کد خبر 410990
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان امروز (۹ اردیبهشت) درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و همچنین مسائل منطقه‌ای در دانشگاه نیویورک آمریکا به سخنرانی پرداخت.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که برای شرکت در کنفرانس بازبینی معاهده عدم اشاعه هسته‌ای در نیویورک، آمریکا،به سر می‌برد، امروز (چهارشنبه) در دانشگاه نیویورک درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و نیز مسائل منطقه‌ای به سخنرانی پرداخت.

پرونده کشتی جزایرمارشال حقوقی است نه چیزی سیاسی یا امنیتی

ظریف در ابتدا در پاسخ به سؤالی درباره متوقف ساختن یک کشتی تجاری باری توسط ایران در آب‌های خلیج فارس گفت: "همانگونه که می‌دانید چند هفته پیش یک یادداشت در روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته و در آن یکی از سیاست‌های طولانی مدت ایران را درباره آزادی کشتی‌رانی در خلیج فارس تکرار کردم. خیلج فارس رگ حیاتی ما بوده هیچ چیز مهمتر از آزادی کشتیرانی در آن آب‌ها نیست. ما به این امر متعهد بوده و به آزادی کشتیرانی احترام می‌گذاریم."

وی در ادامه افزود: "این کشتی همانگونه که از وکیل شرکت شاکی شنیده‌ام مسائلی مرتبط با 15 یا 16 سال به علت ممانعت از تحویل یک محموله داشت. این امر در تهران فرآیند دادگاه را طی 14 سال گذشته طی کرده است. و حکم نهایی دادگاه این بوده است که مالکین کشتی باید خسارات وارده به یک شرکت خصوصی را بپردازد. نیروی دریایی ما تنها تصمیم دادگاه را اجراء کردند. این پرونده حقوقی است نه یک موضوع سیاسی یا امنیتی."

ظریف در ادامه در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر اینکه متوقف ساختن این کشتی پیامی از سوی ایران در بحبوحه بحران یمن بود گفت: "این موضوع ارتباطی با یمن ندارد. متأسفانه در یمن رویدادهایی رخ می‌دهد. متأسفانه کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به یمن ندارند. عملیات نظامی علی‌رغم اعلام آتش‌بس ادامه دارد."

وزیر امور خارجه ایران با اظهار امیدواری برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران یمن گفت: "گفتگوی طولانی مدتی با معاون دبیر کل سازمان ملل در نیویورک داشتم. درباره اینکه چگونه می‌توانیم دیداری بین یمنی‌ها برای یافتن راه‌حل برگزار کنیم، و این که چگونه دیگران می‌توانند این فرآیند را تسهیل کنند، تبادل نظر داشتیم."

وی بار دیگر با تأکید بر اینکه نیروی دریایی ایران با حکم دادگاه این کشتی را تا بنادر کشورمان اسکورت کرد گفت: "فکر می‌کنم نباید زیاد به این موضوع پرداخته شود، برخی صرفا برای منحرف ساختن فرآیندی که از تمام مسائل دیگر مستقل است سعی دارند هر چیزی را به صورت افراطی مطرح سازند."

بهترین توافق ممکن را بدست آورده‌ایم

وزیر خارجه کشورمان در ادامه درباره دیداری که با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نیویورک داشت و نیز تعیین چارچوبی زمانی برای دستیابی به توافق تا 30 ژوئن گفت:‌ "ما چارچوبی زمانی برای ادامه تلاش‌ها تعیین کردیم. ما توافق کردیم که اساسا بدون توقف و پس از اولین هفته کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی تلاش‌ها را ادامه دهیم. فردا صبح همکاران ما در سطح معاونین و مدیران کل فعالیت برای گرد هم آوردن تمام عناصر یک پیشنویس را آغاز خواهند کرد."

وی با اشاره به اینکه متن پیشنویس دارای پرانتزهایی خواهد بود، گفت: "ما درباره کلیات که آن را پارامترهای می‌خوانیم به توافق کلی رسیده‌ایم. اینکه چگونه این توافق را به سندی مکتوب و الزام‌آور تبدیل کنیم که تأیید یک قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت را نیز خواهد داشت، این امر نیاز به کار زیادی خواهد داشت. زیرا بخش سخت کار در جزئیات است. ما برخی جزئیات را در لوزان بررسی کردیم اما مقداری باقی مانده که شامل تمام حوزه‌ها می‌شود. ما نیاز داریم که در چندین ورق تمام جزئیات را بیان کنیم. معتقدم که این کار را می‌توانیم و باید انجام دهیم. معتقدم این فرصتی برای تمام ما است که نباید از دست ندهیم. از افراد انتظار دارم که با حسن نیت کار را آغاز کرده و ادامه دهند."

ظریف درباره مسائل باقیمانده گفت: "پرانتزها و مشکلات درباره نگارش درباره همه مسائل وجود دارد." وی تأکید کرد که مذاکره در ملاء‌عام بدترین کاری است که می‌توان انجام داد. "برخی از اینکه من این را می‌گویم ناراحت هستند اما ما متعهد به این امر هستیم. ما سرمایه سیاسی زیادی را در این فرآیند صرف کرده‌ایم."

وی در ادامه با اشاره به تفاهم سیاسی لوزان گفت: "در لوزان و چند ساعت پس از اینکه به توافق رسیدیم در صفحه توئیتر خود نوشتم که توافق همانگونه که است خوب بوده و کسی نباید آن را تحریف کند. اعتقاد دارم که نباید یک توافق خوب را تحریف کنیم."

وزیر خارجه تأکید کرد که تفاهم لوزان تمام نیازهای همه را منعکس نمی‌کند، زیرا اگر چنین باشد توافقی منعقد نمی‌شود. "بنابراین همه باید منعطف بوده و مصالحه کنند و فکر می‌کنم که مردم اهمیت این فرصت برای دستیابی به توافق را می‌دانند. این توافقی عالی برای ما، آمریکا یا اتحادیه اروپا نیست اما بهترین چیزی است که می‌توانستیم بدست آوریم، بهترین چیزی است که هر کسی می‌توانست به دست آورد و به نظر من متعادل است. زمان مشخص خواهد کرد که آیا می‌توانیم با یک توافق متعادل سپری کنیم یا نه و اکنون دو ماه باقی است."

مذاکره فردا در نیویورک و دوشنبه بعدی در اروپا ادامه خواهد یافت

وی در ادامه تأکید کرد که دیپلمات‌ها از تمام فرصت شامل تلاش 24 ساعته که از فردا در نیویورک آغاز شده و دوشنبه بعدی در اروپا ادامه می‌یابد، برای دستیابی به توافق استفاده خواهند کرد "تا تمام عناصر توافق را نهایی کنند."

در توافق نهایی فرآیند‌های پروتکل الحاقی شفاف‌تر خواهند شد

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش در دانشگاه نیویورک درباره اقدامات کشورمان برای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای‌اش گفت: "ایران از سال 2003 تا 2005 پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کرد و آماده است که این کار را بار دیگر انجام دهد. این بالاترین سطح شفافیت بین‌المللی موجود است و ایران آماده است تا این سطح از شفافیت بین‌المللی را اجراء کند."

وی در ادامه تأکید کرد: "بر اساس گزارشی که آژانس در ژوئن 2013 منتشر کرد ایران پس از ژاپن بیشترین بازرسی‌ها را داشته است. این در حالی است که تعداد تأسیسات هسته‌ای ژاپن ده برابر ایران است. آنها تقریبا دارای 170 تأسیسات هسته‌ای هستند و ما 17 تأسیسات هسته‌ای داریم. اما با برخورداری از تنها 17 تأسیسات هسته‌ای در رده دوم پس از ژاپن قرار داریم."

ظریف درباره چگونگی پاسخ به درخواست احتمالی آژانس برای بازرسی از پارچین یا مراکزی که به آنها ممکن است مشکوک شود، گفت: "پروتکل الحاقی درباره همین است تا نگرانی‌ها را درباره تأسیسات اعلام نشده بررسی کند. آنها به تأسیسات اعلام شده دسترسی ندارند اما پروتکل الحاقی برای آن چه که اعلام نشده مکانیزم‌ها و فرآیندهایی برای دسترسی فراهم آورده است. توافق ما، اگر به آن دست پیدا کنیم، شفافیت بیشتری درباره این روند ارائه می‌کند. زمانی که توافق نهایی شود مشاهده خواهید کرد که رویکرد مشخصی را درباره بررسی چنین ادعاهایی ارائه می‌کند."

چند روز پس از توافق نهایی قطعنامه شورای امنیت برای لغو تمام تحریم‌ها تصویب خواهد شد

وزیر خارجه کشورمان درباره زمان رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران گفت: "اگر در 30 ژوئن به توافق دست یابیم، در عرض چند روز پس از آن قطعنامه‌ای در شورای امنیت تحت ماده 41 فصل هفت تصویب می‌شود که الزام‌آور خواهد بود چه سناتور کاتن آن را دوست داشته باشد یا نه (نتوانستم جلوی خودم را گرفته و این جمله را نگویم - خنده حضار)."

وی افزود: "این قطعنامه توافق را در برگرفته و تمام قطعنامه‌های قبلی شامل تمام تحریم‌ها را لغو خواهد کرد و لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و توقف اجرای تحریم‌های آمریکا را آغاز خواهد کرد. ...به عنوان یک دولت خارجی من تنها با دولت آمریکا معامله می‌کنم نه با کنگره یا دادگاه عالی آمریکا. مسؤولیت تنظیم امور بر عهده رئیس جمهور آمریکا است و ما با این شخص توافق می‌کنیم. بنابراین وی مجبور است اعمال تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران را متوقف کند."
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امین ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    خدا به خیر کنه دیروز آمانو گفت ایران اعتماد سازی کامل نکرده و به نوعی از الان شاهد این هستیم و خواهیم بود آژانس بهانه تراشی های خودش را شروع کرده اینجاس که باید گفت نگرانیم و دلواپس دلواپس از به با رفتن چند ماهه ارزشهایی که سی و چند ساله بخاطرش خون دلها که خوردیم نگران از پیمال شدن خون شهدا راستی فکت شیت چرا منتشر نمیشه دیگه جناب لاوروف فکت شیت آمریکایی رو تاید کردند پس وا دادند آقایون واین است بهترین توافق از نوع هسته ای _پسته ای گرچه این نظرم میره بایگانی مشرق
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    وقتی مردم قدر مالک را ندانند به ناچار به ابوموسی اشعری گرفتار خواهند شد...
  • یه بنده ی خدا ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    0 0
    یعنی بنظر شما خوبه مثلا مثلا 80 درصد بدیم 20 دصد با اما و اگر گیرمون بیاد؟ چقدر حضرت آقا بفرماین نباید چشممون به بیرون از کشور باشه؟ توروخدا چرا نمیخاین بیدارشین آقای ظریف و همفکراش؟ تاکی ملت رو .....فرض میکنید دور از جون؟
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    0 0
    بهترین خفت و خواری و ذلت را بدست اورده اید
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    0 0
    وزیر امور خارجه مون که این باشه دیگه تکلیف مملکت معلومه
  • حامد ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    0 0
    « آمریکا از نظر فشار آوردن و حاکمیت در شورای امنیت در این خصوص در صدر قرار دارد؛ قطعنامه ای خواهد بود که توافق را تایید می کند، به همه قطعنامه های پیشین از جمله همه تحریم ها پایان می دهد، به تحریم های اتحادیه اروپا پایان می دهد.» من می ترسم روی این قطعنامه یه قطعنامه دیگه بزارن(وتو کنن) یا در ابتدا بیان چند تا از تحریمهای قابل برگشت رو بردارن و ما رو خوشحال کنن از اون طرف درخواست بازدید از پارچین و چند سایت نظامی کنن و ما هم بهشون اجازه بدیم و بعد که دستمون براشون رو شد بلائی که سر عراق آوردن رو سر ما بیارن، یعنی خیلی راحت بعد از بازدید بگن که اجازه دسترسی به جاهای دیگه هم طبق اسناد واهی میخوایم داشته باشیم و ما اجازه ندیم و اونموقع بگن ایران به تعهداتش پایبند نبوده. تازه همین الانم با وجود این نظارتهای بی سابقه آژانس باز هم رئیسش میاد میگه که ایران تخلف کرده و مخفی کاری می کنه. این رو باید به یاد داشته باشیم که طبق فرموده خدا: یهود و نصاری از ما راضی نمی شوند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس