کد خبر 412481
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۰

يك عضو سابق سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا اعتراف كرد كه این سازمان در پيش بينی وقوع «بيداری اسلامی» در منطقه ناموفق بود.

به گزارش مشرق، عضو سابق سازمان اطلاعات و امنيت ايالات متحده آمريكا از تلاش رئيس سازمان اطلاعات و امنيت مصر در دوران ديكتاتوري سابق، براي جانشين شدن بعد از «حسني مبارک» خبر داد. «مايكل مورال» عضو سابق سازمان اطلاعات و امنيت ايالات متحده آمريكا (CIA) با انتشار كتابي با عنوان «جنگ عظيم دوران ما»، برخي خاطرات دوران مأموريت خود را بازگو كرد.

وي كه مدتي معاون رئيس سازمان CIA بود، در بخشي از كتاب خود درباره انقلاب ۲۵ ژانويه ۲۰۱۱ ميلادي، نوشت: «عمر سليمان» رئيس سازمان اطلاعات و امنيت مصر در دوران «حسني مبارک»، براي اين كه بتواند جانشين وي شود، به طور محرمانه با واشنگتن تماس گرفت.

او همچنين گفت: در واپسين روزهاي سقوط «حسني مبارک»، ژنرال «عمر سليمان» به طور محرمانه با ما تماس گرفت تا بتوانيم در فراهم كردن زمينه جانشيني وي، به او كمک كنيم.

«مايكل مورال» در ادامه با اذعان به عدم موفقيت ايالات متحده آمريكا در پرونده انقلاب مصر گفت: در آن زمان، چندين بار بين «عمر سليمان» و رئيس جمهور «باراک اوباما» تماس صورت گرفت تا شايد انقلاب رخ ندهد اما در نهايت رخ داد.

عضو سابق سازمان اطلاعات و امنيت ايالات متحده آمريكا (CIA) در بخشي ديگري از كتاب خود عنوان كرد كه اين سازمان در پيش بيني وقوع «بيداري اسلامي» (بهار عربي) ناموفق عمل كرد.

ژنرال «عمر سليمان» چند ماه بعد از انقلاب مصر به ايالات متحده آمريكا سفر كرد تا براي هميشه در آنجا اقامت كند اما كمتر از سه ماه بعد از رسيدن وي به آمريكا، به طور ناگهاني خبر مرگ وي اعلام شد.

او كه سال هاي سال رياست سازمان اطلاعات و امنيت مصر را بر عهده داشت، به «جعبه سياه» مصر معروف بود زيرا در دوران رياستش بر دستگاه امنيتي مصر،‌ از بسياري اتفاقات و حوادث منطقه اطلاع داشت.

برخي كارشناسان مسائل سياسي معتقدند كه او به دليل داشتن بسياري از اطلاعات بسيار محرمانه و خطرناک، از سوي برخي دستگاه هاي امنيتي ترور شد تا براي هميشه اين اطلاعات محرمانه را با خود به گور ببرد.

وي چند دهه در جريان پرونده فلسطين و رژيم صهيونيستي نيز قرار داشت و همواره براي برقراري صلح ميان طرفين تلاش مي كرد اما همواره سعي مي كرد كه اين پرونده به نفع اسرائيل پيش برود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    بیچاره مصریها محمد مرسی روی خوش به آمریکائیها نشان داد چطور برکنارش کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس