرفتن امور گذرگاه رفح توافق کرده بودند اما این توافق پابرجا نماند. گذرگاه رفح به عنوان تنها شاهرگ حیاتی نوار غزه بیش از 100 روز است که بسته است.

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به تاسیسات نظامی در سودان

پایگاه خبری العربیه- ساعات اولیه صبح چهارشنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در سودان یک کارخانه تولید موشک‌های دوربرد اسکاد، یک سایت ذخیره سلاح و یک کاروان در حال خروج از این تاسیسات نظامی را هدف قرار داده‌اند. در گزارش‌ها آمده، جنگنده‌های خارجی در پشت این حادثه بوده‌اند و این اسرائیل بوده که مسئول انجام حملات هوایی بوده است اما هنوز هیچ منبع رسمی در سودان یا خارج از سودان درباره این ماجرا اطلاعاتی منتشر نکرده است. نیروهای سودانی از ضد هوایی علیه این جنگنده‌ها استفاده کرده‌اند. مقامات سودانی گفته‌اند نمی‌دانند هدف این حمله چه بوده است. اما رسانه‌های عربی مدعی شدند هدف این حملات نابود کردن سلاح‌های منتسب به حماس بوده که ایران برای آنها ارسال کرده است. نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به این گزارش واکنش نشان نداده است.

سودان یک پهپاد اسرائیلی را ساقط کرد

روزنامه الشعب- فرماندهی نیروهای مسلح سودان اعلام کرد که این کشور موفق شده‌ است یک پهپاد جاسوسی وابسته به رژیم صهیونیستی را سرنگون کند. این پهپاد در منطقه وادی سیدنا در شمال خارطوم، پایتخت سودان سرنگون شده است. به گفته سخنگوی رسمی نیروهای مسلح سودان،‌ مشخص که هواپیمای مذکور بدون سرنشین بوده و دو موشک را حمل کرده بود. این پهپاد وابسته به نیروی هوایی اسرائیل است.

رای دادگاه عالی اسرائیل به تخریب روستای اعراب بادیه‌نشین

روزنامه هاآرتص- دادگاه عالی رژیم صهیونیستی دادخواست ساکنان روستای الم الهیران در نقب جنوبی علیه تخریب این روستا و بیرون راندن آنها از این منطقه رد کرد. رژیم صهیونیستی قصد دارد با بیرون راندن اعراب بادیه‌نشین این منطقه، برای ساکنان یهودی شهرک‌های جدید بسازد. دادگاه عالی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این سرزمین متعلق به اسرائیل است و اعراب بادیه‌نشین حق قانونی در این باره ندارند.

فرود یک هواپیمای عربستانی در سرزمین‌های اشغالی

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت- یک فروند هواپیمای وابسته به خطوط هوایی عربستان شب گذشته در فرودگاه بن گورین در شهر اللد در اراضی اشغالی فرود آمد. هواپیمای ایرباس عربستانی که از نوع مسافربری بوده در میان تعجب کارمندان فرودگاه اسرائیلی به زمین نشست. هیچ مسافری در این هواپیما حضور نداشته و دلیل فرود اضطراری مشکلات فنی هواپیما بوده است.

شرط خانه یهودی برای پیوستن به کابینه ائتلافی نتانیاهو

روزنامه یدیعوت آحارونوت- حزب خانه یهودی برای بنیامین نتانیاهو اولتیماتوم تعیین کرده و به عنوان شرط برای پیوستن به کابینه ائتلافی، خواهان منصوب شدن آیلت شاکد به عنوان وزیر دادگستری شده است. نتانیاهو تا نیمه‌شب چهارشنبه فرصت دارد تا کابینه جدید خود را به رووئن ریولین رئیس رژیم صهیونیستی معرفی کند اما اطلاعیه آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره اینکه به کابینه او نمی‌پیوندد باعث ایجاد ناامیدی شده و از سوی دیگر، موجب شد حزب خانه یهودی قیمت (پیوستن به کابینه) را بالا ببرد.

شرط نتانیاهو برای سپردن وزارت دادگستری به حزب خانه یهودی

پایگاه خبری عاروتص شوع- بعد از آنکه نفتالی بنت برای پیوستن به کابینه ائتلافی برای بنیامین نتانیاهو اولتیماتوم تعیین کرد و خواستار منصوب شدن آیلت شاکد به عنوان وزیر دادگستری شد، به نظر می‌رسد لیکود با این درخواست موافقت کند. نتانیاهو موافقت کرده پست وزارت دادگستری را در اختیار حزب خانه یهودی قرار دهد، به شرط اینکه نفتالی بنت وزیر دادگستری شود و نه شاکد. اگر انتصاب آیلت شاکد تصویب شود، یک کودتای سیاسی بزرگ محسوب می‌شود و راه را برای یک تغییر تاریخی در سیاست اسرائیل هموار می‌سازد. سیستم قضایی در اسرائیل قدرتمندترین سنگر نخبگان چپگراست و چندین دهه‌ است که فعالیت‌های آنها مانع تلاش‌ راستگراها برای حکومت موثر بر اسرائیل شده است.

انتصاب آیلت شاکد به عنوان وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی با اختیارات محدود

پایگاه خبری عاروتص شوع- حزب لیکود با درخواست حزب خانه یهودی برای انتصاب آیلت شاکد به عنوان وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی موافقت کرد. نتانیاهو با انتصاب شاکد موافقت کرده به شرط اینکه او رئیس کمیته نظارت بر نامزدی قضات جدید نباشد و در انتصاب قضات خاخام اختیار نداشته باشد؛ دو وظیفه‌ای که به طور سنتی بر عهده وزیر دادگستری بوده است. پیش از این رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داده بود، بنیامین نتانیاهو موافقت کرده پست وزارت دادگستری را در اختیار حزب خانه یهودی قرار دهد، به شرط اینکه نفتالی بنت وزیر دادگستری شود و نه شاکد. اما ظاهرا نتانیاهو در نهایت مجبور شده درخواست بنت را بپذیرد. برخی انتصاب آیلت شاکد را یک کودتای سیاسی بزرگ محسوب می‌‌کنند که راه را برای یک تغییر تاریخی در سیاست اسرائیل هموار می‌سازد.

لغو فروش پهپادهای اسرائیلی به اوکراین

وبگاه اوکراینی زیک کلیمکین- اسرائیل فروش پهپادهای خود به اوکراین را به دنبال مخالفت شدید ولادیمیر پوتین در این زمینه لغو کرد. وزیر خارجه اوکراین اکتبر سال 2014 ضمن دیدار از اسرائیل خواهان خرید پهپادهای ساخت اسرائیل شده و شرکت صنایع هوایی اسرائیل نیز با این درخواست موافقت کرده بود.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استسوریه:

دور بعدی مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان در آستانه برگزار می‌شود

خبرگزاری نیوکز‌رو- دور بعدی رایزنی‌ و گفت‌وگو بین دولت سوریه و مخالفان این کشور در تاریخ 25 تا 27 می (خرداد ماه) سال جاری در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود. بررسی مسائل ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه و طرح‌ریزی یک نقشه برای راه‌حل سیاسی در رابطه با درگیری‌ها در این کشور از موضوعات محوری این نشست عنوان شده‌ است.

بشار اسد: اردوغان مانند فرمانده ارتش عثمانی در سوریه خونریز است

تلویزیون سوریه- بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه امروز در مراسم عید شهید و بزرگداشت شهدا و خانواده‌های آنان، با اشاره به کشتارهای فرماندهان عثمانی در سوریه در 100 سال گذشته، گفت: این کشتارها ادامه داشته و در سال 1916 جمال پاشای خونریز در سوریه شمار بسیاری از میهن‌پرستان را اعدام کرد... و امروز آنکه در سوریه اعدام می‌کند، اردوغان خونریز است.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استفرانسه:

مجلس عوام فرانسه طرح گسترش اختیارات جاسوسی دولت این کشور را تصویب کرد

خبرگزاری فارس- مجلس عوام پارلمان فرانسه روز سه‌‌شنبه طرحی را به تصویب رساند که در صورت تصویب در مجلس اعیان به دولت این کشور اختیارات گسترده جاسوسی با نظارت‌های اندک قضایی بر آن می‌دهد. این طرح به نهادهای اطلاعاتی فرانسه اختیاراتی نامحدود برای جمع‌آوری اطلاعات از شرکت‌های ارتباطات اینترنتی و شنود تلفن‌های همراه می‌دهد. دیده‌بان حقوق‌بشر معتقد است که با تصویب این قانون در کمیسیون قوانین پارلمان فرانسه خطر آن وجود دارد که این قانون در سایر کشورها نیز به عنوان نمونه و مدل بسیار مضر مورد استفاده قرار گیرد.

ژان ماری لوپن در اندیشه تأسیس حزب جدید در فرانسه

خبرگزاری فارس- ژان ماری لوپن بنیانگذار حزب جبهه ملی فرانسه در پی اخراجش از این حزب، از تأمل در خصوص تأسیس حزبی جدید در این کشور خبر داد. وی باانتقاد مجدد از مارین لوپن دختر خود و رهبر کنونی جبهه ملی در اظهاراتی اعلام کرد: اگر او راهی جدا از جبهه ملی را در پیش گرفته بنابراین نامزدی او در انتخابات دیگر به نفع این حزب نیست. ژان‌ماری لوپن رهبر افتخاری حزب جبهه‌ ملی فرانسه و بنیانگذار این حزب در پی اختلاف با رهبر کنونی این حزب که دخترش است، از این جمع سیاسی معلق شد. لوپن سال 1997 در اظهاراتی نسبتا ضدهولوکاستی گفته بود که اصل این ماجرا را قبول دارد ولی آنگونه که یهودیان می‌گویند، اتاق گازی تشکیل نشده است.

سارکوزی: فرانسویها هرگز تا این حد مورد خیانت واقع نشدند

روزنامه فرانسوی فیگارو- رئیس‌جمهور پیشین فرانسه در اظهاراتی با انتقاد شدید از کارنامه کاری سه‌ساله فرانسوآ اولاند در فرانسه، اعلام کرد که وی در تمامی وعده‌های انتخاباتی خود به ویژه وعده مبارزه با بیکاری با شکست مواجه شده و مردم فرانسه را فریب داده است. سارکوزی اعلام کرد: از نظر شهروندان فرانسوی، فرانسه تاکنون هرگز تا این حد مورد خیانت واقع نشده و عمیقا فریب نخورده بوده است.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استروسیه:

کاسترو فردا در مسکو با مدودف دیدار می‌کند

پایگاه خبری اسپوتنیک- دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه چهارشنبه با رائول‌کاسترو رهبر کوبا درباره مسایل اقتصادی و روابط بازرگانی رایزنی خواهد کرد. این مذاکرات شامل بررسی پروژه‌های مشترک در بخش‌های‌ انرژی، حمل‌و‌نقل و مسایل انسانی از جمله بخش سلامت است. سفر کاسترو به روسیه در شرایطی که روابط آمریکا و کوبا پس از 50 سال از سر گرفته می‌شود، دارای اهمیت است.

امضای پروژه‌های مشترک بین کوبا و روسیه با حضور کاسترو در مسکو

پرنسا لاتینا- رائول کاسترو رئیس‌جمهور کوبا امروز دیدار رسمی خود از روسیه را آغاز می‌کند؛ وی نشستی با دیمیتری مدودف نخست وزیر این کشور اوراسیایی جهت بررسی روند توافقات امضا شده و ترویج پروژه‌های دوجانبه جدید خواهد داشت. رائول کاسترو به دعوت ولادیمیر پوتین همتای روسی خود برای شرکت در مراسم هفتادمین سالگرد پیروزی بر فاشیسم راهی این کشور شده است.

داعش مجله روس زبان منتشر کرد

اینفروم بورا.ک.ز- گروه تروریستی داعش به منظور جذب روس‌زبان‌ها از حوزه شوروی سابق به تازگی مجله‌ای را به زبان روسی منتشر کرده است. این اقدام داعش پیغام بسیار جدی و نگران‌کننده برای کشورهای این حوزه است. در صفوف شبه‌نظامیان داعش تعدادی از قزاق‌ها با کل خانواده خود حضور دارند که البته تعداد دقیق آنها هنوز ثابت نشده است. منابع امنیتی با صدها نفر دانستن تعداد تروریست‌های متعلق به کشورهای شوروی سابق، از آن اظهار نگرانی می‌کنند که در صورت حل بحران سوریه بیشتر آن‌ها به کشورهایشان باز خواهند گشت و تجربه اندوخته خود تحت مدیریت سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی و عربی را به کار خواهند گرفت.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استانگلیس:

ایندیپندنت: کامرون احتمالا دولت اقلیت تشکیل می‌دهد

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت- دو روز مانده تا برگزاری انتخابات سراسری انگلستان (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند، ولز)، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که هیچ یک از احزاب نمی‌توانند حداقل آراء برای تشکیل کابینه اکثریت را کسب کند. در این صورت یا دولت ائتلافی تشکیل می‌شود و یا دولت اقلیت شکل خواهد گرفت. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس احتمالا تلاش خواهد کرد یک دولت اقلیت محافظه‌کار تشکیل دهد.

تظاهرات مردم لندن علیه اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا مقابل سفارت واشنگتن

شبکه خبری راشاتودی- صدها نفر از مردم انگلیس در اعتراض به خشونت‌های پلیس آمریکا، مقابل سفارت واشنگتن در لندن تجمع کردند. معترضان با شعار زندگی سیاهان اهمیت دارد و در همراهی با مردم بالتیمور مقابل سفارت آمریکا در لندن تجمع کردند.

تعداد جنگنده‌های انگلیسی در اختیار عربستان دو برابر تعداد جنگنده‌های نیروی هوایی سلطنتی انگلیس است

روزنامه انگلیسی تلگراف- تعداد جنگنده‌های تورنادو جی‌آر4 انگلیسی در اختیار عربستان سعودی، دو برابر جنگنده‌های نیروی هوایی خود انگلیس است. جنگنده‌های انگلیسی تورنادو و تایفون، نقش اساسی در بمباران هوایی نیروی هوایی عربستان سعودی علیه حوثی‌ها ایفا می‌کنند. منابع نظامی عربستانی گفتند روزانه حدود 100 جنگنده در عملیات هوایی علیه حوثی‌ها به کار برده می‌شوند. از این تعداد، 50 درصد جنگنده‌ها ساخت انگلیس و اروپایی هستند که در طول 30 سال گذشته به عربستان سعودی فروخته شدند.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استآلمان:

اتریش از آلمان به دلیل مشارکت در جاسوسی‌های آمریکا شکایت می‌کند

خبرگزاری رویترز- وزارت کشور اتریش روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال همکاری سازمان اطلاعات فدرال آلمان با آژانس امنیت ملی آمریکا از مقامات و شرکت‌های اتریشی، شکایتی حقوقی مطرح کرده است. روز دوشنبه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان که به دلیل افشاگری‌های صورت‌گرفته در رسانه‌ها در مورد همکاری اطلاعاتی برلین و واشنگتن به شدت تحت فشار قرار گرفته، از این مسئله دفاع کرد و گفت کشورها باید بتوانند با یکدیگر مراودات اطلاعاتی و امنیتی داشته باشند. یوهنا میکل لیتنر وزیر کشور اتریش گفته است: اتریش خواستار شفاف‌سازی است. امروز ما در دفتر دادستانی، یک شکایت حقوقی تنظیم کردیم.

بازداشت ۴ نفر در آلمان به اتهام تلاش برای حمله به مراکز مسلمانان

خبرگزاری آسوشیتدپرس- مأموران پلیس کشور آلمان 4 فرد را به اتهام توطئه برای حمله به مراکز اسلامی دستگیر کردند و مواد منفجره‌ای را ضبط کردند. پلیس آلمان منازلی را در 5 ایالت آلمان جستجو کردند که در نتیجه آن 3 مرد و یک زن را دستگیر کردند. هنوز جزئیاتی درباره این خبر منتشر نشده است.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استکلمبیا:

طرح کلمبیا، بهانه‌ای برای افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه

تله‌سور- طرح کلمبیا که در سال 1999 میلادی توسط آمریکا راه‌اندازی شد تاکنون موجب تاثیرات زیست محیطی، کشته و آواره شدن انسان‌ها در بسیاری از ایالات این کشور آمریکای لاتینی شده است. در گزارشی از دفتر مبارزه با مواد مخدر کاخ سفید آمده که این طرح، پوششی برای حضور نظامی آمریکا جهت پایان دادن به شورش کلمبیا و جلوگیری از پیشرفت مذاکرات صلح میان دولت این کشور و فارک (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) بوده است.

کلمبیا درباره تعرض جنسی نظامیان آمریکایی تحقیق می‌کند

پرنسا لاتینا- دفتر دفاع از ملت کلمبیا روز سه‌شنبه خواستار انجام تحقیقات پیرامون تجاوز نظامیان آمریکا به نوجوانان و بزرگسالان کلمبیا شد. خورخه آرماندو اوتالورا رئیس دفتر دفاع از ملت کلمبیا از وزارت امور خارجه و دفاع این کشور آمریکای جنوبی درخواست کرد که به صورت دیپلماتیک درباره 54 مورد تجاوز شکایت شده توسط کمیسیون تاریخی درگیری مسلحانه تحقیق کند. اوتالورا ضمن انتقاد از آمریکایی‌ها به علت سوءاستفاده از مصونیت خود و آسیب‌پذیری قربانیان، آنان را به شدت به علت ضبط فیلم اقدامات غیرانسانی مورد سرزنش قرار داد.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استاردن:

برگزاری رزمایش شیر آماده در اردن با مشارکت 18 کشور

خبرگزاری مصری الشرق الاوسط- این رزمایش سه‌شنبه با مشارکت حدود 10 هزار سرباز از 18 کشور عربی و غیر عربی در اردن آغاز شده است و تا 19 ماه می ادامه خواهد داشت. در این رزمایش کویت، بحرین، قطر، عربستان، مصر، عراق، امارات، لبنان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، پاکستان، آمریکا، کانادا، بلژیک، لهستان، استرالیا و فرماندهی پیمان ناتو شرکت دارند. این رزمایش با همکاری فرماندهی مرکزی آمریکا در مراکز آموزش نظامی نیروهای مسلح اردن و دیگر مراکز آموزشی نیروهای زمینی، هوایی و دریایی و با مشارکت گسترده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های امنیتی برگزار می‌شود.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استقطر:

وزیر دفاع قطر: گزینه عملیات زمینی فعلا در یمن مطرح نیست

الشرق الاوسط- حمد بن علی العطیه وزیر دفاع قطر اعلام کرد که در حال حاضر بحث مداخله زمینی در یمن مطرح نیست. وی گفت: دوحه با عربستان سعودی و دیگر کشورهای ائتلاف در عملیات بازگشت امید برای یمن همراه است همانگونه که حامی عملیات توفان قاطع بود. العطیه تصریح کرد: هر گام جدید در این راستا نیازمند مشورت‌های گسترده با دولت‌های عضو ائتلاف است.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استپاکستان:

شرکت در جنگ یمن بر خلاف منافع ملی پاکستان است

داون- پرویز مشرف رئیس جمهور سابق پاکستان گفت: شرکت در جنگ یمن برخلاف منافع ملی کشور است. اظهارات پرویز مشرف در حالی مطرح می‌شود که علیرغم مخالفت پارلمان با شرکت ارتش پاکستان در جنگ یمن، همچنان ریاض بدنبال متقاعد کردن مقامات اسلام آباد برای همراهی آنان با کشتار مردم یمن است.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استیونان:

صندوق بین‌المللی پول: فعلا خواستار کاهش بدهی‌های یونان نیستیم

روزنامه فرانسوی فیگارو- صندوق بین‌المللی پول با صدور بیانیه‌ای با هشدار نسبت به دور شدن دولت آتن از برنامه تعیین شده برای این کشور اعلام کرد که فعلا خواستار کاهش بدهی‌های این کشور نیست. این نهاد پولی بین‌المللی همچنین هشدار داد که هر چه یونان از برنامه تعیین شده برای این کشور دورتر شود، نیاز آن به کاهش بدهی‌هایش بیشتر می‌گردد.

جوک قرن یا موضع ملک سلمان درباره فلسطین/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به سودان/ بالأخره علت مرگ یاسر عرفات معلوم می‌شود/ مبلغ سعودی خواستار تحریم کالاهای ایرانی شد/ ظریف: کار برای سرزمین دلیران افتخار من استافغانستان:

رأی دادگاه فرخنده اعلام شد

بخدی- دادگاه ابتدایی رسیدگی به پرونده قتل فرخنده، 4 نفر از متهمان قتل فرخنده را به اشد مجازات (اعدام) محکوم کرد. فرخنده دختر ۲۷ ساله افغان، از اهالی کابل اسفند ۱۳۹۳ به اتهام سوزاندن قرآن در مسجد شاه دو شمشیره، در پی حمله صدها تن از مسلمانان خشمگین کشته و سپس جسدش در بستر خشک دریای کابل سوزانده شد. زین الدین، محمد یعقوب، محمد شریف و عبدالبشیر در قضیه قتل فرخنده و سوزاندن جسد وی، بر اساس مفاد قانون جزا و قانون منع خشونت علیه زنان از سوی دادگاه افغانستان محکوم به اعدام شدند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محسن ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    خاک بر سرت مشرق پس جوک قرنت کو
  • ايرانى ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    فرانسه با سياست ايران هراسى و مواضع ضد ايرانى در هنگام مذاكرات و همدستى أعراب حاشيه خليج هميشه پارس بر عليه ايران و همپيمانانش نبايد در هيچ پروژه اقتصادى در ايران شركت داشته باشد! ورود شركتهاى بى كيفت فرانسوى به ايران بايستى ممنوع شده تا اين فرانسويهاى احمق فكر نكنند كه ميتوانند هم از توبره بخورن و هم از اخور. همين فرانسه بطور قاچاق اسرائيل رو به بمب أتم مسلح كرد و به شورشيان سورى هم همه جوره سرويس داده و ميدهد. بين انگلستان، فرانسه،أمريكا، ألمان و اسرائيل هيچ فرقى نيست.
  • ناشناس ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    بی سوادی خودت را به مشرق نشان نده ! ملک سلمان گفته فلسطین مسئله اول سیاست عربستان است به نظرت این جوک قرن یا جوک سال نیست ؟؟؟
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    "اعراب به دنبال روابط طبیعی با ایران اما مشروط" آقا ما این رابطه با شما را نخواهیم کیو باید ببینیم؟ شما ضرر نرسونین رابطه باهاتون رو نخواستیم
  • پسر ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    خداوند دشمنان شما را از احمق ها قرار داده است خطاب به اعراب وهابی و غرب وحشی
  • س ش ص ظ ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    نمی دونم چرا فرانسه از سود کلات تقریبا 30-40 میلیارد دلاریش در صنعت خودرو به دلیل ارتباط با ایران به خاطر 6-7 میلیارد دلار صادرات تسلیحات و جنگنده به کشورهای عربی می گذره، شاید از بابت داشت بازار ایران مطمئن است وقتش که با ورود خودروهای آمریکایی(به دلیل مواضع معتدل تر نسبت به بقیه اگر کاربران دیگه نگن همون پلیس خوب و پلیس بده!!!) بازار خودروهای فرانسوی لطمه ببینه تا مجلس فرانسه و افکار عمومیش با فشار به اولاند مانع از قرارداد های بیشتر با اعراب بشن که این فکر طلایی فقط به ذهن من می رسه!
  • سعید ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    با سلام : اینکه عربستان اعلام می کند فلسطین مسئله اصلی ماست جوک قرن نیست
  • سروش ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    اگر فرخنده در ایران بود که مخالف اعدامش بودند وهزار بار حقوق بشر میگفتند اما چون در کشور دیگر است مانند عربستان کاری ندارند . لعنت ومرگ بر دموکراسی امریکایی
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    شاه عربستان: فلسطین مسأله اول ماست. خدایی کلی خندیدم. آخه سعودی نجس شما که حتی سوخت جنگنده های رژیم اشغالگر رو تو جنگ غزه میدادین با چه رویی این حرفو بلغور میکنین؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس