وزیر خزانه‌داری آمریکا ادامه فشار تحریم‌ها بر ایران را بهترین راه برای اطمینان از پایبندی ایران به توافق جامع هسته‌ای می‌داند.

به گزارش مشرق، جک لو، وزیر خزانه‌داری امریکا گفته ادامه فشار تحریم‌ها بهترین راه برای تضمین پایبندی ایران به توافق جامع هسته‌ای خواهد بود.

آقای «لو» در جریان سخنرانی در اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاورنزدیک، تحریم‌ را یکی از محورهای سیاست باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران دانست و گفت: «تحریم‌ها ایران را از نظام مالی بین‌المللی جدا کرد، بیش از نیمی از صادرات نفتی این کشور را متوقف کرد و جلوی دسترسی ایران به بخش اعظمی از درآمدهای نفتی و خارجی این کشور را گرفت.»

این مقام آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرد سیاست تحریم‌ها به هیچ عنوان صرفاً به قصد اعمال فشار طراحی نشدند و هدف از آنها «متقاعد کردن ایران برای حضور در میز مذاکره» بوده است.

وی سپس به موضوع توافق موقت ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ پرداخت و خاطرنشان کرد برخی منتقدان در ابتدا معتقد بوده‌اند این توافقنامه از فشار تحریم‌ها بر ایران خواهد کاست. آقای «لو» با رد کردن این انتقادات گفت «برنامه مشترک اقدام» (توافق موقت ژنو) جنبه‌های معینی از برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده و به «درک بی‌سابقه از فعالیت‌های هسته‌ای» این کشور منجر شده است.  

وی همچنین درباره تفاهمات حاصل شده بین ایران و گروه ۱+۵ در ماه گذشته در لوزان هم گفت این تفاهم «زیربنای یک توافق خوب» با ایران را فراهم می‌آورد.

جک لو در ادامه این اظهارات گفت: «بگذارید کاملاً صریح بگویم: توافق جامع با ایران مبتنی بر اعتماد نخواهد بود و بر اقدامات شدید راستی‌آزمایی و بررسی‌های دقیق استوار خواهد بود.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا تهدیدهای مقامات کشورش درباره گزینه‌های نظامی را بار دیگر تکرار کرد: «اگر ایران به وعده‌هایش پایبند نباشد ما تمام گزینه‌ها اعم از ابزارهای اقتصادی و نظامی را نگاه داشته‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که این کشور هرگز نمی‌تواند به بمب دست پیدا کند.»

«لو» درباره مکانیسم‌های رفع تحریم‌ها که از محورهای اختلاف بین مقامات آمریکا و ایران در روزهای گذشته بوده هم اظهارنظر کرد و گفت در این سازوکارها احتمال «تقلب ایران» در نظر گرفته شده است.

لو گفت: «وقتی ما فکر مذاکره ایران را آغاز کردیم آگاهی کامل داشتیم که نیازمند رویکردی برای کاهش تحریم‌ها هستیم که احتمال تقلب ایران را در نظر می‌گیرد.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا با تصریح اینکه رفع تحریم‌ها باید در گام‌های مرحله‌بندی شده صورت پذیرد گفت: «برای ما کاملاً غیرقابل قبول است که تحریم‌ها علیه ایران را در روز توافق جامع هسته‌ای رفع کنیم زیر ادامه فشارهای تحریم‌ها بهترین روش برای تضمین پایبندی واقعی ایران به تعهداتش است.»

لو همچنین خاطرنشان کرد واشنگتن به سازو کارهایی برای بازگرداندن آن تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ایران نیاز دارد.

وی اضافه کرد: «چارچوب توافق به دست آمده (در لوزان) الزامات ما در هر دو مورد را در نظر می‌گیرد.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد ایران بعد از تکمیل فرایندهای لازم برای تضمین زمان گریز یک ساله از کاهش تحریم‌های شورای امتیت، اتحادیه اروپا و آمریکا برخوردار خواهد شد.

وی پس از ذکر مفا فکت‌شیت آمریکایی منتشر شده بعد از بیانیه لوزان گفت: «اگر ایران این گامها را انجام دهد و ما بتوانیم تأیید کنیم که آنها کامل شده‌اند... در برابر این اقدامات ما آماده کاهش تحریم‌ها علیه ایران، اعم از معوق کردن تحریم‌های بانکی، بازرگانی و نفتی خواهیم بود.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد کاهش این تحریم‌ها به صورت استفاده از اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای صدور معافیت‌های تحریمی خواهد بود. وی گفت: «همزمان با کاستن از این تحریم‌ها از طریق استفاده از اختیارات رئیس‌جمهور برای معافیت‌های تحریمی، اختیار وضع مجدد آن تحریم‌ها پابرجا می‌ماند. ما تنها بعد از پایبندی ایران طی سالهای طولانی از کنگره خواهیم خواست تا این تحریم‌ها را لغو (terminate) کند و تنها کنگره است که می‌تواند این تحریم‌ها را لغو کند.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه گفت: «حفظ معماری تحریم‌ها، در همان حال که این تحریم‌ها علیه ایران از طریق معافیت‌های تحریمی کاهش می‌یابند، شرط دوم ما مبنی بر برخواردای ما از توانایی بازگرداندن تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ایران را تقویت می‌کند.»

جک‌لو مدعی شد این رویکرد برای کاهش تحریم‌ها و بازگشت خودکار آنها تنها موضع آمریکا نیست بلکه شریکان بین‌المللی این کشور در مذاکرات هسته‌ای هم در این خصوص مواضع متحدی دارند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اهوازی ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    ایران نباید هیچ قطعنامه را قبول کند که در آن راهی برای بازگشت تحریم باز باشد.
  • ناشناس ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    برو بابا دیوار تحریمها ترک برداشته است !!!
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    اگر بازگشت تحریم خودکار باشد بازگشت هسته ای هم باید همینطور باشد وهمه شرایط فیزیکی تجهیزات هم باید همانطور متوازن برای یک بازگشت سریع پیش بینی شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس