برای انهدام مجموعه "اس300" به حداقل 36 فروند هواپیما و حتی، بیشتر نیاز است. برای انهدام پنج سامانه "اس300" به 180 فروند هواپیما نیاز است. در این میان، خساراتی نیز وارد خواهد شد.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

ناتوانی مجموعه «اس – 300» در دفاع کامل از ایران

نشریه وزگلیاد  چاپ روسیه در گزارشی به قلم رومان کرتسول می‌نویسد:

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، باور دارد که نظامیان امریکایی قادر خواهند بود در صورت لزوم، مجموعه «اس – 300» ارسالی از سوی روسیه به ایران را دور بزنند. نه فقط ژنرال های امریکایی، بلکه ژنرال های روسی نیز اذعان دارند: «سخنان اوباما، رئیس جمهور امریکا، کاملا صحت دارد».

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، اعلام کرده که با وجود نگرانی ها در خصوص ارسال سیستم موشکی – زمینی «اس – 300» از سوی روسیه به ایران، وی از این نظر، برای نظامیان امریکایی مشکل جدی نمی بیند.

رئیس جمهور امریکا تصریح کرد: «بودجه تدافعی ما – در حدود 600 میلیارد دلار است. اما، بودجه تدافعی ایران – اندکی بیش از 17 میلیارد دلار است. حتی، اگر ایران چندین فروند سیستم موشکی – زمینی نیز خریداری کند، در صورت لزوم، ما قادر خواهیم شد، آنها را دور بزنیم».
در این میان، وی گفت: «دلیل نگرانی ما و نیز اعتراض ما به این موضوع، به ویژه، به این خاطر است که در حال حاضر، هنوز مذاکرات (پیرامون برنامه هسته ای ایران)در جریان است».

ایران

مجموعه «اس – 300» که یکی از پیشرفته ترین سیستم های دفاع ضد موشکی به شمار می رود، قادر است نه فقط هواپیماها، بلکه موشک های بالستیک را نیز منهدم کند. این مجموعه قادر است، همزمان شش هدف را با شعاع برد حداکثر تا 200 کیلومتری منهدم کند.

کارشناسان تردیدی در این ندارند که هواپیماهای جنگی امریکا قادراند در صورت لزوم، سیستم های دفاع ضد موشکی «اس – 300» را منهدم کنند، همان گونه که تردید ندارند امریکایی ها بدون دادن تلفات قادر به انجام این کار نخواهند بود و این تلفات نیز بسیار محسوس خواهند بود.

کنستانتین سیوکوف، معاون اول مدیر آکادمی مسائل ژئو سیاسی، به نشریه «وزگلیاد» گفت: «برای حل و فصل این مساله، به نیرو و بودجه قابل توجهی نیاز است. برای انهدام مجموعه «اس – 300» به حداقل 36 فروند هواپیما و حتی، بیشتر نیاز است. برای انهدام پنج سیستم «اس – 300» به 180 فروند هواپیما نیاز است. در این میان، البته، خساراتی نیز وارد خواهد شد.

به گفته وی، میزان خسارات وارده به چگونگی نیروها و تجهیزات مورد استفاده بستگی خواهد داشت. وی گفت: «اگر از مجموعه های رادیو الکترونیکی استفاده شود، در آن صورت، میزان خسارات وارده تا 10 درصد خواهد رسید. در صورتی که ایران قادر باشد، تدابیر موثری را اتخاذ کند، در آن صورت، میزان خسارات وارده تا 30 – 20 درصد خواهد رسید که برای ناتو غیر قابل قبول است. اگر این مجموعه دفاع ضد موشکی با سیستم های دیگری تلفیق داده شود، در آن صورت، میزان خسارات وارده به ناتو بسیار بیشتر خواهد شد».

این کارشناس در پایان گفت: «برای انهدام این مجموعه، باید در ساختار گروه ضربتی، 200 – 150 فروند هواپیما وارد عمل شود. و البته این هواپیماها فقط کار این مجموعه ها را خنثی خواهند کرد، نه آن که آنها را نابود کنند. خنثی کردن به این معناست که مجموعه «اس – 300» بعد از چند ساعت آمادگی جنگی خود را باز خواهد یافت و مجددا برای وارد عمل شدن آماده خواهد بود».

ژنرال پیتر دینکین، فرمانده سابق نیروی هوایی روسیه، در گفتگو با نشریه «وزگلیاد» گفت: «نیروی نظامی – هوایی امریکا تمامی تجهیزات لازم برای مقابله با مجموعه های تدافعی ضد هوایی فعال و غیر فعال را در اختیار دارد».
و اما، در رابطه با مقیاس خسارات احتمالی وارده به طرف حمله کننده، باید گفت که به اعتقاد این ژنرال، در حقیقت، همه چیز به ناگهانی بودن حمله، موقعیت محل و متمرکز بودن آتش مجموعه های زمینی – موشکی بر فراز هدف مشخص بستگی دارد. دینکین خاطر نشان کرد: «تجارب حاصل از جنگ های جهانی و مناقشه های منطقه ای گواهی از آن دارند که زیان های وارده بر طرف حمله کننده از سوی ابزار فعال دفاع ضد هوایی، تا 5 درصد می رسد. این رقم را می توان رقم کلاسیکی نامید. وقتی امریکایی ها به همراه انگلیسی ها در سال های جنگ جهانی دوم، مناطق غیر نظامی آلمان را بمباران کردند، میزان خسارات وارده به هواپیماهای طرف حمله کننده، تا 5 درصد رسیده بود».

در روز 13 ماه آوریل، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فرمانی را امضا کرد که طبق آن ممنوعیت ارسال مجموعه های زمینی – موشکی «اس – 300» به ایران از میان برداشته شد. امریکا و اسرائیل با این قرار روسیه مخالفت کردند.
در رابطه با این قرار مسکو، در رسانه های گروهی امریکا انتشار مقالاتی در خصوص این که این مساله به طور جدی باعث تغییر جدی موازنه قدرت در منطقه خواهد شد، آغاز شد. نشریه «نیویورک تایمز» پیش بینی می کند که تلاش های دولت های حاشیه خلیج فارس برای دستیابی به هواپیماهای امریکایی «اف – 35» شدت خواهد گرفت که هر یک از آنها، حداقل 83 میلیون دلار ارزش دارد.

کلینت هینواوت، سرهنگ نیروی هوایی امریکا، در مقاله خود در نشریه «نشنال اینترست» می نویسد که طی ده سال اخیر، امریکا و متحدانش در آسمان خاور نزدیک آزادی عمل کافی داشتند و مخالفان آنها ناگزیر بودند در انتخاب طرح های خود گزینه هایشان را محدود کنند. وی معتقد است که این مساله به خصوص برای ایران اهمیت زیادی داشت، اما، دستیابی به مجموعه «اس – 300» همه چیز را تغییر خواهد داد.
به اعتقاد این سرهنگ، در صورتی که امریکا تصمیم به حمله علیه تاسیسات هسته ای ایران بگیرد، در این صورت، ناگزیر خواهد بود، نیروی هوایی، نیروی دریایی و زمینی خود را به طور گسترده وارد عمل کند. وی معتقد است: «اجرای این ماموریت بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود».
سرهنگ هینواوت اشاره می کند که به موازات آن، لغو ممنوعیت روسیه برای ارسال مجموعه «اس – 300» به ایران، ما را به دوره رقابت ژئو سیاسی باز می گرداند. و اینجا، از روزهایی سخن می رود که هر رویداد بین المللی در زمینه رقابت سیاسی با دیگر قدرت بزرگ بررسی می شد.


اختلاف ایران و آمریکا درباره رفع تحریم‌ها: آیا علنی کردن آن اشتباه بود؟

به گزارش پایگاه کریستین ساینس مانیتور، مدت زمان زیادی طول نکشید که شادی حاصله از اعلام بیانیه لوزان جای خود را به انتقادات از جانب تندورهای دو طرف داد. و مدتی بعد هم اختلاف نظر درباره برخی مسائل خصوصاً رفع تحریم‌ها ظاهر شد. اوباما به صورت علنی اعلام کرد که برداشته شدن تحریم‌ها به صورت پلکانی انجام خواهد شد، اما رهبر ایران گفت که تحریم‌ها باید پس از امضای توافق فوراً برداشته ‌شوند.

ایران

دو ماه قبل از آنکه توافق نهایی حاصل شود، جزئیات توافق لوزان منتشر شد. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چطور طرفین اجازه دادند که این قدر در معرض آسیب قرار گیرند. برخی تحلیل‌گران علت این مساله را تعلل و خطرپذیری به همراه نیاز سیاسی در واشنگتن ارزیابی می‌کنند. اما آنها معتقدند که این مساله نمی‌تواند مانع از دستیابی به توافق هسته‌ای شود.

طرفین مذاکره معتقدند که ایجاد چارچوب توافقی برای سه ماه آتی کار اشتباهی بوده و باعث افزایش مخاطرات برای رسیدن به توافق نهایی شده است. آنچه باعث افزایش انتقادات مخالفان توافق شد انتشار گزاره‌برگ آمریکا بود، گزاره‌برگی که آمریکا معتقد است که طرفین روی آن توافق کرده‌اند اما ایران نخواسته است که آنرا منتشر نماید. این سند که نشان‌دهنده پیشرفت در مذاکرات بوده است با هدف نشان دادن پیشرفت مذاکرات و اینکه برای برای سه ماه آینده ادامه می‌یابد تدوین شد. این سند همچنین آتش انتقادها را تند کرده است.

اما مساله اصلی زمانبندی و میزان برداشته شدن تحریم‌هاست. سند آمریکا می‌گوید که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپایی تنها پس از حصول اطمینان از اقدامات ایران برداشته می‌شوند و در صورتی‌که ایران از توافق تخطی نماید این تحریم‌ها فوراً از سر گرفته می‌شوند. اما مقامات ایران همچنان بر رفع آنی تحریم‌ها تاکید دارند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که با این میزان اختلاف نظر چرا اصلاً گزاره‌برگ منتشر شد.

روشی که دردسر کمتری داشت این بود که مذاکرات بدون آنکه مفاد آن منتشر شود ادامه یابد و در عوض، در تاریخ 30 ژوئن توافق نهایی اعلام شود.

پاسخ این سوال در تاکتیک مذاکره‌کنندگان نهفته است. استفاده از راهبرد دقیقه نود می‌توانست باعث شود که مذاکرات برای دو سال دیگر ادامه یابد. این مساله فشارها را برای انتشار مفاد توافق دوم آوریل افزایش می‌داد.

توافق می‌توانست زودتر حاصل شود، اما تاخیرها به علت خطرپذیری و استفاده از راهبرد دقیقه نود برای رسیدن به نتایج بوده است. توافق سریع این امکان را به منتقدان می‌داد که بگویند که به اندازه کافی چانه‌زنی صورت نگرفته است. علت دیگری که گزاره‌برگ منتشر شد این بود که کنگره آمریکا می‌خواست که از نتایج مطلع شود.

اما هزینه این ریسک بسیار بالا بوده است چرا که منتقدان در تهران و واشنگتن تیم‌های مذاکره‌کننده خود را به نادیده گرفتن خطوط قرمز متهم می‌کنند.


چرا آمریکا باید مخالفان ایران را بپذیرد

پایگاه هیل بدون توجه به ماهیت تروریستی گروهک منافقین با خوشحالی از سخنرانی رجوی در مجلس نمایندگان آمریکا حرف می‌زند و می‌نویسد: چهارشنبه هفته پیش نقطه عطفی در جنگ آمریکا با داعش و دیگر عوامل بی‌ثباتی و خشونت در منتطقه خاورمیانه بود. کمیته فرعی روابط خارجی مجلس نمایندگان جلسه استماعی درباره مبارزه با داعش داشت که در این جلسه مریم رجوی رئیس گروهک منافقین سخنرانی کرد. این مساله پیشرفت مهمی محسوب می‌شود خصوصاً زمانی‌که آمریکا درگیر مذاکرات هسته‌ای با ایران است، مذاکراتی که می‌تواند نقش ایران در منطقه را مشروع نشان دهد.

آمریکا برای نابودی پنج S300 به 180 هوایپما نیاز دارد/

رجوی در سخنان خود درباره تصویری دیگری از ایران سکولار، غیرهسته‌ای و مردم‌سالار حرف زد. این چنین کشوری نه تنها تهدیدی برای هم پیمانان آمریکا در منطقه نخواهد بود، بلکه دیگر از گروه‌های نیابتی از قبیل حزب‌الله نیز حمایت نخواهد کرد. در این مساله می‌توان از گروهک منافقین برای مقابله با تندروی اسلامی استفاده کرد.

آمریکا با ارسال ناوهای خود به خلیج عدن نشان داد که از اقدامات ایران در سرنگونی دولت موافق غرب در یمن ناخشنود است. نیروهای نیابتی ایران در حال پرکردن خلا قدرت در صنعا هستند. تهدید و خطر گسترش تهدیدات تروریستی ضدآمریکایی در یمن لرزه بر اندام منطقه و امنیت ملی آمریکا انداخته است.

آمریکا و غرب با انتخاب دشواری روبرو هستند. ما می‌توانیم همچنان سیاست‌های ایران را بپذیریم، تحریم‌ها را کاهش دهیم، پول به اقتصاد ایران تزریق کنیم و به اقدامات آن مشروعیت بخشیم. یا می‌توانیم با این کشور اصولگرای هسته‌ای به مقابله برخیزیم.

اگر ما در شکست داعش جدی هستیم، نباید این کار را به قیمت افزایش قدرت ایران انجام دهیم. راه‌حل‌های کوتاه مدت و با سرمایه‌گذاری سیاسی اندک کاخ سفید باعث شده است که ایران دائماً نیروهای مخالف خود را تضعیف نماید.


چرا خرید سامانه اس-300 توسط ایران باعث نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است

موسسه سرویس‌های متحد سلطنتی بریتانیا در گزارشی از جنگ رسانه‌ای که غرب درباره فروش سامانه پدافند هوایی اس-300 به ایران به راه انداخته‌ است می‌نویسد: تصمیم عربستان برای مداخله نظامی در یمن برای مقابله با حوثی‌های مورد حمایت ایران باعث افزایش بحران‌های منطقه‌ای شده است. در حالی‌که جنگ سرد بین ایران و عربستان در بالاترین حد خود قرار دارد، خبر رفع ممنوعیت فروش سامانه اس-300 به ایران توسط روسیه در زمان بدی اعلام شد.

آمریکا برای نابودی پنج S300 به 180 هوایپما نیاز دارد/

برای آنکه پیامدهای فروش این سامانه را برای امنیت منطقه‌ای بهتر بفهمیم و درک کنیم که چرا عربستان فروش این سامانه به ایران را نوعی تهدید قلمداد می‌کند باید مکان‌هایی که ایران ممکن است که ایران سامانه را در آنجا مستقر نماید را نام برده و درباره پیامدهای بالقوه آن نیز توضیحی ارائه دهیم.

سایت‌های موجود در آبادان، جزیره لاوان، ابوموسی و سیریک می‌توانند به شکل چشم‌گیری فضای راهبردی و همچنین سطوح تهدید را برای هواپیماهای نظامی و غیرنظامی تغییر دهند. سایت موشکی نزدیک آبادان کاملاً بر کویت و فرودگاه‌های علی‌السالم و احمدالجابر احاطه دارد. به علاوه، ایران در صورت تمایل می‌تواند کوریدور بین‌المللی از طریق خلیج فارس را ببندد.

مستقر کردن این موشک‌ها در جزیره لاوان می‌تواند باعث احاطه ایران بر حوزه‌های نفتی قطر در شمال و همچنین تهدیدی برای هواپیماهای غیرنظامی ایجاد نماید. همچنین، سایت موشکی ابوموسی می‌تواند برای ایران این امکان را فراهم آورد که بر اعماق کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تسلط داشته باشد.

استفاده از جزیره سیریک می‌تواند موضع راهبردی ایران را در تنگه هرمز تقویت نماید. با فروش این سامانه به تهران، جلوگیری از اقدام ایران برای بستن تنگه هرمز می‌تواند دشوارتر از قبل شود چرا که اولین واکنش‌ها معمولاً به این اقدام ایران به شکل حملات هوایی از سوی هواپیماهای رادارگریز آمریکایی و نیروی هوایی غرب خواهد بود.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با سامانه اس-300 ایران احتمالاً اقدام به خرید تجهیزات نظامی پیشرفته جمینگ و سرکوب‌‌کننده پدافند هوایی خواهند کرد. بعید است که این کشورها به توانند از این تجهیزات بدون پشتیبانی آمریکا استفاده کنند.

مستقر شدن این سامانه در ایران همچنین می‌تواند در شرایط شکننده سیاسی منطقه باعث تغییر توازن قدرت شود. زمانی‌که که ایران این سامانه را در اختیار بگیرد، هرگونه اقدامی برای نابود کردن آن می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. آمریکا، انگلیس و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید به دقت ریسک نابود کردن این سامانه را بررسی نمایند و یا یاد بگیرند که با قدرت افزایش یافته ایران در منطقه زندگی کنند.

اگر روسیه ارسال این سامانه را به ایران نهایی کند، چند اقدام باید سریعاً انجام شود. کشورهای حاشیه خلیج فارس باید از این مساله مطمئن شوند که ایران از این توانمندی برای سلطه بر خلیج فارس استفاده نمی‌کند. واکنش احتمالی آمریکا می‌تواند افزایش تعداد جنگنده های رادارگریز اف-22 در منطقه باشد. همچنین، آمریکا ممکن است پروازهای هواپیماهای رادارگریز خود در نزدیکی حریم هوایی ایران متوقف کند تا اطلاعاتی زیادی درباره کارایی این سامانه در شناسایی این هواپیماها در اختیار ایران قرار ندهد.

همچنین، مجهز شدن ایران به سامانه اس-300 می‌تواند باعث شود که کشورهای حاشیه خلیج فارس این بار با اصرار بیشتری به دنبال به خدمت‌گیری جت‌های جنگنده اف-35 باشند، درخواستی که تا کنون با مخالفت آمریکا روبرو شده است.


ایران و بمب هسته‌ای: چرا آمریکا نمی‌تواند پلنگ ایرانی را رام کند

موسسه ویلسون درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب می‌نویسد: اگر اوباما فکر می‌کند که با استفاده از توافق هسته‌‌ای می‌تواند ایران را تحت کنترل خود درآورد، اشتباه کرده است.

آمریکا برای نابودی پنج S300 به 180 هوایپما نیاز دارد/

در سال 2011، بهار عربی جهان عرب را به هم ریخت و باعث فروپاشی کشورهای مهم عربی به سود رقبای ایرانی‌ آنها شد. پنج سال بعد، اشتباه نکنید: ما شاهد بهار ایرانی هستیم، بهاری که توسط نیروهای داخلی که به دنبال تغییر نظام ایران هستند ایجاد نمی‌شود. در عوض، این تحولات باعث تقویت توان ایران در افزایش تاثیرگذاریش در منطقه خواهد شد.

دولت اوباما فکر می‌کند که می‌تواند با استفاده از توافق هسته‌ای ببر ایرانی را را رام کرده و از غرایز آن به سود آمریکا استفاده کند. این مساله بعید است. دلایل آن عبارتند از:

ایران یک قدرت توسعه‌طلب است: مصلحت‌گرایی ایران را نباید با اهداف توسعه‌طلبانه آن اشتباه گرفت. ایدئولوژی، بزرگ‌نمایی و بی‌ثباتی جزیی از سیاست خارجی ایران بوده است. ایران به دنبال ثبات است، اما ثباتی که در راستای چشم‌انداز ایران در منطقه و در تضاد با دیدگاه آمریکا است.

ما نباید اشتراکات موقت منافع از قبیل نیاز به همکاری در مبارزه با داعش را با اختلاف نظرهای تهران و واشنگتن درباره منطقه با هم تلفیق کنیم. چشم‌انداز ایران برای منطقه اینگونه است: عراق تحت رهبری شیعیان و در کنترل ایران، لبنانی که در آن حزب‌الله قدرتمندترین قدرتی است که همیشه به دنبال تقابل با رژیم صهیونیستی است، سوریه‌ای باثبات شاید بدون وجود اسد اما با حضور عناصر شیعی تحت کنترل ایران و نه آمریکا، شبه‌جزیره عربستانی که ایران از طریق یمن و دیگر هم‌پیمانان شیعی عربستان را به چالش می کشد، و خلیج‌فارسی که ایران در آن قدرت برتر را دارد.

ایران هم‌پیمانان قابل اعتمادی دارد: تهران هم پیمانان متحدی در منطقه دارد. ایران تاثیر بسیاری بر حزب‌الله لبنان، حکومت بشار اسد، نیروهای شیعی در عراق و واحدهای سپاه پاسداران دارد. در خارج از منطقه هم روسیه و چین آماده هستند تا از تهران در شورای امنیت دفاع نمایند. آنها این کار را عمدتاً به خاطر دلایل اقتصادی انجام می‌دهند. فقط می توان گفت که کنترل ایران بر هم‌پیمانان خود بیش از کنترل آمریکا بر عربستان سعودی، امارات یا رژیم صهیونیستی است.

توافق هسته‌ای: به سود ایران: ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی یکی از اهداف کلیدی سیاست خارجی آمریکا می‌باشد. و این شانس وجود دارد که توافق هسته‌ای سبب رسیدن به این هدف شود. توافق هسته‌ای می تواند باعث شود که میلیاردها دلار سرمایه بلوکه شده ایران آزاد شود و در نتیجه آزادی عمل تهران برای پیگیری اقداماتش در منطقه افزایش یابد.

معامله یا دگرگونی؟ : دیدگاه دیگر درباره توافق هسته‌ای این است که می‌تواند ایران را از بحران خارج کرده و احترام بین‌المللی را برای تهران به ارمغان آورد. این دیدگاه در اصل می‌گوید که زمانیکه تحریمهای ایران برداشته شوند، مردم ایران به اقتصاد بهتر عادت کرده و بیشتر با شرایط دنیا مطابقت پیدا می‌کنند. بنابراین در طول زمان نظام ایران چاره‌ای جز این ندارد که سیاستهای خود را با خواسته‌های مردمش مطابقت دهد.

دولت اوباما با دنبال کردن هدف ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی درگیر سیاستی شده است که تغییری در سیاستهای توسعه‌طلبانه ایران ایجاد نخواهد کرد و در عوض تاثیرگذاری این کشور را در خارج افزایش خواهد داد.


ایران مستند سردار قاسم سلیمانی را منتشر می‌کند

به گزارش پایگاه موسسه آمریکن اینترپرایز، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس است که مسئولیت صدور انقلاب ایران را بر عهده دارد. در سال 2007، وزارت خزانه‌داری آمریکا سپاه قدس را جزو سازمان‌های حامی تروریسم مشخص کرد و همچنین صراحتاً از سردار سلیمانی نام برد. وی همچنان در لیست کشورها و افراد ممنوعه قرار دارد. ضمیمه شماره یک قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل نیز از سردار سلیمانی به عنوان فرد کلیدی که تحت تحریم قرار دارد یاد می‌کند. این مساله که جمهوری اسلامی سایتی را برای سردار سلیمانی در نظر گرفته است نشان می‌دهد که حامی وی و فعالیت‌هایش است.

آمریکا برای نابودی پنج S300 به 180 هوایپما نیاز دارد/

در هفتم آوریل 2015، این سایت از ساخت مستندی با نام «فرمانده» درباره سردار سلیمانی و تلاش‌هایش برای مبارزه با داعش و مقابله با رژیم صهیونیستی خبر داد. در توضیح این فیلم آمده است که مبارزه با گروه داعش به مانند نابودی رژیم صهیونیستی است. این مساله نشان می دهد که تنفر از رژیم صهیونیستی هنوز یک از ستون‌های ایدئولوژیک جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران است. در بحبوحه جنگ ایران و عراق، هدف سپاه پاسداران تنها عقب راندن و شکست نیروهای صدام حسین نبود، بلکه این سازمان به دنبال آزادسازی قدس نیز بود.

اینکه مستند «فرمانده» با محوریت تلاش سپاه قدس برای آزادسازی قدس است نشان می‌دهد که تلاش‌های ایران برای تسلیح گروه‌های نیابتی از قبیل حماس، حزب‌الله و دیگر عوامل در بلندی‌های جولان و شاید در شبه‌جزیره سینا ادامه خواهد یافت.



يک زن معلول ايراني نشان داده است معلوليت محدوديت نيست

اسوشیتدپرس در گزارشی از تهران نوشت زهره اعتضادالسلطنه زمانی که به دنیا آمد از هر دو دست محروم بود اما این باعث نشد که او در بسیاری از فعالیت ها از نقاشی گرفته تا تنیس روی میز به یک نمونه و الگو تبدیل نشود.

این معلم بازنشسته ایرانی که اکنون 52 سال سن دارد خود را وقف کمک به افرادی کرده است که دچار معلولیتی شبیه او هستند تا بتوانند یک زندگی کامل داشته باشند و از زندگی لذت ببرند.

داستان زهره نمونه ای موفق از یک اراده و روحیه تسخیر نشدنی است.

آمریکا برای نابودی پنج S300 به 180 هوایپما نیاز دارد/ S300 در کدام نقاط ایران نصب خواهد شد؟/ اوباما با توافق هسته‌ای، نمی تواند پلنگ ایرانی رام می‌کند // آماده

او گفت :« هر جسمی ممکن است محدودیت ها و نقص هایی داشته باشد اما اگر از یک روحیه بالا و ناب برخوردار باشید فکر می کنم جسم مهم نباشد.»

وی پس از دریافت آموزش های اولیه در یک مدرسه استثنایی کودکان معلول وارد نظام آموزش و پرورش ایران شد و توانست مدرک روانشناسی بگیرد.

زهره اکنون با جوانانی که معلولیت های مشابه دارند کار می کند. روح الله جعفر از دانش آموزان اوست که 9 سال سن دارد و دستان خود را در یک تصادف از دست داده است و از زهره یاد می گیرد که چگونه با پاهایش نقاشی بکشد و خطاطی کند.

اعتضادالسلطنه در استفاده از پاهای خود آنقدر مهارت پیدا کرده است که به سادگی می تواند قلم و کاردک نقاشی را بین انگشتان پای خود نگه دارد و نقاشی کند. زهره چند نمایشگاه برگزار کرده است و فروش نقاشی هایش کمک خرجی در کنار حقوق بازنشستگی او است.

پریسا سماواتیان مربی نقاشی زهره می گوید :« او با پاهایش آنقدر راحت کار می کند که من گاهی اوقات فراموش می کنم از پاهایش استفاده می کند.»

زهره در تنیس روی میز نیز آنقدر ماهر است که اکنون در مسابقات داخلی شرکت می کند. او می گوید می خواهد آنقدر تمرین کند تا بتواند در رقابت های خارج از کشور نیز شرکت کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 37
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    7 0
    هیچ کس از توانایی نظامی ایران خبری ندارد.مثلا سیلوهای موشکی که از سال 79 و80 ساخته شده اند را سال 88 تازه نمایش دادند.
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    3 4
    واقعاً تاسف آوره که وقتی اسم ایران میاد فقط درمورد جنگ صحبت میکنن امیدوارم هیچوقت جنگ نشه ( البته اگه شریعتمداری ناراحت نشه )
  • مجید ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 3
    آره سال 1945 آمریکا رو موتور جت داشت کار میکرد ما داشتیم کودتا میکردیم و به فکر انقلاب بودیم.
  • ساسان ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    البته اینا تلاش برای انهدام 5 اس سیصد هست وسایر ظرفیتهای پدافندی وهوایی ارتش وسپاه رو درنظر نگرفتند.که به قطع یقین تلفات فراتر از اون چیزی خواهد بود که تصورش رو میکنن. این فقط یک فرضیه هست وشاید یک بار روانی منفی رسانه ایی در بهبوهه توافق هسته ای هست. وگرنه فقط در خواب رویای حمله به ایران رو داشته باشند. چیزی که اگه شدنی بود واحتمال موفقیت رو حتی 10درصد میدونستنن تا الان انجام داده بودن
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 1
    مجید دلبندم ....
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 4
    آنتونی کوردزمن يکی از تحليلگران امور ايران در دنيای غرب در گزارشی نوشته که اين اسرائيل نيست که از سوی جمهوری اسلامی ايران مورد تهديد است که اتفاقا اين ايران است که از ناحيه موشک های پرقدرت و بمبه ای هيدروژنی که در دست اسرائيل است، مورد «خطر حياتی» قرار دارد و اسرائيل به توانی رسيده که می تواند با حمله به شهرهای پرجمعيت ايران باعث نابودی حتی ميليون ها انسان «و انقراض بخش بزرگی از کشور ايران» شود.
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    البته روسها جايي نميخوابند زيرشون اب بره
  • محمد ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    رادارهای کنونی ایران هم پرنده های پنهانکار دشمن را رصد می کند و میتوان با شلیک همزمان به پرنده های مدرن آنها را ساقط کرد . به نظر من این سامانه بیشتر از اینکه کارکردی نظامی برای ایران داشته باشد بیشتر جنبه سیاسی دارد و ایران با اجرایی شدن این قرارداد میخواهد نفوذ سیاسی خویش را در عرصه بین الملل به اثبات برساند .
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    5 3
    از ته دل آرزو می کنم جنگ شود. فقط در جنگ است که نامردها دستشان رو می شود. ضمنا ترجیح می دهم جمهوری اسلامی شرافتمندانه و به دست یک دشمن خارجی از بین برود تا اینکه از درون استحاله شود و فرو بپاشد.
  • مرتضیsk ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    6 2
    واقعاً تاسف باره که کشورای غربی از اول انقلاب همش فکر جنگ با ایران هستن خصوصاً اِمریکا که RQ170 میفرسته واسه ایران یا اسراییل دانشمندا ترور میکنه امیدوارم پوزشون همیشه بماله به خاک البته اگه ناشناس ۱۴:۳۳ ناراخت نشه !
  • viva Irgc ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    6 0
    برادرا قبل از هیجانی شدن در نظر بگیرید امریکا جنگنده اف ۲۲ و ب۲ رو سالهاست بصورت عملیاتی در اختیار داره دارپا هم،مدتی پیش استراتژی امریکا برای انهدام اس ۳۰۰ رو شرح داد که شامل سه پرتابه کروز با مختصات و دیتالینک اونها یا یک فروند اف۲۲ هست که در نهایت اف ۲۲ با یک شلیک فامد سامانه اس ۳۰۰ رو منهدم میکنه هرچند اگر خود اف ۲۲ و ب۲ هم وارد حوزه پویش اس ۳۰۰ بشه این سامانه نمیتونه باهاش درگیر بشه
  • محمد رضا ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    البته اینکه اسرائیل بمب هیدروژنی و اتمی داره شکی نیست و شکی هم نیست که برای بکار گیری اونها به اندازه کافی خوی وحشی گری داره،اما یه نکته رو فراموش کردی و اونم اینه که پیروان شیطان اگر کوچکترین تهدیدی برای حیاتشون بوجود بیاد شدیدا محتاط میشن و کلا جراتشون رو از دست میدن.حالا اگر انها این حدث را بزنن که حتی در برابر خرابی کل شهرهای ایران دو شهرشون نابود خواهد شد هرگز جرات انجام همچین خبطی رو نخواهند دشت.
  • دانیال ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    امیدواری به اس300 یک امید واهی خواهد بود زیرا همانطوریکه شما هم میدانید روسها قبلا در کمال احترام اس300 رو در اختیار آمریکاییها قرار دادند و اونها هم به تمام باگهای این سامانه واقفند به همین دلیله که اوباما از دور زدن خیلی راحت این سیستم حرف میزنه این قضیه حتی در مورد اس400 اهدایی روسها به چین هم صحت داره در حقیقت روسها سر این سیستمها با هزار منت یه کلاه گشاد سر ایران و چین میزارن در حالی که این دو کشور فکر میکنن سیستم کارآمدی دریافت میکنن ولی در حقیقت خلاف این اتفاق میفتد بههمین علت که روسها سیستمهای مجزا برای خودشان طراحی میکنن اونا با این کار هم از آخور میخورن هم از طوبره.برای ایران بهتره که از همون باور خودش استفاده کنه به صرفه تر هم هست .
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    وقتی میگید S300..... یاد سنگکک 1500 تومنی می افتم!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    نه برای چی انقلاب میکردیم ؟ تا مثل تو حاضرند دربان و یا سگ گردان آمریکائی ها بشوند مثل آنزمان 1945 برای چی ما باید انقلاب میکردیم تا برای خودمان اقا بشویم ؟ نوکری خوبه مجید دلبندم
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 1
    یا مثل شاه ایران و اعراب خلیج فارس میرید دست بوسی امریکا و اسرائیل و یا باید تاوان ایستادن جلو قلدر محل رو بدید. حالا انتخاب با خودتون
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    آره محمدرضا درست میگه اینها از همه جای دنیا یهودی ها رو جمع کردن و یک کشور تشکیل دادند اگر امنیتشون زیر سوال بره مهاجرت معکوس اتفاق میفته و خود به خود اسرائیل از صحنه روزگار محو میشه
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    با ناشناس سوئدی به شدت موافقم.
  • ساسان ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    انشالا هیچ وقت ارزوتون براورد نشود. نه جنگی اتفاق بیفته و کشور نابود بشه ونه استحاله ای صورت بگیره
  • ساسان ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    الان که اس 300 نداریم...یعنی باید باور کنیم اینا توان حمله با اف 22 و بی2 به کشور رو داشتن ودلشون سوخته واسه ما وحمله نکردن. قطعا توانائیهای ناشناخته نیروهای مسلح عامل بازدارندگیشون بوده وترس از عواقبش.فقط جنگ روانی وهمین.
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    شما یه جوری از اس300 حرف میزنید که انگار تازه ارتش ایران میخواد به موشک مجهز بشه، یعنی تا قبل این ایران نمیتونست از خودش دفاع کنه و فقط بخاطر 5تا اس300 موازنه منطقه عوض میشه؟
  • ساسان ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 1
    یعنی فکر کردی تا الان به نتیجه حرفای شما نرسیدن؟ روسیه امروز با روسیه یکسال قبل فرق کرده.روسیه ما رو مثل چین ابرقدرت فرض کرده؟باید با دیدباز نگاه کرد که ما کجاییم وروسیه کجاست. شما کشور دیگه رو مثال بیار،فرانسه ،المان ،انگلیس...کدومشون میتونن هم پیمان ما باشند.. اشتراکات فعلی ما با روسیه خیلی بیشتره ومسئولین باید طوری رفتار کنن که روسیه رو نگه داریم...حالا برفرض روسیه هم منافع داره مگه امریکا نداره؟یعنی امریکا مثلا عاشق چیه ال سعوده وکشورهای حاشیه خلیج فارس شده...منافع ومنافع روسیه لیبی رو مفت از دست داد... در مسائل سوریه خوب عمل کرد،مواضع مناسبی هم در قبال یمن داره...وتقریبا همسو با اهداف جمهوری اسلامیه..حتی در بعضی موارد از دولت فعلی بهتر عمل کرده...اگه ما چین باشیم توقع بیشتری باید داشته باشیم..من به توانائیهای واقتدار کشورم ایمان دارم...باید واقع بینانه بود واز فرصتهای بوجود اومده وشکاف بین روسیه وغرب استفاده کرد..
  • سلام هم وطن ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    میگم اگه به ظریف دسترسی دارید و یه جا بند شد بهش بگید که اگه اینا تو فکر حکله هستند چرا داری مذاکره میکنی؟ اینها مذاکرشون برای خلع سلاح هست تا در موقع مناسب به ایران حمله کنند، حتی اگه شده بعد از بیست سال.
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    اس 300 میتونه جت اف 35 را نابود کنه؟؟؟ اس 300 میتونه جت ترنادو را نابود کنه؟؟؟ جت رافائل چطور؟؟؟؟
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    سلاح ها همیشه در نبردهای واقعی عیارشون مشخص میشه آمریکا 36 ساله که با ایران بدون اس 300 طرف بوده درحالیکه هم اف 22 داشته هم اف 35 و..اگه فقط لحظه ایی گمان میکرد میتونه از طریق نظامی جلو ایران بایسته تا الان صدباره به ایران حمله کرده بود اگه آمریکا به ایران حمله اتمی میکرد تلفاتش خیلی کمتر از این حمله فرهنگی به ایران بود
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    شاید S300 نتونه، خدا میتونه
  • 100 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    الان بیش از هر دوره ای ما وابسته ایم چین کل بازار مارا گرفته با مجید موافقم
  • علیا ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    سیستم پدافندی ایران یکپارچه هست. از طرفی ثابت شده که ایران توان رهگیری بی2 و آر کیو 170 و بقیه رادارریز ها رو داره. فکر نکنم نتونیم اف22 رو رهگیری کنیم. با در نظر گرفتن یکپارچه بودن سیستم پدافندی ایران ما مثلن میتونیم از طریق رادارهایی مثل کیهان و ... رادارگریزی مثل اف22 یا بی2 رو رهگیری کنیم و به وسیله ی حتی اس200 به سمتشون شلیک کنیم. هرچند همه چیز به همین راحتی نیست و خیلی میتونه پیچیده تر از این باشه. فقط با تحویل اس 300 ها این پیچیدگی ها بیشتر از قبل میشه.
  • ناتشناس ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    عجب نظر احمقانه ای نکنه توهم زدی داداش
  • علیا ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    روسیه اس300 رو به آمریکا داده و باگهاش رو آمریکاییها شناسایی کردند؟ روس ها رو احمق فرض کردی یا ما رو. هنوز هم ستون فقرات پدافند روسیه اس300 هست و اس400 قراره جایگزین اس300 بشه. این کار اگر انجام شده باشه یعنی خودکشی روسیه. پس دیگه چرا با آمریکا داره کل کل میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    قابل توجه که آمریکا با اف35 حمله نخواهد کرد. بی2 اف22 و کروز روش حمله آمریکا خواهد بود
  • علی ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    اصلا به اس300اجازه پرتاب نمی دهند منطقه پرواز ممنوع به هیچ پرنده ای اجازه پرواز نمی دهد آمریکا با هواپیما به اس300حمله نمی کند بالیزر وضد موشک حمله میکند
  • علی ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    اس 300ها اگه کارای داشتند ومی توانستند معادله را در منطقه به هم بزنند هیچ موقع روسیه آن را به ایران نمی فروخت روسیه همیشه با آمریکا ئی ها در ارتباطه
  • خلیج پارس ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    قطعا ایران اس300ها را مهندسی معکوس و تا اس400 .اس500ارتقا خواهد داد
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 1
    واقعا تاسف آوره که شما در مورد شریعتمداری به ناحق قضاوت میکنی. شریعتمداری از افتخارات مملکته... به جای اینکه گول یه مشت خائن رو بخوری خودت مستقیما در مورد شریعتمداری و افکارش تحقیق کن...
  • رضا ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    من یه اصولگرا و دشمن قطعی آمریکا و نوکرای داخلیشونم ولی میخوام بهت بگم شما جنگ رو فقط تو فیلما دیدی که ازش نمیترسی. اگه تونستی یه دندونت رو بدون آمپول بی حسی بکشی بعد بیا و از جنگ حمایت کن. جنگ باید همیشه آخرین گزینه باشه نه اولین و دومین و...
  • نصیر ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    این چه تحلیل آماتوریست! جالبه یک فروند قاهر می تونه 5 فروند تاد استاندارد سه و..رو نابود کنه ولی یک فروند F-22 که حتی خود امریکایها هم در رهگیری راداری اون مشکل دارند نمی تونه 5 فروند لانچر زمینی پدافند هوایی رو نابود کنه!!
  • kambiz ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    در هر حال یک روز به ایران حمله میکنند . ولی پشیمون میشن
  • نصیر ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    این چه تحلیل آماتوریست! جالبه یک فروند قاهر می تونه 5 فروند تاد استاندارد سه و..رو نابود کنه ولی یک فروند F-22 که حتی خود امریکایها هم در رهگیری راداری اون مشکل دارند نمی تونه 5 فروند لانچر زمینی پدافند هوایی رو نابود کنه!!
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    کسانی که با شبیه سازهای مختلف سام کار کرده باشن به خوبی می دونن تکه بر پدافند زمین پایه و یا دریایه صفر فقط زمان شکست رو به تاخیر می ندازه ما زمان جنگ با وجودی که 20 سال کمتر نسبت به امروز با امریکا فاصله فناوری داشتیم و کشتی های جنگی مدرنی نسبت به زمان خود داشتیم در تمام درگیری های کلاسیک با امریکا در خلیج فارس مثل عملیات آخوندک ناکام ماندیم جوری که شناورهای ما غرق یا کاملآ منهدم شد ولی عملا فقط توانستیم کشتی های لجستیک و نفت کش ها رو در جواب بزنیم تنها و بهترین راه تمرکز روی قدرت هوا پایه و فضا پایه در کنار زمین پایه هست
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    من تعجب مبکنم . بعضیا از روسیه چه انتظاری دارن؟؟ چرا از اینکه همه کشورهای دیگه دنبال منافع خودشونن هیچکی دادش در نمیاد ولی انتظار دارن روسیه به خاطر ما از منافعش بگذره!!! همینکه روسیه بر خلاف آمریکا با ما دشمنی نمیکنه خدا پدرش رو بیامرزه! مگه خود ما عاشق چشم و ابروی روسیه هستیم یا حاضریم به خاطر اونا از منافع خودمون بگذریم؟؟ هرگز! این انتظار که مثلا روسیه به اندازه حزب ا.. لبنان با ما دوست باشه یه خیال خامه... ما باید با روسیه صرفا بر اساس منافع دوطرف روابط داشته باشیم تا هم بتونیم از وزن سیاسیش بخصوص در شورای امنیت استفاده کنیم و هم ازش سلاح بخریم. همین... اگه میگین نه به اربابتون آمریکا بگین از ما حمایت کنه و به ما سلاح بفروشه!!!
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    تجربه ثابت کرده روس ها در شرایط حساس با غرب هم صدا می شوند اگر هم اس 300بدهند قطعا به مکان نصب آنها واطلاعات حساس مربوط به آن دسترسی دارندو لو می دهند و ضربه پذیر می کنند سامانه بومی امنیت راهبردی دارد و دشمن گیج می شود کما اینکه الان هم تلاش جدی دشمن دسترسی به اطلاعات و شناسایی اسرار نظامی ماست والبته توان اطلاعاتی قدرتمند کشور ما چنان آمریکا را گیج کرده که تنها را جاسوسی از ما را مذاکره می داند و این هم نشان از هوش ضعیف آنهاست که چنین تصور سطح پایینی دارند.
  • شاهو ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    جرررررررررررررررررررررررررررررررت
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    امیدوارم که آرزو به دل بمونی.از کی تا حالا شکست به دست اجنبی و تصرف یک کشور شرافتمندانه شده؟
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    نویسنده روس هدفش صرفا لاف زدن در کارآمدی اس 300 بوده. روسها خودشون میدونن که این سیستم دورانش تمومه و غربیا کل جزییاتشو میشناسن.
  • شاگرد نادر ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    این را هم بگو دوست من که : هیچکس از توانایی ها و مقدار پشتیبانی ایزد نگهدار ایران هم آگاهی درستی ندارد ! همان ایزدی که حمله فوق غافلگیرانه آمریکا در طبس را براحتی از هم پاشید!
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    ما آمریکا را به خاک سیاه می نشانیم...
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    ناشناس 16:34 به جای کار همیشگیتون یعنی فحاشی جواب قانع کننده ای به مجید بده
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    Tiger میشه ببر ، نه پلنگ!!!
  • شناس ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    با این حساب دریافت اس-300 برای ما چندان مناسب نیست اول تحریک غرب برای شکست مذاکرات و عدم آزادی تجارت بانکی و پول های بلوکه شده و دادن مجوز خرید اف35 و سایر تجهیزات پیشرفته جمینگ به کشورهای ائتلاف سعودی و حاشیه خلیج فارس که به نظرم اینکه اوباما مخالفت نکرد برای سودی هست که قراره در صورت تحویل اس-300 از بابت فروش تسلیحات مقابله نصیب شرکت های آمریکایی بشه و حتما می دونید که هر موقع مشکل اقتصادی داشتن با جنگ و صنعت نظامی اقتصادشون رو بهبود دادن و این باعث می شه بتونن با چین مقابله کنن، در اصل دریافت اس-300 قدیمی و داونگرید شده (که همراه با دادن کد های غیرفعال سازی از طرف روس ها به آمریکا خواهد بود مثل مورد سوریه برای بوک ام-1) اصلا به صلاح ما نیست و جا داره باور 373 و سایر سامانه های هوایی متنوع مثل مرصاد و رعد-2 رو تولید انبوه کنیم با رادارها و موشک های قویتر که این بهتره برای ما
  • فلانی ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    اگر دوستی نظر مخالف دارد ، درست نیست با لحن تحقیر به او جواب داده شود.خیلی راحت تر و منطقی تر هم میشود جواب داد که به نظر من این مشی اسلامی است.
  • فلانی ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    کاملا درست گفتی ، اگر چه این رو هم در نظر نگرفتی که از خراب شدن وجه بین المللیشون هم میترسند
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    مگه تاالان ای300 داشتیم امریکا از شجاعت وقدرت ایرانیا میترسه نه 5تاسامانه روسی که البته ما ازبروزشدن وتقویت قوای دفاعی استقبال میکنیم
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    وقتی که جهان اسلام و در راسش ایران روی لبه علم اون دوران بودند این اربابانت تو غار داشتن با خطوط سنگ و چوب روی دیوار اثار هنری درست می کردن :)
  • کاپیتان ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    مشرق نزنی با این خبر زدنت این کولی بازی ها چیه؟؟؟ نه ما ندید بدید بودیم که حالا با چهار تا موشک قدیمی روس ذوق مرگ بشیم نه آمریکا اونقدر احمق هست که بخواد با فایتر حمله کنه به پدافند همچین s300 میکنید که انگار الان روسیه شده ناجی ایران!!! برید بابا جمش کن خبرگذاری زردتو ما مهتاج این تهفه نخ نما شده نبودیم که حالا بخوان چیزی رو که با توجه به نیاز دفاعی اون موقمون در خواست کرده بودیم بعد 8 سال به عنوان صدقه بهمون پس بدن بعله ما s300 رو میگیرم چون حقمونه پولشو دادیم خیلی غلط کردند که دیر دادند اما دلیل این بچه بازی های مشرق نیوز رو نمیفهمم؟! شما طرف ایران هستی یا روسیه یا امریکا یا داعش یاسلفی...؟ بگو حد اقل تکلیفمونو بدونیم!
  • افشین تهران ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    1 0
    مجید دلبندم تو از اونایی هستیکه فورا دستت رو بالا میبری تا دشمن ....ببره.
  • افشین تهران ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    بله میتونه.وقتیکه میتونه موشک بالستیک رو نابود کنه این جنگنده ها که دیگه جای خود داره.شما زیادی جو گیر شدی همچین از این هواپیماها داری صحبت میکنی که سازندهاش نمیکنن.
  • a ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    داداش برو تو اینترنت کلیپ ها شو نگاه کن یکمی از این مقالات بخون ببین چیه مگسو رو هوا رهگیری میکنه
  • افشین تهران ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    جوری این رسانه ها مینویسن که انگار تا حالا ایران سامانه پدافندی نداشته×!×!!مگه همین پهبادهای رادار گریز رو با تیرکمون زدن و با دوربین کشف کردن؟؟تازه اس300که 5مجموعه قرار هستکه به ایران ازش بفروشن و این 5تا 180جنگنده میخواد اما بقیه سامانه ها و درپایان سال باور که تولید انبوه بشه رو میخوان چکار کنن؟همین الان ما اس200ارتقا داده شده داریم که بردش از اس300بیشتر اگه نباشه کمتر نیستو همینطور سامانه مرصاد و موشکهای صیاد1و2و3ودر اینده برای باور4رو داریم به اضافه سامانه های 15خرداد و طبس و رعد که کارکردی مثل اس300دارن با برد کمترکه فکر کنم 50کیلومتر و ارتفاع متوسط هست که مخصوص جنگنده ها هست این ارتفاع و البته سامانه کیو2 و بنا به بعضی گفته ها کیو9چینی که هردو پیشرفته هستن و پایه پدافند هوایی چین رو تشکیل میدن حالا سامانه های هاک که الان با موشک شاهین تجهیز شده جای خود رو داره البته این سامانه ها ارتقا هم داده شدنو موشک شلمچه رو یادم رفت.سامانه های دیگه ای هم هست مثل یا زهرا یا توپهای 35میلیمتری مجهز به رادار و .....که در این بحث نمیگنجه اما بدانید که پدافند ایران با اس300و یا بدون اس300قویترین پدافند منطقه هست چرا که این دکترین اصلی ما در نیروهای نظامی و دفاعی بوده و هست اما چیزی که مهمه افند بعد از حمله به ایران هست که این بیچاره ها از اون میترسن چراکه انوقت هزاران موشک و پهباد مجهز به موشک و اژدر به قامت سست بی جانشون خواهد نشست و این رمز حمله نکردن اونهاست نه اس300.یا علی ع ادرکنی.
  • ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    بدون داشتن اس300 هم یانکی ها توان و جرائت حمله به ایران را ندارند.
  • احسان ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    بابا حرف اینا همش کشکه پارسال که ما S300 نداشتیم چرا حمله نکردن
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    ببینید ما با این تحلیل های خارجی حا هیچ کاری نداریم در فقه شیعه آمده که قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) جنگ بزرگی بین یاران سید خراسانی و یاران سید یمانی و... با دشمنان حضرت رخ میده و خیلی ها کشته میشن اما در اخر آمده که حزب الله پیروز خواهد شد حالا این اتفاق رخ خواهد داد چه اسرائیل بخواد یا نه چه آمریکا دوست داشته باشه یانه
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    منظور
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    موافقم اگه ایران ضعیف بود اونا پارسال به ایران حمله کرده بودن حالا یکهو از اس سیصد ترسیدن
  • دانشجو ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    viva Irgc تحلیلت منو کشت ژنرال آمرکایی که باما دشمنی و کینه عمیق داره می گه 180 فروند باید حمله کنه تو میکه 2فروند تازه سپاه اعلام کرده 15هزار موشک آماده شلیک به پادگان ها و ناوهای آمریکایی داریم که حتی الان روی هدف قفل شدن با دوتا هواپیما میتونست نابود کنه منتظر نظر منو و شما ننشسته بود
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    احسنت این تحلیل خوب بود
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    به ناشناس 23:44 شرافت در ایستادگی بر آرمان تا دم مرگ است. این را از امام حسین علیه السلام آموخته ایم. شکست نظامی بسیار شرافتمندانه تر و پذیرفتنی تر است از استحاله داخلی.
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    آخه .... که گفتی جواب منطقی به این بابا بدین سال 1945 میدونی تو ایران چه خبر بوده؟ همین آمریکایی ها داشتن رضا قلدر رو بر میداشتن و عزیز دردونه ابلهش رو به جاش میذاشتن
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    تورنادو و رافائل و f35 که اصلا خطری برای این سامانه محسوب نمیشن دعوا سر رپتورهاست
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    خوب اینو به اون ژنرال آمریکایی عزیز بگو چون تحلیل اونه طبعا احتمالا اطلاعات اون درباره رپتورها از تو بیشتره نه؟
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    روسیه کل زندگیش رو گذاشته روی پدافند زمین پایه. به نظرت از نظر محاسبات استراتژیک یا توان علمی و فنی ما دستمون از روس ها پر تره؟
  • کاپیتان ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    میبینم که نظر ما رو چاپ کردی ! بلا دوره ان شاءالله اتفاقی افتاده؟! قاعدتا" باید ایمیل غیر قابل انتشار بهم بدی!
  • ش ش ش ش ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    دوست عزیز کجا روسیه کل زندگیش! رو سر پدافند زمین پایه گذاشته؟؟؟ پس این 2400 جنگنده روسی چی هستند؟ روسیه و تمام دنیا (غیر از ایران!) به ترکیب زمین پایه و هواپایه در پدافند اعتقاد لفظی و عملی دارن
  • بیژن ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    ++++++++++++++++++
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    رویت با درگیر شدن دو مبحث جداگانه هستند
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    تا حالا حتی یکی از عزیزان تون رو از دست داده اید تا بفهمید، جان انسانها ارزشمند است! دیدن پیکر بی جان عزیزانتان چه حسی دارد؟!
  • محمد ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    جنگ خوب نیست ومن چنین آرزوئی ندارم ولی از طرفی جنگ مثل یک غربال میمانه که منافق را از مومن جدا میکنه
  • محمد ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    آقا علی هیچ میدانستی اون لیزری که میگی نهایت بردش در پدافند زمینی 8 کیلومتر ودر لیزر هواپایه 20کیلومتر هست و محدوده عملیاتی اس 300 200 کیلومترهست
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    شما این متن از کجا اوردید
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    به نظرم s500 بگریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس