سال 2015 سال سیاست است و کسانی که در این سال به دنبال جنگ بروند، خودکشی کرده اند. این اتفاقی بود که در حمله به قنیطره برای اسرائیل افتاد و این بار نیز در عملیات نظامی بر ضد یمن برای عربستان سعودی تکرار شد.

سوت پایان جنگ یمن به سبک صهیونیستی/ جشن سوری آل‌سعود برای فرار از شکست
گروه بین‌الملل مشرق - ناصر قندیل تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای در روزنامه البناء لبنان به بررسی شکست مفتضحانه آل سعود در حمله به یمن پرداخت و نوشت: قبل از پایان ماه اول جنگ و قبل از اینکه سید عبدالملک الحوثی گزینه‌های خود بعد از یک ماه را بر روی میز بگذارد و قبل از اینکه اهداف اعلام شده از این جنگ محقق شده و "امنیت ملی عربی " در باب المندب با ممانعت از ورود ایران محقق گردد، جنگ عربستان سعودی بر ضد یمن متوقف شد. آن‌هم در شرایطی که عرض اندام ایران به عنوان یک قدرت در باب المندب به جایی رسید که آمریکا عذرخواهی نمود و اعلام کرد کشتی‌های این کشور مأموریتی برای رصد کشتی‌های ایرانی ندارند.

-عربستان سعودی قبل از تحقق "حمایت از مقدسات اسلامی از خطر حوثی ها" و در حالی‌ که هنوز حمله زمینی خود را آغاز نکرده بود و به دنبال فرار از آن بود و قبل از اینکه مردم یمن بخواهند شهر عسیر و نجران و جیزان (شهرهای اشغال شده یمن به وسیله آل سعود) را به وطن اصلی خود بر گردانند، عملیات خود در یمن را متوقف کرد. 

عربستان پیش از تحقق هدف خود در "از بین بردن نفوذ ایران در یمن" به این جنگ خاتمه داد، آن هم زمانی که مشارکت ایران در راه‌ حل سیاسی یمن را تقویت کرد، چرا که قبل از اعلام احمد العسیری مبنی بر تصمیم عربستان سعودی برای توقف عملیات توفان قاطع این حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران بود که از احتمال توقف عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن خبر داد.

عربستان سعودی فرصت نکرد طرح خود  مبنی بر "بازگرداندن مشروعیت منصور هادی" و تحویل دادن مؤسسات دولتی به وی را اجرایی نماید، این کشور حتی نتوانست در کل یمن از صنعا گرفته تا عدن جای پایی برای خود باقی بگذارد، و قبل از تمام این اقدامات و پیش از تحقق اهداف توفان خود، به این عملیات پایان داد.
حال ما باید باور کنیم که آنچه احمد العسیری سخنگوی عملیات از زبان ملک سلمان بن عبدالعزیز مطرح کرده، درست است. چرا که وی گفت که به علت اینکه عملیات اهداف خود را محقق کرده، پادشاه عربستان آن را متوقف می‌کند.

سوت پایان جنگ یمن به سبک صهیونیستی/ جشن سوری آل‌سعود برای فرار از شکست

پیام های زمانبندی توقف جنگ
-شکست کامل عربستان سعودی در تحقق اهداف خود از این جنگ با پایان هفته اول تجاوز خود را نشان داد، هفته‌ای که فرصتی برای پیروزی در هر جنگی به شمار می‌ رود، شاخص‌های متراکم منفی با عناوین پایداری انقلابیون یمن با این وجود ادامه پیدا کرد. به ‌این‌ ترتیب 5 تحول مهم اتفاق افتاد. سید عبدالملک الحوثی اعلام کرد که همه گزینه‌ها برای انقلابیون بر روی میز خواهد بود و با پایان ماه اول تجاوز عربستان سعودی واکنش‌ها با مقابله فرودگاه در برابر فرودگاه و بندر در برابر بندر آغاز خواهد شد.

اتفاق مهم دوم دنبال کردن معادله جنگ تبلیغاتی و روانی از سوی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان بود که تمامی سعودی‌ها و گروه‌های وابسته به آن را بدون استثنا به عرصه‌ای که خودش می‌خواست کشاند و آن‌ها را از جنگ تبلیغاتی و روانی بر ضد یمن منصرف کرد و عرصه را برای یمنی‌ها خالی کرد تا آن‌ها دستاوردهایی را در عرصه میدانی محقق نمایند.

سومین اتفاق این بود که کشتی‌های جنگی آمریکا به دنبال تحقق دستاوردی بودند تا شکست عربستان سعودی را پوشش دهند، آن‌ها سعی کردند کشتی‌های جنگی ایران را از باب المندب خارج کنند، اما در نهایت مجبور شدند حضور ایران در این منطقه را به رسمیت بشناسند. آمریکایی ها این موضوع را به عربستان سعودی ابلاغ کردند. از جمله مطالب این بود که کشتی‌های ایرانی به هیچ ‌کس اجازه تعرض و یا تفتیش آن‌ها را نمی‌دهند.

سوت پایان جنگ یمن به سبک صهیونیستی/ جشن سوری آل‌سعود برای فرار از شکست

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به پادشاه عربستان ابلاغ کرد که زمان به پایان رسیده و اجلاس کمپ دیوید که به همراهی کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود، به تعویق خواهد افتاد تا به عربستان سعودی فرصت پایان دادن به جنگ داده شود و این دیدار بعد از آتش‌ بس انجام گیرد. اتفاق چهارم این بود که ائتلاف سیاسی جنگی با خروج پاکستان و ترکیه از هم پاشید. هوش و درایت ایرانی‌ها این 2 کشور را به همراه روسیه و عمان به سمت راه حل سیاسی جذب کرد، راه ‌حلی که متضمن انجام گفتگوها بعد از آتش‌بس و بعد از تشکیل دولت توافقی در یمن باشد.

حادثه پنجم این بود که عربستان سعودی همان‌گونه که منصور هادی را در ریاست جمهوری جایگزین علی عبدالله صالح کرد، به خالد بحاح پست معاونت رئیس‌جمهور را داد تا بتواند هادی را برکنار کند، این کار برای جلب رضایت حوثی ها است که منصور هادی را قبول ندارند، اما ممکن است بحاح را بپذیرند. در زمان پایان جنگ، سعودی‌ها جنایتی مانند جنایت قانا انجام دادند تا دنیا به آن‌ها همان مطالبی را بگوید که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب ‌الله لبنان خواستار آن شد: "کافی است." در این راستا ملک سلمان با ولادیمیر پوتین تماس گرفت تا رئیس جمهور روسیه جدولی از اقدامات را ارائه کند و تضمین‌های را برای خروج آبرومندانه عربستان از این جنگ شکست خورده ارائه نماید.

-اعلام عربستان سعودی مبنی بر توقف جنگ ضمن تحقق اهداف آن شبیه اعلام رژیم صهیونیستی بعد از جنگ غزه بود که مدعی شد اهداف این جنگ محقق شده است. اظهارات مطرح شده در مورد تخریب سامانه های دفاعی و موشکی و ارتباطی و همچنین تسلط بر طرف مقابل نیز مشابه هم بود. پایان هر دو جنگ نیز با یک کشتار صورت گرفت و در هر دوی آن‌ها زمان ایجاد شده برای تحقق اهداف قبل از آغاز فرسایش آن ها به پایان رسید. 

سوت پایان جنگ یمن به سبک صهیونیستی/ جشن سوری آل‌سعود برای فرار از شکست

به این ترتیب احتمالاً باب راه حل سیاسی باز خواهد  شد که مبتنی بر مشارکت عربستان سعودی و ایران برای ایجاد توازنی است که معادله ای یمنی برای بازسازی مجدد قدرت در این کشور با برکناری منصور هادی و تشکیل دولت جدید با حضور تمامی گروه‌ها را روی میز قرار دهد. این موضوع همچنین شامل اعلامیه قانون اساسی انقلابیون نیز خواهد بود که ناظر بر انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در طی یک سال و بازسازی مؤسسات نظامی و امنیتی و ارائه پیش‌نویس قانون اساسی توافقی جدید و مطرح کردن آن برای همه پرسی می‌شود.

-این پیروزی برای انقلابیون یمن و محور مقاومت و حکمت و شجاعت جوانان یمنی و همچنین هوشمندی استراتژی ایرانی تاریخی است.

-دو ماه از مهلت 3 ماهه ارائه شده برای امضای تفاهم نهایی در زمینه برنامه هسته ای ایران باقی مانده است، مهلتی که در آن تجدید نظر ترکیه در موضع‌گیری نسبت به دو جبهه سوریه و عراق و آغاز مذاکرات ایران و عربستان سعودی با مشارکت روسیه جهت بررسی پرونده‌های اختلافی در منطقه از جمله سوریه و تعیین تکلیف مبارزات نظامی بر ضد جبهه النصره و داعش و برگزاری کنفرانس ژنو با مشارکت گسترده می‌تواند محور اصلی تحولات منطقه‌ای باشد. البته قبل از اینکه القاعده به برکت عملیات نظامی عربستان بتواند امارت خود را در حضرموت یمن اعلام کند.

سوت پایان جنگ یمن به سبک صهیونیستی/ جشن سوری آل‌سعود برای فرار از شکست

-گفتیم که سال 2015 سال سیاست است و کسانی که در این سال به دنبال جنگ بروند، خودکشی کرده اند. این اتفاقی بود که در حمله به قنیطره برای اسرائیل افتاد و این بار نیز در عملیات نظامی بر ضد یمن برای عربستان سعودی تکرار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    سلمان الزايمري چي ميخاي از جون ملت يمن....ملت يمن مظلومن...
  • محراب ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    کلام سید خدا حق است: قطعا بینی سعودی ها به خاک مالیده خواهد شد...
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    عربستان که هنوز داره میزنه بذار بگه تمام شد بعد نظر بدین مشرق دیگه با این اخبار خسته کننده ما رو هم از. اخبار خسته کرد ی از کادر مجرب تر و با سوارتر استفاده کن در ضمن نوشته ما روهم چاب کن نامردی شکنیها
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    با دمپایی سوار هلی کوپتر شده خخخخخخخخخخ
  • مهدی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    قطع به یقین اینهایی که منفی دادند جیره خواران بدبخت رژیم آل سقوط هستند...
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    ممکنه واقعاسعودیهامی خواستند جنگ را تمام کنند ولی شما(مشرق و امثالهم) اینقدر جیغ و داد کردین که دوباره جنگ را شروع کردن. اگه اینطور باشه شما هم تو جنایات سعودیها شریک هستین.
  • سارا ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    مگه تموم شده؟ ما که از اخبار می شنویم هنوز دارن حمله می کنن. تمومش نکردن که.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس