این ناشر که تاکنون مجموعه‌ای با نام «یاران ناب» را منتشر کرده درراستای انتشار این مجموعه، شماره ۱۳ این مجموعه با عنوان «با دست‌های خالی» را در نمایشگاه کتاب روانه بازار کتاب خواهد کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - هر سال همزمان با برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ناشران تخصصی دفاع مقدس نیز با رنگ و لعابی تازه آخرین کتاب های منتشر شده خود را به مصلای تهران می آورند. آنچه در پی می خوانید، گزارشی از جدیدترین کتاب های برخی ناشران در حوزه دفاع مقدس است.

سوره مهر
روایت شیرزن کرمانشاهی که مقام معظم رهبری بر ثبت خاطراتش تاکید کرده


انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ناشر فعال در حوزه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که کتاب‌های مرتبط در حوزه دفاع مقدس از جمله آثار شاخص و برگزیده آن است که در میان اهالی کتاب شناخته شده است. «عصرهای کریسکان»، «همه سیزده‌ سالگی‌ام»، «از رباط تا فرات»، «خاطرات فرنگیس حیدرپور» و «آن بیست و سه نفر» عناوین این ناشر پرکار است.

کتاب «عصرهای کریسکان» خاطرات امیر سعیدزاده از زندان‌های کومله‌ها و دموکرات‌‌هاست که گلزار راغب آن را نگاشته. امیر سعیدزاده یکی از منحصر به‌فرد‌ترین نیروهای دفاع مقدس است چرا‌که عضو هیچ سازمانی نیست. او یک نیروی آزاد است و در عین حال در ماموریت‌های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت می‌کند و ماموریت‌هایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور دارد. سپس از آن راهی سپاه می‌شود.

سعیدزاده پیش از انقلاب از طرف ساواک مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری می‌شود. او اسیر کومله‌ها می‌شود و از دست آنها فرار می‌کند. چهار سال بعد از جنگ به اسارت حزب دموکرات کردستان عراق در‌می‌آید. این دوران از ابتدای انقلاب تا سال ۷۴، یعنی یک دوره ۱7 ساله به طول می‌انجامد.

«همه سیزده سالگی‌ام» حاوی خاطرات مهدی طحانیان از روزهای جنگ و اسارت است که به قلم گلستان جعفریان نوشته شده و برای انتشار به سوره مهر تحویل داده شده. این اثر دربردارنده خاطرات کوچک‌ترین سرباز امام‌(ره) در اسارتگاه‌های عراق است؛ روزهایی که مقاومت زیادی از سربازان ایرانی، زندانبانان را به ستوه درآورد.

به گفته نویسنده کتاب، پرداختن به خاطرات طحانیان در قالب فعلی کتاب «همه سیزه سالگی‌ام» تلاشی است برای چگونگی و چرایی حضور دانش‌آموزان در جبهه‌های جنگ. جعفریان تلاش دارد خاطرات طحانیان را از زاویه جدیدی روایت کند. مهدی طحانیان کوچک‌ترین اسیر ایرانی در اردوگاه‌های عراق بود که حضورش اعجاب نیروهای عراقی و رسانه‌های غربی را به‌همراه داشت. مصاحبه‌ای معروف از او در رسانه‌ها منتشر شد که او تنها به‌شرط رعایت حجاب حاضر به مصاحبه با مجری می‌شود که در ‌‌نهایت مجری این شرط را می‌پذیرد.

کتاب «از رباط تا فرات» درباره داستان یک آزاده به‌نام علی‌اصغر رباط‎جزی است که در اردوگاه‌های متعددی اسیر بوده و با آزادی اسرا در سال ۶۸ او نیز آزاد می‌شود. این کتاب مانند سایر کتاب‎های خاطرات، خواننده را با تمام ابعاد زندگی دوره اسارت آشنا می‌کند. راوی مانند یک رهبر فرهنگی در اکثر اردوگاه‌هایی که در آن حضور داشته تلقی می‌شود. او با تجربه‎ خود از شغل معلمی و فعالیت‌های مختلف پیش از انقلاب توانست تجربیات خود را در اختیار اسرا و آزاد‎گان بگذارد.

«خاطرات فرنگیس حیدرپور» کتاب مهناز فتاحی است که به مقاومت یک زن در دوران دفاع مقدس می‌پردازد. حیدرپور یک قهرمان واقعی و بی‌ادعاست که باید خیلی وقت پیش کتابش نوشته می‌شد. رهبر انقلاب در سفرشان به استان کرمانشاه، بر ثبت خاطرات این بانوی کرمانشاهی (فرنگیس حیدرپور) تاکید کرده بودند.

کتاب «آن بیست و سه نفر» کتاب خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده از دوران اسارت ۱۹ نوجوان کرمانی و ۴ نوجوان دیگر است که در عملیات آزادسازی خرمشهر توسط ارتش بعث به اسارت در‌می‌آیند. نویسنده در این کتاب شرح هشت ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی را که برای این گروه بیست ‌و ‌سه نفره افتاده از جمله ملاقات با صدام در کاخ ریاست جمهوری عراق روایت کرده است.

روایت فتح
پای «امدادگران» به کتاب‌ها باز می‌شود


انتشارات روایت فتح یکی از ناشران فعال در حوزه دفاع مقدس است و مخاطبان، این ناشر را بیشتر با آثار دفاع مقدسي آن می‌شناسند. این انتشارات تاکنون به انتشار خاطرات رزمندگان دفاع مقدس در قالب‌های گوناگون مبادرت کرده. انتشارات روایت فتح تا امروز ۱۲ مجموعه از خاطرات رزمندگان را با سبک نوشتاری جذاب و متفاوت و ادبیات‌ گوناگون مثلا از زبان همسران و مادران شهدا یا از زبان آزادگان و... منتشر کرده که از این بین می‌توان به مجموعه‌هایی چون «نیمه پنهان ماه»، «اینک شوکران»، «آسمان»، «مادران»، «یادگاران» و... اشاره کرد.

انتشارات روایت فتح سال گذشته همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از مجموعه «جانبازان» رونمایی کرد و این مجموعه با استقبال و بازخورد مثبت مخاطبان روبه‌رو شد. در دومین شماره این مجموعه، انتشارات روایت فتح، سراغ جانباز حمید صالحی رفته‌ و تحقیقات این کتاب بنا‌بر گفته ناشر تمام شده و مرحله نگارش آن هنوز آغاز نشده. به‌تازگی و در اواخر سال ۹۳ اولین کتاب این انتشارات از مجموعه «رمان مستند» با نام «همسفر آتش و برف» منتشر شد که در نمایشگاه کتاب امسال از این مجموعه رونمایی خواهد شد. «رمان مستند» تجربه جدیدی از ثبت خاطرات دفاع مقدس است که برای اولین بار توسط انتشارات روایت فتح به آن پرداخته شده.
انتشارات روایت فتح برای جدید‌ترین مجموعه خود عنوان «امدادگران» را برگزیده و در آن خاطرات امدادگران دفاع مقدس را منتشر خواهد کرد. کتاب اول این مجموعه در مرحله تحقیق و مصاحبه است. در اولین شماره این مجموعه سراغ یک امدادگر زن رفته‌ که در یکی از بیمارستان‌های تهران به جانبازان شیمیایی امدادرسانی می‌کرده.

همچنین دو عنوان از مجموعه کتاب‌های «مادران» نیز از سوی این انتشارات روانه بازار کتاب شده. «درضیه» و «شهید سالاری به روایت مادر» به ترتیب ششمین و هفتمین عناوین از مجموعه «مادران» انتشارات روایت فتح هستند. «درضیه» که روایت ساده و صمیمی از شهید علی شرفخانلو توسط مادر شهید است، توسط حسین شرفخانلو، فرزند این شهید بزرگوار به نگارش در‌آمده. همچنین بیست و ششمین کتاب از مجموعه «یادگاران» با گردآوری ۱۰۰ خاطره کوتاه از شهید حسن شفیع‌زاده به‌تازگی روانه بازار نشر شده است.

موسسه شهید حاج احمد کاظمی

موسسه و انتشارات شهید حاج احمد کاظمی برای نمایشگاه کتاب امسال چهار کار خاص در قالب رمان ترجمه کرده و منتشر خواهد کرد. این چهار اثر که عنوان «خانه عنکبوت» روی آنها نهاده شده، ترجمه یک مجموعه رمان عربی است که صالح مرسی آنها را نوشته و سیدمهدی نورانی آنها را به فارسی برگردانده. این نویسنده از نیروهای دستگاه اطلاعات مصر در زمان جمال عبدالناصر بود و در این کتاب‌ها به داستان نفوذ در دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ‌پرداخته.

این رمان‌ها یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان عرب در طول این سال‌ها بوده که روی هر کدام از مجلدات آن عناوینی چون «نفوذ»، «خیانت»، «اشک دشمن» و «سکو» گذاشته شده است.
این انتشارات در سال گذشته حدود ۴۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌. کتاب «عقب‌نشینی ممنوع» اثر مهدی مطلبی یکی از عناوینی است که توجه به آن شایسته است. این کتاب بررسی نظرات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم (از مرداد ۹۲ تا اسفند ۹۳) و دستاوردهای آن از منظر معظم‌له است.

کتاب «اخراجی‌ها» یکی از تازه‌ترین عناوین انتشارات شهید حاج احمد کاظمی است که روانه کتابفروشی‌ها شده. این کتاب روایتی است صادقانه و بي‌آلایش از خاطرات شهید احد محرمی علافی که به‌صورت شیرین، بی‌پرده، صریح و بدون کم و کاست ضمن پرداختن به جزئیات منتشر شده. غلامرضا قلی‌پور و موسی غیور پدیدآورندگان این کتاب هستند.

کتاب «نامزد خوشگل من» نیز تازه‌ترین اثر حمید داودآبادی است که در سال ۹۴ منتشر شده. این کتاب مجموعه خاطراتی متفاوت از دفاع مقدس است که به‌صورت داستان کوتاه و بسیار جذاب نوشته شده.

«روزی، دزدی، سنگی» کتابی مصور با اینفوگرافی‌های جذاب، هدیه‌ای مناسب جهت کاروان‌های راهیان نور است. این کتاب در پی پاسخی مختصر، ساده و روان و در عین حال کامل برای سوالات اساسی جنگ تحمیلی است. البته در کنار سیر اصلی دفاع مقدس سعی شده در حد مجال، به برخی از شهدا و مناطق عملیاتی و نیز بخشی از آمارهای مربوط به جنگ اشاره شود. همچنین مجموعه کتاب‌های «اوج بندگی» که نیم‌نگاهی به زندگی و بندگی شهدای دفاع مقدس دارد از سوی انتشارات شهید حاج احمد کاظمی منتشر شده است.

ملک اعظم
«نمی‌از یم» صدیقه طاهره در قالب کتاب منتشر شد


انتشارات ملک اعظم در حال آماده‌سازی کتابی پیرامون نبی مکرم اسلام‌(ص) است. کتابی در مورد وجود پیامبر اکرم‌(ص) به قلم داود امیریان. کتابی ویژه و منحصر به‌فرد که در مرحله پایانی قرار دارد و سعید عاکف در حال ویرایش محتوایی و فنی آن است.

تحقیق و پژوهش این کتاب از نکات ویژه آن است که یکی از مجموعه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی دینی پروژه مطالعاتی آن را برعهده داشته. حدود سه سال این مرکز کار مطالعه و تحقیق برای این کتاب را انجام داد‌ه‌اند. آنها قسمت‌های عمومی و تاثیرگذار زندگی پیامبر اكرم‌(ص) را از میان خیل مطالعه‌ای که انجام داده‌اند گلچین کرده و در اختیار داود امیریان قرار داده‌اند.

نسخه نهایی این کتاب در حال آماده شدن است و امید است که به نمایشگاه کتاب تهران برسد. مخاطب اصلی این کتاب نوجوانانند اما مخاطب عام نیز می‌تواند از آن استفاده کند و این به‌خاطر خاصیت قلم امیریان است.

کتاب دیگر انتشارات «ملک اعظم» کتاب «نمی‌از یم» است که در نمایشگاه کتاب تهران به مخاطبان ارائه خواهد شد. «نمی‌از یم» در ارتباط با وجود مقدس حضرت فاطمه(س) است که حجت‌الاسلام حسین عظیمی آن را تالیف كرده. این کتاب یک اثر تحقیقی و پژوهشی بوده که به ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ اسلام پرداخته. این انتشارات کتابی در مورد سوریه هم دارد که محتوای آن با عواطف مخاطب بازی خواهد کرد. این کتاب راجع به «نُبُل الزهرا»ست. این منطقه دو شهرک در سوریه است که در برابر جریان‌های تکفیری مقاومت می‌کنند. ۸۰ هزار شیعه ساكن این منطقه سه سال است با اوضاع اسفناکی در آنجا زندگی می‌کنند. این مردم در محاصره‌اند و گرسنگی و سرما به آنها فشار می‌آورد.

یا زهرا(س)
خاطرات خودگفته رهبر انقلاب کتاب شد


انتشارات یا زهرا(س) که مجموعه عکس‌های آنها پیرامون دفاع مقدس مورد توجه بوده امسال در نمایشگاه کتاب با مجموعه جدیدی از این تصاویر شرکت خواهد کرد. این ناشر پیش از این ۱۴ شماره از کتاب‌های عکس را روانه بازار کتاب کرده که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود.
انتشارات یا زهرا(س) چهار عنوان کتاب عکس در قطع رحلی را آماده کرده‌ که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. عکس‌های این کتاب با موضوع جنگ بوده که یک جلد از آن اختصاص دارد به عکس‌های جاویدان اثر کاظم اخوان از دفاع مقدس و سه جلد دیگر عکس‌های متفاوت از عکاسان مختلف است که در این کتاب جمع‌آوری شده و هر جلد از این کتاب‌ها در ۴۰ صفحه منتشر شده است.

سال گذشته این ناشر در نمایشگاه کتاب تهران، کتاب عکس حاج همت را که مجموعه‌ای از تصاویر اين شهید بزرگوار بود به مخاطبان ارائه کرد. امسال کتاب دیگری از همین مجموعه با نام «کاک احمد» را در نمایشگاه به مخاطبان ارائه خواهد کرد. کتاب عکس «کاک احمد» تصاویری از حاج احمد متوسلیان است که در ۱۴۴ صفحه بیش از ۱۷۰ فریم تصویر از فرمانده تیپ همیشه پیروز ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) در قطع خشتی منتشر خواهد شد.

این ناشر که تاکنون مجموعه‌ای با نام «یاران ناب» را منتشر کرده درراستای انتشار این مجموعه، شماره ۱۳ این مجموعه با عنوان «با دست‌های خالی» را در نمایشگاه کتاب روانه بازار کتاب خواهد کرد. این کتاب حاوی خاطرات شهید حسن تهرانی‌مقدم است که مهدی بختیاری آن را گردآوری کرده. از این مجموعه، کتاب شماره ۱۵ آن با عنوان «حضرت ماه» نیز در نمایشگاه کتاب به مخاطبان و علاقه‌مندان به کتب خاطرات ارائه خواهد شد.

کتاب «حضرت ماه» مجموعه‌ای از خاطرات خودگفته رهبر معظم انقلاب از دهه ۶۰ تا پایان سال ۹۰ است. این کتاب حاوی خاطرات معظم‌له است که در سخنرانی‌هایشان به آنها اشاره کرده‌اند. کار گردآوری و تدوین این کتاب را علی اکبری برعهده داشته‌. کارهای مجوز این کتاب از سوی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب انجام شده و منتشر خواهد شد.

«عقل درخشان» جدید‌ترین کتاب حمید داودآبادی است. اين كتاب پیرامون زندگی فرمانده شهید مقاومت اسلامی لبنان «حسان اللقیس» است که پاییز ۹۲ به‌دست مزدوران رژیم غاصب صهیونیستی در لبنان ترور شد.

«عقل درخشان» حاوی ناگفته‌هایی از زندگی شهید، تصاویر اختصاصی، خاطرات شخصی حمید داودآبادی از او، خاطرات شخصی شهید اللقیس، متن کامل مصاحبه منتشر نشده با حسان اللقیس و اطلاعات و اخبار ویژه درباره ترور اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس