مذاکرات هسته‌ای نیویورک وارد سومین روز خود شده است تا گفتگوها برای تدوین بخش مربوط به رفع تحریم‌های ایران در توافق نهایی ادامه داشته باشد.


چه تحریم‌هایی باید برداشته شوند؟
به گزارش مشرق، مذاکره کنندگان ایران از دوم اردیبهشت نگارش متن توافق جامع را شروع کردند؛ نخستین موضوع "لغو تحریم ها" بود که سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده، آن را "دشوار و پیچیده" خوانده بود.

مهمترین سرفصل کاری تیم مذاکره کننده هسته‌ای همین موضوع است که البته با توجه به تحریم‌های متفاوتی که طی سال‌های گذشته بر ایران تحمیل شده، سازوکار پیچیده‌ای باید برای برچیدن آنها درنظر گرفت.

حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران، تحریم‌هایی که مذاکره کنندگان برای برچیدن آن تلاش می‌کنند را برشمرده است.

وی گفت: "تحریم‌های اقتصادی و مالی که طی سال‌های اخیر علیه ایران در سطح شورای امنیت سازمان ملل، از یک طرف و در سطح یک جانبه توسط آمریکا و اروپا از وضع شده‌اند، بسیار گسترده هستند، بطوریکه می‌توان گفت اعمال چنین تحریم‌هایی پیش از این در این حد و سطح بی سابقه بوده است."

مهمترین تحریم‌هایی که در این چارچوب علیه ایران وضع شده‌اند را می‌توان در این اقسام خلاصه کرد:

١- انتقال پول و منابع مالی به و از ایران،
٢- تحریم همکاری‌ها و مراودات بانکی با ایران،
٣-ممنوعیت بیمه،
٤-تحریم خدمات ارسال پیام‌های مالی (سوءیفت)،
٥- تحریم اعطای حمایت‌های مالی و اعطای اعتبارات و تضمین‌های مالی در تجارت با ایران،
٦-تحریم اعطای وام، کمک‌های مالی و کمک‌های ترجیحی به دولت و نهادهای مالی ایرانی،
٧- تحریم اسکناس، طلا، الماس و فلزات گرانبها،
٨-تحریم واردات نفت و گاز از ایران، و ضرورت کاهش تدریجی و پلکانی واردات نفت ایران از سوی چند کشور باقیمانده خریدار نفت ایران،
٩- ممنوعیت واردات محصولات پتروشیمی،
١٠- تحریم صادرات تجهیزات کلیدی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی،
١١- ممنوعیت سرمایه‌گذاری در صنایع و بخشهای نفتی، گاز و پتروشیمی،
١٢-تحریم‌های مرتبط به کشتیرانی و کشتی‌سازی،
١٣- تحریم ترابری و همچنین نقل و انتقال نفت،
١٤- تحریم ریال،
١٥- تحریم تحویل اسکناس دلار از طرف بانک‌ها و نهادهای مالی به ایران،
١٦- ممنوعیت نقل و انتقال عایدات صادراتی و تجاری از خارج به ایران،
١٧- تحریم صادرات قطعات آماده اتومبیل به ایران،
١٨- ممنوعیت صدور گواهینامه ایمنی هوایی از سوی شرکت‌های سازنده هواپیما، و تحریم تعمیر هواپیما و قطعات هواپیماهای ایران.

همچنین در کنار این تحریم‌های موضوعی که بر اساس قوانین متعدد تحریم در آمریکا و اروپا وضع شده اند، بانک‌ها ، نهادها و سازمان‌های متعددی از ایران نیز تحت تحریم قرار دارند.

مهمترین این نهادها به شرح زیر می باشند:

١- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،
٢- بانک‌های متعدد دیگری چون بانک سپه، بانک ملت، بانک مسکن، بانک ملی، بانک رفاه کارگران، بانک تجارت، بانک کشاورزی، بانک دی،
٣- هواپیمایی ج. ا. ایران( ایران ایر)،
٤- کشتیرانی ج. ا. ایران،
٥- شرکت ملی نفت ایران و تمامی سازمان‌های تابعه آن،
٦- شرکت‌های نفتی متعددی از ایران،
٧- شرکت نفتکش ج. ا. ایران،
٨-شرکت بازرگانی پتروشیمی،
٩- سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان‌های تابعه آن،

و... علاوه بر نهادها و سازمان‌های اقتصادی و مالی ایران، صدها نفر از اشخاص حقیقی به لحاظ مشارکت و فعالیت در این سازمان‌ها و یا به لحاظ فعالیتهای شخصی مرتبط ، در لیست ممنوعیت سفر و توقیف اموال در کشورهای خارجی قرار گرفته‌اند.

پیچیدگی‌های رفع تحریم‌ها

بعیدی نژاد گفت: تلاش برای لغو این تحریم‌ها پیچیدگی‌های متعدد حقوقی و فنی در بر دارند که نیاز به بحث‌های زیادی با طرف‌های غربی شامل آمریکا و اروپا دارد که تیم مذاکره کننده هسته‌ای در تمامی سطوح مدیران و کارشناسان مشغول این مذاکرات است.

در حقیقت به همین خاطر است که تیم مذاکره کننده امریکا در دورهای اخیر مذاکرات هسته ای‌، کارشناسان و مدیران مربوط به بخش تحریم‌های ا یران را هم به همراه می‌آورد.

متنی که هم اکنون در حال نگارش است همان متنی است که عراقچی و اشمید در مذاکرات وین 6 آغاز کردند ولی نیمه کاره رها شد. اکنون آن متن با سرفصل تحریم‌ها پیش روی مذاکره کنندگان است که در قالب دو تیم کارشناسی و معاونان وزیران در حال تکمیل است.

این متن بارها دستخوش تغییر می شود، کارشناسان آن را با پرانتز‌ها می‌نویسند و به معاونان وزیران می‌سپارند . آنها هم ممکن است چندین بار آن را تغییر دهند ولی در نهایت آن چیزی تایید و اعلام می‌شود که به تصویب وزیران خارجه برسد. تا آن زمان راهی نسبتا طولانی پیش روی مذاکره کنندگان است.

عراقچی: می‌خواهیم تا چند روز آینده به پیش نویس توافق برسیم

سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، نیز می‌گوید مذاکره کنندگان ایران یک "کار سنگین دو ماهه را شروع کرده‌اند" و افزود: "هدف ما این است که ظرف چند روز آینده به پیش نویس توافق جامع برسیم."

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: "امیدواریم ظرف چند روز آینده به یک پیش نویس توافق برسیم. اگرچه کارسختی است و به طور حتم این اولین پیش نویس پر از موارد اختلافی و پرانتر خواهد بود که باید بعدا در مورد آنها تصمیم‌گیری شود."

عراقچی خاطرنشان کرد: "این پیش نویس شامل ضمائمی خواهد بود که کار بر روی آن را هم کارشناسان شروع کرده اند و روی جزییات بحث می‌شود."

وی اظهارداشت: "از روز پنج شنبه در نیویورک کار نگارش همراه با هلگا اشمید به نمایندگی از 1+5 شروع شده است. هدف ما این است که به یک پیش نویس اولیه برسیم و برای این کار هرچند روز که لازم باشد برای این کار در نیویورک اختصاص دهیم تا از فرصتی که همه حضور دارند استفاده کنیم."

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه که با خبرنگار صدا و سیما گفت و گو می‌کرد، هدف اصلی از حضور در نیویورک را شرکت در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی عنوان کرد ولی گفت در حاشیه آن ملاقات‌های مرتبط با مذاکرات هسته‌ای هم انجام شد از جمله با موگرینی، کری و آمانو.

تیم مذاکره کننده ایران از روز پنج شنبه کار نگارش متن توافق نهایی را در نیویورک از سر گرفت که انتظار می‌رود تا سه شنبه ادامه داشته باشد.

پیش از این ، نگارش متن با مذاکره عراقچی و روانچی و اشمید روز دوم اردیبهشت در وین آغاز شده بود. عراقچی گفت که نگارش متن توافق جامع در اروپا ادامه خواهد یافت.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس