کد خبر 411324
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه شکارچی خارجی در ایران نداریم، گفت: پارسال هیچ‌گونه پروانه شکاری در کشور صادر نشده است.

به گزارش مشرق، معصومه در شمال استان تهران در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلوگیری از ورود شکارچیان غیرمجاز خارجی به کشور اظهار داشت: اصلاً شکارچیان خارجی نداریم و این صحبت‌ها پایه و اساس درست ندارد؛ متأسفانه عده‌ای نشسته‌اند و فقط دروغ می‌سازند. این گزارش پایه و اساس ندارد و سازمان حفاظت محیط‌ زیست این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که مقابل این‌گونه موارد اقدام لازم را انجام دهد.

وی افزود: سال گذشته هیچ پروانه شکار داخلی و خارجی در کشورمان صادر نشده است؛ اما کشورمان سال‌های قبل جولانگاه شکارچیان خارجی بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: حتی سال 91 یک‌سوم نمایشگاه بین‌المللی محیط‌ زیست متعلق به شکارچیان و محل نمایش سلاح و شکار بوده که متأسفانه آن زمان نه گزارش خبری در این ارتباط تهیه و پخش و نه اطلاع‌رسانی انجام شد.

هیچ‌گونه پروانه شکاری صادر نشده است

ابتکار ادامه داد: در سال‌های قبل، شکارچیان به وفور در کشور فعالیت می‌کردند؛ اما در سال 93 به بعد هیچ‌گونه پروانه شکاری صادر نشده است، اما نمی‌توانیم بگوییم تخلفی صورت نگرفته ولی به طور یقین می‌توانیم بگوییم شکارچی خارجی وارد ایران نشده و پروانه شکاری هم صادر نشده است.
وی افزود: صدور پروانه شکار در قالب ظرفیت موجودی که در طبیعت است، جزو اختیارات سازمان محیط‌ زیست است و عمل به آن هیچ تخلفی نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: اگر زمانی تشخیص دهیم که پروانه صادر کنیم، قانون به ما این اختیار را داده که هم پروانه شکار داخلی و هم پروانه شکار خارجی صادر شود؛ اما این سر و صداها نمی‌دانم برای چه چیزی است.

برداشت نمک از دریاچه ارومیه حتماً با مطالعه بوده است

ابتکار در خصوص اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت و برداشت نمک از دریاچه ارومیه و منطبق بودن آن با مقررات زیست‌محیطی اظهار داشت: اداره کل محیط زیست استان قم بر اساس مطالعاتی که صورت داده و تشخیص‌هایی که داده‌اند، احتمالاً اقدام به صدور مجوز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از بحث‌ها این بوده که در دریاچه ارومیه در حال حاضر تجمع بسیار نمک زیاد بوده و ارتفاع نمک باعث ممانعت از ورود آب در برخی بخش‌ها می‌شود که ممکن است بر اساس این تشخیص و بررسی‌هایی که صورت گرفته، اداره کل محیط‌زیست قم با موافقت سازمان در برخی موارد محدود این مجوزها را صادر کرده باشد.

ذبح گوزن‌های باغ‌وحش پارک ارم ضروری بود

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در خصوص کشتار حیوانات در باغ‌وحش‌ها مانند پارک ارم نیز گفت: در باغ‌وحش‌ها نظارت داریم، اما در پارک ارم موضوع مشخص است؛ چند گوزن در آن پارک وجود داشت که این حیوانات بومی ایران نبودند و به هیچ عنوان نباید به حیات‌وحش ایران وارد می‌شدند.

ابتکار ادامه داد: گوزن‌های باغ‌وحش پارک ارم از نوع بیگانه بودند و باغ‌وحش نیاز به این گوزن‌ها نداشت و این‌ گونه را نمی‌خواست نگه دارد.

وی تصریح کرد: همچنین باغ‌وحش‌های دیگر هم از پذیرفتن این گوزن‌ها خودداری کردند و در استعلام‌های انجام شده بی‌نیاز بودن خود را اعلام کردند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: با توجه به این‌که این حیوانات بیماری و مشکلاتی داشتند، اجازه ذبح این گوزن‌ها از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست صادر شد و هیچ مشکلی وجود ندارد.

ابتکار ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست بر تمام باغ‌وحش‌های کشور نظارت و کنترل دقیق، مداوم و گستره دارد و باغ‌وحش‌ها به هیچ عنوان اجازه ندارند گونه‌های بیگانه‌ای که برای ایران نیست، را آزاد و رهاسازی کنند؛ حتماً باید با نظر سازمان محیط‌ زیست در این ارتباط تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: بنابراین اقدامی که در باغ‌وحش پارک ارم انجام شده، ضروری بوده است؛ در صورتی که اگر زمانی ما باید برای این موارد سر و صدا کنیم که خدای نکرده یکی از این گوزن‌ها که نژاد اروپایی بوده وارد جمعیت‌های ایرانی می‌شده که این خیلی خطرناک است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    گوشت گوزن مقوی است! چه ضرورتی از این بیشتر؟
  • وحید ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    ای ول بباید دید گوشتاشون به کی رسیده
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    خیلی قانع کننده حرف می زنی برای خودت اسفند دود کن چشم نخوری!
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    حالا اینارو کی خورده؟
  • مقداد ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    یه طوری میگه گوزن ها بیگانه بودند انگار خبر نگار اسراییلی اومده تو ایران
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    گوشت گوزن مگه حلاله؟
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    دوتا فیل هم در پارک ارم هست که بومی ایران نیستند به زودی شاهد ذبح این دو حیوان نیز خواهیم بود. همچنین شیرهای آفریقایی و سایر حیوانات البته اولویت با حلال گوشت های لذیذ است :-)
  • ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    مگه می خواهید بخورید که ذبح کردید . باید معدوم شود نه ذبح.
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    afarin.
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    اره بابا .حلاله.
  • احمدخواجوند ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    جای شما خالی نشستیم با دود دم کباب کردیم حسابی باورراکیف کردیم. تا جشم حسود کور شود
  • اکبر ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    خوبه که حیوون بودن و گرنه اگه شماها به یه آدم بیگانه آب و دونه بدین باهاش چیکار میکنین!!!
  • ایرانی ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    معاون نابغه و فوق العاده ......واقعا ما مسروریم با بودن چون تویی دیگر ملالی نیست .
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    ذبح سریعترین و کم درد ترین راه کشتن است.
  • احمدي ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    حتما اقاي کهرم در جريان موضوع هستند واقعا خيلي کار ميکنند .يک کمي از خودتان به خاطر اين ملت شريف خجالت بکشيد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس