کد خبر 408870
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱

آنکتاد اعلام کرد صادرات جهانی کالا در سال ۲۰۱۴ (بر مبنای قیمت های فعلی) ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۹ تریلیون دلار رسید.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی آنکتاد نوشت: برآوردهای تجارت جهانی بین المللی سال ۲۰۱۴ امروز به صورت مشترک توسط آنکتاد و سازمان تجارت جهانی منتشر شد. این آمارها در بردارنده تراکنش های مربوط به خدمات و کالا تا سه ماهه پایانی ۲۰۱۴ است.

بر اساس برآوردهای آنکتاد و سازمان تجارت جهانی ، صادرات جهانی کالا در سال ۲۰۱۴ (بر مبنای قیمت های فعلی) ۰.۶ درصد افزایش یافته و به ۱۹ تریلیون دلار رسیده است. اقتصادهای توسعه یافته با افزایش یک درصدی بالاترین رشد اقتصادی سالانه را به ثبت رسانده اند و پس از آنها کشورهای در حال توسعه با ۰.۷ درصد رشد سالانه در رده دوم قرار دارند. این در حالی است که صادرات اقتصادهای در حال گذار ۵.۵ درصد کاهش داشت. کشورهای کمتر توسعه یافته نیز رشد منفی ۱.۵ درصدی صادرات را شاهد بودند.

در بخش واردات، رشد جهانی نیم درصد بود. در حالی که واردات اقتصادهای توسعه یافته ۱.۶ درصد افزایش یافت، اقتصادهای در حال گذار شاهد رشد منفی ۱۰.۵ درصدی بودند و واردات کشورهای در حال توسعه ثابت باقی ماند. کشورهای کمتر توسعه یافته شاهد رشد ۸ درصدی در بخش واردات بودند.

آمارهای سه ماهه نشان می دهد که حجم صادرات و واردات کالا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۴ به ترتیب ۴.۱ و ۴.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. کشورهای در حال توسعه سریعترین رشد صادرات را در بین گروه های اصلی شاهد بودند (۵.۹ درصد) و پس از آنها کشورهای توسعه یافته (۲.۹ درصد) و اقتصادهای در حال گذار (۱.۴ درصد) قرار داشتند.
بر مبنای آمارهای تطبیق داده شده فصلی، حجم صادرات جهانی نسبت به سه ماهه قبلی ۲.۳ درصد افزایش داشته است. رشد حجم صادرات در تمام گروه های اصلی به استثنای اقتصادهای در حال گذار (منفی ۱.۳ درصد) سرعت گرفت.

در سال ۲۰۱۴، صادرات خدمات جهان با ۴.۲ درصد افزایش به ۴.۹ تریلیون دلار رسید. خدمات حمل و نقل ۲.۵ درصد رشد داشت، در حالی که خدمات مسافرتی و خدمات مرتبط با کالاها به ترتیب ۲.۹ و ۲.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، بالاترین نرخ رشد در کشورهای کمتر توسعه یافته (۱۳.۵ درصد) اتفاق افتاد و پس از آن کشورهای در حال توسعه آسیایی (۹.۵ درصد) و کشورهای در حال توسعه آمریکایی (۸.۱ درصد) قرار دارند. در کشورهای کمتر توسعه یافته همانند اکثریت مناطق، مسافرت و حمل و نقل، بخش بزرگی از صادرات خدمات (۶۲ درصد در کشورهای کمتر توسعه یافته، ۵۶ درصد در کشورهای در حال توسعه و حدود ۳۹ درصد در کشورهای توسعه یافته) را به خود اختصاص داده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس